Laatst
viel het mij op dat er in Parijsboeken weinig geschreven wordt over de
prachtige architectuur van het warenhuis Printemps Haussmann. Galeries
Lafayette krijgt veel aandacht mede dankzij de indrukwekkende koepel aan de
binnenzijde en Samaritaine vanwege de prachtige en kostbare restauratie, na
jarenlang gesloten te zijn geweest. Maar neem eens de moeite om te gaan staan
op de hoek van de boulevard Haussmann, rue Caumartin aan de overzijde van
Printemps en bewonder de prachtige mozaïek op de gevels en de op elke hoek
indrukwekkende met bladgoud bekleedde koepels. Een meesterwerk dat art nouveau
en art deco combineert en deel uitmaakt van het collectieve geheugen en het
Franse erfgoed. Regelmatig vinden er
talrijke renovaties en opknapbeurten plaats aan de gevels die sinds 1975 op de
monumentenlijst staan. De restauratie van de gevels en de acht hoekrotondes vanaf
het jaar 2000 duurde maar liefst vier jaar. De hoofdkoepel aan de binnenzijde,
bestaande uit 3.181 glaspanelen, werd in 2015 geheel gerenoveerd. Meer recent,
in 2021, gaf Printemps Haussmann een nieuw leven aan de Coupole Binet en de
Pont d’Argent, en in 2024 aan een van zijn meest spectaculaire architectonische
kenmerken: de ‘Grand Escalier Patriomonal’. Maar daar straks meer over, eerst
wat geschiedenis.
Je
vindt ze over de hele wereld; luxe warenhuizen. Weinigen onder u weten dat het
warenhuis een Franse vinding is. Eigenlijk moet ik zeggen een Parijse vinding.
Het begon allemaal in 1852 toen Aristide Boucicaut zijn warenhuis Bon Marché
opende. Een zogenaamd Grand Magasin. In 1855 volgt le Bazar Napoléon, dat later
wordt getransformeerd in le Bazar de l’Hôtel de Ville, kortweg BHV. Kort daarop,
in 1865, volgen Jules Laluzot en Jean-Alfred Duclos met Au Printemps en Parijs
kreeg de smaak te pakken. In 1894 openden de Galeries Lafayette en het
Samaritaine hun deuren. Het is la Belle
Époque, wat duidelijk te zien is aan de buitenkant van de 'paleizen van de
handel'. Prachtige gevels die bol staan van beelden, verguld stucwerk en andere
pompeuze decoraties.
Jules
Jaluzot was een voormalig werknemer van het warenhuis Bon Marché op de
linkeroever. In 1865 opende hij samen met Jean-Alfred Duclos een winkel in
nieuwigheden, met innovaties zoals grote etalages, op de hoek van de rue de
Provence, rue du Havre, rue de Caumartin en boulevard Haussmann. De ligging was
strategisch, vlak bij het treinstation Saint-Lazare en de Opéra Garnier. Het
gebouw werd in 1874 enorm uitgebreid en voorzien van liften afkomstig van de
Wereldtentoonstelling van 1867, destijds een grote noviteit. Deze eerste winkel
werd in 1881 door brand verwoest. De architect Paul Sédille herbouwde de winkel
van 1881 tot 1885 met overdadige luxe. Het was het eerste warenhuis voorzien
van elektrische verlichting. Klanten konden vanachter een glazen wand de
werking van de energiecentrale observeren. De voorgevel aan de Rue du Havre is
bewaard gebleven: boven de arcaden die de ingang van de winkel markeren, zijn
beelden van de vier seizoenen geplaatst , werk van de beeldhouwer Henri Chapu. De winkel werd beroemd
vanwege de vier hoekzuilen, waar in mozaïek de naam van de winkel te lezen is.
Printemps was in 1904 ook een van de eerste warenhuizen met een directe toegang
tot de metro.
In 1904 ging het bedrijf bijna ten onder en dit leidde tot het ontslag van Jules Jaluzot. Hij werd opgevolgd door Gustave Laguionie, die het jaar daarop de bouw van een tweede winkel aankondigde. Deze locatie, ontworpen door architect Rene Binet, werd vijf jaar later geopend De bouwstijl is gebaseerd op het zelfde principe van de hoekrotondes van de eerste winkel. Ze zijn versierd met beelden van de beeldhouwer Anatole J. Guillot. Binnenin bevindt zich een indrukwekkende, centrale, achthoekige hal die verlicht wordt door een dubbele koepel. In 1912 breidde architect Georges Wybo de winkel aan de rue Charras uit en creëerde een tweede hal. Winkel nummer twee werd in 1921 door brand verwoest en tussen 1921 en 1924 volgens hetzelfde ontwerp, herbouwd door Georges Wybo. De schitterende koepel van René Binet, zichtbaar op de 6e verdieping, is wonderbaarlijk genoeg intact gebleven en is een omweg waard.
De hoekrotondes van de eerste winkel zijn versierd met beelden van de beeldhouwer Anatole J. Guillot
In
deze blog neem ik jullie mee naar enkele verborgen parels binnen in Printemps. Een
daarvan is het trappenhuis dat na veertig jaar gesloten te zijn voor het
publiek in juni 2024, na een grondige restauratie, opnieuw geopend is voor het
publiek. Een waar architectonisch hoogstandje uit de jaren ’20. Een stukje
geschiedenis dat verdient om herontdekt te worden. na een minutieuze
restauratie. Ontworpen door architect Georges Wybo tussen 1922 en 1924,
symboliseert het een uniek stukje erfgoed dat zichzelf al meer dan 160 jaar
opnieuw uitvindt. Na de sluiting in de jaren ’80, de trap diende toen alleen
als noodtrap, werd deze zorgvuldig gerestaureerd en is het nu open voor
bezoekers.
De 156 treden tellende ‘zwevende’ trap verbindt een van de hoofdingangen van ‘Printemps Femme’, (hoek rue Caumartin, boulevard Haussmann) met het panoramische terras op de 7e verdieping
De 156 treden tellende ‘zwevende’ trap verbindt een van de hoofdingangen van ‘Printemps Femme’, (hoek rue Caumartin, boulevard Haussmann) met het panoramische terras op de 7e verdieping. Een unieke klim naar de hemel, die begint met een marmeren trap, die vervolgens verdubbelt. Smeedijzeren leuningen met arabeske rondingen en verborgen patronen met de P van Printemps. Volg het spel van rondingen dat doet denken aan de rationele lijnen van Art Deco. Als je deze trap neemt, krijg je een heel licht gevoel, omdat er geen pilaren zijn die de trap ondersteunen. Het is onzichtbaar met haken aan de gevel bevestigd.
Spiegels op elke overloop creëren een gevoel van ruimte en licht, wat de schoonheid van de plek en die van haar bezoekers weerspiegelt. De trap is bedekt met een blauw en groen tapijt, de historische kleuren van Printemps. Ik nodig je uit om dit archtectonisch wonder te gaan ontdekken dat traditie en moderniteit combineert. Een geweldige kans om jezelf onder te dompelen in de geschiedenis van dit warenhuis, terwijl je vervolgens geniet van een uniek panoramisch uitzicht over de daken van de stad, de Eiffeltoren en de overdadig met bladgoud bekleedde koepels op elke hoek van het warenhuis.
De Binet Dome & de Pont d’Argent
Op 22
september 2021 opende Printemps Haussmann de zevende verdieping die geheel
gewijd is aan circulariteit. Hier kun je ook een bezoek brengen aan de altijd
verborgen ‘Binet Dome’, zelfs ouder dan de ‘Charras Dome’. Deze is 13 jaar
ouder en dateert uit 1910. Je komt er door de Grand Escalier Patrimonal te
nemen naar het dakterras op de zevende etage waar je terecht komt in de wereld
van design en vintage. Vol met unieke merken gewijd aan, ja je leest het goed,
tweede hands items of spullen die allemaal recyclebaar zijn. Printemps werkt
samen met Marie Blanchet en haar collectief van experts om een exclusieve
selectie over de hele wereld te vinden die een halve eeuw modegeschiedenis
vertegenwoordigt; iconische en tijdloze items, uitzonderlijke kleding,
accessoires, betaalbare producten, voor zowel mannen als vrouwen. Dankzij
‘Second Spring’ kun je hier designerstukken die je niet meer draagt laten
omzetten in vouchers die je weer kunt besteden in het warenhuis.
De Binet Dome uit 1910 met een lint in de vorm van het oneindigheidsteken, ontworpen door Atelier Laps
Op de vloer van de Binet Dome een tapijt, gesigneerd door street art kunstenaar Jordane Saget
Kunstenaars
werden uitgenodigd om het thema circulariteit op te pakken. Zoals een geleidend
lint in de vorm van het oneindigheidsteken, ontworpen door Atelier Laps. Op de
vloer van de Binet Dome een tapijt, gesigneerd door street art kunstenaar
Jordane Saget, het thema circulariteit symboliserend met suggestieve lijnen van
bruggen tussen mensen en hun omgeving. De 12.000 origami-vogels, zijn ontworpen
door ontwerper Charles Kaisin, om nog maar te zwijgen van de meeslepende
installatie van straatkunstkunstenaar Romain Froquet bij de liften en de
toiletten. De zogenaamde ‘Pont d'Argent’ is de verbinding tussen de koepel en
het adembenemende dakterras met weer een ander uitzicht over Parijs en de
prachtige met bladgoud behangen en feeëriek verlichte koepels van het
warenhuis. De Pont d'Argent werd gebouwd in de jaren 1930 en was oorspronkelijk
bedoeld als tijdelijk bouwwerk (net als de Eiffeltoren). De brug verbindt de
twee koepels. De metalen frames en de gerenoveerde bakstenen muren vormen een
monumentaal geraamte voor de 1.300 m² grote ruimte. Je bent hier letterlijk en
figuurlijk in de 7de hemel!
De zogenaamde ‘Pont d'Argent’ is de verbinding tussen de koepel en het adembenemende dakterras
De
Charras Dome
Op de
zesde etage bevindt zich de monumentale koepel van Printemps. De zogenaamde ‘Charras
Dome’ die kan wedijveren met de koepel van Galeries Lafayette. Het is het enige
overblijfsel uit vroegere geschiedenis van de winkel. Gebouwd in 1923 door de meester-glasblazer
Eugène Brière en herinnert ons aan het meesterlijke decor van het Printemps van
weleer. Met zijn 3.185 glas-in-loodramen in 22 kleurtinten; geel, groen, oranje
waarin blauw overheerst stelt het een bloemenlucht voor, het thema van de
lente. Het geheel wordt onderbroken door acht spindels met bloeiende stengels
die op uitstekende kroonlijsten rusten. Deze constructie vormde een waar
symbool van de heropleving van het warenhuis.
De Charras Dome gebouwd in 1923 door de meester-glasblazer Eugène Brière
Het geheel wordt onderbroken door acht spindels met bloeiende stengels die op uitstekende kroonlijsten rusten
Vanwege
het risico op beschadiging tijdens een bombardement op de hoofdstad in 1939
werd de koepel ontdaan van zijn 3.185 glaspanelen en verborgen in een kelder
van een van de pakhuizen in Clichy la Garenne (Hauts de Seine). Na de oorlog
schijnbaar vergeten, want pas 29 jaar later werden de glas-in-lood ramen weer, één
voor één, teruggeplaatst. Het was Brière’s kleinzoon die de koepel terugbracht
in de oude staat conform de originele tekeningen, die bewaard werden in de
werkplaats van de familie. Met een hoogte van 16 meter en een diameter van 20
meter heeft het zijn oude glorie teruggekregen. Ook de koepel is, net als de voorgevel van Printemps, nu een
historisch monument. Ze werd in 2019 nog eens op bewonderenswaardige
wijze gerestaureerd door het Atelier du Vitrail. Voorheen bevond zich onder de koepel een van
de grootste brasserieën van Parijs, met een oppervlakte van 1200 m2 en 400
zitplaatsen. Maar inmiddels is het omgebouwd tot een luxe lingerie afdeling.
De nieuwe lingerie-afdeling onder de Charras Dome
Printemps
achter de schermen
Ontdek
de geheimen van dit unieke warenhuis en breng een bezoek achter de schermen bij
Printemps Haussmann. Wist je dat je een exclusieve rondleiding kunt boeken? Duik onder begeleiding van een deskundige gids
in de geheimen van deze baanbrekende architectuur en de buitengewone
geschiedenis van het warenhuis. Deze tour begint met een uitzonderlijk
panoramisch uitzicht over de daken van Parijs, voordat je door de ondergrondse
galerijen wordt geleid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten