Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

dinsdag 25 februari 2025

PRINTEMPS SYMBOOL VAN HET GROTERE PARIJS


Laatst viel het mij op dat er in Parijsboeken weinig geschreven wordt over de prachtige architectuur van het warenhuis Printemps Haussmann. Galeries Lafayette krijgt veel aandacht mede dankzij de indrukwekkende koepel aan de binnenzijde en Samaritaine vanwege de prachtige en kostbare restauratie, na jarenlang gesloten te zijn geweest. Maar neem eens de moeite om te gaan staan op de hoek van de boulevard Haussmann, rue Caumartin aan de overzijde van Printemps en bewonder de prachtige mozaïek op de gevels en de op elke hoek indrukwekkende met bladgoud bekleedde koepels. Een meesterwerk dat art nouveau en art deco combineert en deel uitmaakt van het collectieve geheugen en het Franse erfgoed.  Regelmatig vinden er talrijke renovaties en opknapbeurten plaats aan de gevels die sinds 1975 op de monumentenlijst staan. De restauratie van de gevels en de acht hoekrotondes vanaf het jaar 2000 duurde maar liefst vier jaar. De hoofdkoepel aan de binnenzijde, bestaande uit 3.181 glaspanelen, werd in 2015 geheel gerenoveerd. Meer recent, in 2021, gaf Printemps Haussmann een nieuw leven aan de Coupole Binet en de Pont d’Argent, en in 2024 aan een van zijn meest spectaculaire architectonische kenmerken: de ‘Grand Escalier Patriomonal’. Maar daar straks meer over, eerst wat geschiedenis.



 

Je vindt ze over de hele wereld; luxe warenhuizen. Weinigen onder u weten dat het warenhuis een Franse vinding is. Eigenlijk moet ik zeggen een Parijse vinding. Het begon allemaal in 1852 toen Aristide Boucicaut zijn warenhuis Bon Marché opende. Een zogenaamd Grand Magasin. In 1855 volgt le Bazar Napoléon, dat later wordt getransformeerd in le Bazar de l’Hôtel de Ville, kortweg BHV. Kort daarop, in 1865, volgen Jules Laluzot en Jean-Alfred Duclos met Au Printemps en Parijs kreeg de smaak te pakken. In 1894 openden de Galeries Lafayette en het Samaritaine  hun deuren. Het is la Belle Époque, wat duidelijk te zien is aan de buitenkant van de 'paleizen van de handel'. Prachtige gevels die bol staan van beelden, verguld stucwerk en andere pompeuze decoraties.



 Alles goud wat er blinkt op een van de hoekrotondes van het warenhuis Printemps Haussmann

Jules Jaluzot was een voormalig werknemer van het warenhuis Bon Marché op de linkeroever. In 1865 opende hij samen met Jean-Alfred Duclos een winkel in nieuwigheden, met innovaties zoals grote etalages, op de hoek van de rue de Provence, rue du Havre, rue de Caumartin en boulevard Haussmann. De ligging was strategisch, vlak bij het treinstation Saint-Lazare en de Opéra Garnier. Het gebouw werd in 1874 enorm uitgebreid en voorzien van liften afkomstig van de Wereldtentoonstelling van 1867, destijds een grote noviteit. Deze eerste winkel werd in 1881 door brand verwoest. De architect Paul Sédille herbouwde de winkel van 1881 tot 1885 met overdadige luxe. Het was het eerste warenhuis voorzien van elektrische verlichting. Klanten konden vanachter een glazen wand de werking van de energiecentrale observeren. De voorgevel aan de Rue du Havre is bewaard gebleven: boven de arcaden die de ingang van de winkel markeren, zijn beelden van de vier seizoenen geplaatst , werk van de  beeldhouwer Henri Chapu. De winkel werd beroemd vanwege de vier hoekzuilen, waar in mozaïek de naam van de winkel te lezen is. Printemps was in 1904 ook een van de eerste warenhuizen met een directe toegang tot de metro.



Printemps was het eerste warenhuis voorzien van elektrische verlichting. Klanten konden vanachter een glazen wand de werking van de energiecentrale observeren (r) Grand Escalier Patrimonal in 1935 (l)


In 1904 ging het bedrijf bijna ten onder en dit leidde tot het ontslag van Jules Jaluzot. Hij werd opgevolgd door Gustave Laguionie, die het jaar daarop de bouw van een tweede winkel aankondigde. Deze locatie, ontworpen door architect Rene Binet, werd vijf jaar later geopend De bouwstijl is gebaseerd op het zelfde principe van de hoekrotondes van de eerste winkel. Ze zijn versierd met beelden van de beeldhouwer Anatole J. Guillot. Binnenin bevindt zich een indrukwekkende, centrale, achthoekige hal die verlicht wordt door een dubbele koepel. In 1912 breidde architect Georges Wybo de winkel aan de rue Charras uit en creëerde een tweede hal. Winkel nummer twee werd in 1921 door brand verwoest en tussen 1921 en 1924 volgens hetzelfde ontwerp, herbouwd door Georges Wybo. De schitterende koepel van René Binet, zichtbaar op de 6e verdieping, is wonderbaarlijk genoeg intact gebleven en is een omweg waard. 

 

De hoekrotondes van de eerste winkel zijn versierd met beelden van de beeldhouwer Anatole J. Guillot


Grand Escalier Patrimonal

In deze blog neem ik jullie mee naar enkele verborgen parels binnen in Printemps. Een daarvan is het trappenhuis dat na veertig jaar gesloten te zijn voor het publiek in juni 2024, na een grondige restauratie, opnieuw geopend is voor het publiek. Een waar architectonisch hoogstandje uit de jaren ’20. Een stukje geschiedenis dat verdient om herontdekt te worden. na een minutieuze restauratie. Ontworpen door architect Georges Wybo tussen 1922 en 1924, symboliseert het een uniek stukje erfgoed dat zichzelf al meer dan 160 jaar opnieuw uitvindt. Na de sluiting in de jaren ’80, de trap diende toen alleen als noodtrap, werd deze zorgvuldig gerestaureerd en is het nu open voor bezoekers.

 

De onlangs gerestaureerde Grand Escalier Patrimonal



De 156 treden tellende ‘zwevende’ trap verbindt een van de hoofdingangen van ‘Printemps Femme’, (hoek rue Caumartin, boulevard Haussmann) met het panoramische terras op de 7e verdieping




De 156 treden tellende ‘zwevende’ trap verbindt een van de hoofdingangen van ‘Printemps Femme’, (hoek rue Caumartin, boulevard Haussmann) met het panoramische terras op de 7e verdieping. Een unieke klim naar de hemel, die begint met een marmeren trap, die vervolgens verdubbelt. Smeedijzeren leuningen met arabeske rondingen en verborgen patronen met de P van Printemps. Volg het spel van rondingen dat doet denken aan de rationele lijnen van Art Deco. Als je deze trap neemt, krijg je een heel licht gevoel, omdat er geen pilaren zijn die de trap ondersteunen. Het is onzichtbaar met haken aan de gevel bevestigd. 



Spiegels op elke overloop creëren een gevoel van ruimte en licht, wat de schoonheid van de plek en die van haar bezoekers weerspiegelt.  De trap is bedekt met een blauw en groen tapijt, de historische kleuren van Printemps. Ik nodig je uit om dit archtectonisch wonder te gaan ontdekken dat traditie en moderniteit combineert. Een geweldige kans om jezelf onder te dompelen in de geschiedenis van dit warenhuis, terwijl je vervolgens geniet van een uniek panoramisch uitzicht over de daken van de stad, de Eiffeltoren en de overdadig met bladgoud bekleedde koepels op elke hoek van het warenhuis.











De Binet Dome & de Pont d’Argent

Op 22 september 2021 opende Printemps Haussmann de zevende verdieping die geheel gewijd is aan circulariteit. Hier kun je ook een bezoek brengen aan de altijd verborgen ‘Binet Dome’, zelfs ouder dan de ‘Charras Dome’. Deze is 13 jaar ouder en dateert uit 1910. Je komt er door de Grand Escalier Patrimonal te nemen naar het dakterras op de zevende etage waar je terecht komt in de wereld van design en vintage. Vol met unieke merken gewijd aan, ja je leest het goed, tweede hands items of spullen die allemaal recyclebaar zijn. Printemps werkt samen met Marie Blanchet en haar collectief van experts om een exclusieve selectie over de hele wereld te vinden die een halve eeuw modegeschiedenis vertegenwoordigt; iconische en tijdloze items, uitzonderlijke kleding, accessoires, betaalbare producten, voor zowel mannen als vrouwen. Dankzij ‘Second Spring’ kun je hier designerstukken die je niet meer draagt laten omzetten in vouchers die je weer kunt besteden in het warenhuis.

 

De Binet Dome uit 1910 met een lint in de vorm van het oneindigheidsteken, ontworpen door Atelier Laps


Op de vloer van de Binet Dome een tapijt, gesigneerd door street art kunstenaar Jordane Saget


Kunstenaars werden uitgenodigd om het thema circulariteit op te pakken. Zoals een geleidend lint in de vorm van het oneindigheidsteken, ontworpen door Atelier Laps. Op de vloer van de Binet Dome een tapijt, gesigneerd door street art kunstenaar Jordane Saget, het thema circulariteit symboliserend met suggestieve lijnen van bruggen tussen mensen en hun omgeving. De 12.000 origami-vogels, zijn ontworpen door ontwerper Charles Kaisin, om nog maar te zwijgen van de meeslepende installatie van straatkunstkunstenaar Romain Froquet bij de liften en de toiletten. De zogenaamde ‘Pont d'Argent’ is de verbinding tussen de koepel en het adembenemende dakterras met weer een ander uitzicht over Parijs en de prachtige met bladgoud behangen en feeëriek verlichte koepels van het warenhuis. De Pont d'Argent werd gebouwd in de jaren 1930 en was oorspronkelijk bedoeld als tijdelijk bouwwerk (net als de Eiffeltoren). De brug verbindt de twee koepels. De metalen frames en de gerenoveerde bakstenen muren vormen een monumentaal geraamte voor de 1.300 m² grote ruimte. Je bent hier letterlijk en figuurlijk in de 7de hemel!

 

De zogenaamde ‘Pont d'Argent’ is de verbinding tussen de koepel en het adembenemende dakterras



 De 12.000 origami-vogels, zijn ontworpen door ontwerper Charles Kaisin



De meeslepende installatie van straatkunstkunstenaar Romain Froquet bij de liften en de toiletten


De Charras Dome

Op de zesde etage bevindt zich de monumentale koepel van Printemps. De zogenaamde ‘Charras Dome’ die kan wedijveren met de koepel van Galeries Lafayette. Het is het enige overblijfsel uit vroegere geschiedenis van de winkel. Gebouwd in 1923 door de meester-glasblazer Eugène Brière en herinnert ons aan het meesterlijke decor van het Printemps van weleer. Met zijn 3.185 glas-in-loodramen in 22 kleurtinten; geel, groen, oranje waarin blauw overheerst stelt het een bloemenlucht voor, het thema van de lente. Het geheel wordt onderbroken door acht spindels met bloeiende stengels die op uitstekende kroonlijsten rusten. Deze constructie vormde een waar symbool van de heropleving van het warenhuis.

 

De Charras Dome gebouwd in 1923 door de meester-glasblazer Eugène Brière 


Het geheel wordt onderbroken door acht spindels met bloeiende stengels die op uitstekende kroonlijsten rusten




Vanwege het risico op beschadiging tijdens een bombardement op de hoofdstad in 1939 werd de koepel ontdaan van zijn 3.185 glaspanelen en verborgen in een kelder van een van de pakhuizen in Clichy la Garenne (Hauts de Seine). Na de oorlog schijnbaar vergeten, want pas 29 jaar later werden de glas-in-lood ramen weer, één voor één, teruggeplaatst. Het was Brière’s kleinzoon die de koepel terugbracht in de oude staat conform de originele tekeningen, die bewaard werden in de werkplaats van de familie. Met een hoogte van 16 meter en een diameter van 20 meter heeft het zijn oude glorie teruggekregen. Ook de koepel  is, net als de voorgevel van Printemps, nu een historisch monument. Ze werd in 2019 nog eens op bewonderenswaardige wijze gerestaureerd door het Atelier du Vitrail. Voorheen bevond zich onder de koepel een van de grootste brasserieën van Parijs, met een oppervlakte van 1200 m2 en 400 zitplaatsen. Maar inmiddels is het omgebouwd tot een luxe lingerie afdeling.

 

De nieuwe lingerie-afdeling onder de Charras Dome


Printemps achter de schermen

Ontdek de geheimen van dit unieke warenhuis en breng een bezoek achter de schermen bij Printemps Haussmann. Wist je dat je een exclusieve rondleiding kunt boeken?  Duik onder begeleiding van een deskundige gids in de geheimen van deze baanbrekende architectuur en de buitengewone geschiedenis van het warenhuis. Deze tour begint met een uitzonderlijk panoramisch uitzicht over de daken van Parijs, voordat je door de ondergrondse galerijen wordt geleid.



Via privé-ingangen tot verborgen doorgangen, krijg je de kans om emblematische bezienswaardigheden van Printemps Haussmann te ontdekken, zoals de Grand Escalier Patrimonal en de achterkant van de majestueuze glas-in-loodkoepel te ontdekken die in 1923 werd ontworpen. Van de ‘7e hemel’ tot de kelder, van het Tweede Keizerrijk tot de 21e eeuw, via Art Nouveau en Art Deco, deze tour is een wandeling door het erfgoed van het ‘Grand Magasin’ en zijn transformaties in de afgelopen 160 jaar. Boek nu op deze
website.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten