Zoals jullie weten ben ik lid sinds het eerste uur van het Atelier Néerlandais in Parijs. Hèt platform voor Nederlands ontwerp, de kunsten en het boek: voor culturele ondernemers in Frankrijk. Het is onderdeel van de Nederlandse ambassade in Parijs, die het Atelier Néerlandais in 2014 heeft opgericht en financiert en staat onder leiding van de Nederlandse Lilian Widdershoven. Mede dankzij het netwerk van het Atelier en de Nederlandse ambassade heb ik al heel wat Nederlanders ontmoet die steeds een prachtig onderwerp vormen voor mijn blogs.
Ik noem ze dan ook DE MAKERS; zij zijn de creatieven, de
mensen met ideeën, kunstenaars, dromers, en de durfals met verbeelding, energie, ambitie en intuïtie om
iets te creëren vanuit het niets. Ze brengen Parijs tot leven. Want wat zijn
steden anders dan menselijke ecosystemen – netwerken – van mensen die gebouwen,
monumenten, tuinen en straten tot leven brengen? Nederlandse stakeholders in
het meest opwindende menselijke netwerk van Parijs: Zij zijn ‘DE MAKERS’. Deze
blog brengt weer een deel van het creatieve DNA van Parijs in kaart en
beschrijft een stukje van deze dynamische keten. Je maakt kennis met een van
hen en ontmoet hem / haar als het ware backstage, om zo getuige te zijn van hem
/ haar werkzame leven. Het mooiste van alles is dat het geen geheim genootschap
is. Deze mensen zijn de motoren van enkele van de meest opwindende plaatsen van
de stad. Geen cynische imitaties of het resultaat van berekende carrière moves,
geen Instagram influencers of concepten uitgevonden door algoritmes; dit zijn
mensen van vlees en bloed die een
verlengstuk zijn van hun passie en persoonlijkheid.
Irene van Zeeland
Tijdens de Koningsdag-netwerkborrel in de residentie van
onze Nederlandse ambassadeur Z.E. Jan Versteeg, had ik een eerste ontmoeting
met Irene van Zeeland. Dans en beweging is de rode draad in haar leven. Ze
studeerde aan de Theaterschool Amsterdam en ze mag Master of Science achter
haar naam zetten na het afronden van de studie Bestuurskunde aan de Erasmus
Universiteit Rotterdam. Deze studie komt van pas bij alle diverse projecten die
ze bedenkt en van A tot Z uitvoert: zo is ze bij voorbeeld actief voor Holland
Dance Festival binnen het grote Europese samenwerkingsproject Europe Beyond
Access.
Mijn
ontmoeting met Irene van Zeeland (r) en coach en organisatiespecialist Simone
van Vorselen (l) in de residentie van onze ambassadeur in Parijs
Na haar bachelor aan de Theaterschool in Amsterdam, ging ze
een jaar naar New York City om daar verder te studeren onder de dansers van de
Merce Cunningham Dance Company, waaronder de rechterhand van Cunningham, Robert
Swinston. Hier nam ze deel aan een internationaal trainingsprogramma
‘hedendaagse dans’ van de Merce Cunningham Studio. Momenteel woont en werkt ze
in Parijs en verzorgt wekelijks danslessen voor diverse opdrachtgevers: o.a.
Paris Marais Dance School en de Be Together Académie. Maandelijks reist ze ook
nog eens naar Nederland voor haar functie bij Holland Dance Festival. Samen met
haar vrouw Carolina Kzan, een audiovisueel genie en filmmaker, heeft zij Omaro
Productions opgericht en werkt ze als producer en choreograaf. Alle
creativiteit en vakmanschap komt samen in hun internationale productiebedrijf.
En of dat nog niet genoeg is wil zij met haar project ‘Keep Moving Me’ een
voorbeeld zijn voor vrouwen die te maken hebben met borstkanker. Een bezig
bijtje dus. Centrum Parijs, in het Atelier Néerlandais, had ik een ontmoeting
met haar.
Irene
gefotografeerd door haar partner Carolina Kzan
Irene; wanneer is jouw passie voor dansen
eigenlijk begonnen en wie of wat inspireerde jou?
Na een succesvolle auditie voor de Havo voor
Muziek en Dans in Rotterdam begon ik op mijn vijftiende aan deze intensieve
vooropleiding voor de dansacademie, die ik uiteindelijk afrondde op het hoogste
niveau. Mijn eerste grote inspiratiebron was mijn eigen dansjuf, Belinda – zij
zag iets in mij en gaf me het vertrouwen om groot te dromen. Daarnaast had ik
een plakboek vol met foto’s van Sofiane Sylve en Sylvie Guillem: sterke,
sierlijke vrouwen die voor mij het toppunt van expressie en discipline belichaamden.
Welke opleidingen heb je allemaal
gevolgd?
"Ik hou
van abstractie en precisie in beweging" - hier samen met Alberto Barletta
- fotografie © Carolina Kzan
Niet alleen een veelzijdig mens, maar ook
nog eens een veelzijdig danseres. Waar gaat jouw absolute voorkeur naar uit en
waarom?
Wat was de reden om naar New York te
vertrekken?
Kun je wat meer vertellen over de
Cunningham-techniek en wat jij ermee doet?
Terug uit Amerika begin je aan een
opleiding aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam. Hoe is dat te rijmen met
jouw passie voor de dans?
Voor mij is dat geen tegenstelling. Dans is
mijn hart, bestuurskunde mijn hoofd. Ik wilde leren hoe systemen werken, hoe je
culturele projecten organiseert, hoe je beleid en praktijk met elkaar verbindt.
Inmiddels werk ik met evenveel toewijding aan participatieprogramma’s als aan
choreografieën – beide gaan over beweging, alleen in andere vormen.
In 2016, 2017 en 2018 ben je ook nog eens
naar India geweest. Waar was je naar op zoek?
Veel van deze jonge dansers zijn inmiddels de
wereld over gereisd en actief in internationale producties. Het was
ongelofelijk inspirerend om mijn kennis op die manier te kunnen delen en
tegelijkertijd zelf zoveel te leren van hun benadering van beweging en fysieke
expressie. Het was geen innerlijke pelgrimstocht, maar eerder een professionele
samenwerking die me blijvend heeft gevormd – vooral in hoe ik nu kijk naar het
samengaan van traditie, techniek en culturele context in dans.
Waar gaat je voorkeur naar uit; Parijs,
New York, of Amsterdam en waarom?
In 2022 werd er borstkanker bij je
geconstateerd. Hoe ben je daar mee omgegaan?
Toch ben ik blijven doorgaan met lesgeven. Dans
bleef mijn anker – zelfs op dagen dat ik nauwelijks energie had. Beweging hielp
me om verbonden te blijven met mijn lichaam, mijn creativiteit en mijn vak. Het
gaf me ritme in een periode waarin alles onzeker was. Dans heeft letterlijk en
figuurlijk een grote rol gespeeld in mijn herstelproces.
Wat betekende dat voor jouw danscarrière?
Keep Moving Me
is ontstaan vanuit de behoefte om iets te maken voor én met vrouwen die met
borstkanker - foto © Carolina Kzan
Is ‘Keep Moving Me’ daar uit
voortgekomen? En wat is het verschil met ‘normale’ danslessen?
Hoe is het nu met je?
Je gaat letterlijk en figuurlijk dansend
door het leven. Hoeveel uren per dag dans je?
Bij wie vind jij tegenwoordig je
inspiratie?
Tegelijkertijd ga ik graag naar voorstellingen van mensen die ik (nog) niet ken. Juist het onbekende daagt me uit, verrast me, en voedt mijn nieuwsgierigheid. En uiteindelijk blijf ik misschien wel het meest geïnspireerd door de mensen met wie ik dagelijks werk: jongeren, ouderen, dansers met een beperking. Zij laten me telkens opnieuw voelen waarom dans ertoe doet – omdat het verbindt, in beweging zet, en ruimte geeft aan stemmen die vaak niet gehoord worden.
Foto ©
Carolina Kzan
Op welke prestatie in je leven ben je het
meest trots?
Ik ben trots op het feit dat ik dans en engagement blijf combineren, of dat nu is via projecten voor inclusieve dans, door vrouwen met borstkanker te begeleiden via Keep Moving Me, of via educatieve programma’s die jonge mensen raken.
Samen met je partner Carolina Kzan heb je
Omaro Productions opgericht. Kun je daar wat meer over vertellen?
Jullie zijn ook lid van het Atelier
Néerlandais. Wat was voor jullie de beweegredenen?
Tot slot, wat zijn je toekomstplannen?
Sinds februari 2025 ben ik als choreograaf en
danser verbonden aan ‘Entrelacées’ – met elkaar
verweven.
‘Entrelacées’ is een inclusieve danscreatie die
beeldende kunst en poëtische verhalen combineert. Een zintuiglijke reis rond
zusterschap, de onzichtbare banden tussen vrouwen en de overdracht tussen
generaties, voorbij tijd en ruimte.
Op
6 november nog twee maal te zien in Theatre El Duende, 23 rue Hoche, Ivry-sur-Seine.
Metrostation Mairie d’Ivry, lijn 7
Choreograaf Irene van Zeeland, Videograaf Carolina Kzan, Danseuses Juls Valls, Clara Rulié, Rose-Marie Rameau-Marsac, Stem Luciana Tomie, Scenografie Véronique van Zeeland, Compositeur Herman Witkam, Supporters/Partners : Theatre El Duende, Anis Gras – Le Lieu de l’Autre, Harmonie Mutuelle Groupe Vyv.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten