Het is al een tijd stil
aan de zijde van het Hôtel de Ville, het stadhuis van Parijs, als het gaat om
aankondigingen van grootse prestigeprojecten, 'Les Grands Traveaux', zoals wij
die kennen uit de regeerperiode van de Franse President François Mitterrand. Maar
ik kan u verzekeren, u hoeft niet zo lang meer te wachten. Na de Fondation
Cartier krijgt Parijs, op initiatief van de bekende koffer- en tassenmaker
Louis Vuitton, een nieuw museum, gewijd aan de kunst van de 20e en 21e eeuw; de Fondation Louis Vuitton.
In 2001 bracht Bernard
Arnault een bezoek aan het Guggenheim Museum in Bilbao, Spanje. Daar ontstond
het idee voor een nieuw museum voor hedendaagse kunst, eigenlijk de privé
collectie van mijnheer Arnault zelf. Hij is oprichter, voorzitter en CEO van
Louis Vuitton Moët Hennessy, LVHM. Een luxeconglomeraat met een beurswaarde van
ongeveer 59 miljard euro. Deze 65 jarige Franse zakenman zou, (volgens Forbes
Magazine is hij anno 2013 na Liliane Bettencourt (l'Oreal) de rijkste man van
Europa en de op tien na rijkste van de wereld), zo rond de 35,8 miljard dollar
bezitten.
Frank Gehry's schepping: Nu nog even afgeschermd maar september / oktober 2014 open voor het publiek
In oktober 2006 onthulde
Bernard Arnauld, in aanwezigheid van Renaud Donnedieu de Vabres, de Franse Minister
van Cultuur en Communicatie, Bertrand Delanoë, burgemeester van Parijs, en de
beroemde Amerikaanse architect Frank Gehry, de plannen voor de bouw van een
nieuw museum. Twee maanden later tekent de Louis Vuitton Foundation een
leasecontract voor 55 jaar, ingaande op 1 januari 2007, voor een stuk grond van
2 ha, aan de rand van het Bois de Boulogne.
De gemeente Parijs gaat
zeer voortvarend te werk en in augustus 2007 wordt de bouwvergunning al
verleend, zodat in maart 2008 de grondwerken kunnen beginnen. In december 2013
wordt als het ware de laatste steen gemetseld en kan men beginnen aan de
afwerking van de binnenzijde en de omgeving. De opening staat nu gepland op
september / oktober 2014. Parijs is dan weer een uniek en opzienbarend gebouw
rijker.
"We
wilden Parijs een uitzonderlijke plek voor kunst en cultuur geven, die durf en
emotie uitstraalt en om die uitdaging aan te gaan hebben wij het ontwerp
toevertrouwd aan Frank Gehry, wiens ontwerpen symbool staan voor de 21e
eeuw".
Bernard
Arnault
De mecenas Bernard
Arnault staat bekend als een groot kunstliefhebber en schenker. Tevens ziet hij
zichzelf als beschermheer van het Franse erfgoed en de Franse cultuur. In maart
2014 gaf het Museum of Modern Art in New York hem nog de 'David Rockefeller
Award', een prestigieuze onderscheiding voor genereuze ondernemers. Arnaults
bedrijf strooit regelmatig met 'kunstcadeau’s', zo ook in Nederland. Het Rijksmuseum
kreeg in 2010 een complete portrettenserie van hem cadeau; Erwin Olaf's - 'A
Journey to Excellence'.
Twaalf grote grijze sluiers gemaakt van melkglazen panelen omarmen als het ware de kern van het gebouw
Het glazen gebouw is 150
meter lang en 40 meter hoog en gebouwd in de vorm van een wolk. Zelf omschrijft
Gehry zijn creatie als een donzige broeikas. Een asymmetrisch gebouw met
verwarrende volumes, opgebouwd uit
briljante, concave en convexe enveloppen. Frank Gehry, inmiddels 82 jaar
oud is een van de grondleggers van het deconstructivisme (chaotische,
onvoorziene maar gecontroleerde, perfect ontworpen gebouwen) waaronder ook andere
Pritzker Architectuur prijswinnaars, Zaha Hadid en Rem Koolhaas behoren. Twaalf
grote grijze sluiers gemaakt van melkglazen panelen omarmen als het ware de
kern van het gebouw. 13.500 m² glazen panelen, elk paneel, 3600 stuks in
totaal, is uniek en is speciaal op maat gegoten. Door de bijzondere spiegeling
van het gebouw lijkt het op te gaan in zijn omgeving. Lucht en groen krijgen zo
gedurende ieder dagdeel hun eigen momentum waardoor het gebouw nooit hetzelfde
kleurt.
"Mijn
droom was het ontwerpen, in Parijs, van een prachtig schip dat de culturele
roeping van Frankrijk symboliseert".
Frank
Gehry
Een van de eerste ruwe schetsen voor de Fondation Louis Vuitton - Courtesy of Louis Vuitton Foundation
Het gebouw, ontworpen volgens
nieuwe methoden, codes en vormen van expressie brengt een nieuwe fase in Gehry's
werk samen. Revolutionair gebruik van gebogen glas geeft expressie aan zijn
visie om een helder licht gebouw naadloos te laten integreren in een park,
aangelegd aan het einde van de 19e eeuw.
De creativiteit van
Frank Gehry vereist voortdurend technische innovatie. Opvallend aan dit zeer
complexe ontwerp is het gebruik van geavanceerde 3D computerprogramma's, ontwikkeld
door Gehry Technologies met de hulp
van Dassault Aviation. Hiervoor heeft Gehry Technologies de 'Award of
Excellence BIM (Business Information Model) ontvangen, uitgereikt door het
American Institute of Architects.
De Internationaal
gerenommeerde architect woont en werkt in Los Angeles. Hij ontwierp en tekende
de laatste veertig jaar, belangrijke gebouwen, voornamelijk in de Verenigde
Staten en Europa. Onder hen, zijn verblijf in Santa Monica, dat zijn manifest
werd, het Guggenheim Museum in Bilbao, de DZ Bank in Berlijn, de Walt Disney
Concert Hall in Los Angeles, het IAC-gebouw en Gehry's Tower in New York. Voor
Parijs is dit het tweede gebouw dat door hem is ontworpen, eerder in 1994,
tekende hij voor de CinémathèqueFrançaise.
Een asymmetrisch gebouw met verwarrende volumes, opgebouwd uit briljante, concave en convexe enveloppen
Het nieuwe museum wordt
voor een groot deel gewijd aan de privécollectie hedendaagse kunst van Arnauld
zelf, afgewisseld met tijdelijke tentoonstellingen. Verder is er ruimte voor multidisciplinaire
evenementen, het opzetten van vergaderingen , debatten en symposia. Het museum
wil zo uiting gaan geven aan haar belangrijkste prioriteit; de uitvoering van
een educatieve missie, vooral bij het jonge publiek.
De Fondation Louis
Vuitton wordt gevestigd in het Bois de Boulogne vlak naast le Jardin
d'acclimatation. Napoleon III schonk dit deel van het park in 1860 aan de
Parijse bevolking om er dieren en inheemse volkeren ten toon te stellen. De
tuin was ook bedoeld om de dieren te laten wennen aan het Parijse klimaat.
Vandaar de naam acclimatation.
Het bos zelf is 856 ha
groot en bevat bomen van enkele honderden jaren oud. Het behoorde toe aan de
Abdij van Saint-Denis en werd aangekocht door de Franse vorst Philippe Auguste.
Vele andere koningen drukten vervolgens hun stempel op het ontwerp van het bos.
Lodewijk XI liet het domein herbebossen en legde er twee doorgangswegen in aan.
Hendrik IV plaatste 15.000 moerbeibomen voor de productie van zijderupsen.
Lodewijk XIV gebruikte het terrein voor de jacht met windhonden. Napoleon III
gaf Haussmann de opdracht in 1852 om het bos opnieuw in te richten geïnspireerd
op het Londonse Hyde Park.
Het Bois de Boulogne
moet je te voet ontdekken De wandelroutes van 6 tot 12 kilometer brengen je
langs de mooiste plekjes en houden je 2 tot 4 uur zoet. Verder zijn er 28 km
aan ruiterpaden en 15 km aan fietspaden.
Verschillende
metrostations brengen u naar de rand van het Bois de Boulogne. Porte d'Auteuil
voor de zuidkant. Porte Dauphine is het mooiste startpunt voor al uw
wandelingen en de metrostations Porte Maillot en Sablons brengen u het dichtst
bij de Avenue Mahatma Gandhi waar u ongetwijfeld met verbazing stil blijft
staan bij deze magnifieke creatie van Frank Gehry.
Dimitri D heeft gereageerd op uw bericht "La Fondation Louis Vuitton" op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenPrachtig artikel, prachtige blog, bedankt!
Snel naar Parijs, dus!!
BeantwoordenVerwijderenJardin heeft gereageerd op uw bericht "La Fondation Louis Vuitton"op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenVeel dank, Ferry, voor deze uitgebreide informatie. Elke keer als ik een gebouw van Gehry bezoek heb ik vooraf mijn twijfels (of het geen 'camouflage' is....), maar die verdwijnen ter plekke als sneeuw voor de zon. Zijn creaties zijn stuk voor stuk zeer doordacht en merkwaardig genoeg ook uitermate functioneel. Dat zie je er aan de buitenkant niet meteen van af. Ik zet dit gebouw meteen op mijn lijstje.
Groet, Jardin