Spectaculaire
vernieuwingen in Parijs zijn steeds het initiatief geweest van koningen en
presidenten. Architectuur uit hogere kringen met als streven, een eigen
architectonische nalatenschap. George Pompidou, Giscard d'Estaing en vooral
François Mitterrand spanden, hierin de kroon. Na de komst van Nicolas Sarkozy
is het wat rustig voor wat betreft presidentiële bouwprojecten in de stad, maar
het zijn vooral particuliere prestigeprojecten, initiatieven uit het
zakenleven, die de stad opnieuw aanzien zullen geven. In deze blog een aantal
spectaculaire bouwprojecten waar op dit moment al aan wordt gebouwd of die in
de komende jaren worden opgeleverd.
De Parijzenaars zijn hier
als vanouds niet enthousiast over. Volgens peilingen is 62% tegen hoogbouw.
Wolkenkrabbers zijn on-Parijs vinden de tegenstanders. Haussmann legde in de
19de eeuw de basis voor een horizontale stad met brede boulevards en die laat
zich moeilijk combineren met verticale elementen. Sterker nog, in 1973 bepaalde
het gemeentebestuur van Parijs dat er een hoogtelimiet moest worden ingesteld.
Om de unieke skyline van de Franse hoofdstad te waarborgen mochten er geen gebouwen
of kunstwerken hoger dan 37 meter worden gebouwd. Aanleiding hiertoe was de
bouw van de 210 meter hoge en nog steeds verguisde Tour Montparnasse. Over deze
toren gaan dezelfde grappen als destijds over de Eiffeltoren: 'Het mooiste
uitzicht over Parijs heb je vanaf de toren van Montparnasse.......want dan zie
je die niet'. Tot grote schrik van de stadsbewoners werden de hoogtebeperkingen
in 2010 opgeheven en de stad ondergaat momenteel een enorme verstedelijking en
vergroening. Veel van deze projecten zijn te danken aan de visionaire blik van
Anne Hidalgo, voormalig staatssecretaris van cultuur, vervolgens eerste
assistent van de vorige Parijse burgemeester Bertrand Delanoë, toen verantwoordelijk
voor de ruimtelijke ordening in de regio Parijs, en sinds 5 april 2014 zelf
burgemeester van de Franse hoofdstad.
Op maandag 25 juli 2011
schreef ik het volgende in mijn blog: Kort geleden heeft de Parijse gemeenteraad
toestemming verleend voor het bouwen van het derde hoogste gebouw binnen de boulevard
périphérique, na de Eiffeltoren (324 m) en de Tour Montparnasse (210 m). De
Tour Triangle wordt gebouwd aan de zuidkant van Parijs, in het hart van het
Parc des Expositions porte de Versailles, in het 15e arrondissement. De start
van de bouw van het 180 meter hoge glazen gebouw, in de vorm van een driehoek,
staat gepland voor 2012-2013 en de oplevering moet plaatsvinden in 2016-2017.
Het is ontworpen door het Zwitserse architectenduo Herzog & de Meuron en wordt gefinancierd door het bedrijf Unibail-Rodamco
Europe. Doelstelling van de opdrachtgevers, een hoogte van 179,8 meter. De
Parijse burgemeester Bertrand Delanoë was zo lyrisch over dit unieke gebouw dat
hij speciale toestemming verleende voor de bouw.
Protesten van de
omwonenden en de economische crisis gooiden helaas roet in het eten. Het had de
eerste wolkenkrabber van Parijs sinds de jaren zeventig moeten worden en als
klap op de vuurpijl stemde een krappe meerderheid van de gemeenteraadsleden op
17 november 2014 tegen. Dat de bouw van de Tour Triangle nu, eind juni 2015,
alsnog door de gemeenteraad is goedgekeurd, is grotendeels te danken aan Anne
Hidalgo. Zij is een groot voorstander van dit project en wist in de raad veel
stemmen te winnen door met de Nederlands-Franse projectontwikkelaar aanpassingen
af te spreken.
De 42 verdiepingen
tellende Tour Triangle verrijst aan de Porte de Versailles in het zuidwesten
van Parijs. Gelegen op de historische as tussen het 15e arrondissement en de
omliggende gemeenschappen van Issy-les-moulineaux en Vanves. In de piramide
vormige glazen toren vestigt zich onder meer een viersterrenhotel met 120
kamers, een panoramisch restaurant, een sky Bar, 70.000 m² aan kantoorruimte,
waarvan 2.200 m² is gereserveerd voor start-ups en nog eens 10.000 m² voor
traditionelere werkplekken. Bij elkaar moet dit ruim 5.000 arbeidsplaatsen
opleveren. De bouw van de Tour Triangle is een signaal aan buitenlandse
investeerders en internationale architecten aldus Hidalgo. De oplevering wordt
verwacht in 2020.
Maar nog steeds blijven
tegenstanders zich roeren. "Dit project, ook wel de 'Tobleronetoren'
genoemd, voorziet niet in de huidige behoeften van Parijzenaars; zoals
woningnood, problemen met openbaar vervoer, milieu en leefbaarheid, dus geen
tekort aan kantoren", aldus het burgeractiecomité Collectief tegen de Tour
Triangle. Ook UNESCO is kritisch. "Als Parijs gezien wil worden als een
stad met historische waarde en als erfgoed dan is het een heel slecht idee om
wolkenkrabbers neer te zetten aan de poorten van Parijs". Harde woorden
van UNESCO onderdirecteur Francesco Bandarin. Maar kun je een wereldstad zijn
zonder wolkenkrabbers? Kan Parijs zich blijven koesteren in zijn 19de eeuwse
schoonheid terwijl in alle grote wereldsteden de ene iconische toren na de
andere verrijst? Anne Hidalgo's reactie hierop was simpel: "We leven niet
in een museum"!
Het Tribunal de Grande Instance de Paris - 12 Kranen werken momenteel aan de fundamenten en de drie verdiepingen tellende kelder.
Er staat meer op
stapel. Onlangs is de eerste steen gelegd voor het nieuwe gerechtsgebouw van Parijs
door Christiane Taubira de huidige minister van Justitie en.....Anne Hidalgo. Het
T.G.I de Batignolles; Het Tribunal de Grande Instance de Paris, naar een
initiatief, in 2009, door de toenmalige President van de Republiek; Nicolas
Sarkozy. Hij nam het besluit om het huidige Paleis van Justitie, nu gevestigd
op het Île de la Cité, en alle aanverwante gerechtelijke diensten, waaronder
het hoofdkantoor van de politie, te consolideren in één groot gebouw op een oud
rangeerterrein, gelegen tussen de boulevard de Douaumont, parallel aan de
boulevard Périphérique en de avenue de la Porte Clichy aan de noord-west zijde
van de stad in het 17e arrondissement. 12 Kranen werken momenteel aan de
fundamenten en de drie verdiepingen tellende kelder.
Artist impression van de nieuwe rechtbank van Parijs
Photo courtesy of Renzo Piano Architects
De vormgeving van de
nieuwe rechtbank van Parijs is toevertrouwd aan de Italiaanse architect Renzo Piano die wij eerder kennen van
het iconische ontwerp van het Centre Pompidou. Ook een omstreden gebouw. Een
speelse vorm van vier in terrasvorm gestapelde glazen blokken, ieder ter hoogte
van een traditioneel parijs gebouw. De terrassen moeten kleine bossen worden.
Door gebruik van nieuwe technieken kunnen we licht glas gebruiken, waardoor het
gebouw 'transparant' wordt. Door deze hoogbouw winnen we ruimte voor groen,
voor parken en pleinen; aldus de architect. Het gebouw wordt gepositioneerd tegenover
het parc Clichy-Batignolles Martin Luther King, op een grondoppervlak van
88.500 m², 160 meter hoog, biedt plaats aan maar liefst 90 rechtzalen en 29.000
m² kantoorruimte. 9000 Mensen zullen werkzaam zijn in dit gebouw dat in 2017
moet worden opgeleverd. De aanbesteding werd gelanceerd in PPS (Publiek Private
Samenwerking). Totale kosten worden geraamd op 800 miljoen euro en de opdracht
is toegekend aan de Franse projectontwikkelaar Bouygues, na een toezegging om
de huurprijs 27 jaar ongewijzigd te laten. "Dit wordt het vlaggenschip
voor gerechtigheid in Parijs", aldus de Republikeinse (UMP) burgemeester. De eerste
protesten kwamen al uit de journalistiek, aangezien het gehele gebouw wordt
uitgerust met 'stoorzenders', waardoor er een einde komt aan live-tweets door
journalisten tijdens rechtzaken. De vereniging van advocaten heeft ook al
bezwaar aangetekend tegen de verhuizing van het centrum van de stad naar de
noord-west rand. Wat er te zijner tijd gaat gebeuren met de justitionele
gebouwen in het centrum van Parijs is nog onbekend.
Dat het realiseren van
hoogbouw in Parijs het hebben is van een lange adem moge ook weer duidelijk
zijn bij de planning van de Tour Duo. Ontworpen door de Ateliers Jean Nouvel. Dit project bestaat uit twee torens van
respectievelijk 180 en 120 meter hoog, 39 en 27 verdiepingen. Nouvel, bekend
van het Institut Monde Arabe, musée Quai Branly en de Parijse Philharmonie, won
op 24 april 2012 de ontwerpwedstrijd georganiseerd door de burge-meester van
Parijs. De start van de bouw was oorspronkelijk gepland in 2014.
Dit project is een van
de laatste werkzaamheden als onderdeel van de herontwikkeling van 'Paris Rive
Gauche'. Een groot gebied ten zuidoosten van Parijs, tussen de sporen van het
Paris-Austerlitz treinstation, de Seine en de ringweg in het 13e arrondissement.
Op de hoek van de rue Bruneseau en de boulevard du Général-Jean-Simon verrijzen
twee gebouwen die plaats bieden aan 86.000 m² kantoorruimte 2000 m²
winkel-ruimte, een hotel met 120 kamers maar helaas geen woonruimte.
Vanzelfsprekend weer protesten
alom, alleen al gezien het feit, dat er vorig jaar een leegstand was van 3,9
miljoen m² aan kantoorruimte in de gehele Île-de-France. In eerste instantie
werd het voorstel ook door de Parijse gemeenteraad getorpedeerd. De Tour Duo
zouden de vier torens van de Bibliothèque François Mitterrand overschaduwen. Vanuit
het westen van Parijs zouden de torens in een lijn staan met het Pantheon, een
gruwel volgens de burgemeester van het 14e arrondissement. Bovendien staat het
lijnrecht tegenover het voorstel van de Gemeente Parijs om sociale woningbouw
in Parijs voorrang te geven.
Onderschat de macht van
Hidalgo niet. 600 miljoen euro investering uit private fondsen, verbetering van
de infrastructuur in het 13e arrondissement, werkruimte voor 6500 mensen en
extra 120 hotelkamers voor het toerisme. Alle protesten ten spijt; de
commissaris van het onderzoeksteam; Marie-Claire
Eustace, gaf deze maand een positief advies over het verzoek voor een
bouwvergunning. Start van de bouw staat nog dit jaar op de rol en de
oplevering is gepland in 2020.
Het schijnt onmogelijk te zijn om nieuwbouw in Parijs te realiseren zonder een rel. Zo
heeft Jean Nouvel zich gedistantieerd van zijn ontwerp van 'La Philharmonie',
het nieuwe muziek-walhalla van Parijs. Het spectaculaire gebouw mag zijn naam
dan ook niet meer dragen. De bouwmeester zal het gebouw dan ook niet bezoeken
voordat er maar liefst 26 bouwkundige correcties worden uitgevoerd. De uitvoerder
zou zich uit bezuinigings-overwegingen niet hebben gehouden aan het originele
ontwerp van Jean Nouvel. Maar het gebouw is met zijn 386 miljoen euro wel de
duurste concertzaal ter wereld - drie keer duurder dan voorzien.
Wonen in een
reusachtige boom. De ruwbouw aan de avenue de France (13de arrondissement) is
al klaar en de doelstelling is dat het eind 2015 wordt opgeleverd. In 2010 won
de Franse architect Édouard François
de eerste opdracht om een appartementen-complex te mogen bouwen in Parijs met
een hoogte van 50 meter de M6B2 Tour de la Biodiversité. De buitenzijde van dit
17 verdiepingen tellende gebouw komt er uit te zien als een reusachtige boom en
hiermee slaat de architect twee vliegen in een klap: Sociale woningbouw en
vergroening van de stad. Het idee van een verticale tuin werd voor het eerst in
Parijs toegepast door botanicus Patrick Blanc bij de bouw van het Musée Quai
Branly. Op de noordelijke muur van het museum zijn op een vilten ondergrond van
800 m², die doordrenkt is met een voedzame stof, 15.000 planten gepland. Voor Édouard
François is dit het tweede gebouw met een groene uitstraling. Zijn eerste
project met een 'groene' uitstraling was de 'Tower-Flower in het 17de
arrondissement, waarvan de gevels bedekt zijn met bamboepotten met begroeing.
Zijn nieuwe project moet er uit komen te zien als een tweede Mont Valérien, een
heuvel van 162 meter ten westen van Parijs, gelegen in het departement
Hauts-de-Seine in de gemeenten Suresnes, Nanterre en Rueil-Malmaison. Het dak
wordt bedekt met 180 cm. aarde waar de vegetatie langzaam kan gedijen met als
doelstelling een soort van heli-haven voor insecten en vogels. In plaats van
planten op de gevels, die uiteindelijk verdorren, wordt het gebouw bezaaid met
bomen.
De M6B2 Tour de la Biodiversité een ontwerp van de Franse Architect Édouard François
Samen met dè
tuinbouwschool van Parijs, de l'école Du Breuil, worden zaden opgekweekt,
afkomstig uit de 'forêts franciliennes', in 3,5 meter lange roestvrijstalen
buizen in de kwekerijen van Vincennes. Drie jaar krijgen de bomen de tijd om te
groeien voordat de stalen buizen met eiken, dennen en wilde rozen aan de gevels
worden gemonteerd. Om de 'groene' uitstraling van het gebouw te accentueren
worden de gevels voorzien van een titanium coating, waarvan de kleur gelijk is
aan de mossen van de beroemde Kyoto Tempels. Groen is tevens de kleur van hoop.
Zo hopen wij een positieve bijdrage te leveren aan de biodiversiteit en het
milieu van de stad, aldus de Franse architect. (Bron: Le Point)
Parijs is gelukkig
nooit verwoest door een oorlog, maar het was Haussmann die er voor zorgde dat
Parijs het product is van creatieve destructie. Naar schatting 60% van de stad
ging aan het einde van de 19e eeuw op de schop. Na de bouw van de Eiffeltoren,
de Tour Montparnasse en het Front de Seine zijn de meningen van de Parijzenaars
onveranderd gebleven. Hoogbouw okay, maar niet in 'onze' stad! Dan maar in het
reservaat van wolkenkrabbers; de zakenwijk La Defense. Overigens staan daar ook
heel wat hoogbouw projecten in de koelkast zoals de Tour de Phare en Hermitage
Plaza.
Reacties van Nederlanders in Frankrijk op de website Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Martha Hamnache
Ik hoop dat de Tour Triangle er komt!
Reactie van ZIP
@Ha Ferry, ja dat is een interessant probleem. Architecten hebben waarschijnlijk sinds de bouw van de toren van Babylon de neiging om de grenzen op te zoeken van de hoogbouw en de hoogmoed.
Persoonlijk vind ik de Tour de Triangle een gebouw dat me op zijn best doet denken aan de fuuristische tekeningen en ontwerpen van de gebroeders Das uit Haarlem. Wellicht ken je ze. Het enige wat eraan ontbreekt zijn de rond zoevende ruimteschepen. Ik vind het een totaal ongeinspireerd flut gebouw.Maar goed de andere twee ontwerpen van Nouvel en Francois vind ik interessant en van Nouvel zelfs mooi. Tegelijk zie je aan wat je over Nouvel schrijft en de diskussie die we geloof ik een paar maanden geleden over zijn 'Symfonie' hadden wel een probleem. Dus ja Nouvel overschrijdt duidelijk de grenzen van de hoogbouw en opereert in het gevaarlijke veld van de hoogmoed. Niet voor niet een van de belangrijkste hoofdzondes.
Hoogmoed komt voor de val ...maar ja hoe moet je dat duiden. Komt de hoogmoed zelf ten val of...komt hoogmoed voor (in de tijd geplaatst) de val. Ik denk in dit geval het laatste.
Ik durf me dan ook wel aan een voorspelling te wagen. Dat gebouw komt er nooit! en als het er komt want ja je moet een slag om de arm houden zijn de kosten zo de pan uit gerezen dat het faillissement er direct op volgt.
Trouwens het ontwerp van Francois vind ik wel erg meedeinen op de 'ideologie' van duurzaamheid en natuurlijke omgeving maar dan wel met Titanium een van de meest modieuze materialen van dit moment. Ik stel voor nog een 'nano' sausje er overheen en klaar is de 'biodiversite'.
Mooi stuk Ferry zo blijf je in de provincie toch een beetje op de hoogte
Gerard
Reactie van Nederlanders in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Jardin
Beste Ferry,
Weer heel veel dank voor dit bijzonder complete, genuanceerde en zorgvuldige artikel!
Wat veel mensen vergeten is dat een gebouw meestal bedoeld is voor minstens 50 jaar. Soms langer of zelfs veel langer. Veel gebruikte tegenargumenten getuigen van een zekere kortzichtigheid. Gelukkig heeft Anne Hidalgo daar geen last van. Die kijkt tenminste wat verder dan haar neus lang is.
Het is moeilijk te zeggen of een gebouw 'mooi' of 'lelijk' zal zijn. Dat is op zich enigszins bijzaak maar bewijst zich pas na geruime tijd. In ieder geval zijn al deze projecten ontworpen door zeer gerenommeerde en ervaren architecten en dat kunnen we als een soort garantie beschouwen.
Zo is de Philharmonie ondanks de door Jean Nouvel aangevoerde mankementen fantastisch geworden (nou ja als het af is...). Wat mij betreft zijn geld meer dan waard.
@Gerard. Ga eens op bezoek bij wat gebouwen van Herzog & De Meuron. Je zult versteld staan over hun vermogen fantastische ideeën in te passen in de werkelijkheid.
Ook in Parijs is daar al een voorbeeld van te vinden, een zeer mooi woningbouwproject in de Rue de Suisses. Heb er nou maar vertrouwen in. Dat wordt echt een heel geslaagd gebouw.
Groet, Jardin
Reacties van Nederlanders wonende in Frankrijk op Nederlanders.Fr.
BeantwoordenVerwijderenReactie van Bert Pijnse van der Aa
Dag ferry,
complimenten voor het artikel .
Hoogbouw of hoogmoed ? That's the question ! het antwoord is : beide. Vraag en aanbod bepalen de prijs van de grond, dus moet je de hoogte in in Parijs waar kennelijk veel vraag is.
Maar veeleer gaat het de mens natuurlijk om: te laten zien waar zij zoal toe in staat is. Gerard plaatste eerder wel eens een bericht met een mooie plaat over de bouw van De Toren van Babel. Die moest tot in de hemel reiken, maar we weten hoe het afliep.
De architectuur is een weerspiegeling van de tijdgeest. Voorheen van kunst en nijverheid ( ambacht ) en duurzaamheid in de zin van degelijk/volhoudbaar; nu van snel, rationeel, technologisch en -anders dan wordt voorgesteld - juist NIET duurzaam in de zin van houdbaar, maar vergankelijk. Hoogbouw stelt niets voor. Kwestie van stapelen van vloertjes op kolommen waaraan dan de gewenste gevel wordt gehangen. Toen de rechthoekige vormen op waren, kwamen de meer fantasievolle ontwerpen aan bod met schuine en gebogen gevels en de meest exotische uitvoeringen. Kijk is wat ik kan ! leken de architecten te willen zeggen : " Ik kan een gebouw maken dat helemaal in de lucht hangt ! " Als het klaar is roepen we oh en ah en open weer door.
Met architectuur en bouwkust heeft het niets meer van doen. Het komt en het gaat . Dat is het kenmerk van deze tijd. Niet alleen in architectuur , maar ook in muziek bijvoorbeeld. De verklaring is de steeds verder toenemende rol van kapitaal ten opzichte van arbeid in het productieproces.
De laatste modieuze loot in de architectuur verwijst naar hetzelfde Babylon van de Toren : nu de hangende tuinen. Die maakten daar een integraal deel uit van de architectuur, nu niet meer dan een uiting van een modieuze gril.
Bert.
Reacties van Nederlanders wonende in Frankrijk op Nederlanders.Fr.
BeantwoordenVerwijderenReactie van Boudewijn Bolderheij
Dank je Ferry,
De meeste van jou verhalen onderga ik als een warme douche,
deze keer heeft je verhaal mij behoorlijk aan het denken gezet.
De burgemeester zei: "We leven niet in een museum!"
Doordat ze in een museum leven krijgen ze toch miljoenen bezoekers ?
Die miljarden besteden, ik zou daar zuinig op zijn.
Wat uit het hele verhaal blijkt:
De bevolking heeft geen ene moer in te brengen, er wordt in ieder geval niet naar geluisterd.
Een bepaalde Franse klasse douwt alles door onze ( hun ) strot.
Democratie is een moeizaam begrip.
Ik heb in bijna alle gevallen een probleem met " Groot ".
Als er een groot bedrijf omvalt zijn de problemen buiten proportioneel groot.
Als er een grote bank dreigt om te vallen " kan " dat niet eens.
Als er in die krankzinnig ( in mijn ogen dan ) grote gebouwen een echt probleem is,
dan is het aantal slachtoffers extra hoog.
En dat allemaal om de grootheidswaanzin van een enkeling te bevredigen.
Boudewijn.
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderen