Net teruggekomen uit
Parijs bereid ik mij alweer voor op de PAN Amsterdam. Parijs was druk, hectisch,
de afgelopen week. Vrijwel het gehele eerste, zesde, zevende en achtste
arrondissement stonden in het teken van de fotografie.
Paris Photo; 1250 fotografen vertoonden hun werk aan 62.000 bezoekers
In mijn blog van vorige
week verwees ik u al naar de vele hoogtepunten waaronder Paris Photo en Fotofever.
Beide beurzen lieten grote successen zien. Paris Photo noteerde 62.000 bezoekers
ruim 8% meer dan vorig jaar. 1250 fotografen, een nieuw record, vertoonden hun
werk en verschillende galeries lieten topverkopen zien. Voorbeelden zijn: De
Howard Greenberg Gallery, gevestigd in New York verkocht een werk van Diane
Arbus; 'A Family on their lawn one Sunday in Westchester' circa 1969-1971, voor
de lieve som van € 370.000. Zo ook de Edwynn Houk Gallery, eveneens uit New
York waar werken van Valérie Belin, Nick Brandt en Vik Muniz werden verkocht
voor prijzen van € 36.000, € 55.000, en € 125.000. Een andere Amerikaanse
galerie, die niet bij naam wil worden genoemd verkocht vintage werk, oplopend
in prijs van € 4.000 to € 600.000, waaronder een contact sheet met 36 foto's
van David Bowie, gefotografeerd door Helmut Newton voor maar liefst € 65.000.
Signeersessie van de Franse fotografen Pierre en Giles - Paris Photo
Dus liefhebbers, zet de
volgende datum maar vast in uw agenda: de 21 editie van Paris Photo vindt
plaats van 9 tot en met 12 november 2017.
De modellen Inès Rau en Staiv Gentis en het werk van Pierre et Giles: 'Le Péché Adam - Galerie Daniel Templon
Een van mijn bezoeken vond
plaats achter de voorgevel van rue de Lille 121, in het statige 7e
arrondissement van Parijs. Daar bevindt zich het achttiende-eeuwse Hôtel Levis-Mirepoix.
Een prachtig pand, prominent gelegen naast het Palais Bourbon - de Assemblee
Nationale (de Franse Tweede Kamer) en in de buurt van de belangrijkste
ambassades en instituten van Parijs. Het zevende arrondissement behoort tot
'les beaux quartiers'. Op de derde etage is het Atelier Néerlandais gevestigd. Een ankerplaats voor Nederlandse
ontwerpers, fotografen, architecten, uitgevers en andere individuele
ondernemers, organisaties en bedrijven, werkzaam in de creatieve sector, die
vanuit een van de mooiste lokaties in Parijs hun positie op de Franse markt
willen versterken. Het Atelier Néerlandais wordt ook wel gezien als het
Nederlandse culturele uithangbord in Frankrijk. Dit alles in samenwerking met
het cultuur en communicatieteam van de Nederlandse Ambassade in Frankrijk,
onder de bezielende leiding van Bart Hofstede, ambassaderaad voor cultuur en
communicatie.
Hier werd ik persoonlijk
ontvangen door de charmante Carolien van Tilburg, coördinator van het Atelier
Néerlandais. Twee Nederlandse fotografen lieten daar hun werk zien: Erik van
Huisstede en Bart Koetsier.
Bart Koetsier (rechts) voor een van zijn werken uit de serie 'Taillights Fade'
Bart Koetsier is een
portret en documentaire fotograaf. Gedurende een aantal jaren werkte hij aan
zijn verhaal ‘Taillights Fade’, een zeer persoonlijk document over het leven
van de nacht in de straten van Europa. De serie is het product van vele jaren
nachtelijk wandelen en documenteert de rafelige en poëtische charme van
Europa’s “onderbuik” en de obscuriteiten van het stedelijke leven. Taillights
Fade werd in 2014 genomineerd voor de Magnum Emerging Photographer Fund en werd
onder andere gepubliceerd door Burn Magazine, GUP Magazine, New Dawn Paper en
Vice. Tijdens Paris Photo exposeerde hij een selectie beelden van zijn
nachtfotografie in Parijs. Wonend en werkend in Parijs werkt Bart Koetsier onder
andere in opdracht van Le Monde, de Volkskrant, NRC Handelsblad, Vrij Nederland
en de Morgen.
Bart Koetsier; ‘Taillights Fade’, een zeer persoonlijk document over het leven van de nacht in de straten van Europa
Erik van Huisstede heeft
een opmerkelijk oog voor de visuele verrassingen die in het dagelijkse leven
volop voorkomen. Een verhaal vertellen, niet alleen met woorden maar ook met
beelden, interesseerde hem al op jonge leeftijd. Van Huisstede’s eerste,
autonome fotowerk ontstond toen hij zich afvroeg of hij honderd verschillende
pictogrammen ‘Verboden voor Honden’ zou kunnen vinden. Het antwoord resulteerde
in verschillende publicaties, een korte film voor VPRO’s ‘Kijkers’ (2005) en
een ‘Photo Tableau’ dat de ‘Verboden voor Honden’ pictogrammen toont in een
matrix van 10×10. Het werd vervolgens een krachtig en productief concept voor
een gestaag groeiende serie ‘PhotoTableaux’, waarvoor Van Huisstede continu
wereldwijd het materiaal verzamelt.
Erik van Huisstede voor zijn werk in het Atelier Néerlandais
Erik van Huisstede woont en werkt in
Rotterdam en Parijs. Bij de International Fine Art Photography Competition /
Grand Prix de la Découverte 2013 ontving hij twee Juror Awards of Merit. Zijn
foto ‘Red never stops – but you’ (2012, New York) werd, binnen enkele uren
nadat deze gemaakt was, door de Franse krant Libération gepubliceerd op hun
fotoblog ‘American way of life’.
Foto links: Kitty Cohen
Laat in de avond
verlaat ik het Atelier Néerlandais voor een ontmoeting met de flamboyante Italiaanse
fotografe Kitty Cohen, echtgenote
van de Franse society fotograaf Bruno Cohen. Het gaat om een voorbespreking
over een photoshoot die ik live mag meemaken met haar favoriete fotomodel Carla Monaco. Kitty is
winnares van drie SWPP - Society of Wedding and Portrait Photographers - gouden
medailles. Ze noemt
zichzelf een 'Boudoir fotografe' omdat ze de kijker als ware het een voyeur
laat meegenieten van het vrouwelijk schoon. Zij behoort tot de groep van
fotografen die zich verenigen in 'BELOVED', met als doelstelling dat ieder
individu schoonheid in zich heeft en door hun fotografie willen zij dat aan u bewijzen.
Ik zou zeggen de volgende beelden spreken voor zich: 'Une Nuit Parisienne, avec
Carla et Kitty'.
Carla Monaco - Photo Kitty Cohen
Carla Monaco - Photo Kitty Cohen
Carla Monaco - Photo Kitty Cohen
Un Grand Merci, Kitty Cohen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten