Langzaam begint het tot
mij door te dringen. Het wekelijks bloggen over Parijs heeft zo zijn voordelen.
Niet alleen de vreugde die je geeft aan de vele Parijs liefhebbers, maar ook de
vele spontane reacties en tips die ik wekelijks mag ontvangen van mijn trouwe
lezers. Een van de tips die ik eind vorig jaar mocht ontvangen was om een
contact op te nemen met 'À Suivre Productions'. Een bedrijf dat zeer bijzondere rondleidingen organiseert. En
zo had ik, op een koude maar zonnige ochtend in januari, een rendez-vous met
madame Caroline Loire, die er die ochtend voor ging zorgen dat een lang
gekoesterde wens in vervulling zou gaan. 10 Uur stipt stond ik voor de Tour
d'Horloge van het Gare de Lyon. Als toerist is het helaas niet mogelijk om deze
klokkentoren te bezoeken. Voor uw blogger werd een uitzondering gemaakt echter,
mijn bezoek heb ik wel ruim van te voren moeten aanvragen.
Gare de Lyon, gezien vanuit mijn hotelkamer in het Holliday Inn Bastille
Sinds 1850, toen in
Frankrijk het spoorwegennet is gebouwd, schoten in Parijs de monumentale stations
als paddenstoelen uit de grond. Het waren de kathedralen van de 19e eeuw.
Spectaculaire constructies van ijzer en glas met luxueuze interieurs. De stad
beschikt over zes grote treinstations die allemaal een begin- of eindpunt vormen. Gare Saint
Lazare voor treinen naar Normandië. Gare du Nord voor het noorden en Gare
Montparnasse voor Bretagne. Het Gare de Lyon is het belangrijkste station van
de stad en verbindt u met alle bestemmingen naar Zuid Frankrijk. Het Gare de
l'Est is er voor treinen naar het oosten en als laatste Gare Austerlitz. Hier
brengen de treinen u naar het zuidwesten van Frankrijk.
De 'Big Ben' van Parijs, onderdeel van een bijzondere excursie
Gare
de Lyon
De Belle Epoque werd
gekenmerkt door een enorme toestroom van bezoekers. Met de
wereldtentoon-stelling van 1900 in het vooruitzicht, liet de machtige 'Compagnie
du Paris-Lyon-Méditerranée' - de PLM -, een nieuw station bouwen om toestroom
van de vele duizenden bezoekers te kunnen verwerken; het Gare de Lyon. Met zijn
100 meter brede rijkversierde gevel en bekroond met een barokke klokkentoren van
67 meter hoog is het Gare de Lyon een hoogtepunt in de Parijse
spoorwegarchitectuur ge-worden. Het station verdient absoluut een bezoek, al was
het maar voor zijn werkelijk adembenemend restaurant 'Le Train Bleu'. Er
bestaat in Parijs geen mooier restaurant, maar daarover straks meer.
Oorspronkelijk werd het
station gebouwd in 1855 en vervolgens bijna geheel door brand verwoest in 1871
tijdens de Parijs Commune. Het huidige iconische gebouw werd ontworpen door de
Franse architect Marius Toudoire en ingehuldigd op 6 april 1901. Dè
bijzonderheid van dit gebouw blijft de vierzijdige klokkentoren die 67 meter
boven Seine-niveau uitsteekt. Gebouwd tussen 1895 en 1902 en wordt vaak
vergeleken met de Elizabeth toren in London, beter bekend als de Big Ben. Vernoemd
naar de politicus Benjamin Hall (1802-1867) die aanzet gaf tot de bouw van de
toren. Dit is de eerste les die ik die ochtend krijg van mijn gids als we
beiden naar boven kijken, onder aan die immense klokkentoren.
Hoe is uw gezondheid
was de volgende vraag. Met toch enige twijfel in mijn ogen antwoord ik;
"prima, maar waarom? "Als u een goede gezondheid heeft pakken we niet
de lift maar nemen we de trap met 400 treden naar boven". De onderkant van
de toren is namelijk gereserveerd voor kantoren. We bestijgen een marmeren trap
met in het midden een glazen lift. In de tussentijd informeert Caroline mij
over de bijzonderheid van de toren. De monumentale klok is een ontwerp van de
beroemde horlogemaker Paul Garnier. Paul
Garnier werd geboren in november 1801 in de Vogezen en is beroemd omdat hij
vrijwel alle stations in Frankrijk heeft voorzien van een stationsklok.
Tegenwoordig zijn zijn klokken verzamelobjecten. Na zijn dood schonk Garnier
zijn hele collectie van horloges en klokken aan het Louvre. Er is zelfs een
kamer naar hem vernoemd in dit museum. Alle vier de uurwerken in de Tour
d'Horloge hebben ieder een oppervlakte van 140 m² gebrandschilderd glas. Tot
1929 werden de wijzerplaten van binnenuit verlicht door 240 olielampen die
later werden vervangen door elektrisch licht. De klok heeft nog steeds zijn
oorspronkelijke mechanisme. Echter in 2005 volledig gemotoriseerd en
gesynchroniseerd. Een restauratie die bijna zes jaar in beslag nam, nadat het
uurwerk behoorlijk beschadigd raakte na een storm in 1999.
Inmiddels gearriveerd
op de vierde verdieping in een van de eerste kamers met gebrandschilderde ramen,
waar een oude tentoonstelling te zien is van originele posters, die vertellen
over het rijke verleden van 'Compagnie du Paris-Lyon-Méditerranée'. Sommige
zijn met de hand beschilderd. In het midden een prachtige wenteltrap van hout
en metaal waarmee we vervolgens de twee niveaus bereiken achter de vier grote
wijzerplaten, elk met een doorsnede van 6,5 meter. De grote wijzers hebben een
lengte van 4 meter en wegen zo'n 38 kilo per stuk. Met open mond bekijk ik de
constructies à la Eiffel van ijzer en glas.
Het uitzicht vanuit
deze 67 meter hoge belfort is adembenemend. Aan de voorzijde zicht op de rue de
Lyon, die uitkomt op de place de la Bastille en een stuk verder Montmartre. Aan
de rechterzijde zicht op boulevard Diderot, die verbinding vormt met de place
de Nation. De achterzijde kijkt uit op het station zelf en de linkerzijde,
tussen de lelijke kantoortorens door, het Station Austerlitz.
Na deze privé
rondleiding kan ik er natuurlijk niet omheen om mijn gids uit te nodigen voor
een 'versnapering' in het beroemde restaurant Le Train Bleu. Vanaf 07.30 uur
kun je hier ook gewoon terecht voor een café of een heerlijke chocolat chaud. Er
bestaat in Parijs geen mooier restaurant, vol met rijk gedecoreerde zalen,
salons en antichambres, waarvan het plafond twee meter boven de vloer lijkt te
beginnen. De architect, Marius Toudoire, liet door 27 schilders 41 doeken maken
om er de muren en het plafond mee te versieren, met als voorstelling de Franse
steden en streken die de PLM aandeed. Ze kregen er vijf maanden de tijd voor en
het honorarium bedroeg 2500 francs. Behalve aan de monumentale schilderijen
dankt het restaurant zijn weelderige karakter aan de rijke ornamenten, beelden,
sierlijsten, kroonluchters en meubels.
De
'stationsrestauratie' onder de naam 'Buffet de la Gare de Lyon' werd op 7 april
1901 geopend door de toenmalige President van de Franse Republiek Émile Loubet.
De laatste schilderingen werden pas in 1905 aangebracht.
In 1963 werd het Buffet
de la Gare de Lyon omgedoopt in Le Train Bleu, als eerbetoon aan de
legendarische blauwe exprestrein 'Paris - Ventimiglia' van 1922. Vertrek uit
Parijs om 20.00 uur via, Marseille, Monaco en aankomst de volgende dag in
Ventimiglia om 11.22 uur.
De ingang van dit
spoorwegpaleis bevindt zich aan de perronzijde midden in het station via een
grote dubbele trap. Zodra je hier binnenstapt, ga je terug naar de Belle
Epoque. De ontvangst is in de Grote Zaal, 26 meter lang, 13 meter breed en 11
meter hoog. Het plafond is versierd met zes landschappen met helemaal bovenin
drie macarons, voorstellend de steden Marseille, Lyon en Parijs. Rechts
achterin de Gouden Zaal. Deze 18,5 meter lange en 9 meter brede zaal dankt haar
naam aan het vergulde sierstucwerk op de muren. De hoogte is gelijk aan die van
de Grote Zaal. De plafondschilderingen stellen landschappen in
zuidoost-Frankrijk en langs de Middellandse Zee voor. Tussen de beiden zalen
liggen de antichambres waar schilderingen zijn aangebracht die andere steden
uit zuidoost Frankrijk symboliseren waaronder; Avignon, Nice, Évian, Nîmes en
Grenoble. Twee grote salons maken de ontvangst in Le Train Bleu compleet; de
Tunesische- en Algerijnse Salon, de muren rijk versierd met Arabische motieven.
Le Train Bleu één van de best bewaarde plaatsen van het beroemde Parijs van 1900
De PLM werd in 1937
ondergebracht bij de SNCF; de Société Nationale des Chemins de fer Français. De
stationsrestauratie werd in de Tweede Wereldoorlog gesloten en deed, u zult het
niet geloven, lange tijd dienst als opslagplaats. In 1950 wilde de SNCF de
restauratie slopen. Met name door toedoen van de toenmalige minister van
cultuur André Malraux werd het monumentale restaurant alsnog gered van de sloop
in 1966. Albert Chazal, die in 1963 de leiding kreeg over Le Train Bleu, liet
het restaurant in 1968 renoveren. De schilderijen werden gereinigd, de
stucornamenten opnieuw met bladgoud bekleed en de meubels gerestaureerd. In
1972 belandde het uiteindelijk op de monumentenlijst en het is nu beschermd
erfgoed.
Het restaurant telt 250 zitplaatsen en chef-kok Jean-Pierre Hocquet en zijn team van ruim 50 medewerkers serveren ruim 500 maaltijden per dag
De enorme eetzalen
hebben nog steeds hun oorspronkelijke kenmerken, gepolijste vloeren, houten
lambrisering, koper, lederen banken en mahoniehouten meubelen. Voor ons kwamen
hier al Coco Chanel, Sarah Bernhardt, Colette, Dali, Jean Gabin en tal van
andere beroemdheden. Het diende regelmatig als filmlocatie, van Nikita tot Mr.
Bean's Holiday. Hilarisch is zijn worsteling met een schaal 'Fruits de Mer'.
Een van Frankrijks grootste acteurs, Jean Rochefort, die zijn grootste roem
verwierf met Un éléphant ça trompe énormément, speelt de uitgestreken ober. (Klik hier voor het filmpje)
Het restaurant telt 250
zitplaatsen en chef-kok Jean-Pierre Hocquet en zijn team van ruim 50
medewerkers serveren ruim 500 maaltijden per dag. Geserveerd worden Franse
klassiekers als sole meunière, lamsbout en crème brûlée. Een traditionele
verfijnde Franse keuken in de hogere prijsklasse, waar de menukaart een paar
maal per jaar wisselt op basis van de seizoenen. Geopend voor lunch en diner.
De prijzen variëren vanaf € 21 voor een voorgerecht, vanaf € 35 voor een hoofdgerecht en € 15 voor
een nagerecht.
Eten in een orgie van rood pluche, koper en goud
Tot op heden is Le
Train Bleu één van de best bewaarde plaatsen van het beroemde Parijs van 1900.
Eten in een orgie van rood pluche, koper en goud, waar u als het ware eerste
klas reist en kijkt door de kanten gordijnen naar de rails van nu.
Eenmaal weer buiten
neem ik afscheid van mijn gids maar niet zonder omhoog te kijken naar die
enorme klok die 13.10 uur aangeeft. Voor de zekerheid stel ik mijn horloge bij
en denk; het is eigenlijk tijd voor lunch. Terug naar le Train Bleu?
Uiteindelijk kies ik voor een ander stationsrestaurant: Terminus Nord tegenover
het Gare du Nord.
Paris Gare de Lyon, Place
Louis Armand, 12e arrondissement, métro Gare de Lyon.
Vanaf Gare de Lyon
heeft u een rechtstreekse verbinding met Genève (3 uur 30 min.), Lausanne (3
uur en 40 min.), Lyon (2 uur), Marseille (3 uur), Barcelona (6 uur en 27 min.), Milaan (7 uur en 10 min.),
Rome (11 uur en 34 min.) en Zürich (4 uur en 3 min.) Het station verwerkt 83 miljoen
reizigers per jaar en behoort daarmee tot de drie drukste stations van Parijs.
Wat een voorrecht weer voor jou om te mogen bezoeken. Mooi voor ons om te lezen. Leuk Ferry
BeantwoordenVerwijderenMerci Janny. Volgende week weer een mooie ervaring met de Duitse top fotograaf J. Konradt Schmidt waar ik bij een fotosessie mocht zijn in een hotel in Parijs voor zijn nieuwe boek Hotel Noir.
BeantwoordenVerwijderenDubbel feest voor jou Parijs en fotografie
BeantwoordenVerwijderenMooi geschreven en gefotografeerd, Ferry: "Chapeau"!
BeantwoordenVerwijderen