Afgelopen vrijdag, 6
april 2018, keek ik naar een aflevering van de TV-Show op reis. Daar
interviewde Ivo Niehe de in Amsterdam wonende Menko Ten Cate. Hij werd geboren
in Amsterdam, als oudste zoon van een Twentse textielfamilie. In zijn huis
liggen meer dan 250 historische koffers opgestapeld waarvan de meeste zijn
gemaakt tussen 1850 en 1950, de grote periode van het reizen. ,,Rond 1900 was
reizen nog een onderneming. Als je ging, ging je complete huisraad mee. Vaak in
degelijk gemaakte hutkoffers. Er werd mee gesmeten, ze stonden te stuiteren in
koetsen en auto’s. Juist de beschadigingen prikkelen de fantasie. Wat is er met
die dingen gebeurd, waar zijn ze geweest? Na 1950 is die romantiek verdwenen.
Massatoerisme, touringcars, vliegreizen: het is niet mijn wereld. Vrienden
zeggen vaak dat ik in de verkeerde eeuw geboren ben.’’ Aldus Ten Cate in het
interview.
Natuurlijk kwam de naam
Louis Vuitton voorbij, maar ook namen van Parijs koffermakers waarvan ik nog
nooit had gehoord. Tijd om op onderzoek uit te gaan. Terwijl ik op zoek ga
bedenk ik dat ik een artikel over beroemde koffermakers ga schrijven in een
tijd waar de kosten voor het meenemen van een koffer op vliegreis soms duurder
is dan het ticket zelf. Maar ook de tijd waarin ik zelf veel reisde over de
wereld en het een kunst was om zo min mogelijk mee te nemen, eigenlijk alleen
handbagage en een computertas. Ja, en dat lukte mij, ook al was ik een week
onderweg. Een kostuum, twee bijpassende broeken, vijf overhemden, vijf
stropdassen, ondergoed en bijpassende sokken. Het kostuum trok je aan en de
overige kleding netjes opgerold in de rolkoffer. Gelukkig vloog ik businessclass
dus je colbert en overjas werden netje weggehangen en de boekenpers op de
hotelkamer deed de rest. Nooit wachten bij de bagageband, nooit stress bij het
overstappen of het halen van je vlucht. Een stuk minder romantisch als reizen
in de 18e eeuw.
In 2015 opende een
imposante expositie in het Grand Palais te Parijs, geïnitieerd en georganiseerd
door het machtige Franse mode- en bagagehuis Louis Vuitton zelf. Te zien waren
tal van originele koffers en artistieke tassen vol LV-initialen, veelal unieke
exemplaren, op bestelling gemaakt. Zoals het met monogrammen overdekte
koffertje dat modeontwerper Yves Saint Laurent in 1964 bij Vuitton bestelde.
Precies op maat gemaakt om alle delen van Prousts beroemde roman À la recherche
du temps perdu veilig te kunnen vervoeren. Deze tentoonstelling Volez, Voguez,
Voyagez (vlieg, zeil, reis), reist inmiddels de hele wereld over. Van Tokyo,
naar Seoul, naar New York. Of de expositie ooit naar Nederland komt is mij
onbekend.
Wel konden wij kennis
maken met de indrukwekkende collectie van Magnus Malm in de Amsterdamse Beurs
van Berlage. De Zweed kocht ooit enkele hutkoffers ter decoratie van zijn
huizen en liep daarbij een verzamelvirus op. De vastgoedmagnaat bezit inmiddels
85 van de beroemdste koffers uit verzamelaars-bijbel ‘100 Legendary Trunks’.
Over de hele wereld speuren zijn agenten veilingsites af naar de laatste
vijftien. Zelf reist Malm nooit met een hutkoffer - te zwaar - maar om die
meesterwerken in een kluis te laten, is ook zo wat. Vandaar de reizende
tentoonstelling ‘Legendary Trunks - The Exhibition’, die zijn wereldreis begon
in Amsterdam en nu tot en met 19 augustus 2018 te zien is in Göteborg.
Affiche van de reizende tentoonstelling, '100 Legendary Trunks'
Bij koffers en tassen
denken we al snel aan het luxe merk Louis Vuitton maar ik neem u mee naar een
van de oudste en nog steeds bestaande koffermerken van Parijs; Maison Goyard,
gesticht in 1792 door Pierre-François Martin, toen nog met de naam Maison
Martin. Het huis Martin werd al snel een favoriet bij de Franse aristocratie,
en kreeg uiteindelijk de prestigieuze tittel van hofleverancier van Maria
Carolina Ferdinande Louise van Bourbon-Sicilië, hertogin van Berry. In 1834,
verhuisde het huis van de rue Neuve des Capucines nummer 4 naar de rue
Saint-Honoré 347, Hoewel het postadres veranderd is in rue Saint-Honoré 233 in
1856, vanwege een nieuw straatnummeringssysteem, is de locatie nog altijd dezelfde
gebleven. In 1845 maakte de jonge
François Goyard zijn entree als leerling. Toen de eigenaar in 1852 overleed nam
Goyard de leiding van het bedrijf over. Hoewel het merk Goyard bekend staat om
een zekere mate van geheimhouding weten we de namen van beroemde klanten. De
hertog en hertogin van Windsor kochten hun eerste kofferset in 1939. Maar ook
royalty’s waaronder de Grimaldis, de Maharadja van Kapurthala, de Aga Khan,
prinses Radziwill en de prins en
prinses von Fürstenberg waren graag geziene klanten. Tegenwoordig zien we de
iconen van het heden met koffers en tassen van het Huis Goyard: Victoria
Beckham, Carla Bruni-Sarkozy en rapper Kanye West die zelfs een videoclip opnam
in de Goyard winkel.
In 1849 openden
koffermakers Octavie en Francois Coulembier hun eerste zaak in Parijs. Zij
bundelden hun krachten met Pauline Moynat, een specialiste in reisartikelen en
openden hun winkel aan de avenue de l’Opéra. Het huis Moynat werd beroemd om
zijn handgemaakte koffers speciaal voor auto’s. Mede dankzij technische
innovaties, licht van gewicht en waterdicht dankzij het gebruik van
guttapercha. Gom die wordt verkregen door het sap te koken van bepaalde bomen
die alleen op Borneo, Maleisië en Nieuw-Guinea voorkomen; buigzaam en
vezelachtig, niet zo elastisch als rubber maar een goede isolator. Maison Moynat bestaat nog steeds en is
gevestigd aan de rue Saint-Honoré 348. De winkel heeft twee verdiepingen
waarvan de bovenste is ingericht als een klein museum waar u kennis kunt maken
met het unieke erfgoed uit de 19e eeuw.
Wat moet het heerlijk
zijn, een koffer op maat te bestellen. Zo'n grote kist die je rechtstandig in
je safaritent zet, met laatjes voor je scheerspullen en hangers voor je linnen
overhemden. Of een uitklapkoffer met laptop, boekenplankje en leeslamp. Niks
raars aan: schrijver Ernest Hemingway ging niet op avontuur zonder zijn Louis
Vuitton met ingebouwde schrijfmachine. Meer dan 160 jaar geleden begon Louis Vuitton
een handel in koffers en reisartikelen. De man, een telg van een
houtzagersfamilie uit de Jura, trok op veertienjarige leeftijd naar Parijs om
er zijn kans te wagen. Klein detail: hij had geen cent op zak. Niemand kon dus
voorspellen dat hij enkele jaren later alle koffers en reiskisten zou mogen
vervaardigen voor keizerin Eugénie, de echtgenote van Napoleon III, die nooit
zonder haar Vuittons op stap ging. Zovele jaren later is dat ‘maken’ nog steeds
niet triviaal bij het bedrijf dat zich de afgelopen twintig jaar een stevige
plaats heeft verworven aan de top van de luxe-industrie.
Louis Vuitton werd
geboren op 4 augustus 1821 in Anchay, een klein gehucht in de bergachtige en
bosrijke Jura in Oost-Frankrijk. Vuittons vader Xavier Vuitton was een landbouwer,
zijn moeder Coronne Gaillard was een hoedenmaakster. Toen Vuitton 10 jaar oud
was, stierf zijn moeder. Zijn vader hertrouwde snel. Volgens de legende was
Vuittons stiefmoeder even gemeen als een stiefmoeder uit zo’n beetje ieder
sprookje. En Vuitton was een koppig en eigenwijs kind. Door de moeilijke
relatie met zijn stiefmoeder – en omdat hij genoeg had van het saaie
provinciale leven in Anchay – besloot hij naar de bruisende hoofdstad Parijs te
trekken. In 1835 vertrok de toen 13-jarige Vuitton helemaal alleen te voet naar
Parijs. Hij deed langer dan twee jaar over zijn trektocht van zo’n slordige 457
km. Onderweg deed hij allerlei klusjes om eten te kunnen kopen en sliep hij
waar hij maar onderdak kon vinden. Hij arriveerde in 1837 op 16-jarige leeftijd
in de hoofdstad, waar de industriële revolutie volop aan de gang was en garant
stond voor tal van tegenstrijdigheden: adembenemende grandeur versus diepe
armoede en forse groei versus verwoestende epidemieën.
Hij klopt aan bij het
atelier van een ‘layetier-emballeur’ – koffermaker en inpakker - Monsieur
Maréchal aan de rue Saint-Honoré. De jonge Louis werkt als leerling in diens
atelier. In het Europa van de 19e eeuw was het maken van koffers een zeer
respectabel ambacht. Een koffermaker en inpakker maakte alle koffers op maat en
pakte persoonlijk de koffers van zijn klanten in en uit. Als leerling
koffermaker ontmoet Louis een boel Franse kopstukken. Napoléon III, om maar
iemand te noemen. En diens vrouw, Eugénie de Montijo, de laatste keizerin van
Frankrijk en groot liefhebster van luxe items. Ze stelt de nog onbeduidende
Vuitton aan als haar persoonlijke koffermaker en -inpakker. Napoléon en Eugénie
bewoonden het Louvre op loopafstand van de rue Saint-Honoré. Dankzij haar kwam
Vuitton in contact met de elite en kon hij een vorstelijk cliënteel aanleggen.
Dat zou voor de rest van Vuittons leven een beroep blijven doen op zijn
producten en diensten. Mede dankzij deze keizerlijke ruggensteun vliegen de
deuren voor Vuitton open en in 1854 verlaat hij Maréchal en opent zijn eigen
boetiek aan rue des Capucines. In dat jaar ontmoet hij ook een 17-jarige
schone; Clemence-Emilie Parriaux die hij trouwt in de lente op 22 april 1854.
Samen met haar opent hij zijn nieuwe boetiek met een uithangbord boven de winkel
met: “Pakt zorgvuldig uw meest breekbare objecten in. Gespecialiseerd in het
inpakken van kleding”.
Atelier Louis Vuitton 1888
In 1858, vier jaar na de
opening van zijn winkel, bracht Vuitton een geheel nieuwe kofferlijn uit. In
plaats van leer gebruikte hij een grijs doek om de nieuwe koffer te
vervaardigen. Het materiaal was lichter en duurzamer en liet minder makkelijk
water of geurtjes door. Maar het belangrijkste verkoopargument was de vorm.
Alle vorige koffers hadden een bol deksel, maar de nieuwe van Vuitton waren rechthoekig.
Die kon men dus makkelijker stapelen, wat erg handig was voor het reizen met de
nieuwste vervoermiddelen zoals de trein of het stoomschip. Vuittons koffers
werden meteen een groot commercieel succes doordat hij functionaliteit wist te
combineren met een hoge kwaliteit van materialen en handarbeid. Dankzij de
vooruitgang in de transportindustrie gingen mensen steeds meer reizen, waardoor
de vraag naar zijn reiskoffers bleef stijgen. Om aan de toenemende vraag te voldoen,
breidde hij zijn zaak uit. In 1859 opende hij een groter atelier in Asnières,
een dorp net buiten Parijs. Zijn zaak floreerde. Vuitton kreeg niet alleen van
Franse aristocraten persoonlijke bestellingen binnen, maar zelfs van Isma'il
Pasha, de Kedive van Egypte.
In 1871 opende Vuitton een nieuwe locatie aan de rue Scribe 1
Toen Vuitton in de 19de
eeuw naam begon te maken als koffermaker, kreeg hij veel bijval van
circusartiesten. Logisch, aangezien rondtrekkende gezelschappen best wel behoefte
hebben aan stevige koffers met onkraakbare sloten. Zo onkraakbaar, dat de
befaamde illusionist Houdini er naar verluidt een erezaak van maakte om hem
slimmer af te zijn. Hoe dat afliep, zullen we echter nooit te weten komen. Ook
Kita, een mimeartiest die toen op heel wat succes kon rekenen, kwam nergens
zonder zijn gepersonaliseerde Vuitton-koffer. Hij ontwierp zelfs een speciale
koffer om de dwergpony van het gezelschap in te transporteren, van een
paradepaardje gesproken!
Onder Louis’ zoon George ontwikkelde zich de afdeling ‘La Commande Spéciale’
In Asnières-sur-Seine,
even buiten Parijs, woonden vier generaties Vuitton. De laatste, Patrick Louis
Vuitton, is nog steeds verantwoordelijk voor de ‘commandes spéciales’, de
bijzondere bestellingen. Een kleine greep uit de orders in de categorie ‘je
kunt het zo gek niet bedenken’: Een koffer voor de strijkstok van een vermaard
dirigent, een fotokoffer voor een bekende fotograaf of een gigantische
reiskoffer voor de verzameling sigaren van een rijke Amerikaan. Namen worden
niet openbaar gemaakt, maar bekend is dat onder anderen beroemdheden als Sharon
Stone, Sofia Coppola en Kanye West op de klantenlijst staan, en dat ook Chanels
artistiek directeur Karl Lagerfeld een koffer liet maken om zijn iPod en
versterkers mee te nemen.
In 1871 opende Vuitton
een nieuwe locatie aan de rue Scribe 1, Hier introduceerde hij een jaar later
een nieuw kofferontwerp met beige canvas en rode strepen. Het eenvoudige maar
luxueuze ontwerp markeerde het begin van Louis Vuitton als luxemerk. Vuitton
bleef nog 20 jaar in rue Scribe 1, waar hij tot aan zijn dood werkte aan
innoverende en hoogwaardige luxekoffers. Hij stierf op 27 februari 1892 op
70-jarige leeftijd.
De lijn Louis Vuitton zou
echter nog lang niet sterven. Onder zijn zoon Georges, die het bekende
LV-monogram van de onderneming heeft gecreëerd, en onder volgende generaties,
zou het merk Louis Vuitton uitgroeien tot het wereldberoemde leer- en
lifestylemerk dat het vandaag nog steeds is. Onder Louis’ zoon George ontwikkelde
zich de afdeling ‘La Commande Spéciale’. In opdracht van de ontdekkingsreiziger
Pierre Savorgnan boog George zich over een complex ensemble van koffer: bed en
bureau in een. Bij voorkeur opvouwbaar. Het project lukte en bracht andere
reizigers op wilde ideeën: de orkestleider-componist Leopold Stokowski
bijvoorbeeld wilde zich per se laten vergezellen door een secrétairekoffer met
lades en typemachine annex uitklapbare schrijftafel.
De 'Wardrobe' uit 1914,
een koffer met ingewerkte kleerkast, lades en schoenenruimte had als voordeel
dat zijn eigenaar nooit meer hoefde uit te pakken. De huidige afdeling is in
handen van Parick Louis Vuitton. De speciale bestellingen evolueerden tot het
paradepaardje van Vuitton, ook al maken ze niet het leeuwenaandeel uit van de
omzet. Het is een niche die gewoonweg historisch groeide, maar niet de intentie
heeft de 'normale' bagage van haar troon te verdringen. 'Louis Vuitton' timmert
zo'n 350 speciale bestellinen per jaar in elkaar onder het motto: “Tous les
clients sont rois et tous le rois sont clients”.
Bronnen & foto’s:
The Menko Ten Cate Collection; a lexicon of classic luggage – ISBN: 9789090306926
Louis Vuitton; Volez, Voguez, Voyagez - ISBN: 9781614285342
Louis Vuitton ; 100 Legendary Trunks
Als deze koffer zijn verhaal eens kon vertellen?
Veel geleerd en erg interessant!
BeantwoordenVerwijderenBedankt weer Ferry.
Grt. Brigitte
Graag gedaan Brigitte, mooie alias trouwens.
VerwijderenWat een leuk verhaal. Een wat een aardig en onverwacht onderwerp.
BeantwoordenVerwijderenHeerlijk! Ik ga mijn koffer inpakken!
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderen