Paris Photo official fair image for the 22nd edition. © Mickalene Thomas
Calder. Courtesy of the artist & Galerie Nathalie Obadia, Paris / Brussels
Parijs is vaker
beschreven, bezongen, geschilderd en gefotografeerd dan menig andere stad op
aarde. Zij mag dan niet de grootste of machtigste hoofdstad van de wereld zijn,
zij is ontegenzeggelijk de betoverendste. Het is dan ook geen wonder dat
fotografie het daglicht zag in Parijs, want als je aan fotografie denkt, denk
je aan Parijs, de stad van het licht. Een medium, uitgevonden door de Fransman
Nicéphore Niépce. Denk aan Louis Daguerre, die in 1837 een straattafereel aan
de boulevard du Temple vastlegde op een verzilverde koperen plaat. Of
André-Adolphe-Eugène Disdéri: Hij verkreeg in 1854 het patent voor de carte de
visite, een soort kartonnen visitekaartjes, waarop een albuminen foto, meestal
een portret, werd afgedrukt. Niet te vergeten grote namen als Félix Nadar.
Beroemd door zijn foto's van tijdgenoten, onder andere Jules Verne en Sarah
Bernhardt, maar vooral door zijn eerste luchtfoto's. Eugéne Atget en Brassaï,
beiden beroemd door foto's van het toenmalige Parijse straatleven en de
architectuur. Jacques Henri Lartigue,
die zich weer toelegde op fotografie van autoraces, vliegtuigen en modieuze
vrouwen. Henri Cartier-Bresson, meester fotograaf en medeoprichter van Magnum.
De rode draad; allemaal Fransen. Geen wonder dat de grootste internationale
fotobeurs ter wereld plaatsvindt in de bakermat Parijs, in een paleis, een
Grand Palais!
Junya Watanabe - Honeycomb - © Erik Madigan Heck / Courtesy Christophe
Guye Galerie
PARIS PHOTO is opgericht
in 1997 en is dé meest prestigieuze fotokunstbeurs, gewijd aan historische en
hedendaagse fotografie. In de afgelopen 21 jaar is Paris Photo uitgegroeid tot
hèt belangrijkste evenement als ontmoetingsplaats voor handelaren, curatoren,
verzamelaars van hedendaagse en moderne
kunst, fotografie professionals, kunstenaars en een steeds groeiend publiek van
kunstliefhebbers. Dit blijkt ook uit de trouwheid van partners en
hoofdsponsoren. Opkomende en bevestigde galerieën tonen historische en
hedendaagse werken, variërend van moderne meesterwerken tot jonge talenten.
Gespecialiseerde uitgevers en handelaars in kunstboeken presenteren zeldzame en
gelimiteerde edities, boekpresentaties en talrijke handtekeningsessies met
toonaangevende hedendaagse kunstenaars. Dit jaar nemen een ongekend aantal van
180 exposanten deel waaronder 149
galeries en 31 uitgevers van kunstboeken afkomstig uit 28 landen. Vorig jaar
trok de beurs in slechts vier dagen 64.542 bezoekers. Dit jaar hebben zich maar
liefst 25 nieuwe galeries zich aangemeld en zijn uiteindelijk ook door de zware
ballotage commissie gekomen. Helaas is er maar één Nederlandse fotogalerie
geselecteerd en dat is Project 2.0 uit Den Haag, met een duo expositie van de
Belgische fotografe Danielle Zadelhoff (en dat terwijl Danielle van Zadelhoff
pas in 2013 voor het eerst een fototoestel in handen kreeg). En de Franse
fotograaf Dennis Rouvre.
Sadhu Harshanand Saraswati 2015 - Sadhu Angur Nath 2015 - © Denis Rouvre – courtesy of the artist &
Galerie Project 2.0 The Hague
Onder de immense glazen
koepel van het Grand Palais zijn 27 solo exposities te zien en in de Salon
d’Honneur 14 projecten onder de naam ‘Prismes’. Een selectie van uitzonderlijke
projecten, grote formaten, series en grote installaties, die het gebruik van
het fotografische medium in zijn meest uiteenlopende vorm onderzoeken.
Nieuw dit jaar is de
sector Curiosa. Een extra tentoonstellingsruimte van 210m², gelegen onder de trappen
van de Salon d'Honneur. Deze eerste editie is samengesteld door Martha
Kirszenbaum. Curiosa presenteert een selectie van erotische beelden die onze
visie op fetisjisme doet heroverwegen.
Last but not least een
samenwerking tussen Elles en Paris Photo een selectie van honderden foto's uit
het begin van de fotografie met uitsluitend vrouwelijke fotografen waaronder Julia
Margaret Cameron, Margaret Watkins, Lucia Moholy. Representatief voor het
onvermijdelijke feminisme uit de jaren 70 werk van Arlene Gottfried, Renate
Bertlmann, Joan Lyons. En opkomende veelbelovende talenten zoals Lisa Sartorio,
Wiame Haddad, Léa Bélooussovitch, en Hilla Kurki. Een route die zich verder uitbreidt buiten het
Grand Palais naar andere plaatsen en evenementen in de hoofdstad zoals in het Petit
Palais, Jeu de Paume en Fondation Cartier.
Shanghai Du Mansion – © Erwin Olaf courtesy of the artist & Galerie
Magda Danysz
Ook dit jaar weer de
uitreiking van de ‘Photobook Awards’ door de Aperture Foundation.
BMW als officiële partner laat werk zien Baptiste
Rabichon, winnaar van de BMW residency award.
Hoofd sponsor JP Morgan presenteert eigen werk uit de
JP Morgan Chase Art Collection. werken van Diane Arbus, Berenice Abbott, Ansel
Adams, Eugene Atget, Kwame Brathwaite, Peter Campus, Louis Cameron William
Eggleston, Walker Evans, Robert Frank, Lee Friedlander, Louise Lawler, Vera
Lutter, Lisette Model, Richard Prince en Hiroshi Sugimoto.
Leica
laat werk zien van de
winnaars van de Oskar Barnack en Leica Newcomer Awards.
Voor het derde jaar
presenteert Huawei foto’s van
talentvolle fotografen van de Huawei Photo Academy.
En als laatste de
uitreiking van de Estée Lauder Pink
Ribbon Award.
Untilted (Leda), from the series 'Days at sea' 1974 - © Ralph Gibson – courtesy of the artist & Paci
contemporary gallery - Brescia-Porto Cervo, Italy
Paris
Photo, is geopend voor
het publiek van donderdag 8 november 2018 tot en met zondag 11 november.
Openingstijden 12.00 uur tot 20.00 uur en op zondag tot 19.00 uur. Ik adviseer
je kaarten vooral online te bestellen € 30 per dag per persoon, weekend €32
Lokatie: Grand Palais, Avenue Winston Churchill, 8e arrondissement, métro
Champs Élysées Clemenceau.
Serge Gainsbourg, (album cover of Love on the Beat) - © William Klein,
courtesy Polka Galerie
Belangrijk om te weten is
ook dat dit voorlopig de voorlaatste keer is dat je Paris Photo kunt bezoeken
in het statige Grand Palais. Eind 2019 of begin 2020 sluit het Paleis voor een
ingrijpende renovatie die ruim vier jaar in beslag zal nemen. De verwachte
kosten zijn 466 miljoen euro. Het paleis, dat net als de Eiffeltoren voor de
wereldtentoonstelling van 1889 werd gebouwd, moest al eens sluiten in 1993 toen
een van de duizenden moeren van het enorme dak van glas en staal naar beneden
viel. Twaalf jaar later en 109 miljoen euro verder kon het Grand Palais
eindelijk weer aan het publiek worden getoond. In het jaar 2000 werd het teven
geclassificeerd als een historisch monument
Chanel Premiere 1987 - © The Guy Bourdin Estate 2018 - Courtesy of
Louise Alexander Gallery & the artist
Guy Bourdin
Het gebouw, gebouwd in
slechts drie jaar (een record), is een prachtige art nouveau constructie van
staal en glas en heeft zelfs de grootste dakconstructie in smeedijzer, staal en
glas ter wereld. Er kwam maar liefst 9.400 ton staal, 15.000 vierkante meter
glas en zo’n 5.000 vierkante meter zink aan te pas. Sinds de heropening in 2004
doet het gebouw dienst als tentoonstellingsruimte waar allerlei evenementen
plaatsvinden. Een deel is in gebruik als museum, maar toch zie je vaak andere
evenementen, zoals de veiling van het bezit van Yves Saint Laurent en zijn
partner Pierre Bergé, tot extravagante modeshows van Parijse top designers
zoals Karl Lagerfeld van Channel of jaarlijks terugkerende evenementen
waaronder Monumenta, de Internationale Salon voor Moderne Kunst de FIAC.
Het
monument in cijfers:
Nuttig oppervlak van het
Grand Palais: 72.000 m²
Oppervlakte van het
schip: 13.500 m²
Lengte van het schip: 200
m, breedte: 50 m tot 100 m.
Hoogte van het schip: 45
m onder de koepel en 60 m onder de bal van de campanile.
Totaal gewicht van het
stalen dak: 8.500 ton
Een
duur project
De renovatie wordt het
grootste culturele project van de komende jaren in Parijs en de Franse
rekenkamer ziet dit project dan ook met angst en beven tegemoet. Vier
stakeholders zullen het project financieren: De staat tot 288 miljoen, het
Grand Palais zelf met een lening van 150 miljoen, modehuis Chanel met 25
miljoen en het Palais de la Découverte met 3 miljoen. De werkzaamheden zouden
in het voorjaar van 2020 moeten beginnen en in juni 2024 moeten zijn afgerond.
Een strak schema, want er zijn twee evenementen voor de Olympische- en Para Olympische
Spelen in Parijs in 2024 gepland. Een half miljard om van het Grand Palais een
wereldmonument te maken zou wel eens het budget van het Ministerie van Cultuur
kunnen doen exploderen. Voorbeelden uit het verleden hebben bewezen dat het
ministerie slechte rekenmeesters kent. Zoals bij de bouw van de Philharmonie de
geplande 173,1 miljoen werd 534,7 miljoen. De renovatie van het Maison de la
Radio, gepland 176 miljoen, de teller eindigde op 584 miljoen. Of de restauratie
van de glazen koepel van het Grand Palais in 1993 oorspronkelijk gebudgetteerd
op 53,3 miljoen explodeerde naar 108,9 miljoen euro.
Grand Palais, een kijkje in de toekomst
De balkons en galerijen rond
het middenschip, nu gesloten vanwege veiligheidsoverwegingen, zullen weer worden geopend voor het publiek.
Er zal ook een binnenstraat worden aangelegd die een directe toegang geeft tot
het Palais de la Découverte. Het dak zal worden opengesteld voor het publiek en
het voorplein wordt in zijn geheel gerenoveerd en voorzien van een extra ingang.
De capaciteit van het gebouw zal met ruim 30% toenemen en bruikbaar zijn voor
meerdere manifestaties. Nu wordt het Grand Palais maar zes maanden per jaar
gebruikt. De prognose is dat Paris Photo maar voor twee jaar op zoek moet naar
een andere locatie. Welke dat is, is op dit moment nog onbekend. Voorheen
maakte zij gebruik van het Carrousel du Louvre, maar die is inmiddels ingenomen
door Fotofever Paris.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten