Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

donderdag 11 oktober 2018

PARIS PHOTO 2018, EEN PALEIS VOOR DE FOTOGRAFIE


Paris Photo official fair image for the 22nd edition. © Mickalene Thomas Calder. Courtesy of the artist & Galerie Nathalie Obadia, Paris / Brussels


Parijs is vaker beschreven, bezongen, geschilderd en gefotografeerd dan menig andere stad op aarde. Zij mag dan niet de grootste of machtigste hoofdstad van de wereld zijn, zij is ontegenzeggelijk de betoverendste. Het is dan ook geen wonder dat fotografie het daglicht zag in Parijs, want als je aan fotografie denkt, denk je aan Parijs, de stad van het licht. Een medium, uitgevonden door de Fransman Nicéphore Niépce. Denk aan Louis Daguerre, die in 1837 een straattafereel aan de boulevard du Temple vastlegde op een verzilverde koperen plaat. Of André-Adolphe-Eugène Disdéri: Hij verkreeg in 1854 het patent voor de carte de visite, een soort kartonnen visitekaartjes, waarop een albuminen foto, meestal een portret, werd afgedrukt. Niet te vergeten grote namen als Félix Nadar. Beroemd door zijn foto's van tijdgenoten, onder andere Jules Verne en Sarah Bernhardt, maar vooral door zijn eerste luchtfoto's. Eugéne Atget en Brassaï, beiden beroemd door foto's van het toenmalige Parijse straatleven en de architectuur.  Jacques Henri Lartigue, die zich weer toelegde op fotografie van autoraces, vliegtuigen en modieuze vrouwen. Henri Cartier-Bresson, meester fotograaf en medeoprichter van Magnum. De rode draad; allemaal Fransen. Geen wonder dat de grootste internationale fotobeurs ter wereld plaatsvindt in de bakermat Parijs, in een paleis, een Grand Palais!

Junya Watanabe - Honeycomb - © Erik Madigan Heck / Courtesy Christophe Guye Galerie 

PARIS PHOTO is opgericht in 1997 en is dé meest prestigieuze fotokunstbeurs, gewijd aan historische en hedendaagse fotografie. In de afgelopen 21 jaar is Paris Photo uitgegroeid tot hèt belangrijkste evenement als ontmoetingsplaats voor handelaren, curatoren, verzamelaars  van hedendaagse en moderne kunst, fotografie professionals, kunstenaars en een steeds groeiend publiek van kunstliefhebbers. Dit blijkt ook uit de trouwheid van partners en hoofdsponsoren. Opkomende en bevestigde galerieën tonen historische en hedendaagse werken, variërend van moderne meesterwerken tot jonge talenten. Gespecialiseerde uitgevers en handelaars in kunstboeken presenteren zeldzame en gelimiteerde edities, boekpresentaties en talrijke handtekeningsessies met toonaangevende hedendaagse kunstenaars. Dit jaar nemen een ongekend aantal van 180 exposanten deel  waaronder 149 galeries en 31 uitgevers van kunstboeken afkomstig uit 28 landen. Vorig jaar trok de beurs in slechts vier dagen 64.542 bezoekers. Dit jaar hebben zich maar liefst 25 nieuwe galeries zich aangemeld en zijn uiteindelijk ook door de zware ballotage commissie gekomen. Helaas is er maar één Nederlandse fotogalerie geselecteerd en dat is Project 2.0 uit Den Haag, met een duo expositie van de Belgische fotografe Danielle Zadelhoff (en dat terwijl Danielle van Zadelhoff pas in 2013 voor het eerst een fototoestel in handen kreeg). En de Franse fotograaf Dennis Rouvre.

Sadhu Harshanand Saraswati 2015 - Sadhu Angur Nath 2015 -  © Denis Rouvre – courtesy of the artist & Galerie Project 2.0 The Hague

Onder de immense glazen koepel van het Grand Palais zijn 27 solo exposities te zien en in de Salon d’Honneur 14 projecten onder de naam ‘Prismes’. Een selectie van uitzonderlijke projecten, grote formaten, series en grote installaties, die het gebruik van het fotografische medium in zijn meest uiteenlopende vorm onderzoeken.
Nieuw dit jaar is de sector Curiosa. Een extra tentoonstellingsruimte van 210m², gelegen onder de trappen van de Salon d'Honneur. Deze eerste editie is samengesteld door Martha Kirszenbaum. Curiosa presenteert een selectie van erotische beelden die onze visie op fetisjisme doet heroverwegen.
Last but not least een samenwerking tussen Elles en Paris Photo een selectie van honderden foto's uit het begin van de fotografie met uitsluitend vrouwelijke fotografen waaronder Julia Margaret Cameron, Margaret Watkins, Lucia Moholy. Representatief voor het onvermijdelijke feminisme uit de jaren 70 werk van Arlene Gottfried, Renate Bertlmann, Joan Lyons. En opkomende veelbelovende talenten zoals Lisa Sartorio, Wiame Haddad, Léa Bélooussovitch, en Hilla Kurki.  Een route die zich verder uitbreidt buiten het Grand Palais naar andere plaatsen en evenementen in de hoofdstad zoals in het Petit Palais, Jeu de Paume en Fondation Cartier.

Shanghai Du Mansion – © Erwin Olaf courtesy of the artist & Galerie Magda Danysz 

Ook dit jaar weer de uitreiking van de ‘Photobook Awards’ door de Aperture Foundation.
BMW als officiële partner laat werk zien Baptiste Rabichon, winnaar van de BMW residency award.
Hoofd sponsor JP Morgan presenteert eigen werk uit de JP Morgan Chase Art Collection. werken van Diane Arbus, Berenice Abbott, Ansel Adams, Eugene Atget, Kwame Brathwaite, Peter Campus, Louis Cameron William Eggleston, Walker Evans, Robert Frank, Lee Friedlander, Louise Lawler, Vera Lutter, Lisette Model, Richard Prince en Hiroshi Sugimoto.
Leica laat werk zien van de winnaars van de Oskar Barnack en Leica Newcomer Awards.
Voor het derde jaar presenteert Huawei foto’s van talentvolle fotografen van de Huawei Photo Academy.
En als laatste de uitreiking van de Estée Lauder Pink Ribbon Award.


Untilted (Leda), from the series 'Days at sea' 1974 -  © Ralph Gibson – courtesy of the artist & Paci contemporary gallery - Brescia-Porto Cervo, Italy

Paris Photo, is geopend voor het publiek van donderdag 8 november 2018 tot en met zondag 11 november. Openingstijden 12.00 uur tot 20.00 uur en op zondag tot 19.00 uur. Ik adviseer je kaarten vooral online te bestellen € 30 per dag per persoon, weekend €32
Lokatie: Grand Palais, Avenue Winston Churchill, 8e arrondissement, métro Champs Élysées Clemenceau.

Serge Gainsbourg, (album cover of Love on the Beat) - © William Klein, courtesy Polka Galerie 
Belangrijk om te weten is ook dat dit voorlopig de voorlaatste keer is dat je Paris Photo kunt bezoeken in het statige Grand Palais. Eind 2019 of begin 2020 sluit het Paleis voor een ingrijpende renovatie die ruim vier jaar in beslag zal nemen. De verwachte kosten zijn 466 miljoen euro. Het paleis, dat net als de Eiffeltoren voor de wereldtentoonstelling van 1889 werd gebouwd, moest al eens sluiten in 1993 toen een van de duizenden moeren van het enorme dak van glas en staal naar beneden viel. Twaalf jaar later en 109 miljoen euro verder kon het Grand Palais eindelijk weer aan het publiek worden getoond. In het jaar 2000 werd het teven geclassificeerd als een historisch monument

Chanel Premiere 1987 - © The Guy Bourdin Estate 2018 - Courtesy of Louise Alexander Gallery  & the artist Guy Bourdin

Het gebouw, gebouwd in slechts drie jaar (een record), is een prachtige art nouveau constructie van staal en glas en heeft zelfs de grootste dakconstructie in smeedijzer, staal en glas ter wereld. Er kwam maar liefst 9.400 ton staal, 15.000 vierkante meter glas en zo’n 5.000 vierkante meter zink aan te pas. Sinds de heropening in 2004 doet het gebouw dienst als tentoonstellingsruimte waar allerlei evenementen plaatsvinden. Een deel is in gebruik als museum, maar toch zie je vaak andere evenementen, zoals de veiling van het bezit van Yves Saint Laurent en zijn partner Pierre Bergé, tot extravagante modeshows van Parijse top designers zoals Karl Lagerfeld van Channel of jaarlijks terugkerende evenementen waaronder Monumenta, de Internationale Salon voor Moderne Kunst de FIAC.

Het monument in cijfers:
Nuttig oppervlak van het Grand Palais: 72.000 m²
Oppervlakte van het schip: 13.500 m²
Lengte van het schip: 200 m, breedte: 50 m tot 100 m.
Hoogte van het schip: 45 m onder de koepel en 60 m onder de bal van de campanile.
Totaal gewicht van het stalen dak: 8.500 ton


Een duur project
De renovatie wordt het grootste culturele project van de komende jaren in Parijs en de Franse rekenkamer ziet dit project dan ook met angst en beven tegemoet. Vier stakeholders zullen het project financieren: De staat tot 288 miljoen, het Grand Palais zelf met een lening van 150 miljoen, modehuis Chanel met 25 miljoen en het Palais de la Découverte met 3 miljoen. De werkzaamheden zouden in het voorjaar van 2020 moeten beginnen en in juni 2024 moeten zijn afgerond. Een strak schema, want er zijn twee evenementen voor de Olympische- en Para Olympische Spelen in Parijs in 2024 gepland. Een half miljard om van het Grand Palais een wereldmonument te maken zou wel eens het budget van het Ministerie van Cultuur kunnen doen exploderen. Voorbeelden uit het verleden hebben bewezen dat het ministerie slechte rekenmeesters kent. Zoals bij de bouw van de Philharmonie de geplande 173,1 miljoen werd 534,7 miljoen. De renovatie van het Maison de la Radio, gepland 176 miljoen, de teller eindigde op 584 miljoen. Of de restauratie van de glazen koepel van het Grand Palais in 1993 oorspronkelijk gebudgetteerd op 53,3 miljoen explodeerde naar 108,9 miljoen euro.

Grand Palais, een kijkje in de toekomst

De balkons en galerijen rond het middenschip, nu gesloten vanwege veiligheidsoverwegingen,  zullen weer worden geopend voor het publiek. Er zal ook een binnenstraat worden aangelegd die een directe toegang geeft tot het Palais de la Découverte. Het dak zal worden opengesteld voor het publiek en het voorplein wordt in zijn geheel gerenoveerd en voorzien van een extra ingang. De capaciteit van het gebouw zal met ruim 30% toenemen en bruikbaar zijn voor meerdere manifestaties. Nu wordt het Grand Palais maar zes maanden per jaar gebruikt. De prognose is dat Paris Photo maar voor twee jaar op zoek moet naar een andere locatie. Welke dat is, is op dit moment nog onbekend. Voorheen maakte zij gebruik van het Carrousel du Louvre, maar die is inmiddels ingenomen door Fotofever Paris.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten