Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

zondag 18 november 2018

FOTO PARIJS, HET WAS WEER EEN KOORTSACHTIG WEEKJE


Net teruggekomen uit Parijs bereid ik mij alweer voor op de PAN Amsterdam. Parijs was druk, hectisch, de afgelopen week. Vrijwel het gehele eerste, zesde, zevende en achtste arrondissement stonden in het teken van de fotografie.

Paris Photo 2018, met 168 galeries en 31 uitgevers, uit 30 landen, een nieuw record

Paris Photo
In eerdere blogs verwees ik u al naar de vele hoogtepunten waaronder Paris Photo en Fotofever. Beide beurzen lieten grote successen zien.
Paris Photo noteerde in slechts vijf dagen, 68.876 bezoekers ruim 6,7% meer dan vorig jaar. 168 galeries en 31 uitgevers, uit 30 landen, een nieuw record, vertoonden hun werk en verschillende lieten topverkopen zien. Voorbeelden zijn: Hamiltons Gallery die vele werken van Richard Avedon verkocht in de prijsklasse tussen € 85.000 en € 555.000. Zo ook Meeus Gallery; een werk Richard Avedon deed € 75.000 twee werken van Richard Learoyd gingen weg voor respectievelijk € 55.000 en € 85.000. Galerie Danziger verkocht maar liefst 6 foto’s van Robert Frank in de prijs variërend van € 60.000 en € 180.000. Ook de enige Nederlandse Galerie, Project 2.0 uit Den Haag scoorde uitzonderlijk, met een duo expositie van de Belgische fotografe Danielle Zadelhoff (en dat terwijl Danielle van Zadelhoff pas in 2013 voor het eerst een fototoestel in handen kreeg) en de Franse fotograaf Dennis Rouvre. ‘Smiling faces’ alom. Met topverkopen door topgaleries van over de gehele wereld bewijst Paris Photo nog altijd dé grootste fotobeurs is van de wereld te zijn. Dus liefhebbers, zet de volgende datum maar vast in je agenda: de 23e editie van Paris Photo vindt plaats van 6 tot en met 10 november 2019. Ik ben er in ieder geval weer bij.

Paris Photo noteerde in slechts vijf dagen, 68.876 bezoekers ruim 6,7% meer dan vorig jaar

Fotofever
Fotofever, dè fotobeurs voor de wat kleinere portemonnee en de beginnende verzamelaar heeft zich, bij de inmiddels al weer zevende editie, opnieuw overtroffen. 100 Galeries, waarvan 60% buiten Frankrijk, konden zich verheugen op 12.864 bezoekers, ruim 30% meer dan vorig jaar en maar liefst 3500 VIP’s. Met name zichtbaar waren de Aziatische galeries die schijnbaar de Europese kunstmarkt hebben ontdekt. 10 Galeries uit Japan, 2 uit Taiwan en 1 uit Zuid-Korea. Vorig jaar schreef ik al (en dat is nog steeds onveranderd), dat er grote verschillen zijn tussen de verzamelaars daar en de Europese. Een portret aan de wand is ‘not done’ omdat die plaats alleen bezet wordt door overleden familieleden. Naakt is geen tabou maar zul je niet snel aan de wand zien in een Aziatisch huis. Wel is hiervoor grote interesse bij verzamelaars, maar die foto’s blijven in een lade om er op een eenzaam moment van te kunnen genieten.

Met name zichtbaar op Fotofever waren de Aziatische galeries die schijnbaar de Europese kunstmarkt hebben ontdekt. Photo:  Formento+Formento - courtesy Galerie Goutal

Speciaal aandacht was er voor de vrouw in de fotografie vastgelegd door vrouwelijke fotografen. Een initiatief van onder andere Renée Jacobs en Wendy Hicks die wereldwijd een boost hebben gegeven aan ‘Photo de Femmes’ onder het motto “women can’t be heard if they can’t be seen”. Meer informatie op de Facebook pagina van Photos de Femmes.

Renée Jacobs
In Parijs had ik wederom een ontmoeting met haar en haar altijd vrolijke partner Wendy Hicks. Wie is eigenlijk die Renée Jacobs, zul je misschien afvragen? Allereerst een vrouw en succesvol fotografe. Ze is geboren in Philadelphia, Pennsylvania en woont en werkt  vanuit Frankrijk. Haar sporen verdiende zij in de fotojournalistiek met opdrachten voor gerenommeerde kranten en magazines waaronder de New York Times en de Philadelphia Inquirer. Zij ontving de prestigieuze Robert F. Kennedy Award voor haar journalistieke werk over de achtergestelden van de samenleving en haar werk is onderdeel van de collectie in de John F. Kennedy Presidential Library. 

De Amerikaanse fotograaf Renée Jacobs die samen met Wendy Hicks wereldwijd een boost hebben gegeven aan ‘Photo de Femmes’ onder het motto “women can’t be heard if they can’t be seen”

In 1986 publiceerde zij haar eerste (foto)boek 'Slow Burn' over de desastreuze gevolgen van een ondergrondse mijnbrand in Centralia, Pennsylvania, voor zowel de mijnwerkers, de bewoners en het milieu en hun verbeten strijd tegen de Federale Overheid. In 2010 werd dit boek opnieuw uitgegeven door Penn State Press toen de New York Times opnieuw aandacht besteedde aan deze bijzondere gebeurtenis in de Amerikaanse geschiedenis. Na 15 jaar lang gewerkt te hebben als burgerrechtenadvocaat besloot zij in 2007 terug te keren naar haar oude liefde; de fotografie. In 2013 had ik een eerste ontmoeting met haar bij de introductie van  haar prachtige zwart-wit fotoboek 'PARIS'. 'Renee Jacobs 'Paris' is een, hoe kan het ook anders, verzameling van sensuele beelden van vrouwen gefotografeerd in en rond de Stad van Licht.
Volgend jaar is Fotofever opnieuw aanwezig in het fraaie Carrousel du Louvre van 7 tot 10 november 2019.

Fotofever 2018 - © Robert Berlin courtesy Galeria Contrast

Atelier Néerlandais
In samenwerking met Foam Fotografiemuseum te Amsterdam organiseerde het prestigieuze Atelier Néerlandais de tentoonstelling ‘Reflected – Works from the Foam’. Sinds 2007 verzamelt Foam actief fotografie en inmiddels telt de collectie ongeveer 550 stukken. De gedurfde, hedendaagse collectie richt zich op alle mogelijkheden van de fotografie en bevat overwegend werk van jonge, veelbelovende kunstenaars die met fotografie werken. Foam blijft de carrières volgen van deze talenten, wat soms leidt tot vervolgaankopen. Hierdoor groeide de Foam Collectie uit tot een verzameling van 21ste eeuwse fotografie en biedt zo een  accuraat overzicht van de meest recente ontwikkelingen binnen fotografie.

In het prestigieuze Atelier Néerlandais de tentoonstelling ‘Reflected – Works from the Foam’

Op 9 november was ik aanwezig bij de ‘Foam Talk’. Tijdens de Foam Talk discussieerden curatoren, kunstenaars en opleiders over hun ideeën met betrekking tot het verzamelen en presenteren van fotografie, binnen de huidige ontwikkelingen. Fotografie en technologische ontwikkelingen zijn in de geschiedenis altijd onlosmakelijk verbonden geweest. De hedendaagse ontwikkelingen en innovaties waren aanleiding voor een gesprek over wat het fotografisch medium is, kan worden en hoe het onze ervaring van de wereld zal transformeren. Met ontwikkelingen op het gebied van 3D-rendering, fotogrammetrie en CGI - Computer Generated Imagery - dient fotografie niet langer alleen het doel van representatie, maar is het ook een bouwsteen geworden voor nieuwe realiteiten die het gebruik van het medium transformeren. Binnen de fotografie is de laatste jaren al een verschuiving te zien van camera naar computer. Nog maar kort geleden bepaalde de fotograaf het grootste deel van het beeld met zijn camera en de keuze van de film. De nabewerking in de donkere kamer had wel zijn invloed, maar dat was meestal een kleiner deel van het resultaat. Het is nog slechts een handjevol puristen die nog op deze manier werken. Na de discussie denk ik met weemoed terug aan de uitspraak van Irving Penn: “A good photograph is one that communicate a fact, touches the heart, leaves the viewer a changed person for having seen it. It is, in a word, effective!”

Diverse discussies tijdens 'Foam Talk' in het Atelier Néerlandais

Even later volgde DDK live #38, de Paris Photo special. De DDK (De Donkere Kamer) is een live magazine met allerlei visies en gasten uit verschillende disciplines van de fotografie altijd gepresenteerd in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam maar dit keer speciaal voor Paris Photo in het Atelier Néerlandais. De special bestond uit korte interviews en presentaties. Een vast onderdeel van De Donkere Kamer is altijd de pitch, waar jonge talentvolle fotografen mogen pitchen voor hun fotografisch project. De eerste prijs ging naar Laura Hospes. Als tweede eindigde Bart Lunenburg en als derde Chaïm Dijkstra. Laura Hospes haalde haar vwo-diploma op het Pallas Athene College te Ede. Vervolgens is zij gaan studeren aan de Fotoacademie, waar zij in 2016 'with honour' is geslaagd. In 2015 werd zij verkozen tot een van de beste opkomende fotografen door de jury van LensCulture Emerging Talent Awards 2015.

De winnaars van de pitch. De eerste prijs ging naar Laura Hospes. Als tweede eindigde Bart Lunenburg en als derde Chaïm Dijkstra - Foto Bart Koetsier


Le Parcours de Photo Saint Germain
Nog tot 24 november kun je het parcours volgen van Photo Saint Germain een samenwerking tussen 36 galeries in het zesde arrondissement. Ik moet je bekennen dat ik halverwege het parcours ben afgehaakt. Voor mij totaal onleesbare fotografie maar ik laat die mening graag aan jou over.
Dan adviseer ik een omweggetje naar rue de Lille 46, naar galerie Blin plus Blin met een solo expositie van de natuurfotograaf Vincent Munier. De galerie is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 11.00 uur tot 19.00 uur.

Fotografie van natuurfotograaf Vincent Munier bij galerie Blin plus Blin in de rue de Lille 46

Een andere aanrader is de tentoonstelling Les Nadar, une légendephotographique in de Bibliothèque National de France, nog te zien tot en met 3 februari 2019. Geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 uur tot en met 19.00 uur en op zondag van 13.00 uur tot 19.00 uur. Felix Nadar, beroemd door zijn foto's van tijdgenoten (onder anderen Jules Verne en Sarah Bernhardt), maar vooral door zijn eerste luchtfoto’s vanuit een luchtballon, in 1858. Zijn atelier (aan de Boulevard des Capucines) was een ontmoetingsplaats voor componisten (Claude Debussy, Fauré, Liszt, Berlioz), schilders (Monet, Manet, Courbet, Corot) en schrijvers (Hugo, Zola, de Maupassant, George Sand). Bron Wikipedia

Paris Photo: Bryan Adams - Kate Moss, white coat 2010 - courtesy of Camera Work Gallery

Kortom het was weer een koortsachtig weekje Parijs

1 opmerking: