Net teruggekomen uit
Parijs bereid ik mij alweer voor op de PAN Amsterdam. Parijs was druk,
hectisch, de afgelopen week. Vrijwel het gehele eerste, zesde, zevende en
achtste arrondissement stonden in het teken van de fotografie.
Paris Photo 2018, met 168 galeries en 31 uitgevers, uit 30 landen, een nieuw record
Paris
Photo
In eerdere blogs verwees
ik u al naar de vele hoogtepunten waaronder Paris Photo en Fotofever. Beide
beurzen lieten grote successen zien.
Paris Photo noteerde in
slechts vijf dagen, 68.876 bezoekers ruim 6,7% meer dan vorig jaar. 168
galeries en 31 uitgevers, uit 30 landen, een nieuw record, vertoonden hun werk
en verschillende lieten topverkopen zien. Voorbeelden zijn: Hamiltons Gallery
die vele werken van Richard Avedon verkocht in de prijsklasse tussen € 85.000
en € 555.000. Zo ook Meeus Gallery; een werk Richard Avedon deed € 75.000 twee
werken van Richard Learoyd gingen weg voor respectievelijk € 55.000 en €
85.000. Galerie Danziger verkocht maar liefst 6 foto’s van Robert Frank in de
prijs variërend van € 60.000 en € 180.000. Ook de enige Nederlandse Galerie, Project
2.0 uit Den Haag scoorde uitzonderlijk, met een duo expositie van de Belgische
fotografe Danielle Zadelhoff (en dat terwijl Danielle van Zadelhoff pas in 2013
voor het eerst een fototoestel in handen kreeg) en de Franse fotograaf Dennis
Rouvre. ‘Smiling faces’ alom. Met topverkopen door topgaleries van over de
gehele wereld bewijst Paris Photo nog altijd dé grootste fotobeurs is van de
wereld te zijn. Dus liefhebbers, zet de volgende datum maar vast in je agenda:
de 23e editie van Paris Photo vindt plaats van 6 tot en met 10 november 2019.
Ik ben er in ieder geval weer bij.
Paris Photo noteerde in slechts vijf dagen, 68.876 bezoekers ruim 6,7% meer dan vorig jaar
Fotofever
Fotofever, dè fotobeurs
voor de wat kleinere portemonnee en de beginnende verzamelaar heeft zich, bij
de inmiddels al weer zevende editie, opnieuw overtroffen. 100 Galeries, waarvan
60% buiten Frankrijk, konden zich verheugen op 12.864 bezoekers, ruim 30% meer
dan vorig jaar en maar liefst 3500 VIP’s. Met name zichtbaar waren de
Aziatische galeries die schijnbaar de Europese kunstmarkt hebben ontdekt. 10 Galeries
uit Japan, 2 uit Taiwan en 1 uit Zuid-Korea. Vorig jaar schreef ik al (en dat
is nog steeds onveranderd), dat er grote verschillen zijn tussen de
verzamelaars daar en de Europese. Een portret aan de wand is ‘not done’ omdat
die plaats alleen bezet wordt door overleden familieleden. Naakt is geen tabou
maar zul je niet snel aan de wand zien in een Aziatisch huis. Wel is hiervoor
grote interesse bij verzamelaars, maar die foto’s blijven in een lade om er op
een eenzaam moment van te kunnen genieten.
Met name zichtbaar op Fotofever waren de Aziatische galeries die schijnbaar de Europese kunstmarkt hebben ontdekt. Photo: Formento+Formento - courtesy Galerie Goutal
Speciaal aandacht was er
voor de vrouw in de fotografie vastgelegd door vrouwelijke fotografen. Een
initiatief van onder andere Renée Jacobs en Wendy Hicks die wereldwijd een
boost hebben gegeven aan ‘Photo de Femmes’ onder het motto “women can’t be
heard if they can’t be seen”. Meer informatie op de Facebook pagina van Photos de Femmes.
Renée
Jacobs
In Parijs had ik wederom
een ontmoeting met haar en haar altijd vrolijke partner Wendy Hicks. Wie is eigenlijk
die Renée Jacobs, zul je misschien afvragen? Allereerst een vrouw en succesvol
fotografe. Ze is geboren in Philadelphia, Pennsylvania en woont en werkt vanuit Frankrijk. Haar sporen verdiende zij in
de fotojournalistiek met opdrachten voor gerenommeerde kranten en magazines
waaronder de New York Times en de Philadelphia Inquirer. Zij ontving de
prestigieuze Robert F. Kennedy Award voor haar journalistieke werk over de
achtergestelden van de samenleving en haar werk is onderdeel van de collectie
in de John F. Kennedy Presidential Library.
De Amerikaanse fotograaf Renée Jacobs die samen met Wendy Hicks wereldwijd een boost hebben gegeven aan ‘Photo de Femmes’ onder het motto “women can’t be heard if they can’t be seen”
In 1986 publiceerde zij haar eerste
(foto)boek 'Slow Burn' over de desastreuze gevolgen van een ondergrondse
mijnbrand in Centralia, Pennsylvania, voor zowel de mijnwerkers, de bewoners en
het milieu en hun verbeten strijd tegen de Federale Overheid. In 2010 werd dit
boek opnieuw uitgegeven door Penn State Press toen de New York Times opnieuw
aandacht besteedde aan deze bijzondere gebeurtenis in de Amerikaanse
geschiedenis. Na 15 jaar lang gewerkt te hebben als burgerrechtenadvocaat
besloot zij in 2007 terug te keren naar haar oude liefde; de fotografie. In 2013
had ik een eerste ontmoeting met haar bij de introductie van haar prachtige zwart-wit fotoboek 'PARIS'.
'Renee Jacobs 'Paris' is een, hoe kan het ook anders, verzameling van sensuele
beelden van vrouwen gefotografeerd in en rond de Stad van Licht.
Volgend jaar is Fotofever
opnieuw aanwezig in het fraaie Carrousel du Louvre van 7 tot 10 november 2019.
Fotofever 2018 - © Robert Berlin courtesy Galeria Contrast
Atelier
Néerlandais
In samenwerking met Foam Fotografiemuseum
te Amsterdam organiseerde het prestigieuze Atelier Néerlandais de
tentoonstelling ‘Reflected – Works from the Foam’. Sinds 2007 verzamelt Foam
actief fotografie en inmiddels telt de collectie ongeveer 550 stukken. De
gedurfde, hedendaagse collectie richt zich op alle mogelijkheden van de fotografie
en bevat overwegend werk van jonge, veelbelovende kunstenaars die met
fotografie werken. Foam blijft de carrières volgen van deze talenten, wat soms
leidt tot vervolgaankopen. Hierdoor groeide de Foam Collectie uit tot een
verzameling van 21ste eeuwse fotografie en biedt zo een accuraat overzicht van de meest recente
ontwikkelingen binnen fotografie.
In het prestigieuze Atelier Néerlandais de tentoonstelling ‘Reflected – Works from the Foam’
Op 9 november was ik
aanwezig bij de ‘Foam Talk’. Tijdens de Foam Talk discussieerden curatoren,
kunstenaars en opleiders over hun ideeën met betrekking tot het verzamelen en
presenteren van fotografie, binnen de huidige ontwikkelingen. Fotografie en
technologische ontwikkelingen zijn in de geschiedenis altijd onlosmakelijk
verbonden geweest. De hedendaagse ontwikkelingen en innovaties waren aanleiding
voor een gesprek over wat het fotografisch medium is, kan worden en hoe het
onze ervaring van de wereld zal transformeren. Met ontwikkelingen op het gebied
van 3D-rendering, fotogrammetrie en CGI - Computer Generated Imagery - dient
fotografie niet langer alleen het doel van representatie, maar is het ook een
bouwsteen geworden voor nieuwe realiteiten die het gebruik van het medium
transformeren. Binnen de fotografie is de laatste jaren al een verschuiving te
zien van camera naar computer. Nog maar kort geleden bepaalde de fotograaf het
grootste deel van het beeld met zijn camera en de keuze van de film. De
nabewerking in de donkere kamer had wel zijn invloed, maar dat was meestal een
kleiner deel van het resultaat. Het is nog slechts een handjevol puristen die
nog op deze manier werken. Na de discussie denk ik met weemoed terug aan de
uitspraak van Irving Penn: “A good
photograph is one that communicate a fact, touches the heart, leaves the viewer
a changed person for having seen it. It is, in a word, effective!”
Diverse discussies tijdens 'Foam Talk' in het Atelier Néerlandais
Even later volgde DDK live #38, de Paris Photo special. De DDK (De Donkere Kamer) is een live
magazine met allerlei visies en gasten uit verschillende disciplines van de
fotografie altijd gepresenteerd in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam maar dit
keer speciaal voor Paris Photo in het Atelier Néerlandais. De special bestond
uit korte interviews en presentaties. Een vast onderdeel van De Donkere Kamer
is altijd de pitch, waar jonge talentvolle fotografen mogen pitchen voor hun
fotografisch project. De eerste prijs ging naar Laura Hospes. Als tweede
eindigde Bart Lunenburg en als derde Chaïm Dijkstra. Laura Hospes haalde haar
vwo-diploma op het Pallas Athene College te Ede. Vervolgens is zij gaan
studeren aan de Fotoacademie, waar zij in 2016 'with honour' is geslaagd. In
2015 werd zij verkozen tot een van de beste opkomende fotografen door de jury
van LensCulture Emerging Talent Awards 2015.
De winnaars van de pitch. De eerste prijs ging naar Laura Hospes. Als tweede eindigde Bart Lunenburg en als derde Chaïm Dijkstra - Foto Bart Koetsier
Le Parcours de Photo Saint Germain
Nog tot 24 november kun je
het parcours volgen van Photo Saint Germain een samenwerking tussen 36 galeries
in het zesde arrondissement. Ik moet je bekennen dat ik halverwege het parcours
ben afgehaakt. Voor mij totaal onleesbare fotografie maar ik laat die mening graag
aan jou over.
Dan adviseer ik een omweggetje
naar rue de Lille 46, naar galerie Blin
plus Blin met een solo expositie van de natuurfotograaf Vincent Munier. De
galerie is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 11.00 uur tot 19.00 uur.
Fotografie van natuurfotograaf Vincent Munier bij galerie Blin plus Blin in de rue de Lille 46
Een andere aanrader is de
tentoonstelling ‘Les Nadar, une légendephotographique’ in de Bibliothèque National de France, nog te zien tot en
met 3 februari 2019. Geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 uur tot
en met 19.00 uur en op zondag van 13.00 uur tot 19.00 uur. Felix Nadar, beroemd
door zijn foto's van tijdgenoten (onder anderen Jules Verne en Sarah
Bernhardt), maar vooral door zijn eerste luchtfoto’s vanuit een luchtballon, in
1858. Zijn atelier (aan de Boulevard des Capucines) was een ontmoetingsplaats
voor componisten (Claude Debussy, Fauré, Liszt, Berlioz), schilders (Monet,
Manet, Courbet, Corot) en schrijvers (Hugo, Zola, de Maupassant, George Sand).
Bron Wikipedia
Paris Photo: Bryan Adams - Kate Moss, white coat 2010 - courtesy of Camera Work Gallery
Kortom het was weer een
koortsachtig weekje Parijs
Geen opmerkingen:
Een reactie posten