Mijn echtgenote noemt het
een tic; het steeds omdraaien van een van de terrasstoeltjes op het zoveelste
terras in Parijs. Ik krijg dan steeds een wat verbaasde blik. Tevreden knikkend
draai ik dan de stoel weer 180 graden mompelend; 'Maison Drucker'. "Maison
wie?". "La Chaise Parisienne".
Tot op de dag van vandaag
zijn de terrasstoelen van 'Maison Drucker' te vinden op de terrassen van
beroemde Parijse café-restaurants
De Franse terrasstoel in
Parijs is een onmiskenbaar symbool van deze stad. Het caféterras, zo'n plek
waar het echte traditionele Parijs leeft en een prima observatiepunt is voor
wie de vaste gebruiken van de Parijzenaar en de Parijse ober wil bestuderen. Maar
wat u waarschijnlijk niet weet is dat u plaatsneemt op meer dan 135 jaar
historie. Dat de stoel waar op u zit en waar u zo heerlijk aan het genieten
bent van het Parijse straatleven een in Parijs geboren voorwerp is. De eerste
terrasstoel werd in 1885 met de hand gemaakt in een kleine werkplaats in het
20e arrondissement door een Pools Joodse immigrant Louis Drucker. In de 18e
eeuw was Parijs op het gebied van cultuur, smaak en interieurinrichting al dè
hoofdstad van Europa. Het was ook de eeuw van de koloniale expansie van
Frankrijk wat weer zorgde voor een levendige handel in onbekende exotische
producten waaronder rotan en bamboe. In heel Frankrijk waren goede en bedreven
timmerlieden en houtbewerkers te vinden, maar het echte ware schrijnwerkersambacht
werd eigenlijk alleen in Parijs beoefend.
Met dit label maakt de
stoel deel uit van 135 jaar Franse historie
Hoewel de naam Louis
Drucker alleen bekend is in kleine kring van ingewijden is zijn naam voor
altijd verbonden in de wereld van de hand gevlochten stoel. Iedereen kent de
bekende stoelen van Lloyd Loom, maar de Amerikaan Marshall Burns Lloyd ontwikkelde
zijn productiemethode van ijzerdaad omwikkeld met papier pas in 1917, 32 jaar
later dus. Louis Drucker opende op 20 jarige leeftijd zijn werkplaats in 1885 aan
de rue des Pyrénées 180 in het 20e arrondissement, waar hij handgevlochten
meubels fabriceerde van bamboe en rotan. Samen met zijn compagnon M. Leredde
leerde hij het ambacht in Lyon. Rotan is een materiaal dat wordt geleverd door
de rotanpalm (Calamus rotang). Het komt voor in de subtropen als een erg lange
slingerplant. Drucker's rotanmeubelen paste in de opkomst van de Belle Époque
van wintertuinen, overdekte passages en caféterrassen. Door het gebruik van uitsluitend natuurlijke
materialen uit de subtropen en zijn manier van bewerken, waren zijn decoratieve
meubels bij uitstek geschikt voor het soms gure Europese weer of voor de dekken
van grote cruiseschepen.
Net als in 1885 wordt 'La
Chaise Parisienne' nog steeds met de hand gemaakt
In 1919 lanceert Louis
Drucker zijn eerste catalogus met als gevolg dat orders bleven binnenstromen. Drucker
ontvangt orders van prestigieuze hotels waaronder Hôtel Royal in Évian, Hôtel
Continental in Parijs maar ook worden zijn meubels verkocht in het warenhuis
Samaritaine en BHV; le Bazar de l'Hôtel de Ville. Het grote succes dwingt Drucker in 1925 te
verhuizen buiten Parijs, naar Béthisy-Saint Martin in Oise, een Frans
departement, gelegen in de regio Nord-Pas-de-Calais-Picardie. Het ontleent zijn
naam aan de rivier de Oise.
Tot op de dag van vandaag
zijn de terrasstoelen van Maison Drucker te vinden op de terrassen van beroemde
Parijse café-restaurants waaronder die van Café de la Paix, Le Royal Monceau, Le
Mini-Palais, Le Café de l’Alma, La Fontaine de Mars, Le Voltaire en de drie
cafe's die het episch centrum vormen van het leven in Saint-Germain-des-Prés;
Brasserie Lipp, Les Deux Magots en Le Café de Flore.
Stap 2 van het
productieproces; verwarmen en buigen
Café de Flore en Les Deux
Magots waren ooit concurrenten van elkaar. Beide hebben van meet af aan een
eigen, vaste klantenkring gehad, die zich vormde volgens criteria waarvan geen
enkele etnoloog een bevredigende, sluitende analyse zou kunnen geven. Zoiets
gaat vanzelf. Het ene café is kosmopolieter dan het andere, dat weer zonniger
is, of minder intellectueel. Café de Flore blijft onlosmakelijk verbonden met
de geest van Sartre en De Beauvoir.
Stap 3 van het
productieproces; het vormen door middel van houten mallen
In 1946 neemt de zoon van
Louis, Maurice, de leiding over van het bedrijf. Hij introduceert in 1960 ook
de toepassing van plastic gemixt met natuurlijke materialen uit Manilla en
Malacca. De bistrostoel krijgt zowat kleur. Elk nieuw model krijgt ook de naam
van de plaats van bestemming: Coupole, Drouant, Pré Catelan, Fouquet's. In 1972
komt het bedrijf in handen van de derde generatie. De zoon Maurice neemt de leiding. De gebeurtenissen volgen
zich snel op. in 1979 komt het bedrijf in handen van René-Michel Manseville en
hij introduceert de huidige naam 'Maison Drucker'. Ondanks dat het Maison
Drucker internationaal zowat elk terras voorziet van de befaamde bistrostoel
raakt het bedrijf aan het einde van de twintigste eeuw in financiële problemen
en vraagt in 2005 het faillissement aan. In 2006 komt het bedrijf in handen van
de in Normandië geboren Bruno Dubois. Hij laat nieuwe collecties ontwerpen door
beroemde interieurdesigners, waaronder Andrée en Olivia Putman, Jaques Grange,
India Mahdavi, François Champsaur en Philippe Starck. Philippe Starck ontwerpt
de stoel voor het beroemde hotel Royal Monceau in Parijs.
Stap 7 van het
productieproces; het uiterst gecompliceerde vlechtwerk
De op maat gemaakte stoelen
van Maison Drucker worden tot op de dag van vandaag nog steeds met de hand
gemaakt in Gilocourt in het Franse departement Oise. In 36 uur (exclusief het
droogproces) en in 9 stappen. De gebruikte natuurlijke materialen komen voor
het overgrote deel uit Indonesië.
Stap
1: De rotan stokken
worden op maat gesneden voor het specifieke model
Stap
2: Vervolgens gebogen
in een stoombad van 100 graden
Stap
3: Daarna aangebracht
in voorgevormde houten mallen
Stap
4: Het droogproces van
drie dagen kan beginnen
Stap
5: Keuze van patroon,
motief en kleuren van de vezels. Elk exclusief motief vraagt weer een andere
zeer gespecialiseerde weeftechniek
Stap
6: Montage van de
verschillende onderdelen; poten, zitting, armleuningen en rugleuning
Stap
7: Vervolgens het
uiterst gecompliceerde vlechtwerk* per onderdeel.
Bij Maison Drucker knoopt
de vlechter van oudsher de vijf millimeter brede en twee millimeter dikke
vezels direct met het frame van gebogen rotan. Frame en bekleding vormen bij
die techniek een geheel.
*Maison Drucker gebruikt
vandaag de dag voor het vlechtwerk gekleurde polyamide vezels - Rilsan of
Raucord - vervaardigd uit natuurlijke grondstoffen, in kleuren die exclusief
ontworpen zijn door de huistyliste Amandine Gallienne en vervaardigd door de
Franse société Arkema.
Stap
8: De afwerking van de
randen met rondingen van rotan.
Stap
9: Het resistent maken
van de stoelen voor ultraviolet licht door het aanbrengen van een vernislaag.
Cover van het 192 pagina's tellende (foto)boek
Als laatste de 'finishing
touch' het aanbrengen van het koperen plaatje met de tekst Maison Drucker. Klaar
voor weer eens 130 jaar. Maison Drucker restaureert met liefde nog steeds
modellen die ooit uit de handen zijn gekomen van de initiator van dit prachtige
Franse product: 'La Chaise Parisienne'
Nog meer te weten komen
over dit stukje Franse historie dan adviseer ik u het boeiende 192 pagina's
tellende (foto)boek van Éditions de La Martinère; La Chaise Parisienne - Maison
Drucker. Te bestellen bij Amazon Fr. voor de prijs van € 25 - ISBN
978-2-7324-6947-8
'Un Grand Merci' aan Diego Dubois van Maison Drucker, Gilocourt Frankrijk
Graag breng ik nog even
de website van Maison Drucker onder de aandacht.
Geweldig interessant artikel Ferry over een item waar je eigenlijk niet bij nadenkt. Een creatieve geest die dit bij ons/ mij wakker maakt!
BeantwoordenVerwijderenBedankt,
Jeroen Dekker
Hallo Jeroen, merci voor je compliment.
BeantwoordenVerwijderenReacties van Nederlanders wonend in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Rob van der Meulen
Ferry, fantastisch om te lezen dat spullen ook langer mee kunnen gaan dan vijf, tien jaar. Vorig jaar nog een desktop pc nieuw leven ingeblazen, nieuwe harde schijf, videokaart, extra geheugen, usb3 kaartje, usb WiFi adapter en Windows 10 geïnstalleerd. Bouwjaar van die machine: 2009. Zou die 2139 gaan halen? In ben alleen bang dat het aantal artisans dat dit soort vaardigheden beheerst wel angstwekkend klein begint te worden.
Reactie van Jan van Gent
Prachtig, Ferry ! En mooi in beeld gebracht hoe dat zo ambachtelijk is vervaardigd.
In gedachten zit ik al op dat terrasje, maar nog maar even wachten op wat voor terrasje dan ook.
Reactie van Jaap
t was weer effe smullen op de regenachtige zondag......
Reactie van Manon
Mooi en leerzaam verhaal, bedankt Ferry.
Reactie van Maria
Dank je wel Ferry, Nooit geweten de historie van deze stoelen.
Ik ga de vide - greniers afstruinen om te zien of er nog oudjes te koop staan
Altijd leuk een doel te hebben.
Groeten vanuit Normandie. la Manche