De Duitse top fotograaf J.
Konrad Schmidt heb ik voor het eerst ontmoet op de Photokina 2012, waar hij
exposeerde voor en bij Leica. Mede dankzij mijn goede fotovriend,
collodionfotograaf Alex Timmermans, heb ik daarna nog regelmatig contact kunnen
houden met deze Duitse topfotograaf. Het idee voor onderstaande blog ontstond
tijdens onze ontmoeting op de Photokina en leidde tot een spectaculaire
fotosessie, maar daarover straks meer. Het interview volgde tijdens de afgelopen Paris
Photo, het grootste foto-event van de wereld in Parijs.
Hôtel Noir, "an exclusive collection of your darkest fantasies"
Konrad Schmidt woont en
werkt in Hamburg. Zijn fotowerk: "Verleiding die zich kenmerkt door
modieuze elegantie, een ongekend gevoel voor erotiek, het spelen met licht en
vormen". Zijn modellen zijn min of
meer gekleed of naakt, prachtig gefotografeerd in kleur maar steeds vaker in
zwart-wit. Serieus, ingetogen, in zichzelf gekeerd, sensueel, uitdagend, maar
altijd met een groot gevoel voor stijl" aldus het BFF. Geen wonder dat hij
geselecteerd werd als volwaardig maar ook jongste lid van het gerenommeerde
Duitse BFF: 'Der Berufsverband Freie Fotografen und Filmgestalter', gevestigd
in Stuttgart. Konrad is met name gespecialiseerd in mode-, reclame- en
lingeriefotografie en won vele prestigieuze prijzen, waaronder AOP Photography
Award · Best Fashion · 2015, Best Ad Photographer Worldwide · 2015, Adobe®
Influence Partner · 2014, BFF Jahrbuch Award Silber · 2011, Lazi Academy
Award · 2009, Hasselblad Masters ·
Semi-Finalist · 2008
Rodenstock Photoaward
· 2008, Lazi Academy Award · 2008 en de PCP Award · 2008.
Onder zijn clientèle
bekende namen als Adobe Systems, Bacardi, Cosmopolitan, ELLE, Fujifilm, Leica,
Mercedes, Philips, Samsung en zo kan ik nog een hele tijd doorgaan.
Zijn fotowerk:
"Verleiding die zich kenmerkt door modieuze elegantie, een ongekend gevoel
voor erotiek, het spelen met licht en vormen"
Een dag die ik niet snel
ga vergeten is die in januari 2017, toen Konrad mij uitnodigde om bij een van
zijn foto shoots aanwezig te zijn. Het hotel zelf valt onder de noemer 'vergane
chique'. Het klassieke is hier gecombineerd met een smaakvolle mengeling van de
meest uiteenlopende stijlen. Bij binnenkomst een balie met een niet al te
vriendelijke portier. De koperen lamp met daarin een groene plaat met de tekst
'reception', schept duidelijkheid. Achter hem een houten bord, bedekt met groen
vilt, waar de koperen sleutelhangers duidelijk aantonen hoeveel kamers er zijn
verhuurd. Het model komt later want het staat zo raar als drie personen vragen
om één kamersleutel. "Soixante-sept, s'il vous plait". Een hotel in
het eerste arrondissement, met zo'n prachtige smeedijzeren lift, knap
gemoduleerd in het trapgat van meer dan zes etages. Twee geel koperen hekken
die je moet openschuiven om de mahoniehouten cabine, met aan weerszijden
verweerde spiegels, te betreden. Op de glimmend koperen plaat lichten 9 knoppen
op, kelder, begane grond en etage 1 t/ m 7. Boven lange gangen met prachtige
dubbele deuren, met links en rechts groene smeedijzeren radiatoren. Op enkele
kamers wordt schijnbaar druk gewerkt door de kamermeisjes. Zo te zien heeft
elke kamer zijn eigen thema en onthult de opbrengst van een naarstige jacht bij
antiekzaakjes en rommelmarkten. Zesde etage, kamer 7, aan de voorzijde met een
prachtig uitzicht op de zinken daken van Parijs.
"Wie immer
schwarz/weiß, wie immer analog, wie immer nah"; Konrad Schmidt
Het bijwonen van deze
prachtige zwart-wit fotosessie voor zijn nieuwe boek Hôtel Noir gaf mij genoeg
aanleiding om u nader kennis te laten maken met deze briljante fotograaf. Om
met de woorden van Konrad zelf te spreken over deze serie: "Wie immer
schwarz/weiß, wie immer analog, wie immer nah" - zoals altijd zwart/wit,
zoals altijd analoog, zoals altijd 'op de huid'.
Wie is J. Konrad Schmidt?
"Konrad kijkt met
een humanistisch oog en fotografeert die dingen die hij nooit zelf heeft gehad".
(Tenminste dat heeft men mij verteld, voegt hij er zelf aan toe)
Waarom
Parijs?
"Parijs doet iets
met mensen..... Het is een stad die je vult met dankbaarheid om er te mogen
zijn. Dè definitie van een droom en Parijs is het decor. Een verhaal waar
iedereen op zoek naar is. Het geeft mij steeds een bijzonder gevoel als ik hier
ben. Zelf ben ik vaker in Parijs geweest maar voor ons model is het de eerste
keer. Ik denk dat voor iedereen de eerste nacht in Parijs iets is wat je altijd
bij blijft en nooit meer vergeet".
Waarom
lingerie- en naaktfotografie?
"Lingerie heeft iets
mystieks, iets sensueels, een geheim verborgen achter zwarte zijde. Elke
advertentie speelt met die gedachte. Ik hou er van om te verleiden met mijn
foto's, om juist niet alles te laten zien wat het menselijk brein zelf kan
invullen".
"Sometimes a hotel room can be more inspiring than a whole city" - Merlin Bronques
Hoe
kom je aan je modellen?
"Observeren...... Ik
zie zoveel mensen gedurende de dag. Als het gezicht iets met mij doet, het
raakt me, dan groeit mijn interesse om een foto te maken. Maar het is niet
alleen het gezicht, ik moet ook een idee hebben voor elke 'shoot'. Ik neem
nooit foto's alleen om het fotograferen. Er is meer, uiteindelijk moet het een
verhaal vertellen".
Wat
is je favoriete Parijs foto?
"Een foto ooit
genomen door de Duitse fotograaf Peter Lindbergh in 1989: De foto van zijn
model, gefotografeerd vrijstaand op een van de stalen balken van de
Eiffeltoren. Dit is nou precies wat ik voel bij Parijs; vrij, elegant maar
tegelijkertijd verstild en mysterieus".
Parijs doet iets met
mensen..... Het is een stad die je vult met dankbaarheid om er te mogen zijn.
Dè definitie van een droom en Parijs is het decor
Wat
is jouw favoriete plek in Parijs en waarom?
"Mijn favoriete plekken
in Parijs zijn die plaatsen waar je nooit weet in welke eeuw je bent. Als je
alle auto's, motorfietsen en verkeersborden zou weghalen ben je ineens terug in
de tijd. Parijs is tijdloos en daarom hou ik zo
van die stad".
Ga
je nog wel eens shoppen in Parijs, en waar dan?
"Nooit! Er zijn
belangrijkere dingen te doen in Parijs"!
Hôtel Noir, een fotoboek over 'stunning sexy women', gefotografeerd in Parijse hotelkamers
Hotêl
Noir?
"Een plan waar ik al
sinds 2010 mee rondloop. Een fotoboek over 'stunning sexy women', gefotografeerd door mij in Parijse
hotelkamers. De titel van het boek; 'Hôtel Noir'. Het is onlangs, november 2019
uitgekomen en is niet zomaar een fotoboek!
De cover is van zwart
fluweel, 80 pagina's dik, in een bijzonder formaat; 25 cm x 17 cm. Er was ook
een 'limited edition' van 69 stuks, maar deze was in enkele dagen totaal
uitverkocht en jij hebt daarvan de nummer 1 te pakken. Een echt 'collectors
item'. De prijs van het boek wordt € 69, oplage 1000 stuks en is uitsluitend verkrijgbaar
via mijn website. Ik kan je vertellen dit boek is HOT"!!
Met speciale dank aan J.
Konrad Schmidt, Rubia, het Parijse model en het mooie hotel waarvan we de naam
geheim houden. Alle zwart-wit foto's zijn, analoog geschoten op 6 x 7cm. film.
Zo trots om het allereerste exemplaar uit de limited edition te mogen ontvangen op 8 november 2019
En dit als laatste
aanvulling van de schrijver zelf:
We zijn allemaal begonnen
in de een of twee sterren hotels. Je bent jong en slapen doe je toch
nauwelijks. Die hotels met de humeurige en slechte receptionisten, de te kleine
ontbijtzalen met als ontbijt de croissant, mini kuipje boter en jam, de straffe
koffie of de lauwe thee. Slaapkamers in schoenendoosformaat met de versleten
theedoeken als handdoek. Altijd uitkijkend op een cour of op de zinken daken
van Parijs. Ze zijn er nog en hebben nog steeds hun charme met houten trappen
en een te kleine smeedijzeren lift. De binnenplaats, waar je langs de 'Gardien'
moet sluipen, met de lichtknoppen die je hooguit een minuut van licht voorzien.
Tja, en als je ouder wordt ben je op zoek naar wat meer comfort, de luxe van
wat extra sterren, maar toch ben ik nog steeds op zoek naar dat ene charme
hotel. Want je krijgt nooit de kamer die afgebeeld staat op de foto.
Alina
Since 2016, J. Konrad Schmidt is a full member of AOP - Association of
Photographers and a professional member and member of the board, of the
honorable BFF - Berufsverband Freie Fotografen und Filmgestalter
The Hôtel Noir series is an ongoing project by J. Konrad Schmidt. All photographs are taken on analog Kodak Fiim Material.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten