PARIS PHOTO, opgericht in 1997, is en blijft dé
meest prestigieuze maar ook de grootste fotokunstbeurs, gewijd aan historische
en hedendaagse fotografie. In de afgelopen 24 jaar is Paris Photo uitgegroeid
tot hèt belangrijkste evenement als ontmoetingsplaats voor handelaren,
curatoren, verzamelaars van hedendaagse-
en moderne fotografische kunst, fotografie professionals, kunstenaars en een
steeds groeiend publiek van kunstliefhebbers. Dit blijkt ook uit de trouwheid
van partners en hoofdsponsors waaronder de bank J.P. Morgan, al tien jaar dè
officiële partner en BMW. Onder de vaste galeries grote namen waaronder: Bildhalle,
Zurich, Amsterdam – Bruce Silverstein, New York – Fraenkel, San Francisco,
Gagosian Parijs, Hamiltons, Londen – Howard Greenberg, New York – Kahmann,
Amsterdam – Magnum Photo, Parijs – Pace, New York – Polka, Parijs en Rabouan Moussion,
Parijs.
Foto: © Justine Tjalilnks, Kahmann Gallery Amsterdam - Rotterdam
Dit keer niet in het Grand Palais,
gesloten vanwege restauratie, maar in het Grand Palais Éphémère, een tijdelijk
gebouw van 10.000 m² achter de Eiffeltoren op het Champ-de-Mars. Weinigen weten
dat Éphémère staat voor kortstondig, want het paleis doet alleen dienst tot
eind 2024. Het is een ontwerp van de architect Jean-Michel Wilmotte. Wilmotte, bekend
in Frankrijk en ver daarbuiten. Het gebouw is een toonbeeld van soberheid en
duurzaamheid. De structuur van het gebouw is zodanig ontworpen dat het in
meerdere configuraties kan worden hergebruikt na de verwijdering van de
Champ-de Mars eind 2024.
Dit keer was de belangstelling voor
PARIS PHOTO zo groot, dat er nog een extra tent werd neergezet
speciaal voor de uitgevers- en curiosasector en de sponsoren. Geen wonder, want
geen enkele metropool heeft zoveel fotografen het hoofd op hol gebracht en tot
sensuele en mysterieuze beelden geïnspireerd als de Franse lichtstad. Parijs
heeft dan ook de langste geschiedenis met fotografie, het is namelijk de plek
waar het is uitgevonden, maar dat wist u al.
Foto © Lillian Bassman - Across the restaurant, Barbara Mullen in Jacques Fath at Le Grand Vefour Paris, fot Harper's Bazaar 1949 - Staley Wise Gallery
Foto © Robert Frank - London 1951 - Pace Gallery
Foto © Dominique Teufen - 'Je te quitte de ma plume, mais jamais de mon coeur' 2011 - Galerie Christophe Guye
Fondation Azzedine Alaïa
Maar er was natuurlijk veel meer te zien
in Parijs, waaronder de prachtige tentoonstelling van de fotograaf Peter
Lindberg in de Fondation Azzedine Alaïa, rue de la Verrerie
18 in de Marais. Over twee grote talenten die geschiedenis hebben geschreven in
fotografie en mode. In deze tentoonstelling, die nog te zien is tot en met 18
januari 2022, zijn de foto’s van Peter Lindbergh en de couture van Azzedine
Alaïa samengebracht en met elkaar in dialoog. Zonder ook maar een woord te zeggen lijken de
fotograaf en de couturier verenigd door hun liefde voor zwart, een liefde die
ze op dezelfde manier cultiveren. Lindbergh door zich onophoudelijk te uiten in
zwart-wit fotografie in zijn zoektocht naar authenticiteit. Alaïa creëert in zwart-wit
tijdloze kleding, ware sculpturen voor het lichaam. De tentoonstelling is te
zien onder de glazen overdekte galerij, eens het decor voor intieme catwalk
presentaties van de in 2017 overleden couturier.
Toit de la
Grande Arche de la Défense
Een andere fototentoonstelling die ik je zeker kan aanbevelen is die van de fotograaf van de sterren, Daniel Angeli, ‘Paparazzi van A tot Z’. Je krijgt een vervlogen tijdperk te zien in de culturele ruimtes onder het dak van de Grande Arche, een plek met een adembenemend uitzicht over Parijs.
De ideale setting om meer dan 200 mythische en geheime foto's van de kunstenaar te laten zien, waaronder veel niet gepubliceerde foto's, die een weerspiegeling zijn van een tijdperk dat zowel luchtig als schaamteloos was. De exorbitante feesten van beroemd-heden, capriolen van koninklijke families, vakanties van de jetset en beroemde naakte lichamen. Paparazzi foto’s geschoten door enorme telelenzen uit een tijd toen de mobiele telefoon nog niet bestond. Ondanks dat hij bekend en berucht is in Frankrijk en in het buitenland om zijn talloze tijdschrift covers, is Daniel Angeli niettemin een man van de schaduw gebleven met een onmiskenbare flair, verborgen achter zijn talloze foto's die bij iedereen bekend zijn. Van de iconische familiefoto van Gainsbourg in een hangmat tot die van Romy Schneider naakt op een boot, of het vreemd gaan van Sarah Ferguson waarop te zien was dat Sarah intieme momenten doorbracht met financieel adviseur John Bryan, tot het beroemdste portret van Simone Veil. Er was niets dat aan Daniel Angeli's scherpe oog ontglipte. Ook was hij 20 jaar lang de officiële fotograaf van Johnny Hallyday. Angeli's ‘ogen’ hebben de ziel van een rocker, hij was dol op het gekibbel dat werd veroorzaakt door zijn onthullingen, maar tegelijkertijd toonde hij ook respect voor deze grote sterren aan wie hij fototechnisch gezien oprechte liefde wijdt. Gedurende zijn 60 jarige carrière is dit de eerste keer dat een tentoonstelling is gewijd aan deze grote kunstenaar van de fotografie, waarbij veel niet-gepubliceerde foto’s en verhalen uit een vorige wereld worden onthuld. Dè manier om opzienbarende momenten, die verschillende generaties hebben gemarkeerd, opnieuw te beleven. Nog te zien tot en met 30 januari 2022 helemaal boven in de Toit de la Grande Arche de la Défense.
Je krijgt een vervlogen tijdperk te zien in de culturele ruimtes onder het dak van de Grande Arche
Gedurende zijn 60 jarige carrière is dit de eerste keer dat een tentoonstelling is gewijd aan deze grote kunstenaar van de fotografie
In het Atelier Néerlandais is de
expositie Earthlings te zien. Een tentoonstelling van FOTODOK, gemaakt in
samenwerking met curator Jenny Smets. Het toont een selectie werk van
kunstenaars die recentelijk zijn afgestudeerd aan de fotografieafdelingen van
Nederlandse kunstacademies. De fotografen maken deel uit van ‘Blurring The
Lines’, een internationaal talentprogramma dat in 2016 is opgericht door Klaus
Fruchtnis (Paris College of Art) en Steve Bisson (Urbanautica Institute). De
jonge kunstenaars in de tentoonstelling Earthlings zijn visionairs. Zij kozen
hun thema’s voorafgaand aan de corona-uitbraak, maar reflecteren op
maatschappelijke vraagstukken die juist tijdens de pandemie tot een hoogtepunt
kwamen. Zoals de manier waarop we samenleven in de beperkte ruimte op deze
planeet. De plaats waar we geboren zijn bepaalt onze identiteit. Wat een thuis is
voor de een, is een onbekende plek voor de ander. Hoe delen we onze, soms
pijnlijke, geschiedenis op aarde met elkaar? Wat is de impact van onze
onbeperkte consumptie op het klimaat? En hoe maakbaar is ons leven eigenlijk? Dit
zijn enkele van de existentiële vragen die de jonge fotografen in deze
tentoonstelling opwerpen. Ze gebruiken alle mogelijke manieren van verbeelding
om te reflecteren op onze huidige tijd. Tegelijkertijd bieden de fotografen; Marina
Caneve, Viktor Naumovski, Eline Benjaminsen, Michelle Piergoelam, Fleur Jakobs,
Zoë Sluijs, Frijke Coumans, en Gilleam Trapenberg hoop en komen ze met alternatieven voor
de toekomst. De fototentoonstelling is nog te zien tot en met 20 november, van
12.00 uur tot 17.00 uur in het Atelier Néerlandais, rue de Lille in Parijs 121
in het 7e arrondissement. Toegang is gratis.
Het Atelier Néerlandais met de expositie Earthlings een tentoonstelling van FOTODOK
Galerie Blin plus Blin
Ook in het 7e arrondissement viel mijn oog op galerie BLIN plus BLIN in de rue de l'Université 46 met een prachtige overzichtstentoonstelling met foto’s van onder andere Marie Blin ‘Le Jardin d’Eden’, Gabi Guiard ‘Kopjes Kindom’, Stéphane Hette ‘Les ailes du désir’, Vincent Munier ‘Solitudes’, Adélie’, Arctique’, ‘Tibet en Alex Timmermans, ‘Storytelling’. De galerie is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 11.00 uur tot 19.00 uur.
Foto © Vincent Meunier, Galerie Blin plus Blin Parijs
Foto © Alex Timmermans - Speed date - Galerie Blin plus Blin Parijs
Verder laat ik in deze blog het verhaal
van PARIS PHOTO vertellen door de vele foto’s.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten