Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

maandag 8 november 2021

PARIJS 2024 EEN NIEUWE RENAISSANCE

Het aftellen naar de Olympische spelen van 2024 in Parijs is begonnen en dat is te merken aan de vele bouwprojecten in de stad. Grandeur krijgt weer inhoud en het wordt grootser, maar vooral groener! Gebouwen en wijken gaan op de schop. Alles om Parijs in 2024 nog eens goed op de kaart te zetten. Eerder schreef ik al dat het Grand Palais volledig wordt gerestaureerd, op kosten van het modehuis Chanel, om plaats te bieden aan diverse olympische sporten. Het gebouw blijft dan ook dicht tot 2024.

Afgelopen maand werd bekend dat ook de lelijkste wolkenkrabber van Parijs op de schop gaat. Het project ‘Demain Montparnasse’, gelanceerd in 2016, heeft  tot doel de enige wolkenkrabber in Parijs grondig te renoveren en wel vóór de Olympische Spelen van 2024. Binnenkort moeten alle ‘bewoners’ van het gebouw het pand verlaten. De toren van Montparnasse sluit zijn deuren om hoger, transparanter, duurzamer en groener te worden met een hangende tuin!



Het project ‘Demain Montparnasse’ - Artist impression: © nouvelle AOM / RSI studio / IDA+ / Luxigon

 

In 2016 lanceerden de 40 mede-eigenaren van ‘Ensemble Immobilier Tour Maine-Montparnasse (EITMM) en de stad Parijs, een wedstrijd voor architectenbureaus met één hoofddoel: de toren moet een vernieuwde, sterke, innovatieve, dynamische en moderne uitstraling krijgen. Een oproep voor een Montparnasse-toren van de 21e eeuw, met een envelop van 300 miljoen euro. Geen paniek, het EITMM dekt alle kosten voor de financiering. Uiteindelijk maakte Jean-Louis Missika, loco-burgemeester van Parijs, belast met stadsplanning, aantrekkelijkheid, architectuur, economische ontwikkeling en projecten van Groot-Parijs bekend dat ‘Nouvelle AOM’, een groep van Franse architecten die Franklin Azzi, Fréderic Chartier, Pascale Dalix, Mathurin Hardel en Cyrille Le Bihan samenbrengt als één nieuw bureau voor de operatie ‘Demain Montparnasse’. Wat hun plannen zijn en hoe de toren een nieuw gezicht gaat krijgen lees je later. Eerst nog een stukje geschiedenis.

 


Artist impression: © nouvelle AOM / RSI studio / IDA+ / Luxigon

We herinneren ons dat Guy de Maupassant zei dat hij graag lunchte in het restaurant van de Eiffeltoren, omdat het "de enige plek in de stad was waar ik het monster niet kan zien" . Evenzo zijn veel Parijzenaars van mening dat het uitzicht vanaf de top van de  Montparnasse-toren  het mooiste is in Parijs, omdat het de enige plek is waar hijniet te zien is. Anderen zeiden dat de 210 meter hoge monoliet net zo goed bij Parijs past als een croissant bij New York.

De toren met 58 etages, 7.200 ramen en de snelste lift van Europa (196 meter in 38 seconden), officiële naam Tour Maine-Montparnasse, was de eerste wolkenkrabber van Parijs. Het complex was oorspronkelijk een project van Raoul Dautry. Aanvankelijk zouden het oude station en de avenue du Maine tot één geheel samensmelten. In 1958 werd dat idee een groot stedenbouwkundig plan. Het sloopbeleid van de gemeente, talloze huizen en ateliers werden afgebroken, had weinig oog voor de belangen van de bewoners. Alles draaide om de zakenwereld waarvoor nieuwe kantoorpanden en winkels werden gebouwd. De toren is ontworpen door de architecten Beaudouin, Cassan, De Marien en Saubot. De werkzaamheden gingen van start in 1969 en in september 1973 was de toren klaar. 8.000 bouwvakkers waren hier aan het werk. De toren weegt 120.000 ton en rust op 56 funderingspijlers die 70 meter onder de grond zitten en staat bovenop een metrobuis. Het betonnen hart van het gebouw wordt bijeengehouden door een staalconstructie. Op de 59e etage vindt je het hoogste terras van Parijs. Op een heldere dag kun je hier wel 40 kilometer ver weg kijken. Een etage lager bevindt zich het restaurant ‘Le Ciel de Paris’. Elke tafel biedt een uitzicht over Parijs of je in een vliegtuig zit. De toren werd gezien als hèt symbool van de stadsvernieuwing van president Georges Pompidou, die over Parijs zei: “de stad moet zich aanpassen aan de auto”. Vandaag de dag roept Anne Hidalgo, de burgemeester van Parijs: “de auto; moet de stad uit”!


Tour Montparnasse na de renovatie - Artist impression: © nouvelle AOM / RSI studio / IDA+ / Luxigon 


Welnu, hoe komt de toren er uit te zien na de transformatie? Hiervoor heeft het bureau met name nieuwe ruimtes bedacht zoals cafés, een hotel, een restaurant en een kinderdagverblijf. De  7.200  donkere ramen van de toren worden vervangen door transparante ruiten om zo een bio-energetische gevel te vormen, die meer licht naar binnen zullen brengen. Andere belangrijke verandering; 18 extra meters met hangende tuinen en meer dan 850 m² fotovoltaïsche panelen voor een positief energieverbruik. Met bomen gevulde balkons zullen op elk van de 58 verdiepingen worden geplaatst. Ten slotte zal 70% van de ventilatie natuurlijk zijn dankzij de Parijse wind. Om bezoekers nieuwe uitzichtmogelijkheden te bieden,  komt er bovenaan ook een  18 meter hoge kas en iets lager een  hangende tuin. De toren wordt daardoor na de renovatie 18 meter hoger in totaal 228 meter. Concreet zal de toren zijn oorspronkelijke vorm behouden.

 

De transformatie van de place du Trocadéro en het Champs de Mars - Artist Impression: © Gustafson Porter + Bowman


Verder zal ook het gebied rondom de Eiffeltoren ingrijpend worden getransformeerd. Van het Trocadéro tot aan de Ecole Militaire. 7 Miljoen bezoekers komen alleen al voor de Eiffeltoren en nog eens 20 miljoen bezoekers bezoeken het gebied zonder de Eiffeltoren te beklimmen. Speciaal daarvoor zal een totaal nieuw stadspark worden gecreëerd om meer ruimte te bieden aan voetgangers. Vier multidisciplinaire teams van stedenbouwkundige-, landschaps- en architectuur-professionals werkten samen om een project voor te stellen dat realiseerbaar is vòòr het begin van de Olympische en Paralympische Spelen in Parijs in 2024. Gazons en tuinen zijn de grote winnaars in deze transformatie.



 Het plan voorziet in 16.724 m² extra groen - Artist Impression: © Gustafson Porter + Bowman



Het project in cijfers

·        107 miljoen euro is het totaal budget.

·        16.724 m² extra groen, een stijging van 35% bovenop de 22 hectare van het gebied

·      35.000 vierkante meter wegennet wordt teruggegeven aan voetgangers, openbaar vervoer, fietsen en scooters

·     222 bomen worden geplant, echter 42 bomen worden gekapt dus eigenlijk 180 bomen extra

·        60 extra openbare toiletten, wat het totaal op 93 brengt.



Een groot deel van het gebied wordt teruggegeven aan de miljoenen bezoekers - Artist Impression: © Gustafson Porter + Bowman

De eerste transformatie vindt plaats bij de Place du Trocadéro. Het autoverkeer wordt omgeleid naar het noorden ten faveure van voetgangers. Een nieuwe groene esplanade biedt een vrij uitzicht op de Eiffeltoren. Het terras tussen de beide vleugels van het Palais de Chaillot wordt is zijn geheel gerenoveerd. De gangpaden ten oosten en ten westen van de Fontaine de Varsovie (de Warschau-fontein) worden vernieuwd. De toegang voor mensen met beperkte mobiliteit zal worden vergemakkelijkt door de verbetering van de grindpaden. De terrassen worden voorzien van nieuw gras waarop feestelijke evenementen kunnen plaatsvinden. Op de Pont d'Iéna wordt meer ruimte gecreëerd voor voetgangers door auto’s te weren. Alleen het openbaar vervoer, hulpdiensten en fietsen mogen er straks nog rijden. Het voorplein van de Eiffeltoren en de Champs de Mars wordt in zijn geheel gerenoveerd. De wandel promenade langs de Seine vanaf het Musée Quai Branly naar de Bir-Hakeim wordt eveneens vernieuwd. De speeltuinen, draaimolens en andere activiteiten van de Champ de Mars en de Trocadéro-tuinen blijven behouden. Parijs maakt zich klaar voor een totale make over.



1 opmerking:

  1. Geweldige plannen en dit is creatief met elan zoals we dat van de fransen door de eeuwen heen gewend zijn Paris je vous aime bisou

    BeantwoordenVerwijderen