Het aftellen naar de Olympische spelen van 2024 in Parijs is begonnen en dat is te merken aan de vele bouwprojecten in de stad. Grandeur krijgt weer inhoud en het wordt grootser, maar vooral groener! Gebouwen en wijken gaan op de schop. Alles om Parijs in 2024 nog eens goed op de kaart te zetten. Eerder schreef ik al dat het Grand Palais volledig wordt gerestaureerd, op kosten van het modehuis Chanel, om plaats te bieden aan diverse olympische sporten. Het gebouw blijft dan ook dicht tot 2024.
Afgelopen maand werd bekend dat ook de
lelijkste wolkenkrabber van Parijs op de schop gaat. Het project ‘Demain
Montparnasse’, gelanceerd in 2016, heeft
tot doel de enige wolkenkrabber in Parijs grondig te renoveren en wel
vóór de Olympische Spelen van 2024. Binnenkort moeten alle ‘bewoners’ van het
gebouw het pand verlaten. De toren van Montparnasse sluit zijn deuren om hoger,
transparanter, duurzamer en groener te worden met een hangende tuin!
In 2016 lanceerden de 40 mede-eigenaren
van ‘Ensemble Immobilier Tour Maine-Montparnasse (EITMM) en de stad Parijs, een
wedstrijd voor architectenbureaus met één hoofddoel: de toren moet een
vernieuwde, sterke, innovatieve, dynamische en moderne uitstraling krijgen. Een
oproep voor een Montparnasse-toren van de 21e eeuw, met een envelop van 300
miljoen euro. Geen paniek, het EITMM dekt alle kosten voor de financiering. Uiteindelijk
maakte Jean-Louis Missika, loco-burgemeester van Parijs, belast met
stadsplanning, aantrekkelijkheid, architectuur, economische ontwikkeling en
projecten van Groot-Parijs bekend dat ‘Nouvelle AOM’, een groep van Franse
architecten die Franklin Azzi, Fréderic Chartier, Pascale Dalix, Mathurin
Hardel en Cyrille Le Bihan samenbrengt als één nieuw bureau voor de operatie ‘Demain
Montparnasse’. Wat hun plannen zijn en hoe de toren een nieuw gezicht gaat
krijgen lees je later. Eerst nog een stukje geschiedenis.
We herinneren ons dat Guy de Maupassant
zei dat hij graag lunchte in het restaurant van de Eiffeltoren, omdat het
"de enige plek in de stad was waar ik het monster niet kan zien" .
Evenzo zijn veel Parijzenaars van mening dat het uitzicht vanaf de top van
de Montparnasse-toren het mooiste is in Parijs, omdat het de enige
plek is waar hijniet te zien is. Anderen zeiden dat de 210 meter hoge monoliet
net zo goed bij Parijs past als een croissant bij New York.
De toren met 58 etages, 7.200 ramen en
de snelste lift van Europa (196 meter in 38 seconden), officiële naam Tour
Maine-Montparnasse, was de eerste wolkenkrabber van Parijs. Het complex was oorspronkelijk
een project van Raoul Dautry. Aanvankelijk zouden het oude station en de avenue
du Maine tot één geheel samensmelten. In 1958 werd dat idee een groot stedenbouwkundig
plan. Het sloopbeleid van de gemeente, talloze huizen en ateliers werden
afgebroken, had weinig oog voor de belangen van de bewoners. Alles draaide om
de zakenwereld waarvoor nieuwe kantoorpanden en winkels werden gebouwd. De
toren is ontworpen door de architecten Beaudouin, Cassan, De Marien en Saubot. De
werkzaamheden gingen van start in 1969 en in september 1973 was de toren klaar.
8.000 bouwvakkers waren hier aan het werk. De toren weegt 120.000 ton en rust
op 56 funderingspijlers die 70 meter onder de grond zitten en staat bovenop een
metrobuis. Het betonnen hart van het gebouw wordt bijeengehouden door een
staalconstructie. Op de 59e etage vindt je het hoogste terras van
Parijs. Op een heldere dag kun je hier wel 40 kilometer ver weg kijken. Een
etage lager bevindt zich het restaurant ‘Le Ciel de Paris’. Elke tafel biedt
een uitzicht over Parijs of je in een vliegtuig zit. De toren werd gezien als hèt
symbool van de stadsvernieuwing van president Georges Pompidou, die over Parijs
zei: “de stad moet zich aanpassen aan de auto”. Vandaag de dag roept Anne
Hidalgo, de burgemeester van Parijs: “de auto; moet de stad uit”!
Welnu, hoe komt de toren er uit te zien
na de transformatie? Hiervoor heeft het bureau met name nieuwe ruimtes bedacht
zoals cafés, een hotel, een restaurant en een kinderdagverblijf. De 7.200
donkere ramen van de toren worden vervangen door transparante ruiten om zo
een bio-energetische gevel te vormen, die meer licht naar binnen zullen
brengen. Andere belangrijke verandering; 18 extra meters met hangende tuinen en
meer dan 850 m² fotovoltaïsche panelen voor een positief energieverbruik. Met
bomen gevulde balkons zullen op elk van de 58 verdiepingen worden geplaatst.
Ten slotte zal 70% van de ventilatie natuurlijk zijn dankzij de Parijse wind. Om
bezoekers nieuwe uitzichtmogelijkheden te bieden, komt er bovenaan ook een 18 meter hoge kas en iets lager een hangende tuin. De toren wordt daardoor na de
renovatie 18 meter hoger in totaal 228 meter. Concreet zal de toren zijn
oorspronkelijke vorm behouden.
Verder zal ook het gebied rondom de Eiffeltoren ingrijpend worden getransformeerd. Van het Trocadéro tot aan de Ecole Militaire. 7 Miljoen bezoekers komen alleen al voor de Eiffeltoren en nog eens 20 miljoen bezoekers bezoeken het gebied zonder de Eiffeltoren te beklimmen. Speciaal daarvoor zal een totaal nieuw stadspark worden gecreëerd om meer ruimte te bieden aan voetgangers. Vier multidisciplinaire teams van stedenbouwkundige-, landschaps- en architectuur-professionals werkten samen om een project voor te stellen dat realiseerbaar is vòòr het begin van de Olympische en Paralympische Spelen in Parijs in 2024. Gazons en tuinen zijn de grote winnaars in deze transformatie.
Het project in cijfers
·
107
miljoen euro is het totaal budget.
·
16.724
m² extra groen, een stijging van 35% bovenop de 22 hectare van het gebied
· 35.000
vierkante meter wegennet wordt teruggegeven aan voetgangers, openbaar vervoer,
fietsen en scooters
· 222
bomen worden geplant, echter 42 bomen worden gekapt dus eigenlijk 180 bomen
extra
·
60
extra openbare toiletten, wat het totaal op 93 brengt.
De eerste transformatie vindt plaats bij
de Place du Trocadéro. Het autoverkeer wordt omgeleid naar het noorden ten faveure
van voetgangers. Een nieuwe groene esplanade biedt een vrij uitzicht op de
Eiffeltoren. Het terras tussen de beide vleugels van het Palais de Chaillot
wordt is zijn geheel gerenoveerd. De gangpaden ten oosten en ten westen van de
Fontaine de Varsovie (de Warschau-fontein) worden vernieuwd. De toegang voor mensen
met beperkte mobiliteit zal worden vergemakkelijkt door de verbetering van de grindpaden.
De terrassen worden voorzien van nieuw gras waarop feestelijke evenementen kunnen
plaatsvinden. Op de Pont d'Iéna wordt meer ruimte gecreëerd voor voetgangers
door auto’s te weren. Alleen het openbaar vervoer, hulpdiensten en fietsen
mogen er straks nog rijden. Het voorplein van de Eiffeltoren en de Champs de
Mars wordt in zijn geheel gerenoveerd. De wandel promenade langs de Seine vanaf
het Musée Quai Branly naar de Bir-Hakeim wordt eveneens vernieuwd. De
speeltuinen, draaimolens en andere activiteiten van de Champ de Mars en de
Trocadéro-tuinen blijven behouden. Parijs maakt zich klaar voor een totale make
over.
Geweldige plannen en dit is creatief met elan zoals we dat van de fransen door de eeuwen heen gewend zijn Paris je vous aime bisou
BeantwoordenVerwijderen