Voor het grote publiek werd Margot
bekend door haar tekeningen van de Paris Fashion Week, die groot werden
afgedrukt in de Franse krant Le Monde. Ze exposeerde in het prestigieuze Atelier
Néerlandais. Inmiddels woont ze daar al zo’n dertig jaar maar is de laatste
tijd vaak in Nederland te vinden. Haar
werk wordt regelmatig gepubliceerd in vooraanstaande modebladen waaronder
diverse edities van de Vogue Japan, l’Officiel, maar ook zijn haar illustraties
opgenomen in verschillende boeken van de Duitse uitgever Taschen. Verder staan
op haar klantenlijst namen als Harrods, reclame- en communicatie adviesbedrijf
Publicis, Swarovski, cosmetica giganten als Clarins, l’Oreal en Lancôme. Voor
de Franse krant Le Monde heeft ze tijdens de haute couture fashion week in
Parijs gewerkt met Valentino en Dior. Als een van de weinige gelukkigen kreeg
ze de vrijheid om backstage rond te lopen tijdens de catwalk shows. Na de shows
naar huis om de mode-illustraties af te maken met een zeer strakke deadline,
voor 5 uur ’s ochtends, om die zelfde
dag paginagroot te worden afgedrukt.
Lange tijd waren mode-illustraties
beschrijvend. Ze moesten worden gebruikt om mode op te roepen en kleding te
reproduceren. De opkomst van de fotografie heeft deze kunst van detail en
grondigheid bijna een fatale slag toegebracht. Maar de kunst van de illustratie
is gelukkig bewaard gebleven. Mede dankzij Nederlandse grootheden als Piet
Paris (de Nederlandse mode-illustrator Pieter ’t Hoen) en Margot van Huijkelom.
Voor het grote publiek werd Margot bekend door haar tekeningen van de Paris Fashion Week
Margot; Een meisje uit Brabant dat tekende en schilderde sinds
ze zich kan herinneren. Het talent heeft ze van haar opa die schilderde in zijn
vrije tijd, maar ook van haar moeder. Haar passie begon met een potlood en een
rol behangpapier welke zij fanatiek vol tekende om vervolgens aan de volgende
rol te beginnen. Ze wist altijd dat ze mode illustrator en kunstenares wilde
worden. Als zesjarige kinderen creëerden zij en haar vriendin Karolien van
Mensvoort eigen modebladen vol met illustraties die ze weer verkochten in hun
buurt. Na het behalen van een masterdiploma Artez (Nederlandse hogeschool voor
de kunsten) en een postacademische studie verliet Margot Nederland om de wereld
van Parijse elegantie te ontdekken die duidelijk van invloed was op haar werk
als art-director, ontwerper en mode-illustrator. Daar werd zij verliefd op
Parijs maar ook op een Parisien. En toen was er geen weg meer terug.
Het werk van Margot van Huijkelom wordt regelmatig gepubliceerd in vooraanstaande modebladen
Het Haarlems Weekblad schreef over
Margot het volgende: “Veel collega illustratoren zijn overgestapt naar
computertechnieken, maar Margot van Huijkelom is nog een van de laatsten der
Mohikanen die het handmatig tekenen nog volledig beheerst. Met haar vaste hand
tekent ze de mooiste lijntekeningen op handgemaakt papier. Ze verrijkt haar
modieuze tekenstijl met verfijnde vrouwengezichten omlijst door flinterdunne
lijnen als haardrachten. Als geen ander beheerst ze de technieken en met schwung
zet ze lijnen naast spuittechnieken, uitvloeiende inkten en penseelstreken.
Voor Van Huijkelom is mode een grote speeltuin. Het zijn in de eerste plaatst
portretten, vrouwelijke uitdrukkingen die de kunstenaar graag weergeeft in al
haar verschijningsvormen: zacht en dapper, romantisch en bevrijd, elegant en
sensueel”. Margot’s dromerige werken ademen een tijdloze elegantie uit die op
het eerste gezicht boeit. Mode is voor haar een speeltuin en de vrouwen, die
zij op een podium zet vertellen verhalen. (zie ook filmpje)
MONDIART
Bij toeval maakte ik onlangs kennis met het Nederlandse familiebedrijf MONDIART International B.V. dat gerund wordt door Twan Schraven en Cole Brekoo. Een onderneming die al meer dan 30 jaar bestaat. Het Eindhovense MONDIART is fabrikant van de meest veelzijdige wanddecoratie waarbij wordt samengewerkt met internationale kunstenaars, designers en fotografen. In hun inspiratievolle showroom van 1.500 m² te Eindhoven presenteren zij een unieke collectie AluArt, Changeable Art Frames, Cushions, Gobelins, Wall Textiles, Carpets, Framings, Canvas en Mirrors. Woven Art.
De Woven Art collectie van MONDIART is
uniek! Materialen zoals wol, lurex, polyester, katoen en verschillende
weeftechnieken worden gecombineerd om een geweven stuk te creëren, dat de
klasse en stijl van beeldende kunst heeft. “Voor sommige kunstwerken voegen
onze vakmensen geborduurde details toe. Om het kunstwerk compleet te maken,
voorziet ons vakkundige team het kunstwerk van een Italiaans houten frame. Het
ontwerp, het weven, het borduurwerk en de framing… het gebeurt allemaal in
Nederland,” aldus een enthousiaste Twan Schraven. “We zijn dan ook trots op ons
logo”; ‘Inspired by the world, made in the Netherlands’.
Tijdens de ‘Masterly - the Dutch in
Milano’ 2021 presenteerde Mondiart een exclusieve samenwerking met Margot van
Huijkelom. De Masterly laat een compleet en gevarieerd designveld zien met
relevant werk van architecten, meubel-, textiel-, bouw- en accessoire
bedrijven, ontwerpers, kunstenaars, ambachtslieden, galeries en vakscholen voor
design en interieur. Dit alles is te zien in het prachtige Palazzo Francesco
Turati mede dankzij de Nederlandse Nicole Uniquole, initiatiefnemer en curator
van dit evenement.
Werken van Margot zijn nu ook verkrijgbaar in super groot formaat en prachtig ingelijst. MONDIART heeft de exclusieve rechten om de mode-illustraties van Margot op diverse manieren te verwerken tot unieke kunststukken. Prachtige wollen wandkarpetten in het formaat 200 x 300 cm., gobelins in het formaat 140 x 190 cm. en velvet in het formaat 80 x 120 cm. Materialen waarop haar werk op een chique manier tot uiting komen. Een mooiere ode aan de vrouw en haar vrouwelijkheid is nauwelijks denkbaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten