In een van mijn Parijsboeken kwam ik de volgende zin tegen: "Parijs is een verleidelijke stad, die permanent wil worden bekeken en aandacht eist, en gezien wil worden door de ogen van een liefhebbende, verlangende en jaloerse minnaar". Ik moet bekennen dat ik zo naar mijn favoriete stad kijk. Altijd zoekend als een ware vrijbuiter, naar verborgen plekken, oases van stilte, onvermoede paradijsjes in anonieme straatjes, in miskende wijken, waar mijn fantasie het rijk alleen heeft. Op sommige van deze verschijningen ben ik voorbereid, maar de meeste charmante kleinigheden van Parijs ontdek ik toevallig. Op iedere willekeurige wandeling door de stad kom ik er waarschijnlijk tientallen tegen. Het is een klein wonder dat Parijs zo'n overvloed aan verborgen juweeltjes heeft kunnen bewaren, ondanks het verslindende moderne stadsleven. Het is zeker een compliment voor de smaak en geestkracht van de Parijzenaars.
Passage Saint Maur
Nadat Lodewijk XI, in de 15e eeuw de vrije vestiging van ambachtslieden toestond, werd de buitenwijk rond de rue du Faubourg Saint-Antoine, rue de Charenton, rue de Charonne, en rue de la Roquette dè belangrijkste arbeidersbuurt van Parijs. Houtbewerkers en meubelmakers beleefden hier gouden tijden en hoefden zich niet te onderwerpen aan het gezag van de gilden. Zo konden zij meubels verkopen die afweken van de vastgelegde modellen en mochten ze ook andere materialen dan eikenhout gebruiken. Zo gebruikten zij mahoniehout, ebbenhout, brons en maakten zij gebruik van inlegwerk en trokken zo klanten die van vernieuwing hielden. Toen het schrijnwerkersgilde, ook wel de aristocratie van het ambachtsvolk in de 18e eeuw hier zijn hoogtepunt beleefde, werkten er in deze wijk 46.000 arbeiders in de houtnijverheid, waarvan 8000 van vreemde komaf: Belgen, Duitsers, Italianen maar ook Russen en Luxemburgers. Leven 'buiten de muur' van Parijs (de betekenis van 'Faubourg' in het Frans), had zo zijn voordelen, alle werknemers hier waren dankzij een bijzonder decreet van de koning vrijgesteld van belastingen.
De passages en industriële binnenplaatsen herbergen nog enige ambachtelijke activiteiten, maar de arbeiders van weleer hebben plaatsgemaakt voor jonge ondernemers
Tegenwoordig het 11e arrondissement.
Sommige delen zijn nog volks, andere weer heel trendy. De passages en
industriële binnenplaatsen herbergen nog enige ambachtelijke activiteiten, maar
de arbeiders van weleer hebben plaatsgemaakt
voor jonge ondernemers, webdesigners en reclamelui, ‘fils de pub’, zoals
die in het Frans heten. Dit arrondissement is druk, maar niet toeristisch. Zo ook de rue de Charonne de weg die vroeger
naar het dorp Charonne leidde. Een lange straat vol met oude huizen, winkeltjes
en verborgen passages die loopt vanaf de rue du Faubourg Saint-Antoine tot aan
de boulevard de Charonne.
Helaas kwam deze straat in 2015 in het
nieuws door de aanslagen in Parijs. 13 november; om 21.36 uur stopt een Seat
voor het terras van La Belle Équipe op nummer 92. Het terras zit vol met jonge
mensen die hier graag afspreken voor een koffietje of een goed glas wijn. Er
wordt op dat moment een verjaardag gevierd. De Kalasjnikovs vuren ongenadig
honderden kogels af. Net zolang tot
iedereen is omgevallen. Er vallen twintig doden in het restaurant dat slechts
plaats biedt aan 28 mensen en negen zwaargewonden. Onder de doden Djamila, de
vrouw van de eigenaar Gregory Reibenberg. Ze overlijd in zijn armen. Een jaar
later heeft hij een boek geschreven over die avond in november en de tijd erna:
‘Une belle Équipe’.
Passage de l’Homme
Mijn ontdekkingstocht in deze straat begint vlakbij de rue du Faubourg Saint-Antoine, metrostation Ledru-rollin, lijn 8. Ter hoogte van nummer 26, rue de Charonne, onder het portaal van een woning, heb je de passage de l’Homme. De naam van de passage verwijst naar die van de eigenaar van het land waarop het werd gebouwd en dateert uit 1852
Deze openluchtpassage is typerend voor
deze buurt en wekt nog steeds de illusie van een industrieel verleden. Gelukkig
op tijd geconserveerd en deze privéweg, overlopend in nog twee andere passages;
de passage Josset en Saint-Antoine vormen een oase van schoonheid. 122 meter
lang met links en rechts houten facades die een inkijk geven op de droom van
weleer. Hobbelige kasseien waartussen het gras welig tiert geven de passage een
uitstraling van landelijke rust. De houtbewerkers van toen zijn vervangen door
kantoortjes, een ontwerpstudio, een boekhandel, café maar ook nog een
gitaarbouwer. Maar een ‘chaiserie’ gespecialiseerd in de fabricage en reparatie
van stoelen heeft stand gehouden. Gevestigd sinds 1912 en hofleverancier voor het ‘Centre des Monuments Nationaux’
(monumentenzorg), het Élysée (presidentieel paleis) of Hôtel Matignon
(residentie van de eerste Minister).
De passage de l'Homme, hobbelige
kasseien waartussen het gras welig tiert geven de passage een uitstraling van
landelijke rust
De halfvergane pui van een leegstaande
garage, de gevel van de voormalige spiegelfabriek Remlinger & Vinet speelde
een hoofdrol in een videoclip met Joe Cocker en de beeldschone Catherine
Deneuve
Sommige muren dragen nog de kentekenen,
overblijfselen van een ambachtelijk verleden. De halfvergane pui van een
leegstaande garage, de gevel van de voormalige spiegelfabriek Remlinger &
Vinet, die zich hier vestigde in 1886 en in 1979 verhuisde naar de boulevard
Voltaire. En een groot gebouw uitgevoerd in flamboyante rode baksteen met een
glazen dak nog ontworpen door de ateliers van ingenieur Gustave Eiffel rond
1850. Deze voormalige zagerij waarachter een van de laatste stenen schoorstenen
van Parijs die lang voor het olietijdperk zwarte kolenrook spuwde van de
zaagmachines werkend op stoom. Weer een fel contrast met de tot praktijk- en
woonruimte omgebouwde huizen met wijnstokken en geurige blauwe regen.
De passage Lhomme werd nog eens vereeuwigd
in de jaren ’90, in een videoclip van Joe Cocker’s Never forget –
N’oubliez jamais met in de hoofdrol Catherine Deneuve als hèt symbool van een
charmant Parijs dat toeristen en liefhebbers van de stad zeer waarschijnlijk
zal verleiden. De passage is een wandelbestemming met een ongeëvenaarde charme.
De passage de l'Homme is typerend voor deze buurt en wekt nog steeds de illusie van een industrieel verleden
Één ‘chaiserie’ ,gespecialiseerd in de
fabricage en reparatie van stoelen, heeft moedig stand gehouden
Krijg je de kans, mocht er net iemand uit de poort van nummer 59 komen, duw dan snel de poort weer open en sta oog in oog met een schitterende binnenplaats. Een glazen serre, kersenboom, blauwe regen die kronkelt langs pastelkleurige muren. Of je in Toscane bent beland. Een stille oase met op de achtergrond het geluid van een fontein.
Op nummer 77 wacht ons een volgende
verrassing. Een prachtig gerestaureerde binnenplaats met weer een industrieel
pand uit 1886 met een opmerkelijke exotische architectuur. Opgetrokken uit
traditionele houten elementen, rode en witte baksteen en gietijzeren
balustraden. Een uniek U-vormig gebouw met wel vijf etages. Aan het einde van
de geplaveide binnenplaats getuigt een stille lift van een ijverig verleden.
Alles prachtig en met gevoel gerenoveerd. De studio’s zijn nu ingenomen door
kantoren, een dansstudio, een yogaruimte, een komedieklas, een
architectenbureau en een reisbureau. Het biedt ook nog een plaats aan een klein
theater opgericht in 2009 door Alive Vivier en Lucas Bonnifait. ‘La Loge’
speciaal voor aanstormende talenten op het gebied van muziek, dans en theater.
Rue de Charonne 77
Inmiddels ben je in de buurt van ‘Septime’, nummer 80, waar het helaas steeds moeilijker wordt om te reserveren. Minimaal drie weken van te voren. Behorend tot de bistronomie. Een Parijse tegenbeweging ontstaan van jonge Franse chef-koks die beseffen dat sterren en geld alleen niet gelukkig maken, maar dat er ook nog zoiets bestaat als plezier in koken. Zonder dat ze het wilde kregen ze toch een Michelinster. Een vijf-gangen lunchmenu kost plus minus € 65
Nog een tip van de website Frankrijk.nl,
met dank aan Carole, ga lunchen op het terras van Pause Café, op nummer 41. Een
betaalbaar adres met een heel leuke sfeer, goede keuken, en ontzettend aardig
personeel. Het kan dus in Parijs. Een driegangen lunch voor € 26,50 - € 35 (vis
als hoofdgerecht)
Reacties van Nederlanders wonend en werkend in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Ingrid
Merci, erg leuk. Als ik ooit nog in Parijs kom, in ieder geval voor de digid. Voor mijn werk kwam ik er nog al eens maar alles is in duigen gevallen door de covid. Je retiens 11ieme arrondissement.
Reactie van Martijn de Wijk
Een heerlijk uitnodigende beschrijving weer, Ferry. Hartelijk dank daarvoor!
Reactie van Theodora Besse
"Ik moet bekennen dat ik zo naar mijn favoriete stad kijk. Altijd zoekend als een ware vrijbuiter, naar verborgen plekken, oases van stilte, onvermoede paradijsjes in anonieme straatjes, in miskende wijken, waar mijn fantasie het rijk alleen heeft."
Wat een prachtige beginzin om je liefde voor een stad zó te beschrijven! Je bent niet alleen een fantastische fotograaf, Ferry, getuige de foto's hierboven, maar ook een begenadigd schrijver, tot ons aller genoegen. Dankjewel voor deze geweldige bijdrage!
Reactie van louise meertens
Wij hebben ons nooit gerealiseerd dat het bloedbad van Bataclan zich mede in deze wijk op de terrassen heeft voltrokken. In de jaren 85/ 90 zaten in de passage de l'homme nog smederijen, koperslagers, metaal gieters en heeft mijn partner voor sommige restauraties van antiek hang en sluitwerk , hier kopieën laten maken.