Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

zaterdag 6 september 2025

HET NIEUWE PARIJS


"Sneller dan het hart van een sterfelijke verandert de stad, het oude Parijs is verdwenen"; Aldus treurde Baudelaire in de 19e eeuw - en zo horen we nostalgische mensen tot op de dag van vandaag klagen. Echter, in de loop der eeuwen stapelden de gebouwen zich in Parijs op als een gigantische puzzel. Elke wijk, elk bouwwerk, draagt de sporen van voorbije tijden en levert een bijdrage aan de toekomst. De Franse hoofdstad is absoluut geen museumstad meer. De nieuwe architectuur van de stad getuigt van respect voor het verleden én van bruisende creativiteit.



 Elke wijk, elk bouwwerk, draagt de sporen van voorbije tijden en levert een bijdrage aan de toekomst

Spectaculaire vernieuwingen in Parijs zijn steeds het initiatief geweest van koningen en presidenten. Architectuur uit hogere kringen met als streven, een eigen architectonische nalatenschap. George Pompidou, Giscard d'Estaing en vooral François Mitterrand spanden hierin de kroon. Na de komst van Nicolas Sarkozy is het wat rustig voor wat betreft presidentiële bouwprojecten in de stad, maar het zijn vooral particuliere prestigeprojecten, initiatieven uit het zakenleven, die de stad opnieuw aanzien geven. De Parijzenaars zijn hier als vanouds niet enthousiast over. Volgens peilingen is 62% tegen hoogbouw. Wolkenkrabbers zijn on-Parijs vinden de tegenstanders. Haussmann legde in de 19de eeuw de basis voor een horizontale stad met brede boulevards en die laat zich moeilijk combineren met verticale elementen. Sterker nog, in 1973 bepaalde het gemeentebestuur van Parijs dat er een hoogtelimiet moest worden ingesteld. Om de unieke skyline van de Franse hoofdstad te waarborgen mochten er geen gebouwen of kunstwerken hoger dan 37 meter worden gebouwd. Aanleiding hiertoe was de bouw van de 210 meter hoge en nog steeds verguisde Tour Montparnasse. Tot grote schrik van de stadsbewoners werden de hoogtebeperkingen in 2010 opgeheven en de stad ondergaat een enorme verstedelijking en vergroening. Veel van deze projecten zijn te danken aan de visionaire blik van Anne Hidalgo, voormalig staatssecretaris van cultuur, vervolgens eerste assistent van de vorige Parijse burgemeester Bertrand Delanoë, toen verantwoordelijk voor de ruimtelijke ordening in de regio Parijs, en sinds 5 april 2014 zelf burgemeester van de Franse hoofdstad.


De nieuwe architectuur van de stad getuigt van een bruisende creativiteit

 

In deze blog neem ik je mee langs 10 gebouwen die symbool staan voor de vitaliteit van de Franse hoofdstad en haar architectuur. Hoewel we weten hoe we hedendaagse kunst moeten aanpakken, missen we nog steeds het perspectief om hedendaagse architectuur helder te definiëren. Licht futuristisch of juist heel refererend, met organische rondingen of juist loodrechte rechtlijnigheid, luchtig of juist massief... In plaats van te proberen een definitie te vinden die nooit voor iedereen geschikt is, nodig ik je uit om 10 Parijse monumenten in willekeurige volgorde te ontdekken die minder dan vijftien jaar geleden uit de grond zijn gestampt om zo een idee te krijgen van wat er later in de geschiedenisboeken van de architectuur zal verschijnen. Plus 1 die nog in aanbouw is.


In 2020, nam de Le Monde-groep een nieuw pand in gebruik




Het hoofdkantoor van Le Monde

Ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van de krant in 2020, nam de Le Monde-groep een nieuw pand in gebruik. Een enorm glazen gebouw op een steenworp afstand van Gare d'Austerlitz. Dit immense, 37 meter hoge brugachtige gebouw, ontstaan uit een samenwerking tussen het Noorse architectenbureau Snøhetta en het Franse bureau SRA Architectes, maakt indruk met zijn gepixelde gevel bekleed met 20.000 glazen tegels. Het geheel, in tweeën gedeeld door een loopbrug die de band tussen Le Monde en zijn lezers moet symboliseren sluit uiteindelijk, hoe massief het ook moge zijn, perfect aan bij het omringende stedelijke landschap en weerkaatst discreet de zonnestralen op de muren.

Waar? 67-69 avenue Pierre-Mendès-France, in het 13e arrondissement, metrostation Gare d’Austerlitz, lijn 5 & 10, RER-C.

 

Het hooggerechtshof van Parijs


Le Tribunal de Grande Instance de Paris

In juni 2017 is in de wijk Clichy-Battignoles het nieuwe 'Tribunal de Grande Instance de Paris', het TGI in gebruik genomen. Het hooggerechtshof van Parijs, wederom een iconisch gebouw; de een vindt het spuuglelijk de ander een architectonisch hoogstandje. Het uiterst transparante 'glazen' gebouw, 160 meter hoog, bestaat uit een speelse vorm van vier in terrasvorm gestapelde glazen blokken, ieder ter hoogte van een traditioneel Parijs gebouw, met in totaal 38 verdiepingen, waar 9000 mensen werkzaam zijn. "Door gebruik van nieuwe technieken kunnen we licht glas gebruiken, waardoor het gebouw 'transparant' wordt. Door deze hoogbouw winnen we ruimte voor groen, voor parken en pleinen"; aldus Renzo Piano, de architect. Het gebouw beschikt over daktuinen met een totale oppervlakte van 10.000 m², vol geplant met eiken, dennen en struiken en is daarmee de grootste groene oase in de buurt en zorgt voor recuperatie van het regenwater. Daarbij is het de meest energiezuinige kantoortoren van Parijs met een verbruik van 75 KwhEP per vierkante meter per jaar maar ook het meest veilige. Beveiligd tegen terroristische aanslagen en beglazing met kogelvrij glas. We zijn ver verwijderd van de sombere rechtzalen uit Netflix-series.

Waar? 1 Parvis. du Tribunal de Paris, 17e arrondissement, metrostation Porte de Clichy, lijn T3b.



De Philharmonie de Paris van Frankrijks bekendste bouwmeester Jean Nouvel


De Philharmonie

In 2015 landde een soort reflecterend ruimteschip in het zeer groene Parc de la Villette. Een enorme, op Maurits Escher geïnspireerde metalen constructie, gesierd door 340.000 vogels, die beloofde om de noordelijke skyline van Parijs te transformeren. De Philharmonie de Paris van Frankrijks bekendste bouwmeester Jean Nouvel. Een concertzaal met 2400 plaatsen, die aangepast kan worden aan grote en kleine gezelschappen en voorzien van een 'Son et Lumiere'. Son et lumiere is een bijzondere toepassing van theatrale verlichting, projectie en geluid om een extra dimensie toe te voegen. Verder 8 repetitieruimten voor meerdere muziekgezelschappen, een café, 2 restaurants, bibliotheek en mediatheek en een conservatorium. Kosten 386 miljoen, maar vriend en vijand zijn het erover eens dat de akoestiek, ontworpen door het bureau Nagata Accoustics, dat ook tekende voor de Walt Disney Concert Hall van Frank Gehry in Los Angeles, tot de beste van de wereld behoort.

Waar? 221 Av. Jean Jaurès, in het 19e arrondissement, metrostation Porte de Pantin, lijn T3b.



Het luchtige gebouw, dat symbool staat voor de architectuur van de Amerikaan Frank Gehry, doet denken aan een schip onder volle zeilen



Fondation Louis Vuitton

Het luchtige gebouw, dat symbool staat voor de architectuur van de Amerikaan Frank Gehry, doet denken aan een schip onder volle zeilen. Een soort Grand Palais 2.0 ingehuldigd in 2014. Het glazen gebouw is 150 meter lang en 40 meter hoog en gebouwd in de vorm van een wolk. Zelf omschrijft Gehry zijn creatie als een donzige broeikas. Een asymmetrisch gebouw met verwarrende volumes, opgebouwd uit  briljante, concave en convexe enveloppen. Twaalf grote grijze sluiers gemaakt van melkglazen panelen omarmen als het ware de kern van het gebouw. 13.500 m² glazen panelen, elk paneel, 3600 stuks in totaal, is uniek en is speciaal op maat gegoten. Door de bijzondere spiegeling van het gebouw lijkt het op te gaan in zijn omgeving. Lucht en groen krijgen zo gedurende ieder dagdeel hun eigen momentum, waardoor het gebouw nooit hetzelfde kleurt. Initiatiefnemer is de mecenas Bernard Arnault, oprichter, voorzitter en CEO van LVHM, Louis Vuitton, Hennesy et Moët, die bekend staat als een groot kunstliefhebber en schenker. Tevens ziet hij zichzelf als beschermheer van het Franse erfgoed en de Franse cultuur. Uiteindelijke bouwkosten 790 miljoen euro.

Waar? 8 Av. du Mahatma Gandhi, 16e arrondissement, metrostation Les Sablons, lijn 1.


 


La Seine Musicale




La Seine Musicale

Wéér een groot schip, midden in de Seine, met een enorm zonnezeil. Op het eiland Seguin, 36.000 vierkante meter met een concertzaal zo groot als de Zenith, en bovenal een magnifieke auditorium, genesteld in de bol en bedekt met miljoenen kleine glasplaatjes. Dankzij de aanwezigheid van een zeil, bestaande uit 470 fotovoltaïsche panelen met parelmoeren reflecties, draait de bol elke vijftien minuten rond, alsof hij synchroon loopt met de baan van de zon. Daar is plaats voor 1.150 bezoekers. Het project werd ontwikkeld door de architecten Shigeru Ban (Pritzkerprijs 2014) en Jean de Gastines en won op de MIPIM Awards 2015 de prijs in de categorie beste toekomstproject. Via trappen aan de voorzijde van het pand, naast een mega groot beeldscherm, bereik je op 18 meter hoogte het 2.000 m² grote terras dat weer een prachtig uitzicht biedt over de Seine, Saint Cloud, Boulogne-Billancourt en Parijs. Een creatie van landschapsarchitect Michel Desvigne. Geopend in 2017 en het project kostte 170 miljoen euro, waarvan 50 miljoen werd opgebracht door privé-investeerders.

Waar? La Seine Musicale, 1 Île Seguin, 92100 Boulogne-Billancourt, metrostation Pont de Sèvres, lijn 9.



Cité de la Mode et du Design in de volksmond 'de groene gifslang'




 

Cité de la Mode et du Design

Een creatief centrum dat ook het befaamde Institut Français de la Mode (IFM) huisvest. Het gebouw is ontworpen door de Franse architect Dominique Jakob en de Nieuw Zeelander Brendan Macfarlane en heeft nu al de bijnaam de "groene gifslang". Het is gebouwd rondom het karkas van de oude entrepots van het treinstation Austerlitz uit 1907 (les Magasins Généreaux d'Austerlitz). Kosten grofweg zo'n 44 miljoen euro. Aan de zijde van de Seine is een futuristische constructie bevestigd van groen getinte glasplaten die als een gifslang langs het gebouw kronkelt. Door de weerspiegeling van het groene glas kleurt de Seine smaragdgroen. De opening vond plaats in het voorjaar van 2011, Een derde van het gebouw is in gebruik als expositieruimte, inclusief studio’s voor muziekproducties, cafés, restaurants, mode- en boekenwinkels. Op het dak bevindt zich een park.

Waar? 34 Quai d'Austerlitz,  in het 13e arrondissement, metrostation  Gare d'Austerlitz, lin 5 & 10, RER-C.

 

La Canopée, het baldakijn van het Forum des Halles




La Canopée

Met een hoogte van meer dan 14 meter kon dit organisch gevormde metalen hekwerk van het Forum des Halles’ bij de opening op 6 april 2016 duidelijk niet op unanieme goedkeuring rekenen, noch onder de Parijzenaars, die het vergeleken met een "vulgaire vliegende schotel" , noch onder politici, met Jack Lang voorop, die het een "gruwel" noemde. Maar de Canopée kan altijd dromen van een bestemming voor de Eiffeltoren, die in zijn beginjaren ook al werd bekritiseerd. La Canopée, het baldakijn, de luifel; bedoeld wordt de amber kleurige glazen overkapping naar een ontwerp van de architecten Patrick Berger en Jacques Anziutti. 15 lamellen, complete brugdelen, vormen een overkapping van 100 meter breed.  De luifel heeft een oppervlakte van 2,5 hectare (25.000 m²), dat is groter dan de oppervlakte van de place des Vosges. 6.500 Ton staal (de complete Eiffeltoren weegt 7.300 ton) werd vervolgens bedekt met 18.000 glazen panelen. Het bijzondere glas zweeft boven een enorme patio, filtert het licht, beschermt tegen weer en wind en zorgt voor een aangenaam, stabiel binnenklimaat. De ruiten zijn door AGC Glass geproduceerd en opgebouwd uit gelaagd veiligheidsglas. De samenstelling is twee maal zes millimeter gelamineerd glas met de mooie benaming 'Imagin Gothic'. De twee glasplaten zijn voorzien van een gele email die dankzij hun bewerking het ‘effect geven van een zonsondergang’, aldus de architect. De folie zorgt ervoor dat het glas bij breuk aan elkaar blijft plakken, zelfs bij explosies. En helaas dienen we daar in Parijs steeds meer rekening mee te houden. Totale bouwkosten 236 miljoen euro.

Waar? 101 Rue Berger, 2e arrondissement, metrostation Les Halles, lijn 4.


Het douchegordijn aan de rue de Rivoli




 ‘Le rideau de douche’ - het ‘douchegordijn’

Het 'douchegordijn' staat voor een sierlijk golvende, transparante façade die een architectonische aanwinst voor Parijs moest vormen als onderdeel van het warenhuis La Samaritaine. Het complex heeft zijn faam vooral te danken aan het imposante front aan de Seine bij de Pont Neuf en de zijkant van de rue de la Monnaie. Het 'douchegordijn' van het beroemde Japanse architectenbureau Sanaa moest de tweede iconische façade worden. Echter het architectuurproject van het bureau Sanaa lokte veel kritiek uit. Het project werd een echte twistappel. Het zette de klassiekers tegenover de modernen. De gewortelden tegenover de trendsetters. De voorstanders van een gecontroleerd, geharmoniseerd, Haussmanniaans Parijs, tegen die van een herbekeken, heruitgevonden, geëxotiseerd Parijs.

Na jaren van juridisch getouwtrek deed de Raad van State uitspraak en werd de bouwvergunning bekrachtigd. In 2021 opende het warenhuis La Samaritaine opnieuw haar deuren.

Waar? 138 – 144 Rue de Rivoli, 1e arrondissement, metrostation Louvre – Rivoli, lijn 1.



De Tour Duo is een ontwerp van de Ateliers Jean Nouvel
 

Tour Duo

Dit project was een van de laatste werkzaamheden als onderdeel van de herontwikkeling van 'Paris Rive Gauche'. Een groot gebied ten zuidoosten van Parijs, tussen de sporen van het Paris-Austerlitz treinstation, de Seine en de ringweg in het 13e arrondissement. Op de hoek van de rue Bruneseau en de boulevard du Général-Jean-Simon verrijzen twee gebouwen die plaats bieden aan 86.000 m² kantoorruimte 2000 m² winkelruimte, een luxe hotel met 139 kamers maar helaas geen woonruimte. de Tour Duo is een ontwerp van de Ateliers Jean Nouvel. Dit project bestaat uit twee torens van respectievelijk 180 en 120 meter hoog, 39 en 27 verdiepingen. De hoogste toren, Duo No. 1, is het derde hoogste gebouw in de stad, na de Eiffeltoren en de Tour Montparnasse . Nouvel, bekend van het Institut Monde Arabe, musée Quai Branly en de Parijse Philharmonie, won op 24 april 2012 de ontwerpwedstrijd georganiseerd door de destijds locoburgemeester van Parijs; Anne Hidalgo.

Met de Duo-torens speelt de architect Jean Nouvel met reflecties, dag en nacht. De lichte helling maken deze optische effecten mogelijk om zo bewegende beelden (wolken) te vermenigvuldigen. Duo heeft de bijzonderheid dat het zeven van de in totaal acht hellende gevels heeft. De hellingen zijn allemaal verschillend en kunnen oplopen tot 5  graden, meer dan de Toren van Pisa (3,6  graden). De bouwkosten bedroegen ongeveer 600 miljoen euro en de beide torens werden in gebruik genomen respectievelijk in 2021 en 2022.

Waar? 51 Rue Bruneseau, in het 13e arrondissement, metrostation Maryse Bastié, lijn T3a.


Het Huis van Tunesië onderdeel van La Cité Internationale Universitaire de Paris



Het Habib Bourguiba-paviljoen

Dit paviljoen is het tweede paviljoen van het Huis van Tunesië van La Cité Internationale Universitaire de Paris. Met dit project bevestigen Frankrijk en Tunesië hun gezamenlijke wens om de academische, wetenschappelijke en culturele samenwerking tussen de twee landen te versterken en beter te kunnen inspelen op de toegenomen vraag naar huisvesting van Tunesische studenten. De naam is een ​​eerbetoon aan de voormalige president van de Republiek Tunesië en voormalig inwoner van Cité internationale Habib Bourgiba. De gevel van dit unieke gebouw is volledig bedekt met Arabisch-Islamitische kalligrafie, een kunstwerk ontworpen in samenwerking met de Parijse galerie Itinerrance en de Tunesische straatkunstenaar en kalligraaf Shoof (Werkelijke naam Hosni Hertelli) . Dit bijzondere paviljoen telt meer dan 200 studentenkamers, een auditorium met 250 zitplaatsen, een foyer met terras aan het park. Het opende zijn deuren aan het begin van het academiejaar 2020. Het werd gefinancierd met een subsidie van de Tunesische staat, eigen vermogen van de stichting Maison de Tunisie en een lening, voor een totaalbedrag van € 23,5 miljoen.

Waar? La Cité Internationale Unicersitaire de Paris, 17 boulevard Jourdan, metrostation Montsouris, lijn T3A, Cité Universitaire, lijn RER-B.



Artist impression La Tour Triangle



De oplevering wordt verwacht in de zomer van 2026


Le Tour Triangle

De 42 verdiepingen tellende Tour Triangle verrijst aan de Porte de Versailles in het zuidwesten van Parijs. Gelegen op de historische as tussen het 15e arrondissement en de omliggende gemeenschappen van Issy-les-moulineaux en Vanves. In de piramide vormige glazen toren vestigt zich onder meer een viersterrenhotel met 120 kamers, een panoramisch restaurant, een sky bar, 70.000 m² aan kantoorruimte, waarvan 2.200 m² is gereserveerd voor start-ups en nog eens 10.000 m² voor traditionelere werkplekken. Bij elkaar moet dit ruim 5.000 arbeidsplaatsen opleveren. De bouw van de Tour Triangle is een signaal aan buitenlandse investeerders en internationale architecten aldus Hidalgo. De oplevering wordt verwacht in de zomer van 2026. Dit project wordt ook wel de ‘Toblerone-toren’ genoemd, en nog steeds blijven tegenstanders zich roeren. “Als Parijs gezien wil worden als een stad met historische waarde en als erfgoed dan is het een heel slecht idee om wolkenkrabbers neer te zetten aan de poorten van Parijs”. Harde woorden van UNESCO onderdirecteur Francesco Bandarin. Maar kun je een wereldstad zijn zonder wolkenkrabbers? Kan Parijs zich blijven koesteren in zijn 19e-eeuwse schoonheid terwijl in alle grote wereldsteden de ene iconische toren na de andere verrijst? Anne Hidalgo's reactie hierop was simpel: "We leven niet in een museum"! Geschatte bouwkosten 660 miljoen euro.

Waar? 22 Avenue Ernest Renan, in het 15e arrondissement, metrostation Porte de Versailles, lijn T3a.




TIP

Wil je nog meer weten over de architectuur in Parijs van 1900 tot heden dan adviseer ik je de achitectuurgids Parijs van de Nederlander prof. Dr. Nico Nelissen.

ISBN 978-90-831300-5-7

 

1 opmerking: