Les Halles; het gebied
omsloten door de rue du Louvre, rue Étienne Marcel, boulevard de Sébastopol en
de rue de Rivoli, in het eerste arrondissement is al meer dan 800 jaar oud.
Rijk aan geschiedenis maar ook rijk aan contrasten. De wijk waar arm en rijk
naast elkaar woonden, waar handel werd gedreven en ambachten werden bedreven.
Met in het kielzog nog een bonte stoet van hoeren, koppelaarsters, clochards,
dieven, vervalsers en andere vagebonden, onlosmakelijk verbonden met de
folklore van deze wijk. Parijs telde in
die tijd inmiddels 300.000 monden om te voeden. Prachtig beschreven door Emile
Zola in 'Le Ventre de Paris'; De Buik van Parijs.
Handel in de 'buik van Parijs" - Photo Mairie de Paris
Al rond 1135 hielden
koop- en ambachtslieden tweemaal per week markt in de straten van Les Halles,
waar iedere straat zijn eigen specialiteit had. De eerste markthallen van
Parijs werden in 1183 onder het bewind van Filips II gebouwd. Aan de rand van
het Cimetière des Innocents. Tweeëntwintig parochies borgen hier hun doden. Het
had de bijnaam van 'mange-chair', vleeseter, omdat de lichamen, zo ging het
verhaal, er in een mum van tijd tot ontbinding overgingen. In een gat van
tientallen meters diep, ingesloten tussen hoge muren, werden de lijken op
elkaar gestapeld met een dun laagje zand erover, gewoon in de open lucht. Vijf
eeuwen lang hing hier een lijkenlucht afgewisseld met de geuren van kruiden en
verse groenten. Rond 1780, toen de lijken twee meter boven straatniveau lagen
opgestapeld, werd besloten om de beenderen en overblijfselen te vervoeren naar
de catacomben van Denfert-Rochereau. Voor het 'vervoer' van de bijna
twintigduizend karretjes gevuld met beenderen had men drie jaar nodig. Dag en
nacht trok een bonte stoet door de straten van Parijs over de Seine naar de
steengroeven van Tombe Issoire, nu het 14e arrondissement.
Les Halles, prachtig gefotografeerd door Franse fotografen als Doisneau en Brassaï,
Door een bevel van
Lodewijk XVI werd het vrijgekomen terrein geschikt gemaakt voor uitbreiding van
de voedselmarkt. In de 19e eeuw was de markt opnieuw dringend aan vernieuwing
toe. Daarom gaf Napoleon III de opdracht aan Victor Baltard om in de schaduw
van de Saint Eustache, de kerk van Les Halles, nieuwe markthallen van ijzer te
bouwen. Rondom de kerk, in de rue Montorgueil, afgeleid van de mont Orgeuil,
krijg je nog een vaag idee van de drukte van het vroegere Les Halles quartier.
Eeuwenlang was dit de straat waarlangs de visaanvoer plaatsvond vanuit
Normandië. Hier zaten de groothandels voor vis en oesters en deze handelaren
zorgden dan weer voor verdere verdeling op de markt. Nu is deze straat een gezellig
voetgangersgebied met groentestalletjes, slagerijen en boetieks. Maar ook met
diverse bistro's en restaurants.
De beroemde markthallen van Parijs - Photo Mairie de Paris
Tussen 1854 en 1874
worden tien paviljoens gebouwd. De architecten Baltard en Callet ontwikkelden
glazen paviljoens met steunberen en een dakconstructie van ijzer, die een van
de meest unieke ingenieursprestaties van die tijd zouden blijken.
Jalouzievormige traliehekken zorgden voor een optimale luchtcirculatie, en een
verhoogd middenschip zorgde voor een goede lichtinval .Grote stalen constructies
met glazen daken, volgens een ontwerp van de architecten Baltard en Callet. De
hallen werden door overdekte straten met elkaar verbonden zodat de
verschillende paviljoens bereikt konden worden zonder natte voeten te krijgen. Tot
1969 was dit het gebied van marktkooplui en van de 'stoere mannen'; 'Les Forts
des Halles'. De sjouwers hadden hun eigen gilde, waarin ze pas werden
toegelaten als ze zestig meter konden lopen met een last van tweehonderd kilo
op hun nek.
René Fallet omschreef het als volgt: "Door de Hallen af te breken, heeft men in de doodskist van Parijs gespuwd" - Photo Mairie de Paris
Les Halles, aan de voet
van de Église Saint Eustache, vormde een uitzonderlijke wijk met een geheel
eigen leven. Prachtig gefotografeerd door Franse fotografen als Doisneau en
Brassaï, maar ook fascinerend vastgelegd in een film door de Nederlander Paul
Schuitema in 1939 getiteld; "De Hallen van Parijs". Een film over de
dynamiek van de Parijse markthallen; het loven en bieden, het lopen en draven,
het laden en lossen.
De laatste marktnacht
van Parijs was op donderdag 27 februari 1969. De Franse schrijver René Fallet
omschreef het als volgt: "Door de Hallen af te breken, heeft men in de
doodskist van Parijs gespuwd". De Buik van Parijs maakte plaats voor het
Forum des Halles en verhuisde naar Rungis aan de rand van Parijs.
1971 de trieste restanten - Photo Mairie de Paris
Bijna 10 jaar lang was
er een gapend gat op de plek waar ooit de zo geliefde markthallen stonden. In
1975 contracteerde de toenmalige Franse President Valéry Giscard d'Estaing, de
Catalaanse architect Ricardo Bofill voor nieuwbouwplannen op deze plek. Daar
kwam echter verandering in toen in maart 1977 Jacques Chirac de eerste gekozen
burgemeester van Parijs werd. Hij en niemand anders, mocht beslissen hoe het
nieuwe hart van Parijs vormgegeven zou worden. Bofill werd ter zijde geschoven
en mocht als troost zijn ontwerp van de place de Catalogne in het 14e
arrondissement laten uitvoeren. Chirac huurde de architecten Claude Vasconi en
Georges Pencreach in voor de bouw van een groots opgezet commercieel en
cultureel complex; het Forum des Halles.
De bouw, in aflopende
lagen, leiden muren van glas en aluminium de blik omlaag naar een verzonken
binnenplaats. Het is een soort trechter van vier etages die in de duizendjarige
bodem gedreven werd. Het verhaal gaat
dat de architecten bij het ontwerp de kerk Saint Eustache voor ogen hadden. Die
bewering was tamelijk gedurfd. Het Forum met zijn gebogen, deels organisch
ogende stalen bogen, deden meer denken aan de 'regenschermen' van de oude
hallen. Onder de grond bevonden zich meer dan 200 winkels, 10 bioscopen, een
toneelzaal, muziekcentrum, museum, zwembad, 12 restaurants, snelwegen, een metro-
en RER-station. Dit gigantische project
werd in 1979 voltooid.
Het Forum des Halles 1979 - 2010
Het Forum is door de
jaren heen echter snel verpauperd en voldeed ook niet meer aan de huidige
veiligheidseisen. Per dag passeren hier ruim 1 miljoen mensen. 750.000 passagiers
alleen al maken per dag gebruik van het onderliggende metrostation Châtelet les
Halles. Nu 35 jaar later krijgt het 1e arrondissement weer een nieuw hart, met
nieuwe plannen onder leiding van de architect David Mangin. Al sinds 2010 is
het hele gebied opnieuw onder constructie en moet klaar zijn in 2016. Het hele
project is gecalculeerd op de lieve som van 802 miljoen euro en wordt in fasen
opgeleverd.
Le Jardin Nelson Mandela met de Saint Eustache
Allereerst is het
groene hart tussen de Bourse du Commerce, de Saint Eustache en de toekomstige
'Canopée' opgeleverd. De nieuwe tuin vernoemd naar Nelson Mandela is maar
liefst 4 hectaren groot. De oude tuin bleek veel te fragmentarisch terwijl de
nieuwe tuin uitzicht biedt op alle omringende gebouwen en toegankelijk is voor
het publiek en tevens toegang biedt tot het vernieuwde ondergrondse Forum des
Halles. Eind 2013 is de zeer avontuurlijke omheinde speeltuin voor kinderen
geopend. Ik moet eerlijk bekennen dat
bij mijn eerste wandeling door de tuin, juni 2014, mijn hart nog niet echt
sneller ging kloppen. Natuurlijk het jonge groen moet tijd krijgen om zich te
zetten. Het thema van een 'wilde' tuin doet nogal rommelig aan, en met name de
hekjes rondom de plantsoenen blijken niet echt hufterproef. Ze staan inmiddels
schots en scheef en dat doet dit nieuwe landschap ook geen recht. De fontein is
verdwenen en de zielig betonnen bankjes zijn te warm in de zon en te nat na de
regen. Enfin de tijd zal het leren. Wel mooi zijn de zichtlijnen en gelukkig
staat of liever gezegd ligt 'La Tête' van Henri Miller inmiddels op zijn nieuwe
plaats. Het was nog een hele operatie om het zandstenen beeld, uit 1986, 15
meter verder naar het westen te verplaatsen. Het beeld dat eigenlijk 'Écoute'
heet weegt namelijk ruim 50 ton.
Het beeld 'Écoute' van Henri Miller weegt ruim 50 ton
Maar één ding moet ik
toegeven. Je mond zakt open van verbazing als je de trap beklommen hebt naar
het observatiepunt en goed zicht hebt op het huzarenstuk van deze immense
metamorfose. La Canopée, het baldakijn, de luifel; bedoeld wordt de amber kleurige
glazen overkapping naar een ontwerp van de architecten Patrick Berger en
Jacques Anziutti. 15 lamellen, complete brugdelen, vormen een overkapping van
100 meter breed en worden 25 meter boven de grond, waar dagelijks zo'n 750.000
mensen passeren, met uiterste precisie in vier delen gemonteerd. De regie
hiervan is in handen van het Franse bedrijf Castel & Fromaget die eerder
vier complete hangars bouwde voor de montage van de A350 van Airbus. De luifel
krijgt een oppervlakte van 2,3 hectare (23.000 m²), dat is groter dan de
oppervlakte van de place des Vosges. 6500 ton staal (de complete Eiffeltoren
weegt 7300 ton) wordt vervolgens bedekt met 18.000 amberkleurige glazen panelen
gemaakt door Groupe AGC te Boussois. Deze overkapping overdekt de volledige
vroegere open ruimte van het oude Forum des Halles. Overigens, tijdens de
verbouwing bleven alle winkels onder in het forum gewoon open. Hier passeren
per dag 155.000 winkelende klanten.
De Canopée moet er voor
zorg dragen dat overal het daglicht binnendringt. Eerder schreef ik al dat de
totale kosten worden geraamd op 802 miljoen euro, De kosten van de Canopée zijn
inmiddels opgelopen naar 238 miljoen euro, inclusief de nieuwbouw van de twee
paviljoens waar het baldakijn op rust. Een aardige hap uit het totale budget.
'Artist impression' van het nieuwe forum des Halles
Ook gaat de
infrastructuur onder de grond volledig op de schop. Nieuwe doorgangen, nieuwe
trappen en metershoge roltrappen. Totaal krijgt het vernieuwde Forum 8 niveaus
waarvan 5 niveaus onder de grond. 170 winkels worden er gevestigd en het
metrostation Châtelet Les Halles wordt aangepast aan de alsmaar groeiende
stroom van reizigers. Verder komt er een bibliotheek, Hip-Hop centrum, ruimtes
toegespitst op theater, zang, muziek en dans en diverse andere openbare ruimtes
gericht op cultuur, stedelijke recreatie en welzijn.
La Canopée, het baldakijn, de luifel, in aanbouw (juni 2014)
Ik adviseer u dan ook
om het, via de hyperlink ingesloten filmpje, te bekijken. "Les Halles; voyage au coeur du Paris de demain". De Hallen; een reis door het Parijs van morgen. Een maquette
van het project is te zien in het informatiecentrum
op de hoek van de rue Berger en de rue Lescot. Dagelijks geopend van 10.00 uur
tot 20.00 uur.
Reacties van Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Mieke
Bravo! Je liefde voor deze stad klinkt zeker door in je gedetailleerde info. Je stijl spreekt me ook aan.
Dank en groet, Mieke
Reactie van Bert Pijnse van der Aa
Dat zijn nog eens projecten. je kunt niet zeggen dat de bestuurders daar geen vooruitziende blik hadden aan het eind van de negentiende eeuw.
Ik ben net begonnen aan het boek 'In europa ' van geert mak ,die zijn reis begint in Parijs.