Parijs rust net uit van
een van de grootste kunsthappeningen van de wereld, de FIAC 2014, om zich vervolgens weer op te maken voor Paris Photo en
Fotofever. Parijs is heerlijk in deze tijd van het jaar. Kleurrijk niet alleen
vanwege haar herfsttooi maar juist omdat er deze maanden zo ontzettend veel te
doen en te zien is. Laten we maar meteen met de deur in huis vallen met de
opening voor het publiek (27 oktober) van de Fondation Louis Vuitton.
"We
wilden Parijs een uitzonderlijke plek voor kunst en cultuur geven, die durf en
emotie uitstraalt en om die uitdaging aan te gaan hebben wij het ontwerp
toevertrouwd aan Frank Gehry, wiens ontwerpen symbool staan voor de 21e
eeuw". Dat waren
de woorden van Bernard Arnault bij de opening van zijn museum in aanwezigheid
van de Franse President François Hollande, de burgemeester van Parijs Anne
Hidalgo en de architect Frank Gehry.
Een doorkijkje vanuit het Bois de Boulogne op de creatie van Frank Gehry
Zijn droom was het
ontwerpen, in Parijs, van een prachtig schip, dat de culturele roeping van
Frankrijk symboliseert. Frank Gehry, inmiddels 82 jaar oud, is een van de
grondleggers van het deconstructivisme (chaotische, onvoorziene maar
gecontroleerde, perfect ontworpen gebouwen) waaronder ook andere Pritzker
Architectuur prijswinnaars, Zaha Hadid en Rem Koolhaas behoren. Twaalf grote
grijze sluiers gemaakt van melkglazen panelen omarmen als het ware de kern van
het gebouw. 13.500 m² glazen panelen, elk paneel, 3600 stuks in totaal, is
uniek en is speciaal op maat gegoten. Door de bijzondere spiegeling van het
gebouw lijkt het op te gaan in zijn omgeving. Lucht en groen krijgen zo
gedurende ieder dagdeel hun eigen momentum waardoor het gebouw nooit hetzelfde
kleurt. Het glazen gebouw is 150 meter lang en 40 meter hoog en gebouwd in de
vorm van een wolk. Zelf omschrijft Gehry zijn creatie als een donzige broeikas.
Een asymmetrisch gebouw met verwarrende volumes, opgebouwd uit briljante, concave en convexe enveloppen. Opvallend
aan dit zeer complexe ontwerp is het gebruik van geavanceerde 3D
computerprogramma's, ontwikkeld door Gehry Technologies met de hulp van
Dassault Aviation. Hiervoor heeft Gehry Technologies de 'Award of Excellence
BIM (Business Information Model) ontvangen, uitgereikt door het American
Institute of Architects.
Het nieuwe museum is
voor een groot deel gewijd aan de privécollectie hedendaagse kunst van Arnauld
zelf, afgewisseld met tijdelijke tentoonstellingen. Verder is er ruimte voor
multidisciplinaire evenementen, het opzetten van vergaderingen , debatten en
symposia. Het museum wil zo uiting gaan geven aan haar belangrijkste
prioriteit; de uitvoering van een educatieve missie, vooral bij het jonge
publiek.
Vijf jaar duurde de restauratie van het 17e euuwse Hôtel Salé - photo courtesy of AFP
Nog maar net bekomen
van zijn openingsdaad bij de Fondation Louis Vuitton, op 20 oktober kon François
Hollande wederom zijn kunstje lint doorknippen laten zien bij het Musée Picasso (25 oktober). Vijf jaar
lang heeft Parijs moeten wachten op de heropening van dit prestigieuze
stadspaleis. Dankzij de 50 miljoen euro kostende renovatie van het Hôtel Salé,
een historisch paleis uit de 17e eeuw in de Marais, is de expositieruimte
verdubbeld. Het koste wel de kop van de directrice van het Picasso-museum, Anne
Baldassari die de schuld kreeg van de jarenlange vertraging en de
overschrijding van het budget met 20 miljoen euro. De Franse staat moest
uiteindelijk het verschil bijpassen en dat was reden genoeg voor de minister
van cultuur Aurélie Filipetti om mevrouw Baldassari, tevens een groot
Picasso-expert, op staande voet te ontslaan. Maar dat ontslag viel zo slecht
bij de voornaamste erfgenaam van Pablo Picasso; Claude Picasso, dat François
Hollande vervolgens weer de minister ontsloeg. Maar eind goed al goed, Parijs
heeft zijn geliefde Musée Picasso weer terug. Picasso's nalatenschap na zijn
dood in 1973, hij was toen 91 jaar, beliep ruim 700 miljoen euro. Dat stelde de
erfgenamen voor een luxeprobleem namelijk de betaling van de successierechten.
De oplossing was nabij: Sinds 1968 is er namelijk een wet van kracht die de
erfgenamen van kunstenaars de mogelijkheid biedt om de erfbelasting te betalen
in de vorm van kunstwerken. 5000 kunstwerken en 200.000 documenten kwamen zo in
het bezit van de Franse Staat. Picasso's mooiste werken en creaties uit deze
zeldzame collectie zijn nu weer in alle glorie te bewonderen in het dubbel zo
grote nieuwe museum.
Het Grand Palais al jaren de thuisbasis voor PARIS PHOTO
Over een paar dagen is
het al weer november en dan wordt het wederom druk in Parijs en dit keer op het
gebied van fotografie. Ik heb het over de twee grootste foto-events van het jaar, waar Parijs als een magneet
werkt op alle topfotografen, would be's, could be's, goedwillende amateurs en
collectioneurs. Ik doel op het jaarlijks terugkerende PARIS PHOTO; de
vierdaagse portfolio manifestatie met 169 verschillende exposanten van over de
gehele wereld in het Grand Palais (13 tot en met 16 november) en de tweede
editie van FOTOFEVER Paris in het Carrousel du Louvre (14 t/m 16 november)
Het indrukwekkende interieur van het Grand Palais: Dit jaar zijn er 169 exposanten op Paris Photo
PARIS PHOTO, opgericht in
1996, is inmiddels de meest prestigieuze fotokunstbeurs, gewijd aan historische
en hedendaagse fotografie. In de afgelopen 18 jaar is Paris Photo uitgegroeid
tot hèt belangrijkste evenement voor verzamelaars van hedendaagse en moderne
kunst, fotografie professionals, kunstenaars, maar ook voor een steeds groeiend
publiek van kunstliefhebbers. Elke editie is uniek en presenteert de beste
selecties van exposanten met diverse collecties gericht op het medium
fotografie. Een ongeëvenaarde ervaring op twee historische locaties, die alle
verschillende trends in de fotografie samenbrengen. Want voor de derde keer
wordt de gehele tentoonstelling overgenomen door de stad Los Angeles, waar de
foto's te zien zijn in april 2015, in de befaamde Studio's van Paramount
Pictures.
PARIS PHOTO wordt dit
jaar georganiseerd rond drie verschillende thema's. De eerste sectie: 'Recent Acquisitions' toont The Museum
of Modern Art te New York een selectie
van hun recente aanwinsten in de reeks 'American Photography'. In 'Private Collection' krijgt u een
kijkje in de keuze van een bekende fotoverzamelaar. Dit keer is er een selectie
gemaakt uit de 'ALKAZI COLLECTION', van een van de belangrijkste verzamelaars
in India: Ebrahim Alkazi
Giorgio Armani is
wederom een van de hoofdsponsoren, toont al weer de vijfde editie van 'ACQUA #5'; een foto-expositie gewijd
aan water. Mede dankzij dit initiatief heeft de Italiaanse modeontwerper het
Groene Kruis kunnen voorzien van miljoenen liters schoon drinkwater voor
projecten in Ghana en Bolivia. Verder worden er foto's tentoongesteld uit de JPMorgan Chase Art Collection, de BMW Art & Culture Collection en 169
andere internationale galeries inclusief 27 uitgevers. De andere hoofdsponsor, Leica, presenteert dit keer werk François Fontaine
getiteld SILENZIO. Een ode aan de cinema van de veertiger jaren tot nu.
In 2011 debuteerde
Parijs met haar eerste FOTOFEVER. Inmiddels
is 2014 alweer de derde editie. Fotofever richt zich speciaal op verzamelaars,
geïnteresseerd in nieuw en jong talent. Van 14 tot 16 november verandert het
Carrousel du Louvre wederom in een tempel van fotografie met 101 internationale
en nationale galeries, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Bijzonder
trots ben ik op het feit dat ik kan vermelden dat twee bijzondere fotografen,
die eerder te gast waren in mijn weblog Paris FvdV, hun werk op Fotofever exposeren:
Alex Timmermans en Konrad Schmidt.
Allereerst de
Nederlandse collodion-fotograaf Alex Timmermans. Het was de Engelse beeldhouwer en fotograaf, Fredrick Scott
Archer die het collodion-procedé in 1851 heeft uitgevonden. Collodion werd in
die tijd veel gebruikt door chirurgen als vloeibaar verband, mede dankzij haar
veerkracht en aanhechting. Archer, gebruikte collodion om een betere hechting
te verkrijgen aan zijn glazen platen. Zodra de zouten, zoals kalium jodide, in
het mengsel van collodion waren opgelost, werd de kleverige vloeistof gegoten
op het glas. Daarna werd de glazen plaat gedompeld in een bad gevuld met
zilvernitraat. Zo werd een lichtgevoelige drager van zilverjodide gevormd op
het oppervlak van de plaat. Eenmaal lichtgevoelig werd de plaat blootgesteld aan licht in de camera
voordat het collodion begon te drogen. Als de plaat droog werd vòòr
ontwikkeling, was deze niet meer lichtgevoelig en derhalve onbruikbaar. Om deze
reden alleen al, werd het proces dat door Archer was uitgevonden bekend als
"natte plaat" fotografie.
Collodion fotograaf Alex Timmermans op Fotofever Parijs
Alex Timmermans, is een van de zeer weinige fotospecialisten in Nederland die
zich bezig houden met deze bijzondere vorm van fotografie die 163 jaar geleden
letterlijk het daglicht zag. Hij maakt gebruik van exact dezelfde techniek,
maar ook fotografeert hij met camera's en lenzen uit diezelfde tijd. In
combinatie met zijn bijzondere printtechnieken wordt zijn fotowerk gezien als
toonaangevend in de wereld. Over de wereld zijn er niet meer dan 90 fotografen die actief werken volgens het procedé van Archer. Alex exposeerde al eerder op Fotofever in Brussel en Parijs en presenteert dit keer werk uit zijn serie
'Story telling'.
De Duitse fotograaf Konrad Schmidt heb ik voor het eerst
ontmoet op de Photokina 2012, waar hij exposeerde voor en bij Leica. Konrad Schmidt
woont en werkt in Hamburg. Zijn fotowerk: "Verleiding die zich kenmerkt
door modieuze elegantie, een ongekend gevoel voor erotiek, het spelen met licht
en vormen". Zijn modellen zijn min
of meer gekleed of naakt, prachtig gefotografeerd in kleur maar steeds vaker in
zwart-wit. Serieus, ingetogen, in zichzelf gekeerd, sensueel, uitdagend, maar
altijd met een groot gevoel voor stijl" aldus het BFF. Geen wonder dat hij
geselecteerd werd als volwaardig lid van het gerenommeerde Duitse BFF: 'Der Berufsverband
Freie Fotografen und Filmgestalter', gevestigd in Stuttgart. Konrad is met name
gespecialiseerd in mode- reclame- en lingeriefotografie en won vele
prestigieuze prijzen, waaronder het BFF 'Jahrbuch Award' 2011, de 'Hasselblad
Masters' en de 'Rodenstock Photo Award'. Onder zijn clientèle bekende namen als
Adobe Systems, Bacardi, Blonde Magazin, Cosmopolitan, ELLE, Leica, Mercedes,
Philips, Samsung en zo kan ik nog een hele tijd doorgaan. Konrad
presenteert op Fotofever zijn nieuwe oeuvre: 'Black is the color of my true
love's hair'.
Konrad Schmidt: 'Black is the color of my true love's hair'
Last but not least; uw
Parijs blogger is mede dankzij uw stemmen terecht gekomen in de finale van de
Golden Blog Awards 2014. Paris FvdV
mag zich, als enige niet Franse weblog, scharen onder de tien beste Parijse
weblogs ter wereld. De uiteindelijke winnaar wordt op 12 november 2014 bekend
gemaakt tijdens een groots gala in het Hôtel de Ville van Parijs. In ieder
geval wil ik u hartelijk danken voor uw steun en stem.
Fondation Louis Vuitton, Avenue
Mahatma Gandhi 8, 16e arrondissement, metro Sablon. Geopend elke dag behalve op dinsdag.
Kijk altijd vooraf op de website voor de verschillende openingstijden. Entree €
14 (Voorlopig is vooraf reserveren via internet een absolute must)
Musée Picasso, rue de
Thorigny 5, 3e arrondissement, metro; St. Paul, Saint-Sébastien-Froissart en Chemin
Vert. Geopend elke dag
behalve op maandag. Kijk altijd vooraf op de website voor de verschillende
openingstijden. Entree € 11 (Voorlopig is vooraf reserveren via internet een
absolute must)
Paris Photo, Grand Palais,
Avenue Winston Churchill, 8e arrondissement, metro Champs- Élysées-Clemencau. Geopend
van 13 t/m 16 november 2014. Donderdag,
vrijdag en zaterdag van 12.30 uur tot 20.00 uur, zondag van 12.30 uur tot 19.00
uur. Entree € 30
Fotofever, Carrousel du
Louvre, rue de rivoli 99, 1e arrondissement, metro Palais Royal, Musée du
Louvre. Geopend van 14 t/m
16 november 2014. Vrijdag en zaterdag van 10.00 uut tot 20.00 uur, zondag van
10.00 uur tot 19.00 uur. Entree € 15
Geen opmerkingen:
Een reactie posten