Belleville betekent
'mooie stad' en hoe toepasselijk. Het is lente, de eerste zonnestralen komen
tevoorschijn. De bomen krijgen weer een frisgroene kleur, de obers van de cafés
openen hun parasols en de vrouwen flaneren weer in kleurige jurken over de
straat. Vroeg, vroeg in de ochtend komt de zon op boven de Seine, die er dan
uitziet als een stroom van gesmolten goud. We gaan Parijs nu van een andere
kant bekijken mede naar aanleiding van een oud krantenartikel in 2012
gepubliceerd in de Volkskrant.
De vindplaats van de ballon: De passage Julien-Lacroix (nu het Parc Belleville)
Door een van mijn
trouwe lezers werd ik geattendeerd op dit interessant artikel; 'het Parijs van
Pietje Precies'. Met Pietje Precies werd verwezen naar de briljante Nederlandse
graficus Piet Schreuders. Voor mensen die hem niet kennen; Schreuders is de
bedenker en uitgever van het blad Furore. Furore is een periodiek die
ontegenzeggelijk zeer onregelmatig verschijnt. Het blad noemt zichzelf: Furore,
onregelmatig briljant". De voorlaatste uitgave, nummer 20, dateert uit
januari 2001, en in 2012 verscheen nummer 21 waarvan een groot deel is
ingeruimd voor een speurtocht naar "het Parijs van Le Ballon Rouge",
een korte, maar indrukwekkende Franse film van Albert Lamorisse uit 1956.
De woning van Pascal
aan de rue du Transvaal 15 (Deze woning bestaat nog steeds)
De slechts 36 minuten
durende film, nog steeds op DVD te verkrijgen, speelt zich af in het Parijse
Belleville in de jaren vijftig. Een kleine jongen vindt op weg naar school een
rode ballon aan een lantaarnpaal en maakt hem los. Vanaf het moment dat de
jongen zich ontfermt over de rode ballon blijft de magische ballon hem
achtervolgen. De film, grotendeels gefilmd in Belleville en Ménilmontant, geeft
een prachtig beeld van het 20e arrondissement vóór de verwoestende renovaties
in de jaren zestig en zeventig. De film
van Albert Lamorisse (1922-1970+) werd bekroond met de Gouden Palm tijdens het
filmfestival van Cannes in 1956. De film
ging op 18 oktober in première en zijn zoon Pascal speelde hierin de hoofdrol.
Rue Vilin gezien vanaf de passerelle de la rue Piat (de passerelle bestaat niet meer maar vanaf de rue Vilin en de rue Piat heeft u nog steeds een adembenemend uitzicht over Parijs)
Furore is op zoek
gegaan naar de locaties waar de film is opgenomen. Gedetailleerd gaat
Schreuders in op de achtergronden van Le Ballon Rouge. Welke filmlocaties
werden gebruikt en wat is daarvan nog terug te vinden. Het blad Furore, dat ik naar aanleiding van
het artikel in de Volkskrant meteen heb besteld, is een absolute aanrader. In
het blad omschrijft journalist, Wim Noordwijk, Furore als volgt: "Waarop
berust de kopij van Furore? Op schijnbaar uitputtende kennis van feiten
betreffende een onderwerp, dat vervolgens zo wordt gepresenteerd, dat het enerzijds
bedwelmt en anderzijds de indruk maakt van overdreven en nergens goed voor. Die
schijnbare overcompleetheid, die blijken van volledigheidsdwang, zijn intussen
zeer functioneel. Ze pakken de lezer en onderstrepen tegelijk het belang van
het onderwerp".
Ook deze boulangerie heeft moeten wijken voor het riante uitzicht over Parijs dat je nu hebt vanuit de rue de Piat
Ik kan u verzekeren dat
ik zelden zo'n mooi vormgegeven blad heb gezien. Gevuld met prachtige
illustraties en vol met foto's die een
goed beeld geven over de geschiedenis van Belleville en hoe de wijk er uit
heeft gezien in de jaren vijftig, zestig en zeventig. Het blad, 104 pagina's
dik, kunt u voor slechts € 17,50 direct bij de uitgever bestellen (klik hier).
Op de achtergrond de
Notre-Dame de la Croix (deze kerk bestaat nog steeds; rue Étienne Dolet - place
Maurice Chevallier) rechts de voorpagina van het blad Furore.
De film Le Ballon Rouge
kunt u ook bekijken op YouTube. Let u vooral op het kleurgebruik in de film.
Het eerste deel is verfilmd in blauwgrijs met als enige kleur de rode ballon.
Het tweede deel waar de straatjongens de ballon grijpen speelt zich grotendeels
af in tegenlicht en het laatste deel van de film is kleurig en baadt in het
zonlicht. Zoals u weet, de foto's die ik gebruik in mijn weblog zijn altijd
zwart-wit voor Le Ballon Rouge maak ik graag voor een keer een uitzondering.
Het huidige uitzicht
over Parijs gezien vanuit de hoek rue Vilin en rue Piat.
Het 20e arrondissement
aan de oostkant van Parijs bestaat uit drie oude dorpjes: Charonne, Belleville
en Ménilmontand. Het zijn kosmopolitische wijken waar veel immigranten wonen,
maar de laatste tijd steeds populairder onder de voornamelijk jonge
Parijzenaars. Dat is ook de reden dat dit arrondissement steeds meer opduikt in
reisgidsen en trendy modebladen. Naast het oude volkse Parijs, waar eens Edith
Piaf werd geboren, is het ook het thuis van een exotische gemeenschap van
Arabieren, Chinezen en Vietnamezen, maar ook van kunstenaars en studenten, die
de dure universiteitsbuurten zijn ontvlucht, en goedkope antiquairs. Hier
kunnen we nog de ruwe kant van Parijs aanschouwen. Geef dit arrondissement nog
10 jaar de tijd en dan is het net zo in trek als de Marais.
Filmshots: uit Le Ballon Rouge: Albert Lamorisse.
Mooi verhaal. Ik ga de film meteen bekijken!
BeantwoordenVerwijderenIk kom ook een versie tegen van 1.05 uur. Hoe zit dat?
BeantwoordenVerwijderen@ Leendert, vermoedelijk zit achter de film Le Ballon Rouge de film Crin Blanc. Albert Lamorisse's film over de Camarque in Zuid Frankrijk. Crin Blanc is een prachtige wilde hengst en leider van een horde paarden die in vrijheid leven.
BeantwoordenVerwijderenDiverse reacties van Nederlanders in Frankrijk op de website Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van marielle
Oh.... Le Ballon Rouge , merci Ferry. Af en toe kijk ik weer eens naar de film en ben iedere keer weer ontroerd. "Crin Blanc" hoort er ook bij, maar is weer "un autre histoire"!
Reactie van J.v. Trier G. d'Olivat
@Ferry zo'n mooie film....ach was wereld nog maar net zo 'magisch' en vol verwondering. Maar soms als ik zo over 'mijn' plateau loop 's morgens....
Reactie van Bernadette
Prachtig om dit met ons te delen , dank .
Reactie van edith janzen
Werd deze film indertijd niet vertoond in de Cineac? Het eind was ik vergeten, toch weer verrassend. Dank weer voor deze bijdrage.
Reactie van J.v. Trier G. d'Olivat
@Edith, klopt het is zelfs een van de eerste keren dat ik bewust een film zag. Ik was zeven net zoals het jongetje. Vooraf of daarna gingen we 'altijd' een kroket eten aan de overkant bij Kwekkeboom net naast Tuschinski. Mooie magische verder lichte kindertijd die inderdaad net als in de film in de ijle lucht verdwijnt.
Reactie van Jan Linnemann
Dag Ferry. Weer mooi geschreven en ook mooie foto's erbij. Kende de film niet. Heb hem gelijk bekeken. Mooi. Ontroerend. Denk alleen dat je onder de foto met de passerelle bij de naam van Albert Lamorisse een schrijffoutje met de geboortedatum gemaakt heb. Tenminste, ik denk dat je die bedoelde. Je schrijft ( 1956-1970+). In 1956 werd de film in Cannes bekroond. Fijne dag verder en ik kijk alweer naar je volgende column uit.
Reactie van J.v. Trier G. d'Olivat
Lamorisse (grote palmaes) is omgekomen bij helicopter crash. Zijn laatste docu postuum bekroond. We hebben het spel 'Risk' aan hem te danken! 1922-1970
Reactie van Ferry van der Vliet
Met dank aan Jan Linnemann voor zijn opmerkzaamheid en Gerard, weer, voor zijn behulpzaamheid. De anderen, wederom dank voor de spontane reacties. Volgende blog is in de maak en ik ben tevens op weg naar de 200.000ste bezoeker. Weer een mijlpaal. Merci.
Reactie van marielle
Als je goed kijkt op het plateau, Gerard, kom je misschien Crin Blanc en Falco wel tegen..... In die andere wereld, waar de mens en het dier voor altijd vriend zijn.
... en ook nog bekend van De Poezenkrant (www.poezenkrant.com) en Het Grote Boek van De Poezenkrant, die Piet Schreuders, waarvan onlangs het supplement verschenen is!
BeantwoordenVerwijderen