De rue Cambon, in het
eerste arrondissement, gelegen tussen de rue des Capucines en de rue de Rivoli,
een niet echt mooie straat in Parijs. Een straat met een schaduwzijde maar ook
een stukje geweldige Parijse historie. De schaduwzijde is die van 31 augustus
1997 toen een zwarte Mercedes stond te wachten bij een achteruitgang (sortie
discrètez) van het Ritz hotel. Het illustere gezelschap dat zou instappen bestond
uit Lady Di en Dodi Al-Fayed. De rit, wat het begin moest worden van een
romantische avond, eindigde met dodelijke afloop in de tunnel van de Pont de
l'Alma. Parijs was in choque en de wereld in rouw.
Op loopafstand van de 'sortie
discrètez van het Hôtel Ritz, op nummer 21, opende Gabriëlle Chanel in 1910; Chanel
Modes.
Gabriëlle Chanel werd
in 1883 geboren in het stadje Saumur in het Loiregebied. Kind van arme ouders;
Jeanne Dévolles en Albert Chanel, straatventer. Ze was een van vijf en in 1895
eiste de vele zwangerschappen en tuberculose zijn tol, Jeanne stierf. Albert
dumpte zijn twee zonen bij een boer en de drie dochters werden afgezet bij een
weeshuis in het dorpje Aubazine. In het weeshuis kwam Chanel onder de hoede van
de streng Rooms-Katholieke nonnen van de orde Saint Cœur de Marie. Een van de
huishoudelijke taken die ze werd geacht te doen was het omzomen van bedlinnen. Zo
werd Aubazine een plek waar niet alleen haar koppige karakter en sterke wil tot
bloei kwamen, maar ook haar bovengemiddelde talent voor naaien. Op haar elfde
kon zij naald en draad als de beste hanteren. Veel later krijgt ze voor overdag
een baantje als naaister bij een lokale kleermaker in Moulins en 's avonds kluste
ze bij als zangeres en danseres in La Rotonde voor de soldaten die haar de
koosnaam Coco gaven. De naam die voorkwam in twee van haar succesnummers 'Ko Ko
Ri Ko' en 'Qui qu'a vu Coco dans le Trocadéro'.
In 1907 ontmoet ze een
welgestelde textielerfgenaam en fokker van racepaarden Étienne Balsan. Onder
zijn hoede beweegt Coco Chanel zich
in gegoede Franse kringen en begint ze te experimenteren met stoffen en
kleding. Ze leert de kunst van het paardrijden en groeit uit tot een
getalenteerde amazone. Zo bemerkt zij dat het veel gemakkelijker is om paard te
rijden in een broek dan in een rok. Ze maakt het haar missie om kleding te
ontwerpen van de zachtste en meest luxe stoffen waarin dames vrij kunnen
bewegen. Zo wordt zij de rebel van de modewereld. Vergeet niet, we staan aan
het begin van de 20e eeuw. Vrouwen zijn veroordeeld tot enkellange rokken en strakke,
ongemakkelijke korsetten. "In hun harnas waar de boezem uitpuilt en hun
achterste ook, aangesnoerd in de taille tot ze bijna zijn gehalveerd" zegt
ze minachtend. De veel te brede hoeden van die tijd inspireren haar tot het
maken van hoeden. Door haar opvallende verschijning maakt ze kennis met een
rijke Britse zakenman Arthur 'Boy' Capel. Het is liefde op het eerste gezicht.
Parijs is inmiddels het
financiële centrum van de wereld en het episch centrum van de kunstwereld. Er
wonen meer kunstenaars per vierkante meter dan in welke wereldstad dan ook. Chanel
transformeert rieten hoedjes, die ze voor een paar Franse francs inkoopt bij
Galeries La Fayette, volgens haar eigen stijl, in een klein atelier op de
begane grond van een elegant pand aan de boulevard Malesherbes 160. Met Capel's
financiële steun opent ze in 1910 Chanel Modes op nummer 21 van de rue Cambon
en in 1913 een boetiek in de mondaine badplaats Deauville. Op haar eigen unieke
manier werkt ze zich op tot een weergaloze modevrouw. Haar feilloze visie
levert haar al snel een reputatie op als stijlkenner. Chanel heeft zoveel
succes dat ze in 1915 haar eigen couturehuis opent in het chique Biarritz. In
1916, de eerste wereldoorlog is inmiddels in volle gang, koopt Chanel een grote
partij Jersey op die niemand wilde hebben. Dankzij haar groots ontwerptalent, oreert
Vogue, dat Jersey onder haar handen een status heeft bereikt die vergelijkbaar
is met klassieke stoffen als fluweel en tweed. Parijs ligt inmiddels aan haar
voeten en Coco besluit na de eerste wereldoorlog terug te verhuizen naar haar
favoriete stad Parijs. Haar business groeit en telt inmiddels driehonderd
medewerkers en drie boetieks. Ze bezit een eigen Rolls Royce met chauffeur en
een eigen butler. Rue Cambon 31 is het eerste van de acht panden die ze
aankoopt gedurende de jaren twintig. Nummer 31 is altijd het belangrijkste pand
gebleven. Daar bevinden zich haar decadent ingerichte appartement, couturesalon,
ontwerpatelier en de stijlvolle spiegeltrap.
De stijlvolle spiegeltrap in haar appartement - Photo Robert Doisneau
Coco's oude atelier op
de derde verdieping aan de rue Cambon is nog steeds de plek waar de
couturewerkplaats van Chanel is gevestigd, waar zo'n 100 naaisters werkzaam
zijn.
Door de dood van Boy
Capel op 22 december 1919, die omkomt bij een tragisch auto-ongeval, zoekt zij
troost bij een Russische banneling; Dmitri Pavlovich. Het is Pavlovich die haar
in contact brengt met de parfumeur Ernest Beaux die het brein wordt achter haar
meest lucratieve parfum: Chanel N°5.
Chanel droomde al sinds 1913 van haar eigen parfum. Het verhaal gaat dat Beaux
haar 10 geur samples presenteerde in twee genummerde series. Haar keuze viel op
nummer 5. Beau adviseerde haar om de duurste ingrediënten te nemen om namaak te
voorkomen. "Doe maar", zei Chanel en betaalde hem met een miljoen
dollar uit de erfenis van haar geliefde Boy Capel. Chanel had iets met het
getal 5. Haar coutureshows presenteerde zij altijd op de vijfde dag van de
maand. Haar sterrenbeeld was bovendien het vijfde teken van de dierenriem; de
Leeuw. Chanels N°5 is tot op de dag van vandaag de bestverkopende geur ooit.
Vloeibaar goud, want elke 30 seconden gaat er een flesje over de toonbank. Het
ontwerp van de tijdloze, stoere, transparante, vierkante flacon is een ontwerp
van Maurice Dépinoix de eigenaar van Dépinoix Glassworks.
Coco Chanel begreep als
geen ander de kracht van een signature style. Zo ontdekte ze in de in de ruiten
van de kloosterramen in Aubazine de geometrische patronen die vaag leken op de dubbele
C, nog altijd het huidige logo van Chanel. Zij zag dat rode lipstick het
gezicht een oppepper gaf en propageerde vervolgens rode lippen als onderdeel
van haar signatuur. Tweekleurige schoenen, beige om het been langer te maken en
zwart om de voet visueel te verkleinen. Terwijl de vrouwen in de jaren twintig
een enkele parelsnoer droegen, droeg Chanel strengen vol. In 1925 draagt heel
Parijs Chanels nepparels. Kunstig gemaakt door Gripoix volgens een geheim
recept. Nog steeds legendarisch is haar 'Little Black Dress', een ontwerp uit
1926 of de iconische 2.55 tas die nog steeds onveranderd met de hand wordt
gemaakt. Ook is Coco een quote machine waardoor ze steeds in het nieuws kwam.
Over Chanel N°5: "Parfum is onzichtbaar en onvergetelijk. Het ultieme
modeaccessoire. Het kondigt je aankomst aan en verlengt je vertrek". "Mode is architectuur, alles is een
kwestie van verhoudingen". "Draag een verkeerde jurk en men herinnert
zich de jurk. Draag de perfecte jurk en men herinnert zich de vrouw". Zo creëerde
ze haar eigen buzz. Haar opvolger Karl Lagerfeld speelt het spel op dezelfde
wijze. Ook hij wordt vaak geciteerd.
Vanaf het uitbreken van
de Tweede Wereld Oorlog tot aan haar dood in 1971 woont Chanel in een driekamer
suite op de bovenste verdieping van het Ritz hotel. De hoge ramen in het dak
kijken uit op de place Vendôme. Op zondag 10 januari 1971, een maand voor de
presentatie van haar voorjaarscollectie keert ze vermoeid terug vanuit de rue
de Cambon naar haar suite. "Ik voel me niet zo goed", zegt ze tegen
haar kamermeisje. Even later vinden ze haar in een mantelpakje op bed,
overleden in stijl. Haar laatste woorden tegen een van haar assistenten:
"Geen onzin als ik dood ben, want ik zal er nog steeds zijn in een andere
dimensie".
Die andere dimensie is
zeer waarschijnlijk Karl Lagerfeld sinds
1983 hoofdontwerper bij Chanel. Geboren als Karl Otto Lagerfeld te Hamburg. Lagerfeld
is onmiskenbaar een van de meest invloedrijke modeontwerpers van dit moment. In
1955 begon hij bij Pierre Balmain, om in 1958 over te stappen naar Jean Patou.
Een jaar later neemt hij weer ontslag om vervolgens freelance te gaan werken
voor o.a. Valentino. Daarna volgen Fendi, Chloé, waar hij bleef tot in 1997
Stella McCartney het roer van hem overnam. Gedurende die tijd ontwerpt hij ook
voor Chanel waar hij seizoen na seizoen sterke collecties neerzet, Coco's
erfenis dicht bij zich dragend. Vanaf de jaren '80 lanceert hij tussentijds ook
nog eens zijn eigen modelijn en label.
Lagerfeld is niet alleen een topontwerper maar ook fotograaf (sinds 1987
fotografeert hij zijn eigen reclamecampagnes), filmer, schrijver en uitgever. Hij
is een groot liefhebber van boeken; zijn woningen in Parijs, Rome, Monaco en
New York bevatten meer dan 300.000 boeken, waaronder een immense verzameling
kunst- en fotografieboeken. In Parijs heeft hij een eigen fotoboekenwinkel,
onder de naam 7L. Lagerfeld spreekt diverse talen, waaronder Duits, Frans,
Engels en Italiaans.
Altijd gekleed in een
zwart kostuum, een wit, hooggesloten overhemd en een donkere zonnebril. Lagerfeld
verzet geen stap buiten de deur zonder zijn entourage van knappe jongemannen
die moeten voorkomen dat hij, zoals hij zelf zegt, depressief wordt. De jongens
hebben geen seks met de (naar verluidt) 81-jarige ontwerper maar moeten hem
afleiden van al het lelijks in de wereld. "Ik haat lelijke mensen", zei
hij eens in een interview met de New York Times. "Die zijn heel
deprimerend."
Karl Lagerfeld heeft
het begrepen. Al jaren bepaalt hij het modebeeld en zijn kat Choupette, het internet. Choupette
heeft zelfs haar eigen Facebookpagina met 33.686 likes, meer dan 49.500 volgers
op Twitter en haar eigen fashion website. Een echte online celebrity met
sterrenstatus. Ze wordt twee keer per dag geborsteld door haar 'nanny's', eet
alleen van porseleinen Goyard-bordjes, heeft blauwe ogen. "It's
like having Greta Garbo in the House", aldus Karl.
Op dit moment is Chanel
een wereldwijd bedrijf met veel invloed op de modewereld. Het hoofdkantoor is
nog steeds gevestigd in de rue Cambon in een labyrint van suites en kamers
verdeeld over vijf etages in twee gebouwen. Dankzij Lagerfelds ontwerpen is
Chanel een van de meest winstgevende modemerken met geschatte revenuen van meer
dan 4 miljard dollar per jaar. (Chanel is een familiebedrijf en publiceert geen
cijfers) Een groot deel van de winst komt nog steeds uit het parfum Chanel N°5
en de sieraden.
Het Grand Palais, omgebouwd tot Brasserie Gabriella voor de Paris Fashion Week
Door zijn creaties,
stijl en de manier van presenteren is Chanel hèt toonaangevende modehuis, waar
exclusiviteit en design een symbool zijn voor diegenen die zich iets van Chanel
kunnen veroorloven. "Met 'Chanel' koop je nu eenmaal een statussymbool.
Een kledingstuk wat invloed heeft op je omgeving".
Hoogtepunt van de
afgelopen Paris Fashion Week was natuurlijk weer de show van Chanel. In het
Grand Palais koos Lagerfeld er ditmaal voor zijn nieuwste collectie te tonen in
de ambiance van een Franse brasserie, brasserie Gabrielle, compleet met koffie
schenkende obers, croissantjes en verse eitjes. Dat zijn muze Cara Delevingne
hét topmodel van dit moment is, moge ook duidelijk zijn. Cara mocht het
afgelopen jaar ruim 3 miljoen euro op haar rekening bijschrijven. Dat betekent
dat ze zo'n 830 euro per uur rekent en dat tikt lekker aan!
Boulevard Chanel als decor in het Grand Palais speciaal voor de zomercollectie 2015
Vier keer per jaar laat
Lagerfeld het Grand Palais compleet verbouwen, tweemaal voor de 'ready to wear'collectie (zomer en winter) en tweemaal voor de 'haute couture' collectie. Voor de zomercollectie heeft hij zelfs
de gehele rue Cambon laten nabouwen. Op de uitnodiging stond welkom op boulevard
Chanel. Wat volgde was een wervelende show met 80 demonstrerende modellen.
"I like to do things quickly because I'm easily bored"; Coco
Chanel en Karl Lagerfeld lijken zeven levens te hebben.
Google Earth: Rue Cambon linksachter de Place Vendôme
Reacties van Nederlanders in Frankrijk op Nederlanders. Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van J.v. Trier G. d'Olivat
Ha Ferry, dit vond ik nou een leuk stuk! Jeannette is ook een veel gebruiker van Chanel 5 . Ik weet toevallig vrij veel van parfums en heb nog even de ingredienten opgezocht. Lichte geuren met jasmijn en vetiver. (Typisch een geur voor Kidman) Wat me wel verbaasd bij zo'n donker type als Coco. Toch heb je waarschijnlijk niet helemaal de betekenis van het cijfer '5' in haar leven begrepen. Na haar dood is natuurlijk opgegaan in de 'vijfde dimensie'
Groet Gerard
Reacties van Nederlanders in Frankrijk op Nederlanders. Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Edward Pionne
Vroeger had je in de prostituee zone waar ik woonde meisjes lopen die zich dan na of voor de sex insprayde met een soort cheap een euro vijftig kostende deo met de naam "wonder seven" ofzo, en dan liepen ze op straat of in de supermarkt , en bepaalde geur, die ik niet kan omschrijven maar als je voorbij zo een meisje liep was het net alsof ze haar drie dagen gedragen slipje voor je neus wapperde,,, een mix van zweet en straat en goedkope chemische bloemen geuren.
Later werd deze geur ook hip bij de rijken , en dan hadden ze nog een extra ingrediënt toegevoegt, een raar soort geur van herfst mos vermengd met de geur van een door de regen nat geregende hond met een subtiele vlaag erin van musk. In disco's rook je die geur best wel vaak , maar ik weet de naam alleen niet. De geur maakte me altijd wel nieuwsgierig als man zijnde , maar nu is het jaren later en ik kom nooit meer in disco's , wellicht zou ik de geur nu anders ervaren.
Heel anders is de geur Angel, ik liep een keertje over straat en rook opeens het parfum van een meisje, en vroeg aan haar wat de lekkere geur was, iets wat ik niet vaak doe omdat ik niet vaak nieuwsgierig ben maar deze keer wel dus.
Zelf ben ik ginger dus daarmede lichtelijk allergisch voor alles wat met zeep en zo te maken heeft dus ik koop nooit parfum.
Reacties van Nederlanders in Frankrijk op Nederlanders. Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van suzywong
Een boeiende vrouw Coco, dank voor deze mooie reportage
Reactie van Boudewijn Bolderheij
Ferry,
Wat leest dit heerlijk weg. Dank je wel.
Ik vind (te) luxe merken en (te) dure spullen belachelijk.
Daarnaast krijg ik enorme hoestbuien van parfums e.d.
En dan zo'n meisje dat uit het niets zo iets groots opbouwt. Geweldig.
Ik heb genoten van het verhaal, van je schrijfstijl, van het geheel.
DANK
Reactie van Jos van den Hout
Ferry.
Weer bedankt voor je schitterend omschreven stukje historie.
Groetjes
Jos