Afgelopen dinsdag 6
oktober ben ik benaderd voor een live interview op Radio 1 voor het programma;
'Dit is de Nacht', over de Moulin Rouge. Op 6 oktober 1889, precies 127 jaar
geleden, opende aan de voet van Montmartre een bijzondere attractie, een danszaal
van, in die tijd, ongekende allure.
Tot op de dag van
vandaag heeft Parijs een aantrekkingskracht die, zelfs voor mensen die er nog
nooit zijn geweest, duizelingwekkend is. Met zijn vele bezienswaardigheden is
het dè bestemming voor toeristen afkomstig uit alle landen van de wereld. De
wijdverbreide clichés over de stad der liefde bevatten. zoals elke
gemeenplaats, een deel waarheid: zoals de langbenige maar stuurse Parisiennes,
de man met zijn baguette en alpinopet, de norse maar oh zo efficiënte obers, de
kunstenaars en bohemiens, de absint, de cancan en bovenal een bruisend
nachtleven. Als je eens Parijs bij nacht hebt gezien, dan pas begrijp je de
bijnaam lichtstad. Vooral als je staat op de heuvel van Montmartre in de
schaduw van de machtige kerk van het Heilig Hart; de Sacré Cœur. Dan zie je de
lichtjes en voel je de adem van deze nooit slapende stad. Beneden op de place
Blanche staat al sinds 1889 de Moulin Rouge, als baken in de nacht, de helrode
molen, het centrum van een bruisend Parijs. Of niet? Zelfs de meest trotse
Parijzenaars zien hun Moulin Rouge als een deel van het verleden, een
attractie, een toeristenval. Wanneer en waarom is deze ommekeer eigenlijk
gekomen en is het cabaret de naam van icoon nog waard? U leest er alles over in
deze blog.
De Moulin Rouge aan de place Blanche anno 1900
Moulin
Rouge is groots geworden door het eigenwijze karakter van Montmartre. In de
film van Baz Luhrmann's Moulin Rouge uit 2001, de film werd bekroond met twee
Golden Globes en genomineerd voor acht Oscars, werd Montmartre door de
hoofdpersoon afgeschilderd als "center of the bohemian world" maar
ook als "a village of sin". Beide
uitdrukkingen zijn van toepassing, Montmartre staat ook vandaag nog los van de
rest van Parijs.
Door
de geografische afscheiding van de stad kon Montmartre zich in de 19e eeuw ontwikkelen
tot het meest decadente deel van de stad. Bekende artiesten hebben er gewoond:
Henri Toulouse de Lautrec, Auguste Renoir, Georges Bracque, Guillaume
Appolinire, Pablo Picasso, Van Gogh en meer.
Al
sinds 1860 is de Franse hoofdstad een toeristische trekpleister en vanwege het
buitensporige nachtleven in Montmartre werd Parijs in de 19e eeuw de hoofdstad
van plezier. Medeplichtig hieraan waren de zogenaamde cocottes, de courtisanes
of de talrijke luxeprostituees. Een van
de meest beroemde 'Cocottes' was uit die tijd Coca Pearl die liefkozend 'la
grande horizontale' of 'plat du jour' werd genoemd.
Parijs
1889, het begin van de industriële revolutie en de komst van vele
wereldtentoonstellingen naar Parijs. De mooie eeuw of de Belle epoque, de sfeer
van nonchalance, het onbezorgde leven of zoals de Fransen het benoemen; 'joie
de vivre'. Het was de tijd van de automobiel, de telefoon, het elektrisch
licht, de fotografie en de film, maar ook de fysica, geneeskunde en de haute
couture. Parijs als centrum van de wereld.
Parijs
barste van de cafés cabarets en dance halls, die dienden als ontmoetingsplaats
voor de bohemiens en de kunstenaars. Het neveneffect van al deze ontwikkelingen
was een scepsis tegenover het belang van geloof en andere morele waarden. Geen
wonder dat op de plek van een dance hall genaamd 'La Reine Blanche', Joseph
Oller en Charles Zidler op 6 oktober 1889 de Moulin Rouge openden, op de Place
Blanche, aan de voet van Montmartre. Hèt mekka van het Parijse nachtleven.
Joseph Oller (1839-1922) een in Catalonië geboren
zakenman die zijn fortuin maakte in Parijs als uitvinder van een nieuw soort
wedsysteem; 'Pari Mutuel', en zo indruk maakte als bookmaker bij het
paardrennen. Dit gaf hem de middelen om samen met zijn compaan Charles Zidler (1830-1897) niet alleen
de Parijse muziektempel Olympia, de Jardin de Paris, maar ook de Moulin Rouge
te bouwen. Bij dat laatste kwam hun perfectionisme naar boven. Zij wilden het
grootste en mooiste cabaret creëren. Een tempel opgericht als ode aan de vrouw
en de dans.
Op de butte stonden
ongeveer 30 windmolens
Het
gebouw van de Moulin Rouge diende als eerbetoon aan de ongeveer 30 windmolens
die jarenlang de heuvel van Montmartre hadden gesierd. Dankzij het bijzondere
interieur, ontworpen door Adolphe Willet, met een gigantische dansvloer,
alomtegenwoordige spiegels, elegante gaanderijen met privé loges, wisten Zidler
en Oller de allerrijksten zich te laten mengen met de inwoners van het hippe
Montmartre. De grootste verrassing bevond zich in de tuin. Een enorme olifant,
oorspronkelijk ontworpen voor de wereldtentoonstelling van 1889 waar je voor
een oude Franse franc, een wenteltrap kon beklimmen en kon genieten van een zeer
sensueel buikdansspektakel.
De
'Bals de Moulin Rouge' groeiden in ijltempo uit tot hooggeprezen en
drukbezochte evenementen, waar de meisjes mede dankzij het onstuimige ritme van
de cancan even flexibel omsprongen met hun ledematen als met hun moraal. Oller
en Zidler beloofden niet voor niets goud en vrouwenbenen aan het publiek. Al
gauw kreeg het cabaret de bijnaam Le Premier Palais de la Femme'. Onder het
bewind van Zidler werden heel wat legendarische sterren naar de molen gelokt
zoals; La Goulue (danseres), Colette (mime), Yvette Guilbert (zangeres) en Jane
Avril (danseres). Hij was het bovendien die de cancan invoerde als belangrijke
attractie.
De grote olifant in de tuin
van de Moulin Rouge was afkomstig van de wereldtentoonstelling van 1889
Het
was in die periode dat de kunstenaar Henri
de Toulouse-Lautrec er een veelgeziene gast was. Zoals vele schilders
voelde Henri De Toulouse-Lautrec zich aangetrokken tot de wereld van de
prostitutie. In het nachtelijk leven vindt De Toulouse-Lautrec de vrijheid om
te schilderen wat hem boeit: het leven zelf, de mensen die hem interesseren, in
een omgeving waarin hij zich thuis voelt. Hij schildert de milieus die pas
opbloeien bij kunstlicht, wanneer Parijs zich in het duister hult. Vooral in
cabarets als Le Chat Noir, de Boule Noir en de Moulin Rouge vindt hij de
mensentypes die hem boeien.
De
meisjes van plezier aanvaardden de kleine misvormde schilder en duldden hem als
één van hen. De Toulouse-Lautrec leed aan Pycnodysostose, een kwaal die
dwerggroei tot gevolg had en waarschijnlijk wordt veroorzaakt door incest of
inteelt. Kleiner dan anderhalve meter, met een normaal volgroeide romp en hoofd
maar met te korte armen en benen, brede neusvleugels, een ingevallen kin,
felrode en getuite lippen, en een veel te grote tong waardoor hij onophoudelijk
lispelt en kwijlt. (Bron Wikipedia).
Henri Toulouse de Lautrec en
het affiche dat hem beroemd maakte
In
1891 kreeg Toulouse-Lautrec van Charles Zidler de opdracht om een
promotieposter te maken voor de Moulin Rouge. Dit werd voor beide partijen een
winstgevende onderneming. Het succes van de poster bracht onmiddellijke
bekendheid aan de schilder en een nieuw publiek naar de Moulin Rouge. Het
affiche toont La Goulue in volle beweging met een been in de lucht en haar
onderrokken zichtbaar vergezeld door Valentin le Décossé, de enige mannelijke
danser uit de periode.
Hij
trouwde nooit, scheidde liefde en seks en had ontelbare verhoudingen, maar
meestal van korte duur. Zijn chronisch gebrek aan nachtrust ging gepaard met
alcoholmisbruik. Bovendien leed hij aan syfilis. In 1901 stierf hij als gevolg
van een beroerte.
De
overweldigende bloei uit de beginjaren verloor na verloop van tijd aan kracht
en eind 1902 werd het laatste bal op een algemene onverschilligheid onthaald.
Zelfs de cancan was uit de mode. Wat weinigen weten is dat de Moulin Rouge ook
een Nederlands tintje kende. Het was de Nederlander Eduard Niermans die in 1903
de danszaal van de Moulin Rouge ombouwde tot concertzaal. Tot aan de Eerste
Wereldoorlog wist het etablissement zich te transformeren tot een echte tempel
van de operette met spektakels al: Voluptata, la Feuille de Vigne en le Rêve
d'Egypte.
De cancan die de Moulin Rouge wereldberoemd maakte (scene uit Féerie)
In
1907 maakte een charmante nieuwelinge Mistinguett haar debuut. Jeanne
Florentine Bourgeois werd door een liedjesschrijver ontdekt als zingend
bloemenmeisje die haar de naam Miss Tinguette gaf. Ze eigende zich de naam toe
en maakte er een woord van en liet de 'e' aan het einde vallen. Haar
aanwezigheid zouden de shows voor een lange tijd doen veranderen en haar
creatie van het concept Music-Hall was het begin van een nieuw succesverhaal.
De mix van populaire liedjes, komedie en uiteenlopende acts vol pluimen,
pailletten, dansers en danseressen, vormde een onnavolgbaar spektakel.
In
1915 verwoeste een grote brand de grote zaal van de Moulin Rouge en het duurde
tot 1925 voor het nieuwe gebouw compleet met wintertuin, cabaret en art déco
gehoorzaal werd geopend. Nieuwe revues volgde elkaar snel op, allemaal geïnspireerd
door de stijl van Broadway. Legendarische creaties als Revue Mistinguett (1925)
en Ça c'est Paris (1926). In 1929 verliet de ster de Moulin Rouge en werd het
theater met 1500 zitplaatsen overgenomen door Pathé, die er één van de grootste bioscoopzalen van Europa
van maakte.
Voor
en tijdens de Tweede Wereldoorlog werd er in Parijs niet veel plezier gemaakt,
al waren er wel wat glamoureuze shows die werden opgevoerd voor een publiek van
hoofdzakelijk Duitse soldaten. Het enige noemenswaardige optreden in de Moulin
Rouge was dat van Édith Piaf, een paar dagen voor de bevrijding in 1944.
De huidige grote zaal van de Moulin Rouge na de verbouwing in 1962
De
heropleving van de Moulin Rouge liet ruim 6 jaar op zich wachten na de overname,
in 1951, door George France, alias Jo France de eigenaar en oprichter van
Balajo. Hij startte onmiddellijk met renovatiewerkzaamheden om de Moulin Rouge
zijn oude grandeur te laten herwinnen. Het huidige interieur van de zaal danken
we aan Henri Mahé. Zijn geschilderde ontwerpen verrukken tot vandaag de
duizenden bezoekers. Jo France herintroduceerde bovendien de French cancan en
de soirées dansantes. Succesvolle sterren uit die tijd verdrongen elkaar om op
te mogen treden in de rode molen: Luis Mariano, Charles Trenet, Charles
Aznavour, Bourvil en Lena Horne.
De rode molen, al 126 jaar een icoon van de stad Parijs
In
1955 kwam de Moulin Rouge in handen van de eigenaars van Le Lido, gevestigd aan
de Champs Elysées. De gebroeders Joseph en Louis Clérico transformeerden de
Moulin Rouge helemaal. Onder andere door
de inrichting van een grote keuken om aan het meer en meer
internationale publiek een dinerspektakel te kunnen bieden. De dinner-shows
werden een van de meest begeerde Parijse attracties. In 1962 volgde nog een
verbouwing onder leiding van Jacki Clérico de zoon van Joseph. Hij vergrootte
de zaal en installeerde een reusachtig aquarium dat vanuit het niets op het
toneel verscheen vol met schaars geklede danseressen die bewogen als
bekoorlijke zeemeerminnen. Na het succes in 1963 van de show Frou Frou koos
Jacki Clérico als gevolg van bijgeloof, alleen nog voor titels met een 'F'. De effen
volgden elkaar snel op: Frisson (1965), Fascination (1967), Fantastic (1970),
Festival (1973, Follement ( 1976) Frénésie (1979), Femmes Femmes Femmes (1983).
Het
honderdjarig bestaan van de Moulin Rouge werd gevierd met de show 'Formidable',
die tussen 1988 en 1999 door meer dan 4,5 miljoen bezoekers werd bezocht. Op 23
december 1999 vond de première plaats van de nieuwe extravagante show die nu
nog steeds te zien is 'Féerie'.
In
2012 heeft een team van internationale kunstrestaurateurs nog een historische
fresco met zeer veel zorg verwijderd, schoongemaakt en gerestaureerd. De
fresco, geschilderd op jute door Henri Mahé in 1951, is een nauwkeurige replica
van het origineel, dat geschilderd was door Henri de Toulouse-Lautrec op de
zijkanten van de woonwagen van de beroemde cancan danseres Louise Weber, beter
bekend onder haar artiestennaam La Goulue. Het origineel is nog steeds te zien
in het Parijse Musée d'Orsay. De fresco van Mahé is inmiddels al weer in al
zijn glorie hersteld en terug op zijn oude plek, in de grote zaal beschermd
achter veiligheidsglas. Goed voor de volgende zestig jaar.
De
Moulin Rouge is al decennia lang een belangrijke inspiratiebron voor schilders,
afficheontwerpers, filmmakers en fotografen. De nachtclub staat nog steeds
symbool voor de bruisende Belle Époque en de levensstijl die de vrijgevochten
bohemiens van Parijs zich aan het einde van de negentiende eeuw hadden
aangemeten. Nu is het de plek van prachtige shows met half naakte tableaux
vivants. De huidige show Féerie loopt nog steeds en kostte de lieve som van 8
miljoen euro.
Mijn souvenirs uit 1969, 1996, 2004 en 2014
Zeven
dagen per week, met twee shows per dag (21.00 uur en om 23.00 uur), wordt u
ontvangen door een zwarte brigade van 120 medewerkers. Het prachtige theater,
geheel in de sfeer van de Belle Époque, biedt plaats aan 900 gasten, die overal
goed zicht hebben op het toneel. De choreografie is van Bill Goodson en verder
bestaat 'Féerie' uit een groep van 100 artiesten, waaronder 60 langbenige Doriss
Girls bestaande uit 14 nationaliteiten. 1000 Kostuums met veren, bergkristallen
en pailletten, ontworpen door Corrado Collabucci en vervaardigd in de
beroemdste Parijse ateliers, schitterende settings met stralende kleuren en
unieke ontwerpen van Gaetano Castelli, gemaakt door Italiaanse kunstenaars.
Verder de beste internationale en opzienbarende acts en dit alles met muziek
van Pierre Porte, uitgevoerd door zo'n 80 muzikanten en 60 leden van het koor.
Dit alles onder het genot van een goed glas champagne. En nu we toch met
cijfers bezig zijn. Per jaar worden hier meer dan 240.000 flessen champagne
geschonken.
De nieuwe visual voor 2015
Eigenlijk
mogen we vaststellen dat de Moulin Rouge nog steeds een icoon is van deze stad.
Bron en fotografie:
Moulin Rouge Paris
7
dagen per week dinner & show 19.00 uur, start show 21.00 uur vanaf € 190
per persoon, 2e show start 23.00 uur vanaf
€ 102 per persoon. Voor Informatie en reserveringen Moulin Rouge
00.31.1.53.09.82.82
7 dagen in de week, 52 weken lang, 2 shows per dag; ca c'est Féerie
Mooi verhaal op Radio 1.
BeantwoordenVerwijderenZoals altijd, mooi verhaal. Complimenten!
BeantwoordenVerwijderenReacties van Nederlanders woonachtig in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Susan
Genoten weer, kijk uit naar deel 2
dankjewel.
S.
Reactie van Ton Hilderink
Dag Ferry.
Wat een schitterend informatief stuk en wat weet u iedere keer prachtige foto's te selecteren die het tijdsbeeld weerspiegelen. Moest glimlachen om de term 'plat du jour in die specifieke context. Fijn verhaal.
Reactie van Boudewijn Bolderheij
Ferry,
Eén van mijn kleinzonen, die van twaalf, zou jou een heel oneerlijke man vinden.
Een schitterend verhaal schrijven, dat met sublieme foto's decoreren en dan halverwege stoppen.
Mede namens Redouan,
Met vriendelijke groeten,
Boudewijn Bolderheij
Reactie van Anton Noë
Wat een geweldig artikel weer!
Reactie van Victor
Het meest bekende boek van Guy de Maupassant, getiteld Bel Ami uit 1885 getuigt nog van het bruisende nachtleven in de Moulin Rouge. De hoofdrol speler pikte er een vrouw op die later ruzie ging maken met z'n maitresse. Het zijn maar twee korte episodes die zich er afspelen. Ik kan u het boek aaraden, u kunt het gratis (in het Frans) downloaden naar uw e-reader of tablet.
Ik meen me overigens te herinneren dat de danseressen een jaar of wat geleden in staking gingen vanwege het miezerige loon dat zij kregen.
Reactie van Susan
Wauw heerlijk en ik heb er gezeten en ik heb het gezien mocht na 7 jaar huwelijk met toestemming van mijn mannetje, even buitenspelen in Paris.
Reactie van Theodora Besse
Ik heb even gewacht met reageren tot deel 2 was verschenen. Heb weer genoten van verhaal en foto's, die, al waren ze niet van jezelf, heel mooi erbij zijn uitgezocht. Pierre La Mure heeft in 1953 een biografie geschreven over Henri de Toulouse-Lautrec, getiteld Moulin Rouge. Voor mij is je artikel een aanleiding om het opnieuw aan te schaffen en te herlezen. In de Wikipedia in het kort het fascinerende levensverhaal van deze grote kunstenaar, die slechts 36 jaar oud werd.
Reactie van Jos van den Hout
Ferry, Wederom genoten.
Bedankt en groeten
Jos
Reactie van El Burro Català
Weer heel mooi. Waarvoor dank!
De Moulin Rouge in zwart/ wit. Geinig.