Als ik in de stad ben
wandel ik altijd een willekeurig stuk langs de Seine. Een wandeling langs de
Seine is zoiets als rustig door immense schilderijen glijden die elkaar
opvolgen. Op sommige stukken kun je de lichtelijk oververhitte massa toeristen
achter je laten en kom je in een onwezenlijke rust. Soms voel je je onderweg
alleen op de wereld, wanneer je al een tijdlang geen levende ziel meer bent
tegengekomen.
Daar op die verlaten plekjes laat de Seine ons mondjesmaat in
haar charme delen en houdt ze de drukte van de stad op veilige afstand. Sinds
mensenheugenis is de Seine de as van Parijs die de stad splitst, maar de twee
delen tegelijk ook verbindt, zo mooi vormgegeven in het logo van de Parijse
Métro, de RATP. In Parijs verglijdt de tijd, zoals het water van de Seine
tussen de met geschiedenis en emoties beladen oevers voortkabbelt. De Seine als
spiegel van de stad. Op sommige dagen een gele tint onder de kwikgrijze hemel,
op andere dagen helder blauw met zilvertinten waarin een stralende hemel
weerspiegelt zoals in een schilderij van Monet. Geen wonder dat Clovis, de
Franse uitvinder van de monarchie, in het jaar 506 Parijs als residentie koos.
Een wandeling langs de Seine is zoiets als rustig door immense schilderijen glijden die elkaar opvolgen
De Seine en zijn kades
zijn net zo kenmerkend voor de stad als de vele monumenten Zij verdeelt de stad
in de Rive Gauche (linkeroever) en de Rive Droite (rechteroever) en dankt haar
naam aan niemand minder dan Julius Ceasar. De rivier heeft een lengte van 776
kilometer en loopt van het dorpje Source-Seine,
zo'n 30 kilometer ten noordwesten van Dijon, naar Het Kanaal. Even
buiten Parijs voegt zij zich samen met de Oise en de Marne. Tot aan de 14e eeuw
waren de oevers van de Seine een wirwar van sleeproutes en gespecialiseerde
havens. De eerste quai (kade) die werd aangelegd in 1313 was de Quai des Grands
Augustins, maar het was de rechteroever die zich het snelst ontwikkelde, die de
Koninklijke tuinen; de Tuilerieën met de Quai des Célestines verbond. Lodewijk
XVI ontwikkelde uiteindelijk de linkeroever met de aanleg van de Quai
Saint-Bernard via Saint-Michel en de Quai des Grands Augustins, helemaal tot
aan de Invalides. Aan Haussmann danken we de bomen die de lange stukken van de
kades opfleuren en 's zomers zorgen voor de nodige schaduw.
De Seine en Île de la Cité gezien vanaf de pont du Carrousel
In deze blog beperk ik
mij tot dat deel van de Seine dat tussen de Parijse ringweg, de boulevard Périphérique, stroomt. De rivier komt binnen
aan de oostzijde bij de Val de Marne en vormt daar de scheiding tussen het 12e
en 13e arrondissement. Om vervolgens aan de zuid-west zijde, bij Boulogne
Bilancourt, de stad weer te verlaten aan de grens van het 16e arrondissement.
Dit stuk is maar 13 kilometer lang. De rivier stroomt met een gemiddelde
snelheid van 2 kilometer per uur en is het breedst +/- 200 meter bij de Pont de
Grenelle. Het smalst, slechts 30 meter bij de Quai de Montebello. U weet wel,
die brug met duizenden hangsloten bij de Notre Dame. De diepte varieert van
3,40 mtr bij de Pont Nationale en 5,70 mtr bij de Pont Mirabeau. 37 bruggen liggen
er over het Parijse gedeelte van de Seine.
Clochards slapen er
onder, vrijplaats voor verliefde stelletjes, inspiratiebron voor schrijvers en
kunstschilders en een schuilplaats voor de regen. De bruggen van Parijs spelen
een grote rol in het culturele landschap van de stad. De oudste brug is de Pont
Neuf (1578 - 1604), de meest versierde brug is de Pont Alexandre III (1896 -
1900). Het mooiste uitzicht over het historische hart van Parijs heeft u vanaf
de voetgangersbrug Passerelle des Arts, een stalen reconstructie van de eerste
gietijzeren brug van Parijs uit 1804. Andere prachtige bruggen zijn: Pont de
Bir-Hakeim (1903 - 1905) met een bijzonder uitzicht op de Eiffeltoren en de
Pont de la Tournelle (1928) met een adembenemend zicht op Île de la Cité en de
Notre Dame.
Het Parijse quartier Tolbiac met de Bibliothèque Nationale de France
We gaan de Seine volgen
vanaf de oostkant van Parijs in de wijk Tolbiac (metrostation Quai de la Gare).
Wie op zoek is naar vernieuwing vindt die zonder moeite in het 13e
arrondissement. Een wijk in beweging of zoals de Fransen zeggen: "Un
quartier qui bouge". Wie op een actuele kaart van Parijs kijkt ziet rond
de nationale bibliotheek een groot wit gebied gemarkeerd met 'secteur en
traveaux'. Zo'n twintig jaar geleden begon men hier met de herinrichting van
deze zone, Tolbiac genaamd. En deze werkzaamheden gaan nog door tot 2025. De
opening van de Bibliothèque National de France in 1995 en de aanleg van metrolijn 14 was het
startsein voor het grootste project op het gebied van stadsvernieuwing in
Parijs sinds baron Haussmann.
De Bibliothèque Nationale de France met de signatuur van Dominque Perrault
De grootste bouwkundige
trekpleister van de Paris Rive Gauche, is het project dat François Mitterand
vlak voor zijn dood in 1996 nog wel heeft ingewijd maar niet meer officieel
heeft kunnen openen. In augustus 1989 won de toen 36 jarige architect Dominque
Perrault de architectuurwedstrijd voor de bouw van de Bibliothèque Nationale de France (BNF). Vier torens in de vorm van
een open boek en het duurste project van 'les Grands Traveaux' van François
Mitterand, zo'n slordige 1,2 miljard euro. Elke toren is 80 meter hoog en heeft
22 verdiepingen. De vier torens kregen poëtische namen: Toren 1 - Tour des
Temps (Toren van de Tijd), Toren 2 - Tour des Lois (Toren van de Wetten), Toren
3 - Tour des Nombres (toren van de Getallen) en Toren 4 - Tour des Lettres (Toren
van de Brieven). Alle torens zijn voorzien van een speciale bescherming tegen
invallend zonlicht. 7 cm. dik glas, dan opnieuw dik glas en dubbelzijdige
houten zonweringen. Binnenin wordt de temperatuur constant op 18°C gehouden en
de luchtvochtigheid op 55%. 450 km rekken zorgen voor een opslag van 15 miljoen
boeken. 8 km rails en 300 wagentjes zorgen voor het transport van alle
documenten. Per jaar komen hier zo'n 1 miljoen bezoekers. De vier torens
omsluiten een bijzondere binnentuin, die het beeld oproept van een kloostergang
waar de monniken kwamen mediteren. Eigenlijk is het eerder een stukje bos dan
een tuin en dan nog een bos waar je niet in mag en alleen van boven mag
bekijken. Jammer maar toch weer heel bijzonder. De 200 dennenbomen werden
overgeplaatst van het forêt de Normandië. Het onderbos bestaat uit heide,
varens en wilde aardbeien. Het uitgestrekte rechthoekige binnenplein is bedekt
met hardhout van de tabebuia. Het hout heet in Nederlands 'Surinaams
groenhart'. Ook vanuit het binnenplein heeft u weer fraaie vergezichten over
het 12e arrondissement.
Het drijvende zwembad in de Seine
Voor u ziet u het
drijvend zwembad Joséphine Baker dat
in 2006 openging. Het bad is aangelegd op een boot en maakt het mogelijk om
vlak boven de Seine te zwemmen. Het glazen plafond kan in de zomer in zijn
geheel open. Het zwembad meet 25 x 10 meter en heeft een zonnedek met 300
plaatsen. Het zwembad is gevuld met gefilterd en gezuiverd Seinewater.
Vervolgens passeren we
de futuristische voetgangersbrug, de Passerelle
Simone-de-Beauvoir, de 37e brug van Parijs. Een knap staaltje techniek en
vormgeving van de architect Dietmar Feichtinger. 190 meter lang en ze overbrugt
de Seine zonder enige pijler. De brug is gebouwd in de Elzas en over het water
naar Parijs vervoerd, waar ze midden in de nacht in een paar uur werd
gemonteerd. De Parijzenaars noemen haar 'la lentille', de lens, vanwege de twee
elkaar kruisende bogen die het geheel de vorm van een oog geven. Aan de
overzijde bevindt zich het 12e arrondissement en het Parc de Bercy.
De futuristische voetgangersbrug, de Passerelle Simone-de-Beauvoir
We passeren de Pont de
Bercy en u ziet een futuristische constructie van groen getinte glasplaten, die
als een gifslang langs het gebouw kronkelt. Door de weerspiegeling van het
groene glas kleurt de Seine smaragdgroen. Les
Docks - Cité de la Mode et du Design is ontworpen door het
architectenbureau JAKOB+MACFARLANE; de Franse architect Dominique Jakob en de
Nieuw-Zeelander Brendan Macfarlane en heeft nu al de bijnaam de "groene
gifslang". Het is gebouwd rondom het karkas van de oude entrepots van het
treinstation Austerlitz (les Magasins Généreaux d'Austerlitz). Kosten grofweg
zo'n 44 miljoen euro. 4 Etages met een totale oppervlakte van 14400 m².
De opening vond plaats in
2012. Het Institut Français de la Mode (IFM) is verdeeld over drie etages. Op
de tweede etage een museum annex expositieruimte. Op de bovenste etage is een
park aangelegd met een fantastisch uitzicht over de Seine en het Parc de Bercy.
Verder het restaurant Nüba en nachtclub annex lounge bar, genaamd 'Moon Roof'.
Inmiddels de tweede nachtclub van 'Le Baron' Lionel Bensemoun. Een derde van
het gebouw is in gebruik als expositieruimte, inclusief studio’s voor
muziekproducties, cafés, restaurants, mode- en designwinkels. Op de begane
grond vindt u diverse mode- en designwinkels en twee restaurants. M.O.B.
overgewaaid uit New York, het eerste vegetarische burgerrestaurant in Parijs.
Restaurant Wanderlust; een lang gekoesterde wens van drie vrienden (Fouad
Ezzitouni, Olivier Grandclaude en Ahmed Chaoui). Sinds zijn opening in 2012
'the place to be'. Een moderne bistro met een terras van 1600 m2 dat uitzicht
biedt over de Seine. Zowel overdag als 's nachts geopend.
Les Docks - Cité de la Mode et du Design
Aan de overzijde ziet u
het futuristische gebouw van Le
Ministère de l'Économie et des Finances. Toen besloten werd het Musée du
Louvre uit de breiden betekende dit ook dat het ministerie van Financiën uit de
Richelieu-vleugel moest vertrekken. De boten aan de onderzijde van het
ministerie dienen ervoor dat de minister van Financiën en zijn topambtenaren de
Assemblée Nationale (de Franse Tweede Kamer) filevrij, over het water kunnen
bereiken.
Bij de pont Saint Louis,
de verbindingsbrug tussen Île de la Cité en het Île Saint-Louis dalen we af
naar de Seine naar de punt van de quai de la Bourbon. Daar heb je een prachtig
uitzicht over de Seine en een fraai doorzicht onder drie bruggen: de pont
d'Arcole, pont de Notre Dame en de pont au Change. Nog altijd is het Île Saint
Louis een dorp midden in de stad. Hier heerst een haast provinciaalse rust. Het
lijkt zelfs of de bewoners en de middenstanders anders zijn dan elders in de
stad, hartelijker, vriendelijker. Aan de overzijde licht de Marais maar wij
nemen de quai de Bourbon. De zon streelt de goudbruine gevels van een rij
prachtige hôtels die ooit toe hebben behoord aan grote Franse geslachten. Op
nummer 19 het hôtel de Jassaud (het mooiste pand van de kade) waar Camile
Claudel, een Frans beeldhouwster, (zij speelde een belangrijke rol in het leven
van de beeldhouwer Auguste Rodin) haar atelier had. Iets verderop, aan de quai
d'Anjou op nummer 17, het hôtel Lanzun, ooit eigendom van de graaf van Lanzun.
De dichters Charles Baudelaire en Théophile Gautier huurden hier hun kamers.
Het pand was ook beroemd door de Club des 'Hachichins' of te wel de club van
hasjrokers en dat in de 17de eeuw. Iets verder stroomopwaarts, in de knik die
de kade op de kop van het eiland maakt, een van de mooiste herenhuizen van
Parijs: het hôtel Lambert, gebouwd in 1640. Beroemdheden, waaronder Chopin en
Voltaire maar ook de Franse filmactrice Michèle Morgan, hadden hier hun
residentie. Het fraaie herenhuis is nu in het bezit van Prins Abdullah bin
Khalifa al-Thani, de broer van de emir van Qatar. In 2007 hebben ze hier maar
liefst 80 miljoen euro voor betaald aan de familie van Guy en Marie-Hélène de
Rothschild. Het gebouw wordt voor de tweede keer volledig gerestaureerd na een
fatale brand op 10 juli 2013.
Île Saint-Louis gezien vanaf de pont de Sully
Geniet wederom van een
prachtig uitzicht over de Seine vanaf de square Barye, het enige overblijfsel
van een voormalige terrasvormige tuin aan de oostpunt van het eiland. Naar het
schijnt kwam de kroonprins, de toekomstige Lodewijk XIII hier graag naakt
zwemmen. En ook heden ten dage tref je hier veel zonaanbidders aan, die het
heerlijk vinden om naakt te zonnen. We blijven de Seine volgen via de quai de
Béthune vol met elegante herenhuizen. Op nummer 24 stierf President Georges
Pompidou. We vervolgen onze weg via de quai d'Orleans met op nummer 18 het zeer
fraaie hôtel Rolland.
Op de rechteroever van
de Pont Marie tot aan de Quai du Louvre, en op de linkeroever van de Quai de la
Tournelle tot aan de Quai Voltaire, een gebied dat inmiddels tot Unesco World
Heritage Site is verklaard, maken ruim 240 'bouquinistes' gebruik van 900
groene boekenkisten. Zij huisvesten meer dan 300.000 oude boeken, een zeer
groot aantal bijzondere tijdschriften,
oude affiches, zeldzame strips maar ook ansichtkaarten. De Seine wordt
omschreven als de enige rivier in de wereld die stroomt tussen twee
"boekenplanken". Naast
boekhandelaar, zijn deze gepassioneerde mannen en vrouwen in de eerste plaats
getuigen van het Parijs van vroeger en nu. Zij vormen een groot cultureel lint
langs de Seinekaden, in de schaduw van grote Parijse monumenten zoals de
Notre-Dame.
Ruim 240 'bouquinistes' maken gebruik van 900 groene boekenkisten
De 'bouquinistes' maken deel uit van het culturele en commerciële
erfgoed, een van de schatten van de stad Parijs. Met hun 900 'dozen' en hun
300.000 boeken, oude of hedendaagse, bieden de boekhandelaren een meer dan 3
kilometer lange culturele wandeling langs de kades van de Seine. De
boekhandelaren bepalen zelf wanneer zij open zijn. Van de gemeente Parijs
hebben zij de verplichting om in ieder geval een aantal dagen per week open te
zijn van 11.30 uur tot zonsondergang.
Aan de westkant van het
Île de la Cité vindt u de oudste en langste brug van Parijs; de Pont Neuf. De
eerste steen werd gelegd in 1578 maar was pas klaar in 1607. In 1985 is de brug
ingepakt in 41.000 m² zijdeachtige stof en 13 kilometer touw, door de
Amerikaans Bulgaarse kunstenaar Vladimirov Javacheff Christo en de Franse
kunstenares Jeanne-Claude. Het bronzen
ruiterstandbeeld midden op de brug is een afbeelding van Hendrik IV met als
bijnaam "le Vert Galant" vanwege zijn reputatie als de grote
verleider. Daal de trap af, achter het beeld, naar de kop van de Seine naar de square du Vert Galant, op het uiterste
puntje van Ile de la Cité. Een klein parkje dat lijkt op de boeg van een schip.
Uw uitzicht vanuit de square du Vert Galant
Al generaties lang een favoriete ontmoetingsplaats voor clochards, jong
verliefden en andere romantici. Geniet van een adembenemend uitzicht op de
Seine, het Hotel de la Monnaie en het Musée du Louvre en het gesloten warenhuis
la Samaritaine¹. Dit idyllische parkje is tevens het aanlegpunt voor de
rondvaartboten van "les Bateaux Vedettes du Pont-Neuf". Let ook nog
even op de versiering van de ronde bogen van de Pont Neuf. Maskerkoppen van
venters, barbiers, vuurspuwers, tandentrekkers, baliekluivers, beurzensnijders
en andere charlatans. Afbeeldingen van mensen die 'beroepsmatig', in de 17de
eeuw, veelvuldig op de brug te vinden waren.
De pont des Arts wachtend op panelen van gehard glas zodat deze weer in ere kan worden hersteld
Aan de overzijde van
het square du Vert Galant, de pont des
Arts. Vergeet vooral niet een kijkje te nemen vanaf deze brug op het
Middeleeuwse Parijs. De oorspronkelijke brug stamt uit 1802 en werd in 1804 in
gebruik genomen. Tot 1849 werd er tol geheven (één sou), zoals gebruikelijk op
vele bruggen in die tijd. Op de dag van de opening betaalden maar liefst 65.000
Parijzenaars om de brug te mogen oversteken. In 1852 werden de twee bogen van
de linkeroever tot één samengevoegd vanwege een verbreding van de quai Conti.
In 1976 vestigde de Inspecteur Général des Ponts et Chaussées (algemeen
inspecteur van Bruggen en Straten) de aandacht op de zwakheid van de brug, die
te wijten was aan de bombardementen van 1918 en 1944 en aan verscheidene
aanvaringen in 1961 en 1970. De brug werd voor verkeer gesloten in 1977 en
stortte na een aanvaring in 1979 over 60 meter in. De wederopbouw gebeurde in
de periode 1981-1984, volgens plannen van de architect Louis Arretche, die de
brug in haar oorspronkelijke staat wilde laten herrijzen. De 155 meter lange
brug werd in staal opgetrokken en het aantal bogen werd verminderd van negen
naar zeven, wat het mogelijk maakte om de brug in overeenstemming te brengen
met de Pont Neuf. De loopbrug werd opnieuw in gebruik genomen op 27 juni 1984
door de toenmalige burgemeester van Parijs Jacques Chirac. In 2008 kwamen de
eerste koppels hun liefdesslotjes ophangen aan de brug en in de daar op
volgende jaren is het aantal slotjes opgelopen tot ruim 700.000 met een extra
gewicht van zo'n 93 ton, alleen aan slotjes. In de zomer van 2015 zijn alle
hangsloten verwijderd omdat de brug onder het gewicht opnieuw dreigde te
bezwijken. Nu wacht de brug op panelen van gehard glas zodat deze weer in ere
kan worden hersteld.
Drijvende tuinen in de Seine bij 'Les Berges de Seine'
Port de Solférino, métro; Assemblée
Nationale, Port des Invalides, métro; Invalides, Port du Gros Caillou, métro;
Alma Marceau
In april 2010
presenteerde de toenmalige Parijse burgemeester Bertrand Delanoë een
opzienbarend en ambitieus plan om de kades langs de Seine nieuw leven in te
blazen en terug te geven aan de Parijzenaars. "Auto's zullen in hogere
mate geweerd worden en wandelaars en fietsers krijgen volop ruimte. De kades
moeten gebruikt gaan worden voor sport, cultuur en natuur", aldus Delanoë.
"We willen de oevers en hun schoonheid teruggeven aan de Parijzenaars en
aan iedereen die van Parijs houdt. Ik wil dat het plaatsen worden om te leven
en te ontspannen, en niet langer een autosnelweg door de stad". In 1991
werden de stenen kades door de Unesco op de lijst van beschermd werelderfgoed
gezet. "Parijs is ontstaan aan de Seine. Hoe kunnen we accepteren dat die
as, die dwars door de stad loopt, alleen nog dient als autoweg?" zei
Delanoë, als een soort indirecte repliek aan Georges Pompidou.
Overal langs de Seine vind je beschutte plekjes
Sinds de zomer van 2012
is het zover. Een boulevard van 2,3 kilometer met in en langs de Seine,
drijvende tuinen, wandelpaden, sportveldjes atletiekbanen, grote
foto-exposities en klimmuren voor kinderen. Dit alles links en rechts
gelardeerd met vers gras, plantenkassen, zitbanken, strandstoelen en heel, heel
veel bloemen. De drijvende tuin alleen als een promenade van 1800 m² gebouwd rond vijf eilanden Een groot deel van
het 40 miljoen euro kostende project werd afgerond in 2013. De nieuwe boulevard
genaamd 'Les Berges de Seine' loopt van net voorbij de Eiffeltoren tot even
voorbij het Musée d'Orsay.
Onbekend maakt
onbemind. De Allée des Cygnes ( métro Bir Hakeim), ook wel bekend als Ile des
Cygnes, is letterlijk een eiland midden in de Seine, de grens tussen het 15e en
16e arrondissement. Het eiland werd in 1827 aangelegd en is vooral tijdens de
warme lente- en zomermaanden een prettige plek voor een wandeling. Het heeft
een lang wandelpad met banken en is omzoomd door bomen. Het is er koel en
rustig. Hier onderga je de rust van de
Seine met zijn boten. Ze gaan gestaag hun weg naar gene zijde van de stad. Hier
blijft het drukke leven ver weg. Dat is de rust van de rivier, die je ook zo
heerlijk kunt beleven langs de vele kades van de Seine.
De Allée des Cygnes gezien vanuit de 'Ballon Air de Paris'
De kop van het eiland
wordt bewaakt door een replica van het beeld dat dit jaar 125 jaar bestaat: Het
Vrijheidsbeeld dat in de haven van New York staat. Dit beeld werd onthuld in
1885, een jaar eerder dan in New York. Omdat toen het bronzen beeld nog niet
klaar was, werd een gipsen kopie gebruikt. Het definitieve beeld werd in 1889
geplaatst. Het originele ontwerp is van Eugene-Emmanuel Viollet-le-Duc en
Alexandre-Gustave Eiffel. De Franse beeldhouwer Frédéric Auguste Bartholdi
heeft het project uitgevoerd en Bartholdi's moeder, Marie, heeft er voor
geposeerd. Er was 15 jaar nodig, van 1870 tot 1885, om het Vrijheidsbeeld te
bouwen in het atelier van Bartholdi aan
de rue de Chazelles, vlakbij het Parc Monceau in Parijs. Het beeld was een
cadeau van Frankrijk aan Amerika, voor de viering van de 100ste verjaardag van de Amerikaanse
onafhankelijkheid. De bouw werd door het Franse volk zelf bekostigd. De
verschillende onderdelen werden in 214 kratten, op een schip, over de
Atlantische Oceaan, naar Amerika vervoerd. Eenmaal in Amerika aangekomen
ontstond er een vertraging van 15 maanden omdat de sokkel nog niet klaar was.
Uiteindelijk werd het beeld onthuld op 28 oktober 1886.
De 'Ballon Air de Paris' in het Parc André Citroën
Tip: Neem de trappen
naar de Pont de Grenelle en vervolg uw wandeling langs de oevers van de Seine
via de quai André Citroën naar het Parc André Citroën. Midden in het park vind
je een van de leukste attracties van Parijs en bij velen nog steeds onbekend:
De 'Ballon Air de Paris'. Een
luchtballon gevuld met 6000 m3 helium die bij kalm weer regelmatig stijgt tot
een hoogte van 150 meter. Een vlucht met deze verankerde luchtballon is uniek.
Al sinds 1999 maken zo'n 50.000 toeristen per jaar een ballonvaart die zo'n 10
minuten duurt, een beleving die ik u zeker kan aanbevelen. In 2008 kreeg hij
een nieuw aanzien en een nieuwe sponsor; Generali. De ballon geeft met kleuren
de mate van luchtvervuiling aan. Donker groen is nauwelijks vervuiling,
lichtgroen matig, geel gemiddeld, oranje betekent smog en rood geeft aan een
zeer hoge vervuiling. 's Nachts licht de ballon die voorzien is van 6400 LED's
fraai op, zodat de hele stad kan zien hoe de luchtkwaliteit van de omgeving is.
In de mand onder de ballon kunnen steeds 30 personen mee om op 150 meter te
genieten de stilte en van een ongekend uitzicht boven Parijs.
Een klein stukje verder
verlaat de Seine weer het Parijs binnen
de périphérique, op de grens van het 15e en 16e arrondissement.
Prachtig is het langs de Seine, vooral die decors, of beter, hele wanden van statige huizen. En dit artikel geeft een mooi overzicht van wat er allemaal nog meer te zien is. Ga zo door, Ferry, met je schitterende foto's en verhalen, ook in het nieuwe jaar!
BeantwoordenVerwijderenDank je Leendert, ga ik zeker doen met naar ik hoop mijn vaste frequentie van een blog per week. Fijne feestdagen,
BeantwoordenVerwijderenFerry
Reacties van Nederlanders in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Jos van den Hout
Hoi Ferry. Weer een bijzondere bijdrage over Parijs. Heel leerzaam. Bedankt er voor.
Voor jou heel prettige dagen en alle goeds voor 2016, met hopelijk nog veel info over Parijs.
Groetjes Jos
Reactie van Anton Noë
Hallo Ferry,
Nou, dat wordt toch weer wandelen. Heerlijk trouwens. Wat een prachtige foto's weer.
Nederlanders.fr wenst je fijne kerstdagen toe en een in alle opzichten FanParistique 2016!
Reactie van Jan Linnemann
Hallo Ferry. Wat een weer prachtige bijdrage over Parijs. De kunst van jouw schrijven is, dat ik mij aan de hand voel meegenomen als een echte wandeling door Parijs. Heel veel dank.
Ik wens jou fijne dagen en een goed, gezond en voorspoedig 2016 toe. Dat wij maar veel van je mogen lezen.
Reactie van Wouter van Zuilekom 1 uur geleden
@Ferry
Wat een informatief en inspirerend stuk.
Ik had al het plan opgevat om in het voorjaar in Bercy te gaan logeren en dan langs de Seine lopend en/of met een huurfiets naar het centrum te gaan.
Jouw stuk zal daar zeker veel aan toevoegen.
Wouter