Zeker, u heeft er waarschijnlijk
vaak vóór gestaan, maar bent u er ooit naar binnengegaan? Met deze blog hoop ik
daar verandering in te brengen.
Het is 14 januari 1858,
Napoleon III en zijn vrouw Eugénie ontsnappen maar nipt aan een aanslag op de
keizer in het operagebouw in de rue Le Peletier door de jonge Italiaanse
revolutionair Felice Orsini. Bij de aanslag vallen 8 doden en 156 gewonden. Ook
de paarden van de koets met daarin het Keizerlijk paar komen om. Baron
Haussmann was getuige van deze gebeurtenis. Twee maanden later geeft de keizer
het bevel tot de herinrichting van het quartier en de bouw van een nieuw
vrijstaand operatheater zodat de veiligheid optimaal kan worden gewaarborgd.
Het zogeheten 'nouveau Paris'. In dit nieuwe 'quartier des Grands Boulevards'
moesten cafés, restaurants en warenhuizen zich gaan vestigen. Een wijk waar de
leden, afkomstig uit adel en de gegoede burgerij, zich met elkaar verbonden
kunnen voelen.
Place de l'Opéra met op de achtergrond de Opéra Garnier gefotografeerd op een autoloze zondag in Parijs
In 1860 worden er 170 ontwerpen
gepresenteerd, waarvan er uiteindelijk zeven worden geselecteerd. Uieindelijk
gaat de uitbesteding naar de pas 35-jarige, nog vrijwel onbekende Charles
Garnier. De winnaar wordt uitgenodigd in het Paleis aan de Tuillerieën om zijn
plannen in detail uit te leggen aan het keizerspaar. Het verhaal gaat dat
Keizerin Eugénie zich bij deze gelegenheid openlijk vijandig gedroeg tegenover
de architect omdat haar favoriete ontwerp van Viollet-le-Duc niet was verkozen.
Haar kritiek op het ontwerp was dat het geen stijl had. Het was niet Grieks,
noch Louis XVI noch Louis XV. Welke stijl is dit eigenlijk was haar vraag? Garnier pareerde zelfbewust: "Neen Madame,
die stijlen hebben hun beste tijd gehad. Dit is de stijl van Napoleon III en
dan durft u te klagen?" "Parijs mag geen fabriek worden. Parijs moet
een museum blijven", en daarmee veroverde hij het hart van de keizer.
De achterzijde gezien vanaf de place Diaghilev
De bouwwerkzaamheden
ondervonden vele moeilijkheden. Een waterhoudende ondergrond, de
Frans-Pruisische Oorlog, de opstand in 1871 en een brand. De opera werd in 1875
ingewijd zonder de opdrachtgever, die na een nederlaag in 1870, na de slag bij
Sedan, in ballingschap had moeten gaan. Hij stierf in 1873, 64 jaar oud in
Engeland en werd bijgezet in de Sint Michaelsabdij te Farnborough in het
graafschap Hampshire. Zijn enige zoon Napoleon Eugène Lodewijk werd door Bonapartisten
tot 'Napoleon IV' uitgeroepen. Hij zou echter nooit regeren. Een leuk detail is
dat op de dag van de inwijding Garnier omgerekend € 18 voor zijn plaats in de
tweede loge moest betalen.
Boven op het gebouw aan weerszijde 7,5 meter hoge beeldhouwwerken van Charles Gumery; L'Harmonie en La Poésie
Geen ander bouwwerk
vertelt ons zo veel over de behoefte aan uiterlijk vertoon in een bepaalde
periode als de Opéra Garnier. Het
gebouw presenteert een bombastisch overladen buitenkant die wordt gedomineerd
door een machtige kroon, symbool van de keizerlijke waardigheid van Napoleon
III. De bouw van de opera slokte in veertien jaar bouwtijd drieëndertig miljoen
Franse franc op. Alleen al aan de weelderige decoratie werkten negentig
kunstenaars. Niets duidt op alle 'nieuwe' materialen uit die tijd; ijzer en
glas. De stalen constructies werden fraai ommanteld met steen. Het ontwerp was
duidelijk bedoeld om al vanaf een afstand indruk te maken. Een neo-barokke
paleisfaçade verwelkomt de bezoeker. Diverse kunstenaars zorgden voor de monumentale
beeldhouwwerken waaronder 'La Danse', De Dans, kopie naar Jean-Baptiste Carpeaux,
door Paul Belmondo en vrouwenbeelden die lantaarns dragen en worden
toegeschreven aan Carrier-Belleuse. Daarachter verheft zich de groen koperen koepel
met aan weerszijde 7,5 meter hoge beeldhouwwerken van Charles Gumery (L'Harmonie
en La Poésie) geheel uitgevoerd in bladgoud, gevolgd door een stenen puntdak
waarin het toneelhuis is ondergebracht. Aan de zijde van de rue Scribe bouwde
Garnier het Pavillon de l'Empereur, een paviljoen met een eigen dubbele oprit,
zodat de keizer veilig vanuit zijn koets de suite kon binnengaan die vervolgens
uitkwam op de Koninklijke loge.
De Grand Escallier
Het interieur biedt
alles wat je in 'une nuit a l'opéra' mag verwachten. Een echte entree compleet
met een 'Grand Escalier', een gigantische theatrale trap waarin 33 soorten
marmer zijn verwerkt. Massieve onyx balustrades, grote kandelabers, vrouwenbeelden
die lantaarns dragen, brons, koper en bladgoud, heel, heel veel bladgoud. Een
Grand Foyer waarvan het plafond is bedekt met mozaïeken. Een vijf verdiepingen
hoog auditorium in de vorm van een hoefijzer, met een orgie van rood fluweel, gipsen
cherubijnen en goud bladwerk dat contrasteert met de immense
plafondschildering, biedt plaats aan 1971 zitplaatsen. Een aantal met "vue
partielle", wat betekent, dat je maar gedeeltelijk zicht hebt op het
toneel dat maar liefst 450 figuranten kan herbergen. In 1964 werd de
oorspronkelijke plafondschildering 'Dag en Nacht' van Lenepveu, door Chagall
overgeschilderd met een werk van 220 m² voorstellend motieven uit de wereld van
beroemde opera's en balletten.
Je komt ogen te kort bij het betreden van de centrale hal
Wie niet meteen met
Carmen of Tosca vertrouwd is, kent misschien wel 'the Phantom of the Opera'. In
deze musical wordt gevaren op een meer dat onder de Parijse Opéra Garnier ligt.
Dat is geen fantasie, het bestaat nog steeds en er heeft zelfs vis in
gezwommen. Een technicus kwam op het idee er forellen te kweken. De forellen
'kweekten' evenwel als konijnen en zijn collega's kwamen hier 's middags
vissen. De lepe technicus verving de malse forellen dan maar door barbeel. Het
vlees van de barbeel was de vissers veel te taai en ze lieten het al gauw
afweten.
In 2011 bracht ik een privébezoek
aan het 'meer', compleet met bronnen afkomstig van een zijtak van de Seine de
rivier Grange Batelière en schreef hierover het volgende: Voorzichtig loop ik
achter Gilber Harnay, brandweerman en al vierendertig jaar verantwoordelijk
voor de brandveiligheid van het Palais Garnier, maar voor deze gelegenheid is
hij mijn gids. Met in de ene hand een gigantische bos sleutels en in de andere
hand een krachtige schijnwerper volg ik hem zwijgzaam over stenen trappen en
door de lange smalle gangen, verboden voor het publiek, naar een immense
gewelfde kelder van ruim 2500 m².
De ingang naar het basin onder de opera
We stoppen bij een
ijzeren hek. Mijn gids draait zich om en zegt met een zware stem; "le lac,
c'est ici...", hier is het meer. Hij draait zijn sleutel in het hangslot
en opent de zware ijzeren deur die toegang geeft tot het meer. Met zijn
lantaarn schijnt hij naar beneden langs een ijzeren trap die in het water
steekt. Ongeveer een meter lager schittert het water in het licht van de
lantaarn. Het meer ligt onder onze voeten zegt hij op langzame toon. Het dient
als waterreservoir indien er brand is in het gebouw en voor duiktrainingen van
de Parijse brandweer. Bij een lage waterstand kun je er varen met een boot. Het
meer is eigenlijk een groot caisson van 50 bij 20 meter, zo'n 3 meter hoog en
bezaaid met kolommen.
Even dwalen mijn
gedachten af naar de prachtige slotscene uit de Phantom of the Opera waar het
Spook met zijn geliefde Christine per boot het meer verlicht met honderden
fakkels oversteekt. "Geen weg terug meer, de laatste drempel zijn we
overgestoken, dus sta hier - en kijk hoe
hij brandt… We hebben de weg terug achter ons gelaten…". Het luid
dichtvallen van het ijzeren hek brengt me weer tot de werkelijkheid.
Ook Louis de Funès maakt
in zijn film 'La Grande Vadrouille' (1966) gebruik van deze onderaardse
waterweg.
De musical verwijst ook
naar de grote kroonluchter in de theaterzaal. De proloog begint namelijk met
een veiling waar oude decorstukken en rekwisieten van het Opéra Populaire
theater worden verkocht. Een oudere man, genaamd Raoul Vicomte de Chagny, koopt
een muziekdoos in de vorm van een aap, en herinnert zich nog goed waar hij dit
ding voor het laatst zag. Het laatste stuk dat onder de hamer gaat is een
kroonluchter, die volgens de veilingmeester verbonden is aan het mysterieuze 'Spook
van de Opera' en een door hem vele jaren geleden veroorzaakt ongeluk. Maar
weinigen weten dat dit gestoeld is op een waar verhaal. Op 20 mei 1896 volgen
tweeduizend mensen de repetitie van Faust. Plots begeven de tegengewichten van
dit immense kristallen gevaarte het. De reusachtige kroonluchter die maar
liefst 8 ton weegt stort naar beneden. Als bij een wonder valt er onder de
regen van kristal en brons maar één dodelijk slachtoffer. Zou het Spook van de
Opera hier iets mee te maken hebben gehad?
Het kunstwerk van Marc Chagall met in het midden de 8 ton wegende kroonluchter
In de boetiek kun je
potjes honing kopen van de bijen die op het dak wonen. De korven aarden
blijkbaar uitstekend te midden van de stedelijke drukte, de
verkeersopstoppingen en de pollutie.
Wellicht ontsnapt u een kreetje à la Maria Callas bij het horen van de
prijs ervan. Japanners zijn er gek op en dat bepaald misschien ook wel de marktwaarde.
Vreemd genoeg duurde
het 136 jaar voordat de Opéra Garnier een restaurant kreeg. Op 1 juli 2011 was
het dan zover en kon de creatie van de Franse architect Odile Decq worden
opengesteld voor het publiek. 90 personen kunnen plaatsnemen in de, natuurlijk,
rood gekleurde fauteuils van Poltrona Frau. Via een wel heel apart
trappenstelsel, rijkelijk voorzien van rood pluche kom je in het restaurant dat
gesitueerd is midden in het operagebouw. Onder de authentieke gewelven zweeft
een prachtige mezzanine langs gegolfd glas dat weer de contouren van de
buitenzijde volgt. De verlichting is van
het Italiaanse topmerk iGuzzini. 3 jaar bouwen en 6 miljoen euro's verder was
Parijs weer een bijzondere locatie rijker. Het restaurant met terras is
gesitueerd op de hoek van de rue Gluck en de rue Halévy. Restaurant L’Opéra, onder leiding van Chef Chihiro Yamazaki, is
geopend zeven dagen in de week van 7 uur 's morgens tot middernacht.
Het interieur van Restaurant L’Opéra een creatie van de Franse architect Odile Decq
De Russische danser
Rudolf Nureyev was lange tijd (1983 - 1989) verbonden aan de Opéra Garnier. In
1984 werd bij hem HIV geconstateerd. Niet de ziekte maar hartproblemen werden
de beroemde danser fataal. Hij stierf op 6 januari 1993 in Parijs, slechts 54 jaar
oud. De begrafenisdienst werd gehouden in de marmeren foyer van het Palais
Garnier.
In 1990 nam de nieuwe
Opéra de la Bastille de positie van het belangrijkste Parijse operatheater
over. Sindsdien worden er in de Opéra Garnier nog maar af en toe opera's
opgevoerd. Zij is nu hoofdzakelijk het toneel van operettes, musicals en
ballet. Wie kent niet de prachtige scene uit de Franse film Intouchables met Omar
Sy and François Cluzet, waar Driss en Philippe een voorstelling bijwonen van
Don Giovanni. Driss moet onbedaarlijk lachen bij het zien van een tenor
verkleed als boom en die ook nog eens zingt in het Duits.
De Grand Foyer
Het mooiste is
natuurlijk om het operatheater 's avonds tijdens een uitvoering mee te maken.
Maar het gebouw is ook overdag te bezichtigen.
Elke dag geopend van tien uur 's morgens tot vijf uur in de middag. De ingang
en het loket voor de toegangskaartjes (€ 7,--) bevind zich op de hoek van de
rue Scribe en de rue Auber. Wilt u eens
een privébezoekje brengen aan de Opéra dan kunt u schrijven naar benedicte@cultival.fr
Nog een laatste tip.
Neem na uw bezoek aan de Opéra Garnier plaats op het terras van het aan de
overkant gelegen Café de la Paix, waarvan het interieur ook van de hand van
Charles Garnier is. Hier komt de hele wereld aan je voorbij. Overdag is de
buurt vooral druk met handel, de drie grootste banken van Frankrijk zijn hier
in de buurt gevestigd. Maar ook de twee grote warenhuizen Printemps en Galeries
Lafayettes en vele chique en dure winkels. 's Avonds trekken de theaters,
Olympia zit om de hoek, en bioscopen een heel ander publiek. Met recht wordt
dit het quartier des Grands Boulevards genoemd.
Alleen al het fotograferen van zoveel schoonheid bezorgde mij bijna een nekhernia
"Parijs heeft een
schoonheid die me vaak nerveus maakt, omdat ik voel hoe kwetsbaar en bedreigd
ze is". De Franse schrijver Julien Green in zijn boek Paris (1983).
Reacties van Nederlanders in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Boudewijn Bolderheij
Dag Ferry,
Mocht het mij ooit nog lukken om een weekje in Parijs rond te stappen, dan ben ik dus voor € 7,- een hele dag van de straat ?? Het lijkt mij werkelijk verrukkelijk om dat te doen / dat te bezichtigen.
Boudewijn
Reactie van Jos van den Hout
Hoi Ferry.
Indrukwekkend en gedetailleerd omschreven.
Mocht zich de gelegenheid voor doen, dan zal ik het zeker bezoeken.
Weer reuze bedankt dat je het met ons deelde.
Groetjes
Jos
Reactie van Jos van den Hout
En de prachtige foto's niet te vergeten !
Reactie van Maria
Ferry!
Wat een grandeur en wat een geschiedenis het is teveel om op te noemen.
Heel veel dank ben er vaak langs gekomen maar nooit binnen.
Dank voor de tip,
Maria
Prachtig, prachtig! Dat van die nekhernia kan ik wel begrijpen.
BeantwoordenVerwijderen