25 jaar geleden, op 2
maart 1991, maakte een hartaanval tijdens zijn slaap een einde aan het leven
van Serge Gainsbourg. Die geruisloze dood stond in schril contrast met het
leven van deze Franse zanger en levensgenieter.
Het doet mij
onwillekeurig terugdenken aan maart 2011. Bij toeval ben ik in de
rue de Verneuil in het 7de arrondissement. Altijd als ik in Parijs ben ga ik
even kijken op nummer vijf
bis, omdat dit huis er geen dag hetzelfde uit ziet. In mijn ooghoek stopt
plotseling een zwarte auto waaruit een frêle jonge vrouw stapt met lang
donkerblond haar en met daar in gestoken een grote zwarte zonnebril. Zorgvuldig
vermijdt ze oogcontact en welhaast schichtig opent ze de deur om gevolgd door
een tweetal fotografen snel het pand binnen te gaan. Voor ik het mij goed en
wel realiseer stond ik net oog in oog met de dochter van Jane Birkin en Serge
Gainsbourg; Charlotte. De rue Verneuil 5bis was het woonhuis van haar vader en
is na zijn dood, door haar toedoen, nog altijd onveranderd. Aan deze bijzondere
ontmoeting moet ik terug denken als ik de DVD zit te bekijken van "La Vie
Héroïque", een film over het leven van Serge Gainsbourg gemaakt in 2010,
negentien jaar na zijn dood. “Het is niet de waarheid van Gainsbourg die me
interesseert, maar het zijn zijn leugens”. Met deze uitspraak geeft de
regisseur Joann Sfar al direct aan op wat voor soort film je je kunt
voorbereiden.
Serge Gainsbourg is een
van de meest tot de verbeelding sprekende namen uit de Franse populaire cultuur
van de vorige eeuw. In 1928 zag Lucien Ginsburg het levenslicht als zoon van
Jiddische ouders. Joseph en Oletchka Ginsburg waren tijdens de Bolsjewistische
revolutie Rusland uitgevlucht en in Parijs neergestreken, waar vader Ginsburg
werkte als nachtpianist in bars en nachtclubs en zijn moeder muziekles gaf aan
het conservatorium. Oletchka had eigenlijk tot een abortus willen overgaan maar
zag daar op het laatste moment vanaf, geschrokken door de zware ingreep.
"Al voor mijn geboorte ben ik aan de dood ontsnapt" Zou Serge later
zeggen.
Lucien Ginsburg, Lulu
voor intimi, ging snel in de leer bij zijn vader, maar diep in zijn hart lag
zijn grote passie bij schilderen. Zijn speeltuin was Porte de Clichy. Op z'n
twaalfde schilderde hij al de 'meisjes' van Clichy. De hoeren van de buurt
ontfermden zich als moederlijke juffen over hun snoezige wereldvreemde welpje, die
ze gierend van het lachten de fijne kunstjes van hun vak leerden. Zijn
'éducation sentimentale', zo noemde hij zijn avonturen in de straten van woelig
en robuust Pigalle. Tijdens de oolog wordt de familie gedwongen om te vluchten
naar het Franse platteland. Vlak voor zijn vlucht uit Parijs staat de jonge
Ginzbourg als eerste op de stoep bij de prefect van Clichy om een jodenster in
ontvangst te nemen. "Een eer", zegt de wijsneus. Als de prefect hem
vraagt waarom hij die ster zo graag wil dragen antwoordt hij: "Het is niet
mijn ster, monsieur. Het is die van u"! Voor schut gezet schopt de prefect de
provocateur het gemeentehuis uit. Of deze anekdote waarheid is? Wat doet het er
toe, Gainsbourg vond het in ieder geval de moeite waard om te vertellen.
Van
Ginsburg naar Gainsbourg
Uit geldgebrek werkte
Ginsburg twee jaar lang als mandolineleraar in een weeshuis te Champfleur, dat
vooral plaats bood aan kinderen wiens ouders de gaskamers niet hadden
overleefd. Toen hij het weeshuis binnenging was zijn naam nog Lucien Ginsburg.
Een naam waar hij zich altijd mateloos aan ergerde. Een 'kappersnaam' vond hij
en dus kwam hij op de proppen met een alternatief, iets wat in zijn ogen wel
erg sexy klonk. Serge Gainsbourg. Serge was de voornaam van de directeur van
het instituut.
Na de oorlog, nadat hij
van de Ecole des Beaux-Arts was afgetrapt, probeerde Serge als 'kunstschilder'
in leven te blijven met het inkleuren van filmposters. Gainsbourg
was ook niet vies van vrouwen.
De lijst van de hem toegedichte veroveringen in de jaren vijftig en zestig is
volgens biografen lang genoeg om de Gele Gids te kunnen vullen. In 1957 regelt
zijn vader, getergt door het leven van zijn zoon als schuinsmarcheerder, voor
hem een baantje als barpianist in het café chantant 'Milord l'Arsouille' aan de
rue de Beaujolais 5, in het eerste arrondissement van Parijs, waar hij de
stiltes voor de voorstelling mag wegspelen. Hier maakt hij kennis met Léo
Ferre, Jacques Brel en Boris Vian. Het is Boris Vian, de lijkbleke zanger met
zijn verlammende teksten en ijle piepstem, die de onzekere pianist onder zijn
hoede neemt en hem stimuleert om solo te gaan zingen. In het cabaret komt hij
ook in contact met Dennis Bourgeois en Jaques Canetti. Zij stellen hem in staat
om een aantal zelf gecomponeerde nummers op de plaat uit te brengen. In de film
'Vie héroique' is te zien hoe Gainsbourg na een bedwelmende drankorgie zijn
schildersezel aan stukken slaat en vervolgens de brand schiet in zijn
olieverfdoeken. Serge Gainsbourg de compositeur chansonnier wordt geboren. In
1958 verschijnt zijn eerste 25 centimètres: Du chant à la une'.
Hij wordt een van de
meest productieve songleveranciers in de jaren zestig, vooral voor jonge
vrouwelijke sterren van het Franse Chanson. Waar zijn collega's blijven steken
in zoet gevooisde liefdesballades hebben Gainsbourg's liedjes, als erotisch
geschimpscheut, altijd wel iets schunnigs en scandaleus in petto. "Voor
een vrouw te schrijven is de meest elegante manier om haar te dienen en
tegelijkertijd te bezitten", aldus Gainsbourg.
Hij verleidde de
vrouwen door ze aan te vallen. Zo schrijft hij voor Juliette Gréco, Isabelle
Adjani, Isabelle Aubret, Dalida, Françoise Hardy, Mireille Darc, Catharine Deneuve,
en Petula Clark, maar zijn bekendste nummer uit die periode is het winnende
liedje op het Eurosongfestival in Napels; 'Poupée de cire, poupée de son' voor
France Gall. Allemaal zongen ze het liefst Gainsbourg, want als tekstschrijver-componist
was hij goud waard.
Tijdens zijn carrière schreef Serge Gainsbourg soundtracks voor meer
dan 40 films en regisseerde er vier. Zijn grootste hit, Je t'aime moi non plus,
was zeer erotisch getint. Hoewel bedoeld voor zijn muze Brigitte Bardot (Bonnie & Clyde, Harley Davidson), werd
het niet met haar stem uitgebracht
(haar man Guenther Sachs eiste dat de release werd stopgezet), maar
met die van zijn toekomstige vriendin Jane Birkin. Van de hit single
worden meer dan zes miljoen exemplaren verkocht. Gainsbourg hield er van om te
choqueren, zijn teksten
gekenmerkt door scherpe randen en diepe gelaagdheid. Zoals
met zijn Album 'Histoire
de Melody Nelson',
gebaseerd op de roman Lolita of met een rock album volledig gewijd aan het
Nazisme. In 1978 nam hij in Jamaica een reggaeversie op van het Franse
volkslied, de "Marseillaise", "Aux Armes et cetera" , samen
met de band van Bob Marley, The Wailers. Op het einde van zijn leven werd
Gainsbourg steeds controversiëler,
hij weigerde concessies te doen aan het grote publiek. Zijn
meest bekende provocatie toen hij
"I want to fuck you" zei tegen Whitney Houston tijdens een tv
programma of live op TV een briefje van 500 Franse Francs verbrandde als
protest tegen de hoge belastingen. Zijn liedjes werden steeds excentrieker zoals
het super-dubbelzinnige "Lemon Incest" opgenomen samen met zijn
dochter Charlotte, toen 12 jaar.
Als jonge snaak was
Gainsbourg niet de knapste thuis, maar dat stoorde hem naar eigen zeggen niet.
"Lelijkheid is superieur aan schoonheid, lelijkheid blijft duren,
schoonheid niet.....". Brigitte Bardot noemde hem een aandoenlijke
quasimodo met een schurkenbek, doelend op zijn altijd drie dagen oude 'barbe à
l'Italiënne'. Boris Vian roemde hem als de nachtuil met het immer trieste
gelaat. Correspondent en Frankrijk-kenner Jan Brusse kenschetste de zanger als
een sombere uil die iedere nacht van het ene Parijs cabaret naar het andere
fladderde om er zijn troosteloze chansons te fluisteren. "Zo afgeleefd
ziet hij er uit, zo door-en-door vermoeid zijn z'n bewegingen, dat je steeds
vreest dat hij het volgende liedje niet meer zal halen. Zijn grote ogen, waarop
zware oogleden steunen, schijnen zich alleen maar af te vragen waarom dit alles
noodzakelijk is". Gainsbourg was wel gewend aan de vernederingen die hem
in zijn jonge leven als joods jongetje en onbeholpen zanger van bedenkelijk
allooi te beurt waren gevallen. Hierdoor wist hij als geen ander de belediging
als stijlmiddel te cultiveren, voor zijn alomvattende behoefte aan liefde en
aandacht. Als er een ding was waar Serge Gainsbourg van genoot dan was het wel
aandacht. Hij werd vaak extravagant genoemd, maar die toevoeging is gewoon te
braaf voor deze man. Serge had figuurlijk controversieel op zijn voorhoofd
staan. "Ik vermaak de wereld met injecties van lichte perversiteit en ik
zal u beledigen tot u van me houdt".
Met zijn hulpeloze
viriliteit wist hij aan de amoureuze sentimenten van de meest adorabele vrouwen
te appelleren. Achter die ongeschoren, ongewassen look van de brutale mannenman
met zijn diepe ijzige stem, de warrige lokken en de witte schoenen, herkenden
zij een kwetsbare gevoeligheid. Na zijn scheiding van Françoise Pancrazzi, van
wie hij twee kinderen had, had hij een kortstondige en heftige verhouding met
Brigitte Bardot. Tot 1980 leefde hij samen met de veel jongere Britse Jane Birkin, die naakt voor hem moest poseren om
zijn verworven imago als coole playboy hoog te houden. Van
haar kreeg hij zijn dochter Charlotte. Zij
moest het beeld van Serge, de incestueuze erotomaan bevestigen. Daarop
volgde de 21 jaar jongere mannequin
Caroline von Paulus, alias Bambou, bij
wie hij een zoon had; Lucien. Zij
moest de longen uit haar lijfje zingen terwijl ze deed of ze door sado Serge
met zweepjes in extase werd geranseld. Na zijn dood werd ook bekend dat hij tegelijk
een discrete verhouding onderhield met een zestienjarige fan en een 'vriendschappelijke' relatie met een twaalfjarige.
Midden in de jaren
tachtig ging het bergafwaarts met de gezondheid van Gainsbourg. Een leven vol
sex, drugs, alcohol en sigaretten liet zijn sporen na. Het kapot gaan van zijn
relatie met Jane Birkin is hij uiteindelijk nooit meer te boven gekomen. Na de breuk
met Jane draaft Gainsbourg steeds meer dronken op in talkshows. In 1973, toen
hij 44 jaar oud was kreeg hij zijn eerste hartaanval. Toen de ambulance hem
thuis oppikte, nam hij twee essentiële zaken mee; een deken - die in het
ziekenhuis waren zo lelijk - en twee sloffen sigaretten van zijn favoriete
merkt Gitanes. Vanaf zijn ziekenhuisbed zou hij twee dagen later een interview
geven om te verkondigen dat hij vanaf dat moment nog meer zou gaan roken en
drinken. Uit de as verrees een nog veel
gruwelijker onbehouwen monster. Het overmatige alcoholgebruik en de 140
dagelijkse Gitanes mais-sigaretten hadden zijn lever vergiftigd, zijn hart op
springen gezet en zijn ogen met een zeldzaam virus aangetast. Zelfs in het
getemperde licht aan de rue de Verneuil 5bis droeg hij een donkere zonnebril.
Toch bleef hij zich van televisieshow naar televisieshow slepen, slempend en
paffend, om vervolgens achter de piano
de tekst van zijn liederen te vergeten en met een afsluitend scheldwoord het
podium te verlaten.
Op 2 maart 1991, een
maand later zou hij 63 zijn geworden, sloop de Franse zanger als een dief in de
nacht weg uit dit leven. De arts constateert een 'natuurlijke' dood. De
erotomaan stierf als Frankrijks meest verguisde, minst begrepen, maar ook meest
beminde zanger. Het stoffelijk overschot werd begraven in het familiegraf van
de Ginzburgs op het Cimétiere Montparnasse, daar waar ook Simone de Beauvoir,
Jean-Paul Sartre en Charles Baudelaire begraven zijn. Zijn
graf en zijn woning aan de rue Verneuil 5bis zijn tot de dag van vandaag
bedevaartplaatsen voor zijn vele fans. Het huis kunt u niet missen, het is
bedekt met graffiti als een permanent eerbetoon aan deze veelzijdige man.
Voor het huis van Gainsbourg aan de rue du Verneuil 5 bis
Naar aanleiding van het
25-jarig overlijden van Gainsbourg zijn er twee bijzondere evenementen die ik
onder uw aandacht wil brengen. Allereerst de expositie over het leven van deze
Franse legende in Galerie de l'Instant
in Parijs. Deze expositie is nog te zien tot en met 31 mei 2016 in de rue de
Poitou 46, 3e arrondissement.
De Nederlandse Britta
Maria en pianist/zanger Maurits Fondse brengen het levensverhaal en repertoire
van Serge Gainsbourg ten tonele. Zijn repertoire wordt op unieke wijze gebracht
in nieuwe arrangementen van Maurits fondse. In de voorstelling 'Serge Gainsbourg Forever', worden de
mooiste chansons van Gainsbourg gespeeld, ondersteund door het Red Limo String
Quartet, Nicolaas Duin (accordeon) en met fragmenten uit zijn boeiende
levensverhaal samen met authentiek beeldmateriaal.
In Tilburg op zondag 8
mei; Paradox
In Arnhem op donderdag
19 mei 2016; Luxor Live
In Bergen op zaterdag
28 mei; Ruinekerk
In Amsterdam op
zaterdag 4 juni; Tolhuistuin
In Den Haag op zaterdag
11 juni; Atelier Mee in Zee
Het familiegraf op het Cimétiere Montparnasse
Je n’ai rien à te dire sinon que je t’aime ».
C’est un beau titre, non ?
Serge Gainsbourg 1928 - 1991
Reacties van Nederlanders in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Boudewijn Bolderheij
Oh kon ik maar zo schrijven ..........
Boudewijn
Reactie van Yolanda
Prachtige liedjes en wat een markante kop, als vrouw (of meisje) kun je toch niet anders dan op deze man vallen. En wat zijn leven betreft zegt deze song genoeg den ik: intoxicated man (uit 1962). Bedankt Ferry, gr. Yolanda
Reactie van Susan
Sorry ik had er niets mee, een ketting roker en altijd dronken.
Reactie van Suzywong
Mooi artikel Ferry! Vooral in zijn beginperiode zong Serge prachtig.
Reactie van Mariëlle
Ik luister nog steeds graag naar Gainsbourg. Het had wel wat zijn provocaties. Zo herinner ik mij een interview op de tv waarbij hij een biljet van 500 fr verbrandde.
Dank Ferry voor deze bijdrage
Reactie van Ton Hilderink
Beste Ferry,
Als altijd heb ik je verhandeling met veel genoegen gelezen. Je doet dit al zo lang en goed dat je volgens mij geen adviezen nodig hebt. Toch wil ik je als collega-blogger zeggen: blijf trouw aan je eigen stijl en inzichten, zowel qua titels als qua verhaal. Breng geen veranderingen aan omwille van de 'kijkcijfers'. Het zijn jóuw verhalen en dáárdoor zijn ze waardevol. Klein publiek? So what! Je hebt een trouw publiek!
Reacties van Nederlanders in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van ZIP
@Ferry
Goed geschreven stuk. Wat eigenlijk wel interessant is aan dit soort mensen zoals in Nederland bv. Shaffy is dat ze vooral dankzij hun artistieke kwaliteiten kennelijk veel indruk maken op de 'petit bourgeoisie'.
Als je die artistieke factor eruit haalt zijn het gewoon junks, clochards, psychiatrisch patienten of gedetineerden die naamloos omkomen in de goten van onze kleinburgerlijke wereld.
Maar nu zoals in zijn geval worden ze op een raar voetstuk gezet.
De bourgeoisie gruwt ervan maar het is tegelijkertijd kennelijk de 'verboden vrucht' in het paradijs van de ondeugden. En altijd valt weer de term 'levensgenieter'.
Wat er te genieten viel in zijn leven valt nog te bezien. Denk je zelf Ferry bijvoorbeeld dat je ooit zo geleefd zou willen hebben?
Altijd maar weer dat obscure/kleinburgerlijke voyeurisme over juist die zaken de 'gemiddelde burger' maar niet aan toe komt. Sex , drugs en alcohol. Best goed aan te komen hoor voor iemand met een klein beetje spaartegoed op de bank. Het is allemaal niet zo duur hoor. Dus wat let de kleinburgers!
Maar ja je moet maar durven om obsceen de goot in te gaan zonder artistieke kwaliteiten.
Je hebt het trouwens zoals ik zei goed beschreven daar niet van....
Je eerste alinea over je ontmoeting met de vrouwelijke nazaat van deze 'levensgenieter' is veel zeggend. Bijna flauwgevallen lijkt het wel...een beetje vlugzout wellicht. Volgende keer een beetje alerter stel ik voor...wellicht een prangende vraag over de existentiële afgrond.
Wel even een serieuze vraag. Ik hoop dat je hem wilt beantwoorden Waarom worden dit soort lui ook door jou altijd standaard 'levensgenieters' genoemd?
Groet Gerard
Reacties van Nederlanders in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Mariëlle
Zip ik vind je reactie hier over de kleine bourgeoisie en over dat sommige artiesten eigenlijk gewoon maar junks zijn, wanneer je de artistieke factor er weg haalt maar 'zozo'. Ik denk dat je dan kunt zeggen dat er eigenlijk heel veel artiesten alleen maar junks en alcoholisten zijn al te beginnen met van Gogh en zijn vrinden, die veel absinthe-jes dronken. Ik denk dat je het om moet draaien en je af moet vragen waarom heeft iemand die artiest is, vaak een probleem met de drank of met drugs heeft. En waarom ze artiest zijn. Misschien toch eens wat meer biografieën lezen....
Reactie van ZIP
@Marielle. Ja het hangt er maar vanaf welke biografieën over welke kunstenaars je leest. Het is een soort discussie over de kip of het ei. Het is de 'kip' kan ik je verzekeren.
Ik heb vrij lang in dat soort werelden verkeerd in Nederland en het is eigenlijk net als bij 'gewone' mensen. De een is gekker dan de ander en we leven toevallig in een tijd waarin de extremiteiten nogal verheerlijkt worden.
Schijnt leuk te zijn of het nou een kunstenaar of een politicus is.
In de tijd van van Gogh las je weinig over zijn leven, dat zich overigens niet onderscheidde van de eerst de beste medepatiënt in zijn delirium inrichting.
Ik raad je aan de romans van Simenon te lezen ( niet de Maigrets). Hij laat je zien hoe dat soort levens zich voltrekken in treurnis en hoerenkasten zonder de artisticiteit van een 'goddelijk' talent. Maar juist in de beklemmende afgeslotenheid van de kleinburgerij, nou dan heb je het niet meer over levensgenieters.
Nou ja dan heb je ook nog kunstenaars zoals Bach, Monet, Rembrandt, afijn noem ze maar op die best een 'normaal' leven hebben gehad.
Mijn vraag aan Ferry is eigenlijk waarom we bij dit soort mensen altijd zeggen dat het 'levensgenieters' of nog erger 'levenskunstenaars' zijn.
Misschien vind jij dat ook wel Marielle en misschien weet jij het antwoord op die vraag. Verder vind Gainsbourg maar een onbeschofte vlerk. Kijk maar naar dat interview met W. Houston.
Tja als je niet al gek bent dan word je het wel als je dat over je kant moet laten gaan zonder dat je iemand zijn ballen eraf trapt.
Allemaal kleinburgerlijke vrijbrieven voor onbeschoftheden.
Heerlijke discussie, Merci, In antwoord op jouw vraag ZIP zit waarschijnlijk in het feit dat ik soms jaloers ben op de manier waarop zij leefden. Niet op het gebruik van drugs, het roken of de overmatige seks, maar meer dat ze zich nergens door laten stoppen. Niet door hun creativiteit, niet door hun omgeving. en daar heb ik soms wel last van. Noem het politiek correct, oude 'katholieke' remmingen. Te veel laten leiden door het feit wat anderen ervan zouden denken. Shaffy en Gainsbourg hebben ondanks 'schelmenstreken' prachtige chansons nagelaten.
BeantwoordenVerwijderenReactie van ZIP
BeantwoordenVerwijderen@Ferry bedankt, ja zo iets is het wel denk ik:) Het zijn vaak best wel moeilijke levens die dat soort mensen leiden, omdat ze eigenlijk steeds meer het produkt van zichzelf worden.
En dat moeten ze ook van hun publiek/omgeving die ze een leven toedicht waar ze nooit meer aan kunnen ontsnappen. Goed voorbeeld Amy Winehouse. Erg tragisch en feitelijk onnodig.
Reactie op website van Nederlanders in Frankrijk: Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Bert Pijnse
dag @ ferry,
Ik heb het verhaal niet gelezen , want wel gevoeglijk bekend denk ik, maar wel hele mooie foto's en natuurlijk waren we allemaal jaloers op het leven van Serge gainsbourg met zijn mooie vrouwen. Ik was in Frankrijk op de dag dat zijn overlijden bekend werd gemaakt en heel frankrijk was in de rouw om een man's wiens levensstijl altijd werd veroordeeld. We zijn net mensen.
Ramses Schaffy was wellicht zijn hollandse evenknie. Op mijn site heb ik een leuk artikeltje over hem opgenomen. http://bertpijnsevanderaa.nl/van-eerzaam-burger-naar-staatruifbedelaar/
Dit naar aanleiding van de commentaren van Gerard. Artiesten leren ons vaak dat alleen de gebaande paden een garantie zijn als je wat ouder wilt worden dan de 54 die Serge haalde. Dan maar wat minder mooie vrouwen om je heen .
Reactie van Anton Noë op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenHartelijk dank Ferry voor deze schitterende bijdrage weer. Zoals altijd worden je bijdragen met veel plezier geplaatst. Ze zijn een terugkerend feest op de site van Nederlanders in Frankrijk.