De maanden april en mei
zijn altijd 'beladen' maanden in herinnering aan de Tweede Wereldoorlog. Niet
alleen in Nederland maar ook in de ons omringende landen. Dit jaar vieren wij
in Nederland 71 jaar vrijheid. Voor Frankrijk was het op 8 mei 2016 'Fête de la
Victoire'. Het feest van de overwinning, ook bekend onder de naam 'Le jour de
la Libération', bevrijdingsdag of wapenstilstand (l'armistice) van 1945, een
nationale feestdag. Gedurende de ochtend en het begin van de middag vindt er in
Parijs een militaire optocht plaats en een kranslegging. De Franse president
legt een krans onder de Arc de Triomphe bij het graf van de onbekende soldaat. In
Parijs zijn vele monumenten die herinneren aan deze verschrikkelijke tijd, die
begon op 10 juni 1940 en eindigde op 25 augustus 1944 met de triomfantelijke
optocht van Generaal de Gaulle over de Champs Élysées en zijn woorden;
"Parijs is verontwaardigd, Parijs is gebroken, Parijs is gemarteld, maar
Parijs is bevrijd!" -Paris outragé, Paris brisé, Paris martyrisé mais
Paris libéré!
Het 'gezicht' van de Tweede Wereldoorlog
Op 4 mei 2016 zag ik op
de Nederlandse TV, bij BNN op NPO3 een nieuwe documentaire gemaakt door Filemon
Wesselink: Mijn Jodenbuurt. Een documentaire over de invloed van de recente
terreuraanslagen op de sfeer in de Amsterdamse Rivierenbuurt. In deze
documentaire vraagt Filemon zich af hoe het gesteld is met de verdraagzaamheid
in de wijk waar, van oudsher, veel Joodse mensen wonen. Hebben de terreuraanslagen van de afgelopen
tijd de druk in de buurt opgevoerd? Is er een toenemende angst waarneembaar na
deze aanslagen, waarvan er sommige specifiek tegen Joden waren gericht? Wordt
daarom de synagoge in de wijk permanent bewaakt? Om antwoord te krijgen op deze
vragen ging de presentator op onderzoek uit en sprak met de jongeren in de
Rivierenbuurt over de geschiedenis en polste de hedendaagse sfeer in de wijk.
"Dat er in mijn
buurt, temidden van de oorlogsmonumenten, nog steeds Joden worden uitgescholden
en er zelfs ruiten ingegooid worden van Joodse winkels, had ik nooit gedacht.
Mijn buurt leek altijd vredig, bijna gezapig. Maar blijkbaar kende ik de
Rivierenbuurt niet. Blijkbaar lopen hier de spanningen op door de aanslagen op
onze Westerse beschaving. Ik voelde me er altijd thuis en vind het verdrietig
dat dit niet voor iedereen geldt", aldus Filemon tegen BNN.
Bij het zien van deze
documentaire vroeg ik mij af hoe dit nu is in de Franse hoofdstad, zeker in het
licht bezien van de aanslagen die de stad voor zijn kiezen heeft gekregen in
2015. Mijn 'vaste' hotel ligt vlak bij de rue de Riquet in het 19e
arrondissement en het was mij het afgelopen jaar al opgevallen dat er permanent
zwaar bewapende militairen stonden bij een nietszeggende poort op nummer 15.
Hier is een van de 94 synagogen (bron feuj.chez.com) gevestigd die Parijs rijk
is. Tijd voor mij om op onderzoek uit te gaan.
"De republiek
garandeert de vrijheid van geloof", zei de nieuwe minister van justitie
Jean-Jacques Urvoas in een poging de onrust onder de Joodse bevolking te sussen. Daarvoor zijn in de grote steden
nog altijd strenge veiligheidsmaatregelen van kracht. Joodse scholen, synagogen
en organisaties worden sinds begin 2015 permanent bewaakt door zwaarbewapende
militairen. Ook islamitische instellingen hebben versterkte beveiliging.
Frankrijk, dat helaas een lange historie van antisemitisme kent ,
heeft na Israël en de VS de grootste Joodse gemeenschap ter wereld, naar
schatting tussen de 500.000 en 600.000 mensen. De meeste gemeenschappen
bevinden zich in de stedelijk gebieden van Parijs, Marseille, Toulouse, Lyon en
Straatsburg. Het heeft ook de grootste moslimgemeenschap, waar volgens
onderzoekers 'nieuw antisemitisme' wortel schiet.
De Joodse aanwezigheid
op het grondgebied dat nu Frankrijk is, gaat terug tot het begin van onze
jaartelling en is een van de oudste Joodse gemeenschappen in Europa.
Overblijfselen, vooral gevonden in de Rhônevallei, bevestigen de Joodse
aanwezigheid in de 1e eeuw. De oudste vondst betrof een olielamp, versierd met
een kandelaar met zeven armen, gevonden in 1967 in Orgon. In de 11e eeuw zien
we de eerste Jodenvervolgingen en de verbanning uit vele 'edele' ambachten.
Maar vanaf de 12e eeuw volgden er opnieuw allerlei restricties en de Joden
moesten zich beperken tot de handel, het krediet verlenen en de geneeskunde. Dit
leidde er toe dat de Franse Joden in de middeleeuwen vrijwel het monopolie op
de internationale handel in handen hadden. Vele Joodse families beperkten hun
activiteiten niet enkel tot het bankieren maar waren ook actief op vele
handelsdomeinen, zoals de handel en opslag van voedsel en textiel, het
verbouwen van druiven en de organisatie van internationale transporten.
Niettegenstaande de abnormale hoge belastingen die de Joden moesten betalen (en
dit tot aan de Franse revolutie) ontwikkelde zich een grote Joodse gemeenschap
in de 17e eeuw. Hun leven werd overvloedig gereglementeerd en ze waren dikwijls
afhankelijk van de welwillendheid en de willekeur van de lokale
machtshebbers. Door hun rijkdom wekten
ze een zekere vijandigheid op bij de bevolking omwille van hun koopmansgeest,
echter hun handelsactiviteiten waren zowat de enige die ze konden bedrijven
aangezien ze van alle andere ambten uitgesloten waren. In meer dan 400 steden
en gemeenten in Frankrijk getuigt een rue de la Juiverie (Juiverie =
Jodenkwartier) of une rue des Juifs ('een Jodenstraat') van vroegere Joodse
samenlevingen aldaar. De huidige rue Ferdinand-Duval in Parijs, gelegen tussen
de rue de Rivoli en de rue des Rosiers, had vroeger de naam rue des Juifs.
Er zijn twee groepen
Joden in Parijs, de Sefarden en de Asjkenazen. De Sefardische Joden zijn
oorspronkelijk afkomstig uit Spanje en Portugal en zijn tijdens de Inquisitie
veelal naar Noord-Afrikaanse en Zuid-Europese landen rondom de Middellandse Zee
getrokken. Asjkenazische Joden komen vaak uit Duitsland en Oost-Europa. Niemand
weet uit hoeveel personen de beide groepen exact bestaan. De Parijse Joden
wonen traditioneel in de wijken zoals de Marais, Buttes Chaumont, bij
Vincennes, in het 17e arrondissement, in het 19e bij de avenue de Flandre en een van de voorsteden aan de noordkant van Parijs; Sarcelles, ook wel 'Klein Jeruzalem'
genoemd. Algerijnse Joden verhuisden erheen nadat Algerije onafhankelijk van
Frankrijk werd, en ook andere Joodse Noord-Afrikanen - onder wie Marokkanen en
Tunesiërs - vonden in deze wijk een toevluchtsoord.
Frankrijk wordt momenteel gekenmerkt als het
gevaarlijkste land voor de Joden. Het aantal antisemitische incidenten steeg in
Frankrijk met 100%, waarvan de helft van de incidenten geclassificeerd wordt
als "racisme" dat gericht is tegen Joden, ook al zijn de Joden met
een minderheid van minder dan één procent van de bevolking in het land.
"De oorlog in Gaza was de trigger om de haat voor Israël uit te drukken en
de teugels van het antisemitisme weer op te pakken," zei Roger Cukierman,
de voorzitter van de Vertegenwoordiging van de Raad van Joodse Organisaties in
Frankrijk, die tevens vice-voorzitter van het World Jewish Congress is.
"Bijna onmiddellijk veranderde de kritiek op Israël of oppositie tegen de
oorlog in een weidse oproep tegen de Joden." Aanzetten tot haat en
antisemitisme online en op social media is ook uitgegroeid tot een trend.
Ontkenning van de Shoah wordt online verspreid en veel websites worden gebruikt
als voedingsbodem voor haat. Opvallend is dat het antisemitisme zijn
vijandigheid eerder richt tegen het Joodse volk en niet zozeer tegen het joodse
geloof.
Wie een Franse krant
openslaat, stuit op een toenemend aantal berichten over antisemitisme. In 2014
werden er 851 antisemitische incidenten gemeld in Frankrijk. Met name de Parijse
wijk Sarcelles was vaak het toneel van Islamitisch geweld tegen Joden en de
staat Israel. In juli 2014 werd de belangrijkste
koosjere supermarkt Naouri van de buurt tot op de grond afgebrand, net als een
lokale joodse apotheek. De nabijgelegen synagoge in Garges werd met brandbommen
aangevallen, maar daar werd gelukkig
dankzij een paar dozijn Joodse vrijwilligers weinig schade toegebracht.
Een politie ambtenaar noemde het de 'Parijse Intifada'. Honderden, voornamelijk
Arabische en Noord-Afrikaanse jongeren marcheerden door de straten met staven
en knuppels, terwijl ze "Dood aan Israël" schreeuwden aldus het
Franse dagblad Le Figaro.
In december van
hetzelfde jaar werd de 'David Ben Ichay Synagoge' in Belleville (19e
arrondissement) onder vuur genomen en enkele dagen later op een vergelijkbare
manier het Al Haeche kosjer restaurant beschoten met een automatisch geweer. De
schade bleef beperkt en er vielen geen gewonden, omdat de aanval in de vroege
morgen plaats vond. Het restaurant werd met hetzelfde type vuurwapen
aangevallen als de David Ben Ichay Synagoge.
De Franse
antisemitisme-waakhond SPCJ telde vorig jaar 808 antisemitische incidenten. De
ergste van al deze aanslagen vond plaats op 9 januari 2015, vlak na de aanslag
op de redactie van het blad Charlie Hebdo, toen Amedy Coulibaly in de
buitenwijk Vincennes, in de joodse supermarkt Hyper Cacher, drie Joodse klanten
en een medewerker in koele bloeden vermoordde. De reacties van de Fransen waren
uiteraard hartverwarmend. Maar zouden er ook zoveel mensen de straat op zijn
gegaan als alleen de aanslag bij de Hyper Cacher had plaatsgevonden?
Op dinsdag 3 en
woensdag 4 februari 2015, een maand na de aanslagen in Parijs waagt een Israëlische
journalist zich met een keppeltje evenals de gekende tsitsit (joodse
gebedskwasten) op straat kriskras door de Franse hoofdstad. Tien uur lang
wandelt hij door de verschillende stadswijken zonder een woord te zeggen.
Vijandige blikken, spuugpartijen en scheldwoorden tonen het groeiende
antisemitisme. Journalist Zvika Klein, die normaal vanuit Jeruzalem werkt,
wilde zelf eens aan den lijve ondervinden hoe het voelt om als Jood in Parijs
rond te lopen. Op zondag 15 februari 2015 plaatste hij zijn ervaringen op
YouTube. Voor zijn video getiteld, '10 Hours of Walking in Paris as a Jew', had Klein zich duidelijk laten
inspireren door een andere video waarin Shoshana Roberts bij herhaling seksueel
werd beledigd en uitgescholden terwijl zij een wandeling maakte in New York.
Sinds die video op YouTube verscheen werd die reeds 39 miljoen keer bekeken.
Vlak na de januari 2015
aanslagen in Parijs roept de Israëlische premier Netanyahu Franse Joden op om
naar Israel te vertrekken en trekt 40 miljoen euro uit om de emigratie van
Joodse Europeanen te bevorderen. Het immigratieplan doelt vooral op Joden uit
Frankrijk, Oekraïne en België. De Franse Premier Valls stak daarop de Fransen
van Joodse afkomst een hart onder de riem door ze op te roepen om toch vooral
te blijven want; "la France sans les Juifs de France n'est plus la
France" - Frankrijk zonder de Franse Joden is Frankrijk niet meer. Of zij
geluisterd hebben is moeilijk te zeggen maar het feit is dat nog nooit zoveel
Franse Joden het land verlieten als in 2015. Onveiligheid speelt een
belangrijke rol, maar ook de economische malaise. Het Israëlische Jewish Agency
noteerde aan het eind van het jaar ruim 7.000 Franse immigranten. Dit jaar, is
de verwachting, zullen er nog vele duizenden volgen aldus het Agence Juive. De
Agence Juive is de organisatie die de migranten helpt bij het definitieve
vertrek naar Israël. De 'Israël, aller simple' - enkeltje Israël - wordt in het
Hebreeuws 'aliyah' genoemd wat letterlijk opstijging naar heiligheid
betekent. Deze enkele reis naar Israël
wordt volledig vergoed door de Agence Juive. Ondanks de uittocht is de Joodse
gemeenschap in Frankrijk nog altijd de grootste in Europa. De Franse
moslimgroep, ook de omvangrijkste in Europa, is naar schatting tien maal
groter.
Op vrijdag 13 november
wordt Parijs opnieuw opgeschrikt door een reeks van gruwelijke terroristische
aanslagen. Het 11e arrondissement is de thuisplaats van het Bataclan Theater,
eens een mytische concertzaal en plotseling het doelwit van een terroristische
aanslag, terwijl er een concert plaatsvond van de Palm Desert Scene band 'Eagles
of Death Metal'. Om 21.40 uur stopt een zwarte Volkswagen Polo voor de deur van
het theater. De groep is al 45 minuten aan het spelen en de zaal is met 1.500
man afgeladen vol. Ondanks de naam speelt de groep geen metal maar blues rock.
Het publiek is divers, van jong tot oud, er zijn ouders met hun tienerkinderen.
"De sfeer was uiterst gemoedelijk, de zanger maakte grapjes en er werd
gedanst", aldus een ooggetuige.
Drie zwaar bewapende
terroristen, onder wie de Fransman Omar Ismail Mostefai, dringen de concertzaal
binnen. Met automatische vuurwapens wordt vanaf het balkon geschoten op de
bezoekers. Verschillende malen herlaadden ze hun wapens ondertussen roepend
"Allahoe akbar". Minder dan drie uren later hebben zij 90 mensen
gedood en 99 anderen zwaar gewond. Op social media wordt verwezen naar het feit
dat Bataclan Joodse eigenaars heeft. In het verleden zou het theater door
islamitische activisten zijn bedreigd, vanwege de programmering van voor
Palastijnen, Arabieren en moslims, beledigende activiteiten.
Parijs was wederom in
shock. In januari 2016 had ik een interview met onze ambassadeur in Frankrijk,
ZE Mr. Ed Kronenburg en ook hij voelde dat Parijs na de aanslagen angstiger was
geworden. Joodse kinderen worden nu door militairen naar school gebracht. Mede
naar aanleiding van de documentaire van Filemon Wesselink vraag ik aan mijn Joodse
vrienden in Parijs (oud-collega's uit mijn werkzame leven bij Philips en
Siemens) of zij bang zijn geworden om met een keppeltje over straat te lopen?
Een enkeling geeft het toe, de anderen dragen het helemaal niet. "Ik heb
gewoon geen zin om uitgescholden te worden". "Ik weet dat de regering
haar uiterste best doet om de Joodse gemeenschap te beschermen, maar Parijs
lijkt steeds onveiliger te worden voor joden, er zijn wel degelijk no-go-zones
voor Joden". Zijn ze bepaalde dingen anders gaan doen? Opvallend is dat
net als de geïnterviewden in de documentaire van BNN, een aantal de Mezuzah bij
hun voordeur hebben weggehaald. Een Mezuzah is een klein langwerpig doosje met
daarin een klein stukje perkament waarop twee passages uit de Thora geschreven
zijn. Al sinds Bijbelse tijden houden Joodse mensen zich aan het gebod deze
kleine doosjes in het bovenste derde gedeelte op de rechterdeurpost te
bevestigen. Door de Mezuzah aan te raken bij binnenkomst en het verlaten van de
ruimte, wordt men herinnerd aan Gods leiding.
Wie joods Parijs wil
zien gaat naar de wijk Marais, waar toeristen naar folkloristische etalages met
menora's turen en in de rij staan voor heerlijke falafels en waar de geur van
warme pastrami en borscht u tegemoet komt vanuit de restaurantjes en koosjere
winkels. De omgeving van de rue des Rosiers is al sinds de 12e eeuw een joodse
wijk. Vroeger was deze straat een weg die langs een deel van de omwalling van
Filips August liep, met tuinen waarin rozenstruiken - rosiers - groeiden. Aan het einde van de 14e eeuw werd
de Joodse gemeenschap uit de wijk verbannen, maar werd later weer teruggehaald,
vermoedelijk om er terug inkomsten uit te halen. In de 20e eeuw werd de wijk
aangevuld met Joden uit Rusland en Polen die op de vlucht waren voor de pogroms
en later voor het naziregime.
Op warme dagen in de rue des Rosiers, rue Pavée en de rue des
Écouffes lijken Jaffa noch de oude stad van Jerusalem niet erg ver weg.
Zwarte orthodoxe kleding, keppeltjes en mannen met grote zwarte hoeden en dito overjassen
zie je overal op straat. Op de schoolpleinen voetballen jongens die hun bar
mitswa nog niet gedaan hebben, in korte broeken en gestreken witte shirts, met
hun beginnende bakkebaarden half verstopt onder hun keppels. De angst lijkt
hier even ver weg. Winkels dragen namen als Goldberg, Silberstein, Panzer,
Korcarz, en Finkelsztajn. Finkelsztajn zit er al sinds
1946 en daar ga je voor specialiteiten als 'gehakte herring' uit Polen,
'körözot' (kaas met paprika) uit Hongarije en 'vatrouchka', kaastaart uit
Midden Europa. Voor 'borscht', 'baba ghanoush' en het meest malse pekelvlees ga
je naar Panzer die zichzelf de koning van de pastrami noemt en voor 'gehackte
leber', naar Korcarz. Het befaamde restaurant van traiteur Jo Goldenberg
bestaat helaas niet meer. Hij gooide de handdoek in de ring in 2006. In 1982
was dit restaurant nog het doelwit van een terroristische aanslag waarbij zes
klanten werden gedood. Jo Goldenberg zelf stierf in 2014.
Wandelend door de Marais kom je overal gedenkplaten tegen
Jammer genoeg zie ik
bij elk bezoek aan deze levendige wijk dat het hart van de joodse gemeenschap
in Parijs verandert. Door de enorme stijging van de onroerendgoedprijzen, de
economische malaise en misschien ook de angst, sluiten groenteboeren, bakkers,
boekhandels en café's hun deuren. In de vroeger hamam zit nu een modewinkel,
net als in het pand van Jo Goldenberg. Chique boetieks waar een jurk één
maandloon kost.
Wandelend door de wijk
kom je overal gedenkplaten tegen, bijvoorbeeld in de rue de Sevigne bij het
vroegere Lycée Victor Hugo, de l'École de filles de la rue de Sevigne en in de
rue des Écouffes nr. 6 en 10. Daar kun je nog het opschrift lezen: 'École primaire
de jeunes Israélites', waarvan alle kinderen gedeporteerd werden. De stad
Parijs onderhoudt vandaag de dag bijna 1300 gedenkplaten. Iets meer dan 1000
gedenkplaten houden verband met de gebeurtenissen van de Tweede Wereldoorlog.
In de nacht van 16 juli
1942 vond in deze wijk de grootste razzia plaats in de Franse en Parijse
geschiedenis. Ruim 13.000 Joden, waaronder 4115 kinderen werden ondergebracht
in het stadion Velodrome d’Hiver, beter bekend als Vel d’Hiv. De mannen en
vaders gingen rechtstreeks naar Auschwitz, de vrouwen en kinderen werden in
veewagens naar een doorgangskamp in de Parijse wijk Drancy gestuurd. Na een
paar dagen werden de vrouwen van hun kinderen gescheiden en eveneens
gedeporteerd naar Auschwitz. De kinderen bleven achter, sommigen waren nog geen
3 jaar. Als laatste werden ook zij gedeporteerd. De Franse politie ging in ruil
voor een grote mate van onafhankelijkheid akkoord om Joden op te pakken en te
deporteren. De aanhoudingen in juli 1942 gingen de hele zomer door. In totaal
werden in de oorlog zo’n 80.000 Franse Joden gedeporteerd en op 4.000 na vonden
zij allen de dood. Ongeveer 70.000 werden naar Auschwitz gestuurd en de
overigen werden gedeporteerd naar Majdanek, Sobibor en een klein aantal naar
Buchenwald. Deze schandvlek in de Franse geschiedenis werd indringend
beschreven in de bestseller van Tatiana de Rosnay en in 2010 verfilmd:
"Elle s'appelait Sarah", haar naam was Sarah".
In de derde zijstraat
van de rue des Rosiers, de rue Pavée, zo genoemd omdat dit de eerste geplaveide
straat van Parijs was, ligt de Agoudas
Hakehilos Synagogue. De synagoge, gebouwd in 1913, ligt een beetje verscholen in een bocht op
nummer 10 en is ontworpen door Hector Guimard (1867-1942). Opmerkelijk, want hij was namelijk een
architect van woonhuizen (Castel Béranger) en vooral bekend van de art nouveau
metro-ingangen. Deze synagoge is dus wat dat betreft een vreemde eend in de
bijt. De oplossing ligt in het feit dat Guimard een Joodse vrouw had en
zodoende betrokken was bij de Joodse gemeenschap. Deze buurt is dichtbebouwd en
Guimard had dan ook weinig ruimte voor de synagoge. Van buiten is er eigenlijk
niet veel aan te zien, behalve dan de vijf meter smalle art nouveau façade. Het
interieur daarentegen is prachtig, mede dankzij het vele licht dat binnenkomt
dankzij grote glaspanelen in de dakconstructie. Verder is het interieur rijk gedecoreerd
in de stijl die hem zo lief was. In 1941 de dag na Jom Kipoer (de Grote
Verzoendag) werd de synagoge samen met vijf andere synagogen in Parijs zwaar
beschadigd tijdens een antisemitische bomaanslag. Reden voor Guimard om te
verhuizen naar de Verenigde Staten. Hij overleed in 1942 in New York, waar hij mede
door de angst voor de oorlog en omdat zijn vrouw Joods was, was gaan wonen.
De signatuur van Hector Guimard in de wand bij rue Pavée 10
Sinds 2007 heeft de
Marais een stadstuin die vernoemd is naar Anne Frank. De 4000 vierkante meter
grote 'Jardin Anne Frank', ligt
verscholen achter de rue Beaubourg aan de impasse Berthaud (3e). In het hart
van de tuin is een loot geplant van de beroemde oude kastanjeboom waarop Anne
uitkeek vanuit het Achterhuis. De tuin werd geopend op 20 juni 2007 door de toenmalige
Parijse burgemeester Bertrand Delanoë. Ernaast, in de rue du Temple, kunt u een
bezoek brengen aan het Musée d'Art et d'Histoire du Judaïsme. Een ultramodern
museum in een historisch pand waar de bezoeker op ontdekkingstocht gaat en zich
kan verdiepen in de joodse cultuur. Dit is een museum waar u gegarandeerd een
beter inzicht krijgt in de verschillende joodse levenswijzen.
Pardonne,
mais n'oublié pas
Eens per jaar vindt
wereldwijd de joodse herdenking plaats van de slachtoffers van de
Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog én de herdenking van de opstand
van het Getto van Warschau. 'Jom Hasjoa' staat voor Holocaust herdenkingsdag en
vond dit jaar plaats vanaf zonsondergang
woensdag 4 mei tot zonsondergang donderdag 5 mei. Gedurende die 24 uur staat men stil bij de
vernietiging van de zes miljoen Europese Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog,
en bij de invloed van de sjoa op het Joodse volk. Volgens de joodse kalender
valt Jom Hasjoa elk jaar op 27 Nisan. De officiële naam van de dag luidt: Jom
Hashoa wehagewoera - de dag van vernietiging en heldendom - het laatste om
aandacht te schenken aan de verzetsdaden tegen de nazi's. In Parijs vinden
de herdenkingen plaats bij het Mémorial
de la Shoah, rue Geoffroy-l'Asnier 17, en bij het Mémorial de la Déportation, Square de l'Ile de France - quai de
l'Archévêché,
Het 'Mémorial de la Shoah' in de Marais. Bij de ingang een stenen muur met daarop 76.000 namen
In de rue Geoffroy
l’Asnier brandt al sinds 1956 in een crypte een eeuwige vlam ter herdenking van
de slachtoffers van de Holocaust. Het 'Mémorial
de la Shoah' in de Marais. Bij de ingang een stenen muur met daarop 76.000
namen. De namen van alle Franse joden die in de Tweede Wereldoorlog naar Duitse
vernietigingskampen zijn gedeporteerd. Slechts een fractie van dit aantal
keerde levend terug. Onder de 76.000 waren ongeveer 11.000 kinderen. Het
Mémorial werd in 2005 vergroot en heringericht naar aanleiding van de 60e
verjaardag van de bevrijding van het concentratiekamp Auschwitz.
Aan de overzijde van de
Seine op de oostpunt van het Île de la Cité bevindt zich het 'Mémorial des Martyrs de la Déportation'.
Dit ondergrondse monument, gelegen op de plaats van een vroeger lijkenhuis,
herdenkt waardig alle 200.000 Fransen die de Nazi-kampen niet hebben overleefd.
Een indrukwekkende wand met evenveel lichtjes als er slachtoffers waren.
"Pardonne, mais n’oublié pas" – "Vergeef, maar vergeet
niet". Diep geroerd kom je weer boven.
'Mémorial des Martyrs de la Déportation'.
De grootste synagoge
van Frankrijk en zelfs Europa bevindt zich aan de rue de la Victoire 44 in het
9e arrondissement. De Grande Synagogue de
la Victoire, werd gebouwd tussen 1867 en 1874, door de Franse architect
Alfred-Philibert Aldrophe, met financiële steun van de familie Rothschild en
biedt plaats aan 1800 personen. Na de oorlog, is er veel inspanning geleverd om
het godsdienstig, artistiek en cultureel joods erfgoed te beschermen. Ook deze
synagoge raakte zwaar beschadigd na een aanval van rechts-extremisten in
oktober 1941 de dag na Kipoer. Hij werd gerestaureerd in 1967 met financiële
steun van de stad Parijs. Inmiddels is deze synagoge ook eigendom van de stad
Parijs en op 11 december 1987 geclassificeerd als historisch monument.
In het hart van het 17e
arrondissement wordt gebouwd aan wat de Stad Parijs noemt het symbool van hoop
voor alle Joden in Europa: 'Centre
Européen du Judaïsme' -
Het European Jewish Center. De bouw naast het nieuwe Paleis van Justitie moet
in de lente 2017 klaar zijn. Het gebouw, groot 4.900 vierkante meter, verdeeld
over 8 verdiepingen, bevat een synagoge, bibliotheek, theater en cultureelcentrum.
De benodigde 10 miljoen wordt bijeengebracht door de Franse staat (2,7 miljoen)
en particuliere investeerders. De stad Parijs heeft de benodigde grond ter
beschikking gesteld. Het ontwerp is van de Franse architecten Brumo Fléchet en
Stéphane Maupin. Het centrum zal worden gevestigd op de hoek van de rue de
Courcelles en boulevard Reims.
Artist impression van het in aanbouw zijnde 'Centre Européen du Judaïsme'
Een symbool van
hoop........... Mijn Joodse vriend schudt zijn hoofd. "Waarom haten ze ons
vanwege ons keppeltje? Wij haten hen toch ook niet vanwege hun hoofddoek? .Onze
godsdiensten komen sterker overeen dan dat ze verschillen en bij iedereen stroomt
hetzelfde bloed door de aderen". Ik
herhaal nog even de woorden van de Franse premier Manuel Valls: "Frankrijk
zonder de Franse Joden is Frankrijk niet meer".
Zou het dan niet mooi
zijn als iedereen daar "Insjallah" op antwoordt.
Met dank aan:
- Centre Communautaire Juif de Paris, Maison de
quartier, 119 Rue la Fayette
- Centre d'Art et de Culture, Association culturelle, 39
Rue Broca
- Maison de la Culture Juive, Centre culturel, 20 Rue
André Pontier
Adressen:
- Diasporama (boeken
en joodse artefacts) 20 rue des Rosiers 75004
- Art
25 (galerie joodse kunst) 25 rue des Rosiers 75004
- Sacha
Finkelsztajn (bakker traiteur) 27 rue des Rosiers 75004
- Panzer
(slager traiteur) 26 rue des
Rosiers 75004
- Korcarz
(slager traiteur) 29 rue des Rosiers 75004
- L’As
du Fallafel (koosjer restaurant) 34 rue des Rosiers 75004
- Cash
Cacher Naouri (kruidenier) 1 rue Des Hospitalières Saint Gervais
75004
- Boucherie
Norbert (slagerij) 7 rue Écouffes 75004
- Librairie
du Progrès (joodse bibliotheek) : 23 rue des Écouffes 75004
- Florence
Kahn (traiteur) 24 rue des Écouffes 75004
- Bazar
Suzanne (religieuse artikelen) 14 rue Ferdinand Duval 75004
- Synagogue Agoudas Hakehilos, 10 rue Pavée
75004
- Mémorial
de la Shoah, 17 rue Geoffroy l’Asnier 75004
- Musée
d’Art et d’Histoire du Judaïsme, 71 rue du Temple 75003
- Mémorial
des martyrs de la Déportation, Allée des Justes de France
75004
- Grand
Synagogue, 44 Rue de la Victoire 75009
- Centre
Européen du Judaïsme, rue de Courcelles -boulevard Reims 75017
- Jardin
Anne Frank, impasse
Berthaud 75003
Hallo,
BeantwoordenVerwijderenIs het mogelijk één van de grote synagoges te bezoeken? Waar kan ik hiervoor terecht?
Vriendelijke groet,
Hetty Palland
Harderwijk.
Beste Hetty,
BeantwoordenVerwijderenop deze website meer informatie over het bezoeken van de Grote Synagogue
http://www.lavictoire.org/Visites/index.html
Hartelijke groet, Ferry van der Vliet, auteur weblog Paris FvdV
Ik wil Lord Bubuza erkennen voor het helpen van mij, hij heeft mijn vreemdgaande vriend laten stoppen met vals spelen met zijn spreuk. Mijn vriend bedroog en respectloos, onze relatie was stressvol en we gingen 3 keer uit elkaar voordat ik via WhatsApp contact opnam met heer Bubuza voor hulp: +1 505 569 0396. Ik vertelde hem mijn relatieproblemen en hij beloofde me te helpen met zijn betovering en vertelde mij wat ik moest doen. Het was heel verrassend en schokkend, want 15 uur nadat ik had gedaan wat heer Bubuza had opgedragen, kwam mijn vriend terug en smeekte me op zijn knieën om hem te vergeven en hem terug te accepteren. Mijn vriend bedriegt me niet meer en respecteert me niet meer. Ik leg deze getuigenis af omdat ik mezelf een gelofte heb gedaan dat als heer Bubuza me helpt, ik over hem zal getuigen voor de wereld. Hij is een god op aarde, hij kan jou ook helpen. Neem contact met hem op via WhatsApp: +1 505 569 0396 of via e-mail: lordbubuzamiraclework @ hotmail . com
BeantwoordenVerwijderen