Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

woensdag 19 april 2017

PARIJS; STAD VAN FOTOGRAFIE

Als je aan fotografie denkt, denk je aan Parijs, de stad van het licht. Een medium, uitgevonden door de Fransman Nicéphore Niépce en Louis Jacques Mandé Daguerre. In 1826 maakte Joseph Nicéphore Niépce de eerste foto op een plaat die was bedekt met een lichtgevoelige bitumen. Hij had hiervoor een belichtingstijd van maar liefst acht uur nodig en helder zonlicht. Door het draaien van de zon ziet men op de foto de schaduw van twee kanten. Deze bitumen-beelden, die naast zwart en wit ook grijstinten konden tonen, konden ook worden gefixeerd en in positieve beelden worden omgezet.
Het was Daguerre die in 1837 het medium fotografie voor het eerst in Parijs presenteerde. Het procedé, waarbij een gepolijste, met kwikdampen geprepareerde plaat werd gebruikt, leverde positieve, gespiegelde beelden, die helaas niet gereproduceerd konden worden. De eerste fotografische afbeelding werd gemaakt door Daguerre in 1838 van de boulevard du Temple in het 3e arrondissement. De afbeelding toont een drukke weg, maar omdat de belichtingstijd ruim 10 minuten bedroeg werd het verkeer niet vastgelegd. Alleen linksonder zijn een schoenpoetser en zijn klant zichtbaar, doordat ze lang genoeg stilstonden om te worden geregistreerd.

Niépce was een van de eerste die zijn camera voorzag van een balg die het scherpstellen makkelijker maakte, en het was de Parijse opticien Chevalier, die voor beiden lenzen deed slijpen, en Niépce in 1826 in contact bracht met Daguerre. Hieruit volgde in 1829 een samenwerkingsverband, waarbij het fotografisch proces aanmerkelijk werd verbeterd. Louis Daguerre werd hiervoor opgenomen in de exclusieve Orde 'Pour le Mérite' en is een van de 72 Fransen wier namen op de Eiffeltoren gegrift staan.

Mede dankzij deze twee pioniers kreeg Parijs ook een bloeiende foto-industrie. Alphonse Darlot begon zijn opleiding als opticien op 12-jarige leeftijd en deed ervaring op bij Noel Lerebours en Jean Theodor Jamin. Veel later opende hij zijn eigen laboratorium voor het produceren van fotografische lenzen in Parijs aan de place Dauphine 2-4, onder de merknaam 'Darlot Paris'. Tussen 1845 en 1854 verschijnen ook andere namen, zoals Hermagis en Derogy. Beiden vestigen zich aan de Quai de l'Horloge 33 en 73. Claude Berthiot opende zijn fabriek in 1857 aan rue Saint Antoine 168, waar tegen de eeuwwisseling meer dan 25.000 lenzen werden geproduceerd.

Andere grote namen: André-Adolphe-Eugène Disdéri, hij verkreeg in 1854 het patent voor de carte de visite, een soort kartonnen visitekaartjes, waarop een albuminen foto, meestal een portret, werd afgedrukt. Direct na de uitvinding van de fotografie schieten ook de portretstudio's overal als paddenstoelen uit de grond. De fotostudio van Felix Nadar wordt er uiterst succesvol mee. Dankzij Nadar kent de hele wereld de gezichten van Charles Baudelaire, Victor Hugo, Sarah Bernard, Alexandre Dumas, en vele anderen. Zijn atelier aan de Boulevard des Capucines was een ontmoetingsplaats voor kunstenaars, componisten en schrijvers. Nadar werd ook beroemd door zijn eerste luchtfoto's (reeds in 1858) die hij maakte vanuit een luchtballon. 

In de Parijse straten is Eugène Atget (1857-1927) te vinden, die bekend is van zijn foto's van het toenmalige Parijse straatleven en de architectuur. Zijn werk wordt vandaag de dag nog steeds hoog gewaardeerd in de wereld van de fotografie. Mede dankzij zijn assistente, de later bekende Amerikaanse fotografe Berenice Abbott, is zijn hele oeuvre bewaard gebleven voor het nageslacht. Na zijn dood wist Abbot een deel van zijn werk te verkrijgen en te bewaren. Circa 5000 van Atgets foto's en glasnegatieven bevinden zich in de collectie van het Museum of Modern Art in New York.

In 1924 vestigt zich een Franse fotograaf van Hongaarse afkomst in wijk Montparnasse. Gyula Halász (1899-1984), beter bekend onder zijn pseudoniem Brassaï voor zijn werk als journalist. Onder invloed van zijn vriend en fotograaf André Kertész ontwikkelt Brassaï een fascinatie voor het fotograferen van het Parijse nachtleven. Dat bezorgt hem uiteindelijk grote faam. In de jaren dertig publiceert hij diverse fotoboeken, waarvan met name 'Paris de Nuit' (1932) de essentie van zijn werk weergeeft. Oprechte en waarachtige beelden van het ware Parijs leven in al haar facetten, ook van de louche buurten. Henry Miller noemde hem 'het oog van Parijs'.

In 1934 begint Robert Doisneau (1912-1994) aan een carrière als beroepsfotograaf. Eerst als industrieel fotograaf en reclame- fotograaf, en later als freelance fotojournalist. Zijn werk als journalist voert hem naar de buitenwijken van Parijs, waar hij bijna een halve eeuw foto's maakt van het straatleven en portretten van mensen van allerlei allooi. Dit alles in zwart-wit. Zijn bekendste foto is 'Le Baiser de l’Hôtel de Ville' (de kus voor het stadhuis - 1950)

Henri Cartier-Bresson (1908 - 2004) de Franse fotograaf, cineast en schilder, was in 1947 samen met Robert Capa en andere fotografen één van de oprichters van het befaamde fotoagentschap Magnum, het eerste fotografen-coöperatief ter wereld. Eigenlijk wilde hij schilder worden, maar als fotograaf was hij een van de grote getuigen van de 20ste eeuw. Zijn talent lag in het licht en het voortdurend streven naar hèt ultieme moment. Hij hield niet van manipulaties. Hij fotografeerde wat hij zag en deed dat met zwart-wit foto's, waarin de emotie werd gevangen in strakke composities. Cartier-Bresson fotografeerde vele beroemdheden waaronder Marilyn Monroe. Hij fotografeerde Monroe op de set van haar laatst voltooide film; the Misfits, van John Huston. Ook was hij op bezoek bij Mahatma Gandhi, op het moment dat Gandhi werd neergeschoten. De foto's die Cartier-Bresson maakte van Gandhi op zijn sterfbed, werden wereldberoemd.

In de jaren '50 en '60 van de 20e eeuw trokken Nederlandse fotografen, waaronder Henri Berssenbrugge, Ed van der Elsken, Johan van der Keuken en Emmy Andriesse, naar Parijs om daar het vak te leren van de Amerikaan Man Ray en zijn assistente Berenice Abbott , de uit Luxemburg afkomstige Edward Steichen en de fransman Jean Eugène Atget. Na de oorlog verschijnen verschillende prachtige fotoboeken van en over Parijs van diverse Nederlandse fotografen, die blijvend geïnspireerd waren door deze bruisende stad. De meest gefotografeerde stad ter wereld wordt in die jaren boeiend vastgelegd door Jesse en Van der Elsken. Van der Elsken fotografeert het echte straatleven, de rauwe kant van de samenleving en Jesse fotografeert alleen maar "Parisiennes". Vrouwen waaronder actrices, mannequins, studentes en vrouwelijke clochards.

Jaarlijks reis ik in juni, met mijn fotokompaan Alex Timmermans af naar een dorpje net onder Parijs, voor de Foire Internationale à la Photo de Bièvres. Gedurende twee dagen is het hier een komen en gaan van verzamelaars op het gebied van fotografie. Analoog, digitaal maar ook van de mooiste memorabilia uit de begintijd van de fotografie. Hier in Bièvres is tevens het Musée Français de la Photographie gevestigd aan de rue de Paris 78, met een van de grootste collecties ter wereld. Ruim 25.000 objecten en meer dan een miljoen foto's is het resultaat van dertig jaar verzamelen, een grootse collectie en ooit samengebracht door twee gepassioneerde liefhebbers; John en Andrew Fage.

En dan komt ineens die vraag bij mij op; en waarom niet in Parijs? Geen enkele metropool heeft zoveel fotografen het hoofd op hol gebracht en tot sensuele en mysterieuze beelden geïnspireerd als de Franse lichtstad. Even gewillig als een behaagzieke minnares laat Parijs zich telkens weer in al haar hoeken en kieren fotograferen. Gelukkig kent Parijs vele uitstekende fotogaleries, fotomusea en grote foto-evenementen (altijd in de maand november) waaronder Paris Photo, Fotofever, Festival Photo Saint Germain en nieuw in 2017 de 'Mois de la Photo du Grand Paris'. Georganiseerd door Fotofever, een parcours door Parijs, langs diverse belangrijke fotogaleries. Start 20 april tot en met 1 mei. Donderdag 20 april 2017 zijn er verschillende vernissages / openingen (in Parijs altijd met een hapje en een drankje) vanaf 18.00 uur tot 22.00 uur bij de volgende galeries:

Courcelles Art Contemporain, 111 boulevard de Courcelles, 17e arrondissement
Galerie Cécile Charron, 43 rue Volta, 3e arrondissement
Galerie Lacroix, 19 rue  Lesage, 20e arrondissement
Roche Bobois, 84-92 avenue du Maine, 14 arrondissement
The Chata Gallery, 30-34 rue du Chemin Vert, 11e arrondissement
VOZ Galerie, 41 rue de l'Est, Boulogne Bilancourt (vanaf 19.30 uur)

Séance Dedédicace
Tevens is er op donderdagavond 20 april en vrijdagavond 21 april 2017 een 'séance dedédicace', een  signeersessie van de Nederlandse Collodion fotograaf Alex Timmermans bij Galerie Blin plus Blin in de rue de l'Université 46 in het 7e arrondissement. Collodium fotografie is een ambachtelijke techniek, uitgevonden in 1851 door de Engelsman Frederick Scott Archer. Het is een van de allereerste manieren om iets op de gevoelige plaat vast te leggen. Bij dit uiterst bewerkelijke procedé wordt de foto rechtstreeks op glas gemaakt exact volgens de procedures uit die tijd. Alex Timmermans,  is een van de zeer  weinige fotospecialisten in Nederland die zich bezig houden met deze bijzondere vorm van fotografie die anderhalve eeuw geleden letterlijk het daglicht zag. Hij maakt gebruik van exact dezelfde techniek, en fotografeert met camera's en lenzen uit diezelfde tijd. In combinatie met zijn bijzondere printtechnieken wordt zijn fotowerk gezien als toonaangevend in de wereld. Over de wereld zijn er niet meer dan een paar honderd fotografen die actief werken volgens het procedé van Archer. Alex exposeerde al eerder op Fotofever in Brussel en Parijs en presenteert dit keer werk uit zijn serie 'Story telling'.

Alex Timmermans signeert voor het eerst, in Parijs, zijn nieuwe boek 'Storytelling', van 18.00 uur tot 20.00 uur in de Galerie van Patrick en Marie Blin. Het eerste exemplaar zal worden aangeboden aan onze Nederlandse Ambassadeur in Frankrijk: Z.E. Mr. Ed Kronenburg.

Patrick Blin werkte 17 jaar lang bij grote filmstudio's waaronder Paramount, Universal en Dreamworks. In 2008 vestigde hij zich als zelfstandig fotograaf, gespecialiseerd in wild-life fotografie. In 2011 openden Patrick en Marie hun fotogalerie in Montfort-l'Amaury. Snel daarna, in 2015, volgde een tweede galerie in Parijs aan de rue de l'Université 46 in het 7e arrondissement.

Marie Blin begon haar professionele carrière als fotograaf bij Franse bladen waaronder Le Figaro, Madame, Mairie France en Vogue. Later specialiseerde zij zich in still-leven fotografie waar zij, mede door het gebruik van belichting, zoals gebruikelijk in de film-industrie, opdrachten verwierf voor cosmetica giganten waaronder Helena Rubinstein, Christian Dior, en Yves Saint Laurent. In 2007 trad zij in dienst van de prestigieuze Parijse fotostudio; Studio Harcourt.

Tijdens het lezen bent u diverse foto's tegengekomen allemaal gefotografeerd in de Métro van Parijs. De RATP is een van de grootste sponsoren en promotors van fotografie. Grote billboards op de perrons maken de reizigers attent op diverse grote fototentoonstellingen die elk jaar in Parijs in diverse fotomusea of zelfs in het stadhuis plaatsvinden. Met name in de maand november van elk jaar staan vele metrostations in het teken van de fotografie. Prachtige beelden sieren de ingangen of de perrons. Een lust voor het (fotografisch) oog.

Elke dag nemen ongeveer 5 miljoen mensen de Parijse metro om hun werkplek te bereiken, hun vrienden te bezoeken, of om gewoon door Parijs te toeren. Totaal maken 1,5 miljard mensen per jaar gebruik van de metro. De populaire Franse uitdrukking "métro, boulot, dodo", (metro, werken, slapen) symboliseert het belang van dit vervoermiddel voor het leven in een stad als Parijs. De stad kende al grote tentoonstellingen rond het oeuvre van wereldberoemde fotografen waaronder: Diane Arbus (2012), Helmut Newton (2012), Erwin Blumenfeld (2013), Peter Lindbergh (2014), Robert Mapplethorpe (2014, Henri Cartier-Bresson (2014) Sebastião Salgado (2015), Philippe Halsman (2015 - 2016), Richard Avedon (2016-2017) en Robert Doisneau (2017)


Beste musea en galeries voor fotografie zijn:
Le Bal: 6, impasse de la Défense, 18e arrondissement
Fondation Cartier pour l’art contemporain: 261, boulevard Raspail, 14e arrondissement
Fondation Henri Cartier-Bresson: 2, impasse Lebouis, 14e arrondissement
Jeu de Paume: 1, place de la Concorde, 8e arrondissement
Maison Européenne de la Photographie: 5/7, rue de Fourcy, 4e arrondissement
Polka Galerie: Cour de Venise, 12 rue Saint-Gilles, 3e arrondissement.
Galerie Filles du Calvaire:  17 Rue des Filles du Calvaire, 3e arrondissement
Cinema Gallery - Anne-Dominique Toussaint: 26 rue Saint-Claude, 3e arrondissement
Galerie Blin plus Blin: 46 rue de l'Université, 7e arrondissement
Gagosian Gallery: 4 rue de Ponthieu, 8e arrondissement
Les Douches - La Galerie: 5 rue Legouvé, 10e arrondissement
Galerie Camera Obscura: 268 boulevard Raspail, 14e arrondissement

De Franse hoofdstad, die geboorte gaf aan het medium fotografie in de negentiende eeuw, blijft ondanks geduchte concurrentie uit New York, Londen of Berlijn, het onbetwiste centrum van de creatieve fotografie. 

Photo Credits RATP Paris, Jean-Francois Mauboussin

1 opmerking:

  1. Ferry, je schrijft dat onder meer Ed van der Elsen en Johan van der Keuken "In de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw naar Parijs trokken" om daar het vak te leren. Ik betwijfel dat omdat van der Elsken in 1925 geboren is en Johan van der Keuken in 1938. Emmy Andriesse volgde na haar middelbare schoolopleiding van 1932 tot 1937 de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag waar ze de opleiding reclameontwerpen volgde. Ze was geboortig van 1914 dus ....... Zowel van der Elsken als van der Keuken waren na de oorlog, in de 50er jaren, heel succesvol werkzaam in Parijs.

    BeantwoordenVerwijderen