Parijs kent veel
plaatsen die geadoreerd worden door fans, liefhebbers, verliefden, volgers,
bewonderaars. Ze hebben allemaal een ding gemeen; wanneer ze in de stad zijn
blijven ze terugkomen op die ene plek. Ik heb dat met rue Verneuil 5bis in het
7e arrondissement. De eerste keer in maart 2011, Ik was er bij toeval, in mijn
ooghoek stopt plotseling een zwarte auto waaruit een frêle jonge vrouw stapt
met lang donkerblond haar en met daar in gestoken een grote zwarte zonnebril.
Zorgvuldig vermijdt ze oogcontact en welhaast schichtig opent ze de deur om
gevolgd door een tweetal fotografen, snel het pand binnen te gaan. Voor ik het
mij goed en wel realiseer stond ik net oog in oog met de dochter van Jane
Birkin en Serge Gainsbourg; Charlotte. De rue Verneuil 5bis was het woonhuis
van haar vader en is na zijn dood, door haar toedoen, nog altijd onveranderd. En
hiermee bedoel ik de binnenzijde. Want de buitenzijde is zowat elke maand
anders. Schijnbaar zijn onder de bewonderaars van Gainsbourg veel graffiti
artiesten, of kunstenaars die blijvend door hem worden geïnspireerd.

Rue Verneuil 5bis in het 7e arrondissement
26 Jaar geleden, op 2
maart 1991 (een maand later zou hij 63 zijn geworden), sloop Gainsbourg, als
een dief in de nacht, weg uit het leven. De arts constateert een 'natuurlijke'
dood. De erotomaan stierf als Frankrijks meest verguisde, minst begrepen, maar
ook meest beminde zanger. Het stoffelijk overschot werd begraven in het
familiegraf van de Ginzburgs op het Cimétiere Montparnasse, daar waar ook
Simone de Beauvoir, Jean-Paul Sartre en Charles Baudelaire begraven zijn. Zijn
graf en zijn woning aan de rue Verneuil 5bis zijn tot de dag van vandaag
bedevaartplaatsen voor zijn vele fans. Serge Gainsbourg; chansonnier, muzikant,
componist, liedjesschrijver, provocateur, rebel, vrouwenzot, charmeur, minnaar,
schuinsmarcheerder, caféganger, kettingroker, vader, echtgenoot en Parisien.
Gainsbourg als inspiratie voor vele graffiti artiesten
Een
kus voor Oscar
Mythes horen bij de
folklore van de begraafplaats Père Lachaise. Neem nou het graf van de schrijver
Oscar Wilde (ligplaats: 89e divisie), die in steen is/was weergegeven in de
vorm van een 'zwaar geschapen' gevleugelde sfinx. Wilde was oorspronkelijk
begraven op het kerkhof van Bagneux, een buitenwijk van Parijs, maar zijn
stoffelijke resten zijn een paar jaar na zijn overlijden overgebracht naar Père
Lachaise. Het grafmonument, ontworpen door Jacob Epstein, was een schenking van
een anonieme vrouwelijke bewonderaar. Het gezicht van de sfinx is het gezicht
van Wilde en wie weet, ook het evenbeeld van zijn geslachtsorgaan. Echter het
geslachtsorgaan is al sinds mensenheugenis verdwenen. Twee Engelse dames, die
over de begraafplaats wandelden, konden hun verontwaardiging niet onderdrukken
toen ze oog in oog kwamen te staan met Wilde's mannelijk attribuut. Met twee
stenen en twee forse slagen werd het edele deel verwijderd. De opzichter die
het kostbare stuk later terugvond, nam het mee naar zijn kantoor, waar het twee
jaar heeft gediend als presse-papier. Waar het daarna is gebleven is onbekend
(uit 'Au Père Lachaise van Michel Dansel).

Het grafmonument van Oscar Wilde, ontworpen door Jacob Epstein, was een schenking van een anonieme vrouwelijke bewonderaar
Sinds jaar en dag,
vooral de laatste tien jaar, drukten vele vrouwen hun vuurrode lippen op zijn
grafsteen en dreigde het graf ten onder te gaan aan een overdosis rode
lippenstift. Op 30 november 2011, ter ere van de 111-jarige sterfdag van Wilde,
is tot grote teleurstelling van alle fans, het hele graf schoongemaakt en
voorzien van een dikke glasplaat, zodat liefhebsters er geen kussen meer op
kunnen geven, maar zoals rituelen moeilijk zijn uit te bannen, moet nu het glas
er aan geloven.
Jim,
mon amour
De grootste 'attractie'
van Père Lachaise is nog steeds het graf van de man die provoceerde met
extravagant, immoreel en choquerend
gedrag tijdens al zijn optredens.
Zwaar onder invloed van drank en drugs zijn leven invulling gaf en
misschien daardoor een levende legende werd. Nou ja levend? Zijn sober graf,
ontdaan van zijn stenen buste, staat inmiddels geïsoleerd door dranghekken,
maar is altijd voorzien van verse rozen. De stenen afbeelding is in 1987 al
stiekem meegenomen door een wat al te enthousiaste fan. De dranghekken zijn
geplaatst omdat de buurgraven wat al te veel te lijden hadden onder de
belangstelling van alle fans. Grafzerken werden beschadigd of voorzien van
graffiti met teksten zoals "Jim, ti amiamo, ti adoriamo".
Graf graffity in de omgeving van het graf van Jim Morrisson
U zult zich inmiddels
afvragen over wie heeft hij het nou? Jim Morrisson, die zijn debuut maakt met
The Doors in 1967. Een muzikale genius met bijnamen als the Lizard King of mr.
Mojo Risin, die uiteindelijk ten onder ging aan zijn exorbitante levensstijl.
Op 3 juli 1971 vindt zijn vrouw Pamela hem dood in bad in zijn huis in Parijs.
Overleden aan een hartaanval op 27 jarige leeftijd. Op een bronzen plaat op
zijn graf staat de bijzondere tekst: "kata ton daimona eaytoy" Een
Griekse tekst waarvoor meerdere vertalingen mogelijk zijn. In het Oudgrieks is
de strekking iets in de trant van trouw aan zijn ziel. In het Nieuwgrieks is de
vertaling; hij schiep zijn eigen demonen. Misschien is het laatste meer op hem
van toepassing; James Douglas Morrisson 1943 - 1971.
"Hij schiep zijn eigen demonen"; de tekst op het graf van James Douglas Morrisson 1943 - 1971
Zichtbare
adoratie
Victor Noir,
(1848-1870) zijn graf is te vinden op Père Lachaise, ligplaats 92e divisie.
Deze redacteur van de krant La Marseillaise stond bekend als een berucht
vrouwenversierder. Helaas heeft Noir maar kort kunnen genieten van zijn
reputatie als rokkenjager. Op 22 jarige leeftijd wordt hij doodgeschoten door
de neef van keizer Napoleon III, Prins Pierre Bonaparte, die genoegdoening eist
voor een negatief krantenartikel, geschreven door collega journalist; Pascal
Grousset. Deze wordt door Bonaparte uitgedaagd voor een duel met Noir als
secondant. Als Noir zich meldt bij het huis van Bonaparte om plaats en tijd af
te spreken voor het duel, wordt hij ter plekke door de prins doodgeschoten. De
neef van de Keizer beweert in het daarop volgende proces, dat Noir hem heeft
beledigd en hem een handschoen in het gezicht heeft geworpen. De rechters
spreken Bonaparte vrij.
Mede dankzij zijn
reputatie is het graf van Victor Noir een vruchtbaarheidssymbool geworden. Het
bronzen evenbeeld van Noir, met opengeslagen jas, toont onvermijdelijk de
bobbel in zijn broek. Het verhaal wil dat het aanraken van zijn geslachtsdeel
de vruchtbaarheid van de vrouwelijke bezoekster vergroot. De bobbel in de broek
van het beeld is dan ook danig opgepoetst. Om het beeld te beschermen tegen
verdere beschadiging werd er een hek rond geplaatst, dat echter in 2005 werd
gesloopt na fel protest van Parijse vrouwen. Nu staat er een bord met het
opschrift dat elke schade veroorzaakt door graffiti of onfatsoenlijk wrijven
zal worden vervolgd. Het geslachtsdeel blinkt er niet minder door.
Iolanda Cristina Gigliotti
Op 3 mei 1987 stond de volgende merkwaardige advertentie in een Franse
krant: " Dalida laissera le souvenir d'une femme de cœur généreuse et
malheureuse.... Le souvenirs d'une grande artiste qui a marqué la chanson
Française". Vrij
vertaald: "Dalida zal worden herinnerd als een vrouw met een hart van goud
maar diep ongelukkig. Rest ons de herinnering aan een groot artieste, die een
belangrijke bijdrage leverde aan het Franse chanson". De
advertentie was ondertekend door François Mitterrand, Président de la
République.
Het monumentale graf van Dalida op het Cimetière Montmartre
De avond daarvoor wordt
Iolanda Cristina Gigliotti beter bekend als
Dalida, een van de grootste Franse zangeressen, dood gevonden in haar huis
aan de Rue d'Orchampt 11bis op Montmartre. Naast haar een kort afscheidsbriefje
met de woorden: "Pardonnez-moi, la vie m'est insupportable - Vergeef mij,
het leven is voor mij ondraaglijk". Zij stierf als gevolg van een
overdosis kalmeringsmiddelen. Frankrijk was in shock en in diepe rouw. Op
donderdag 7 mei 1987 volgde een groots eerbetoon in de Madeleine kerk te Parijs,
waarna zij werd begraven, enkele honderden meters van haar woonhuis, op de
Cimetière Montmartre. Tot op de dag van vandaag, is het dè reden, dat vele fans
een bezoek brengen aan een van de mooiste graven op de begraafplaats van
Montmartre (divisie 18). Een prachtig levensgroot
stenen beeld van Dalida, van de Franse beeldhouwer Alain Aslan, staat voor een
zwart marmeren ark voorzien van een stralende gouden zon en haar naam eveneens
in gouden letters.

Woonhuis Dalida: Rue d'Orchampt 11bis, 18e arrondissement, metro: Abesses
Dalida is sinds haar
tragische dood altijd een cultfiguur gebleven en heeft nog steeds een zeer
grote schare fans. In 1988 bleek uit een opiniepeiling, in opdracht van de
encyclopedie Universalis, gepubliceerd in dagblad Le Monde, welke
persoonlijkheden de grootste invloed hadden op de Franse maatschappij. Dalida
eindigde op de tweede plaats achter Général de Gaulle. In 1997, werd de hoek
van de rue Girardon en rue Abreuvoir op de Butte Montmartre ingewijd als place
Dalida, met een bronzen levensgrote buste als herinnering aan deze nog steeds
ongekend populaire zangeres. In 2002 werd zij vereerd met een eigen postzegel
ter nagedachtenis aan haar dood 15 jaar geleden. Op initiatief van Bertrand
Delanoë, burgemeester van Parijs, maar ook een vriend van de zangeres volgde in
mei 2007, 20 jaar naar haar dood, een vijf maanden durende retrospectieve in
het Hotel de Ville, het Parijse stadhuis. Samen met Édith Piaf, wordt Dalida
gezien als de meeste populaire en invloedrijke Franse zangeres uit de 20e eeuw.

Mocht u zich afvragen waarom de borsten van Dalida zo glimmen, hier het antwoord
Place Dalida, 18e arrondissement, metro Lamarck Caulaincourt - Graf van
Dalida: Cimetière de Montmartre, avenue Rachel 20, 18e arrondissement, metro :
Blanche, Place de Clichy. - Woonhuis
Dalida: Rue d'Orchampt 11bis, 18e arrondissement, metro: Abesses.
Eeuwige liefde
Nog altijd komen bij de
eerste zonnestralen van de dag, zij die niet hoeven te werken voor de kost,
naar de Seine toe. Zelf word Ik altijd heel gelukkig van het, in de eerste
lentezon, lopen langs de Seinekades. In Parijs verglijdt de tijd zoals het
water van de Seine voortkabbelt tussen de met geschiedenis en emoties beladen
oevers. Als je lang genoeg wacht hoor je links en rechts het plonzen van
sleutels die vanaf een brug in de Seine gegooid worden. Verliefde stelletjes
bezegelen zo hun 'eeuwige' liefde voor elkaar.
De Pont des Arts enkele jaren geleden
Ook ik moet bekennen,
dat ik in het prille begin, mij heb bezondigd aan het ophangen van een
liefdesslot als herinnering aan een bijzondere liefde. Want Parijs is tenslotte
de stad van de liefde. Zo gooide ik ook een muntje in de Fontana di Trevi in
Rome in de hoop er weer eens te mogen terugkeren. Laten we even teruggaan naar
het begin van deze traditie, die in Parijs uit de hand is gelopen. Over het
ontstaan van het ritueel bestaan twee versies: allereerst in het boek van
Frederico Moccia 'Ho Voglia De Te' (Ik wil jou), 1,1 miljoen verkochte
exemplaren, wordt beschreven hoe de hoofdpersonages – volgens een oud gebruik –
elkaar eeuwige liefde zweren door aan de
Milvio burg in Rome een hangslot vast te maken en de sleutels in de Tiber te
werpen. Zo zouden zij zijn gezegend met de eeuwige liefde. En dat wilden
sindsdien wel meer stellen. Sinds het eerste hangslot in Rome in 2007 – de
desbetreffende brug heeft het inmiddels bijna begeven – is deze romantische
rage de hele wereld over getrokken. Ook in Verona, Budapest, Keulen, Venetië,
en Sevilla hangen bruggen vol met grote en kleine sloten.

Een uit de hand gelopen rage
De andere versie is die
van de Hongaarse stad Pécs, waar in de jaren zestig een verliefd stel een
hangslot aan het hek vastmaakte tegenover bar Káptalani Borozó, om zo hun
eeuwige liefde te bezegelen. Deze versie is ouder dan het boek van Frederico Moccia
dat in februari 2006 pas het daglicht zag. Hun voorbeeld werd gevolgd door
Moskou, Nigata-Japan en vanzelfsprekend; Parijs.
De Pont des Arts nu, helaas vervangt graffity nu de liefdesslotjes
Na diverse artikelen in
Le Figaro en Le Monde over de ontstane graffiti en milieuvervuiling door de
sleuteltjes die na elk ritueel in de Seine werden geworpen, is de gemeente
Parijs overstelpt met verzoeken om een einde te maken aan de rage die werkelijk
exorbitante vormen begint aan te nemen. De Pont des Arts was er bijna
letterlijk aan bezweken onder het tonnengewicht van de honderdduizenden
hangsloten. Inmiddels is de brug weer in oude luister hersteld. Dat wil niet
zeggen dat er een einde is gekomen aan het verzegelen van de liefde met een
hangslot in Parijs, Parijs is en blijft nu eenmaal de stad der liefde. Wel
vraag ik mij soms af hoeveel van die 'stellen' nog bij elkaar zijn. Plons daar
gaat weer een sleuteltje en als ik naar boven kijk wordt dat gevierd met een
innige zoen.
Zelf word Ik altijd heel gelukkig van het, in de eerste lentezon, lopen langs de Seinekades
Al enkele malen genoten van de begraafplaatsen in Parijs: een letterlijk 'stilleven' van zwijgende stemmen van hen die ooit hun eigen en vaak unieke levensverhalen hun vormgaven. Deze begraafplaatsen zijn mijn bronnen van inspiratie. Sta ook stil bij de kunstzinnige vormen van de vele tombes en geschiedenis daarvan: de art nouveau en art deco was ook hier doorgedrongen! Dank voor het terughalen van herinneringen Ferry!
BeantwoordenVerwijderenHelaas kan ik je niet persoonlijk bedanken voor je reactie. Maar in ieder geval graag gedaan.
BeantwoordenVerwijderen