Net teruggekomen uit Parijs bereid ik mij alweer voor op de PAN
Amsterdam. Parijs was druk, hectisch, de afgelopen week. Vrijwel het gehele
eerste, zesde, zevende en achtste arrondissement stonden in het teken van de
fotografie.
Karl Lagerfeld was dit jaar gastcurator van Paris Photo 2017
In mijn twee vorige blogs week verwees ik u al naar de vele hoogtepunten
waaronder Paris Photo en Fotofever.
Beide beurzen lieten grote successen zien. Paris Photo noteerde in slechts vijf
dagen, 64.542 bezoekers ruim 4,1% meer dan vorig jaar. 189 galeries, een nieuw
record, vertoonden hun werk en verschillende lieten topverkopen zien.
Voorbeelden zijn: De Howard Greenberg Gallery, gevestigd in New York verkocht
een aantal werken van Hank O’Neal Archives voor de lieve som van 200.000. Zo
ook de Thomas Zender Gallery, uit Keulen waar werken werden verkocht € 29.000
tot 69.000. Het was een komen en gaan en misschien moet ik zeggen kopen en gaan
van curators van grote internationale en vermaarde instituten waaronder het
Guggenheim, New York – J. Paul Getty Museum, Los Angeles – The Met, New York –
SF Moma, San Francisco - Museum of Fine Arts, Houston – Foam Amsterdam en
verder uit diverse andere continenten zoals Zuid-Amerika en Azië.
Onze Nederlandse Ambassadeur Z.E. Pieter de Gooijer liet zich uitgebreid informeren over het werk van de Nederlandse fotografe Carla van de Puttelaar
Meer dan 250 fotografen signeerden hun boeken bij meer dan 30 uitgevers.
Hoog bezoek van Brigitte Macron, de echtgenote van de Franse President en
diverse ministers uit zijn kabinet; Françoise Nyssen, Minister van Cultuur en
Muriel Penicaud, Minister van Arbeid. Ook onze Nederlandse Ambassadeur Z.E.
Pieter de Gooijer liet zich uitgebreid informeren over het werk van de
Nederlandse fotografe Carla van de Puttelaar en haar nieuwe boek ‘Endornments’.
Ook dit jaar stond Paris Photo bol van vintage fotografie dus daarin weinig
vernieuwing. De foto’s, geselecteerd door Karl Lagerfeld, brachten ook daar
geen verandering in.
Meer dan 250 fotografen signeerden hun boeken bij meer dan 30 uitgevers
Letterlijk spraakmakend was het werk van de Amerikaanse Ellen Brooks.
Zeker gezien het feit dat onlangs twee werken van fotografe Vivian Keulards
zijn verwijderd uit haar expositie in de WTC The Hague Art Gallery. Het ging om,
volgens de kunstenares, 'volstrekt onschuldige foto's' van kinderen met een
ontbloot bovenlijf. De getoonde serie van Ellen Brooks op Paris Photo zijn
gemaakt tussen 1973 en 1975 als onderdeel van een fotografische installatie van
mannelijke en vrouwelijke adolescente naakten die anderhalf keer op ware
grootte waren gedrukt op fotolinnen. Een 30-tal ouders reageerde op een
advertentie in de Bay Guardian – San Francisco waar modellen werden gevraagd in
de leeftijd van 10 tot 15 jaar. Ellen Brooks, toen 27 jaar, wilde met haar
foto’s reacties van zelfbewustzijn en fysieke angst opwekken die ook door
tieners worden ervaren in deze specifieke tijd van lichamelijke transformatie
en seksueel bewustzijn, met de bedoeling een compassievolle en respectvolle
band met de kijker te smeden. Vijf foto’s uit deze serie waren te zien bij
Galerie Fraenkel. Meer werk van haar is te bewonderen in het Moma – New
York, Whitney Museum of Modern Art – New York, San Francisco Museum of Modern
Art, Paul Getty Museum – Los Angeles en het Centre George Pompidou – Parijs.
Galerie Fraenkel, San Francisco, presenteerde het werk van Ellen Brooks; 'Adolecents'
Natuurlijk is het onmogelijk om alles te benoemen van Paris Photo. Maar
de werken die mij in vervoering brachten waren die van Lillian Bassman (1917 – 2012), Galerie Staley Wise en Melvin Sokolsky, Galerie Peter Fetterman.
Vanaf de jaren 1940 tot de jaren 1960 werkte Bassman als modefotograaf
voor de Junior Bazaar en later op de Harper's Bazaar, waar ze de carrière van
fotografen zoals Richard Avedon , Robert Frank , Louis Faurer en Arnold Newman
promootte. Onder begeleiding van de Russische emigrant , Alexey Brodovitch ,
begon ze haar modelonderwerpen voornamelijk in zwart en wit te fotograferen.
Haar werk werd grotendeels gepubliceerd in Harper's Bazaar van 1950 tot 1965.
Modefotograaf Melvin Sokolsky werd bekend door zijn iconische Bubble
serie voor Harper’s Bazaar in 1963.
Lillian Bassman gepresenteerd door galerie Staley Wise, New York
De zeepbel werd in tien
dagen gemaakt uit plexiglas en licht aluminium voor de scharnierende ringen. Na
een succesvolle test ging Sokolsky onderweg naar Parijs om de lente-collectie
voor Harper's Bazaar te schieten. De uitdaging was om, met behulp van een telescopische
kraan op elke locatie in Parijs te kunnen fotograferen, samen met zijn
favoriete model Simone d'Aillencourt. Na te zijn vergrendeld kon ze nog steeds
vrij ademen dankzij een ruimte tussen de twee halve bollen. Met deze serie
veranderde Sokolsky voor altijd de modefotografie.
Melvin Sokolsky voor Harper's Bazaar 1963 - Galerie Peter Fetterman
Geen wonder dat Paris Photo nog altijd de grootste fotobeurs is van de
wereld. Dus liefhebbers, zet de volgende datum maar vast in uw agenda: de 22e
editie van Paris Photo vindt plaats van 7 tot en met 11 november 2018. Ik ben
er in ieder geval weer bij.
Ed van der Elsken, 'My Kind of People' gepresenteerd door de Nederlandse galerie Annet Gelink uit Amsterdam
Fotofever dè fotobeurs
voor de wat kleinere portemonnee en de beginnende verzamelaar en heeft zich,
bij de inmiddels al weer zesde editie, opnieuw overtroffen. 80 Galeries,
waarvan 60% buiten Frankrijk, konden zich verheugen op 10.000 bezoekers. Met
name zichtbaar waren de Aziatische galeries die schijnbaar de Europese
kunstmarkt hebben ontdekt. 10 galeries uit Japan, 2 uit Taiwan en 1 uit
Zuid-Korea. Tijdens een seminaar met verschillende Aziatische galeriehouders
was het interessant te vernemen dat er grote verschillen zijn tussen de
verzamelaars daar en de Europese. Een portret aan de wand is ‘not done’ omdat
die plaats alleen bezet wordt door overleden familieleden. Naakt is geen tabou
maar zul je niet snel aan de wand zien in een Aziatisch huis. Wel is hiervoor
grote interesse bij verzamelaars, maar die foto’s blijven in een lade om er op
een eenzaam moment van te kunnen genieten. Volgend jaar opnieuw aanwezig in het
fraaie Carrousel du Louvre van 9 tot 11 november 2018.
Fotofever met dit jaar 10 galeries uit Japan, 2 uit Taiwan en 1 uit Zuid-Korea
Tot en met 29 januari kun je in het Grand Palais nog terecht voor de
must see expositie van de Amerikaanse fotograaf Irving Penn. Penn
(16 juni 1917 – New York, 7 oktober 2009), werd met name bekend werd door zijn
werk in de modewereld. Lange tijd werkte hij voor Vogue. Hij maakte meer dan
150 covers voor het magazine en definieerde met zijn foto's de elegantie van de
jaren vijftig en zestig. Zijn modefoto's van beroemdheden en topmodellen van
zijn tijd verhuisden moeiteloos van de glossy pagina's naar de muren van de
grote musea in de wereld.
Fotofever, ‘Femmes de Lumière’ van Dani Olivier
Penn werd in 1917 geboren
en was oorspronkelijk schilder en tekenaar. Hij bezocht de kunstacademie in
Philadelphia en publiceerde in 1938 voor het eerst tekeningen in Harper’s
Bazaar. Hetzelfde jaar verhuisde Penn naar New York. Aan de kunstacademie van
Philadelphia had hij les gehad van de Rus Alexey Brodovitch, die tevens art
director van Harper’s Bazaar was. Mede na aandringen van Brodovitch werd in
1943 voor het eerst een foto van Irving Penn op de omslag van modetijdschrift
Vogue geplaatst. Penn zou meer dan veertig jaar aan dit blad verbonden blijven.
Terwijl hij vanaf 1943 voor Vogue fotografeerde, bleef zijn stijl dwars door
alle moderevoluties heen opmerkelijk constant. Hij fotografeerde zijn modellen
bijna alsof ze klassieke beelden waren, met een ongelooflijk oog voor detail en
compositie. En terwijl om hem heen steeds meer een 'snapshotesthetiek' werd
gebruikt, bleef zijn werk compositorisch strak en minimalistisch: geen haartje
verkeerd. En áls het verkeerd zat, dan was het omdat Penn het had toegestaan. Hij
was een van de eerste, door modellen tegen een egale witte achtergrond te
fotograferen: alles voor de vorm.
Irving Penn nog te zien tot 29 januari 2018 in het Grand Palais
Penn maakte iconische
portretten van Truman Capote, Pablo Picasso, Alfred Hitchcock en zo ongeveer
iedere andere grote kunstenaar en schrijver van zijn tijd. Geen wonder dat het
Grand Palais het eeuwfeest van de geboorte van een van de grootste fotografen
van de 20e eeuw markeert met een overzichtstentoonstelling. Deze tentoonstelling
is georganiseerd door het Moma, New York en het Réunion des Musées Nationaux Grand
Palais, in samenwerking met The Irving Penn Foundation en is de eerste grote
overzichtstentoonstelling van het werk van de Amerikaanse kunstenaar in
Frankrijk sinds zijn dood. Het kijkt terug op zijn zeventigjarige carrière, met
meer dan 235 fotografische afdrukken, allemaal geproduceerd door de kunstenaar
zelf, evenals een selectie van zijn tekeningen en schilderijen. De
tentoonstelling biedt een uitgebreide visie op het scala aan genres waarin hij
werkte: mode, stillevens, portretten, naakten, schoonheid, sigaretten en puin. In
zijn vrije werk kon hij met dezelfde hang naar perfectie inheemse stammen of
sigarettenpeuken op de straten van Manhattan fotograferen. Maar ook in zijn
foto's van Peruaanse boeren of stammen in Papoea-Nieuw-Guinea wist hij volgens
de kenners die kalmte en precisie te vangen. ‘Geen enkel detail ontsnapte aan
het beeld, tenzij hij het wilde.
In 1958 werd hij een van
‘The World Greatest Photographers’ genoemd in een poll opgezet door ‘Popular
Photographer Magazine.’
“A good photograph is one that communicate a fact, touches the heart,
leaves the viewer a changed person for having seen it. It is, in a word,
effective!”
Irving Penn 1917-2009
Geen opmerkingen:
Een reactie posten