De belle époque verwijst
naar de periode tussen 1895 en het begin van de eerste Wereldoorlog in 1914.
Industriële misère en anarchistische moorden werden vergeten ten gunste van het
goede leven in de opéra, de nieuwe boulevard cafés en de danspaleizen,
waaronder de Folies Bergère en de Moulin Rouge. De uitjes van de middenklasse,
boottochtjes, picknicks op het land en in de voorsteden, dansen in de guinguettes
vormden de thema’s van een nieuwe generatie schilders: Monet, Renoir, Degas,
Caillebotte en Sisley. Bohemiens; zij ontmoeten elkaar op Pigalle, Montmartre
en later in Montparnasse. De decadenten en symbolisten gaven vorm aan de
zonnige onbezorgdheid van het impressionisme. In de jaren negentig kwam een
ingewikkelde, decoratieve stijl, de art nouveau, tot bloei in de gebouwen van
Guimard die vorm gaf aan de nieuwe metro en de warenhuizen waaronder Galeries
Lafayette.
Maitre Guilbaud - Photo Blaise Arnold
Wereld-tentoonstellingen
volgden elkaar op en waren niet alleen goed voor het moreel maar leverden ook
nieuwe monumenten: Het Palais de Chaillot, de Eiffeltoren, het Grand en Petit
Palais, de Pont Alexandre. Parijs werd bekroond tot dè wereldhoofdstad,
kosmopolitisch, bruisend. Waar een genotzuchtige aristocratie zich zij aan zij
vermaakte met alcoholisten, morfineverslaafden, prostituées en
cancan-danseressen in de Moulin Rouge en de maison closes waaronder de Le Chabanais en de ’One Two Two’. Aan het
begin van de 20e eeuw vestigden kunstenaars als Picasso, Braque,
Chagall zich in Parijs. In het interbellum volgden veel buitenlandse
schrijvers. Onder hen bevonden zich Gertrude Stein, Ernest Hemmingway, Ezra
Pound en Henry Miller. Jazz was de muziek, Chanel de mode, Charleston de dans, Art
Deco de stijl, Surrealisme de kunst en Montparnasse de wijk die het culturele
klimaat van die bijzondere tijd belichaamde.
Alfred Agostinelli - Photo Blaise Arnold
Misschien een wat lange
inleiding die mij brengt naar het onderwerp: Parijs, ‘les années folles’ door
de lens van Blaise Arnold. Zijn naam
doet het niet vermoeden maar hij is een Fransman en woont in Parijs. Al meer
dan acht jaar werkt hij aan zijn serie ‘Stories’. Prachtige geënsceneerde
beelden over het Parijs op de drempel van de twintigste eeuw. Krachtige
portretten van fictieve personen, ieder met hun eigen verhaal, geplaatst in een
decor wat zo in elke film zou passen uit die tijd. Zoals films van Henri
Verneuil, Denys de La Patellière en Marcel Carné. Nauwkeurig en minutieus bewerkt in
Photoshop. Historische reproducties, geraffineerd samengesteld, die ons een
inkijk geven in het tijdsbeeld van 'les années folles' zoals gegrift in ons
collectieve geheugen.
Edouard Chautemps - Photo Blaise Arnold
De hoofdpersonen uit de
foto’s zijn steeds getuige van een scene die zich afspeelt op de achtergrond,
meer dan honderd jaar geleden. Een haast superrealistische constructie van het
verleden. Alles klopt en past in het tijdsbeeld, zoals de kentekens van een
auto op de achtergrond, de kledingstijl, de reclameschilderingen op muren, oude
posters. Hoe langer je kijkt naar de foto’s des te meer details worden
zichtbaar. Foto’s die je doen hunkeren naar deze voorbije tijd. Een complete
film gevangen in slechts een beeld.
Madeleine Henriot - Photo Blaise Arnold
Blaise werkt soms maanden
aan een foto. Met een enorm historisch besef, steeds op zoek naar beelden uit
die tijd, die hij kan verwerken in zijn samengestelde foto’s, om zo de
problemen van anachronisme te voorkomen. Zo maakt hij hooguit acht tot tien
beelden per jaar. Maar soms duurt het maanden voor hij tevreden is met het
resultaat. Dan is er ook nog de tijd die hij besteed op zoek naar geschikte
locaties. Echt monnikenwerk, zoals ik dat ken bij de fotografie van Collodion
Alex Timmermans die onlangs in Parijs zijn boek ‘Storytelling’ presenteerde.
Alex werkt met hetzelfde procedé gebruikelijk in de periode rond 1900 zonder
gebruik van Photoshop. Blaise fotografeert met een Hasselblad H3D en creëert
zijn meesterwerken met behulp van Photoshop.
Robert Copeau - Photo Blaise Arnold
Het werk van Blaise
Arnold is dit jaar te zien op de stand van ‘Competence Photo’ tijdens de ‘Salon
de la Photo’, Porte de la Versailles, van 8 tot en met 13 november, tijdens de
fotoweek van Parijs met andere grote beurzen waaronder Paris Photo en
Fotofever. Blaise debuteert daar met foto’s uit de serie ‘This is (not)
America’ eveneens onderdeel van zijn ‘Stories’ serie.
Raymond Dalban - Photo Blaise Arnold
Ik vind zijn werk over
het Parijs 'les anées folles' zo uniek dat ik hem graag een forum biedt in mijn weblog
Paris FvdV. Helaas heeft deze fotograaf nog geen galerie of fotoboek. Wel kun
je zijn foto’s bestellen via zijn eigen website.
Yvette Duvivier - Photo Blaise Arnold
Deze week van 9 tot en
met 13 november 2017, is Parijs in de ban van alles wat met fotografie te maken
heeft. Parijs werkt als een magneet op 'collectioneurs', topfotografen, would
be's, could be's en goedwillende amateurs. Ik doel op het jaarlijks
terugkerende PARIS PHOTO; de vierdaagse portfolio manifestatie in het Grand
Palais en de alweer zesde editie van FOTOFEVER in het Carrousel du Louvre. Zie
ook mijn blog van vorige week.
Louis Costa - Photo Blaise Arnold
Geen opmerkingen:
Een reactie posten