Op zondag 15 juli 2007,
daags na Frankrijks nationale feestdag introduceerde de toenmalige burgemeester
van Parijs, Bertrand Delanoë, in de stad Parijs de Vélib, een afkorting van
Vélos Libres. Met de introductie van dit witte fietsenplan was de stad Parijs zijn
tijd ver vooruit. Het waren toen oerdegelijke en hippe fietsen van Hongaarse
makelij met een soort Vespa-stuur. Voorop een boodschappenmand, licht van
gewicht, slechts 22 kilogram, voorzien van 3 versnellingen, rollerbrakes,
automatische LED-verlichting en een kabelslot. Twee modellen, een voor dames en
een voor heren, waarvan het zadel gemakkelijk in hoogte verstelbaar is. Maar
echt bijzonder is het ICT systeem dat meedraait op de achtergrond. De fietsen
staan geparkeerd bij speciale ‘docking stations’ waaraan ze met een elektronisch
slot worden vastgeklikt. Op het moment van vastklikken wordt de fiets, voorzien
van een unieke code, geïdentificeerd. Op deze wijze zijn de gestalde fietsen in
de hele stad traceerbaar. Het initiatief kwam mede tot stand dankzij de
financiering van het internationale reclamebureau JC. Deceaux, in ruil voor een
10-jarige concessie van 1600 reklameborden door de gehele stad. Een miljoenen
project met toen ruim 20.000 fietsen op 1200 punten in Parijs. Nooit verder dan
300 meter lopen vind je een Velib fietsverhuurstation. Mocht een van de
stations leeg zijn dan vind je op de informatiepaal altijd een plattegrond naar
het dichtstbijzijnde verhuurstation met fietsen.
Na 10 jaar verdwijnt deze Vélib uit het Parijse straatbeeld
Maar nu, 10 jaar later,
is de concessie verlopen en heeft JC. Deceaux de strijd verloren. De Vélib is
dood, lang leve de (nieuwe) Velib! Parijs is sinds oktober 2017 in de greep van
een van de grootst denkbare vervangingsoperaties. In een strak schema worden
1200 stations afgebroken en vervangen. Zo ook de 20.000 fietsen, die worden
vervangen door zowel gewone als elektrisch aangedreven fietsen. De hele
operatie duurt tot 31 maart 2018. Dan moeten alle stations en fietsen zijn
vervangen. Met 300.000 abonnees een hele operatie en onmogelijk om alle
stations in een keer uit de lucht te halen. De ombouw van elk station duurt zes
weken en geeft met name veel overlast op de trottoirs van Parijs. Het bedrijf
Codis moet eerst alle oude
stations demonteren en vervolgens verzorgt Enedis de elektrische aansluiting
van de nieuwe stations. Daarna vindt de overdracht plaats van JC Deceaux naar
Smoovengo. Een logistieke operatie die zeker niet vraagt om de ‘Franse slag’.
De komende maanden zal de Vélib steeds schaarser worden en de drukte in de
métro nog verder doen toenemen.
Artist impression van de nieuwe elektrisch aangedreven Vélib van Smoovengo
Overigens was de Vélib na
10 jaar wel aan vervanging toe. Al een lange tijd liet de kwaliteit van de
fietsen te wensen over. Het leek er op of JC. Deceaux wist dat ze de concessie
zouden verliezen en dus ook geen aandacht meer besteedde om kapotte fietsen te
vervangen. Vanaf 1 januari 2018 kun je al beschikken over de nieuwe elektrisch
aangedreven Smoovengo fiets. Ideaal om de heuvels van Parijs te beklimmen. Vaak
werd de Vélib alleen maar gebruikt om naar beneden te fietsen. De elektrische
hulpmotor moet voorkomen dat auto’s van Smoovengo heen en weer rijden om
fietsen weer terug te brengen naar de hooggelegen fietsstations. Uiteindelijk
zullen per eind maart 2018 1400 stations in gebruik zijn. Voor vragen over de
tussentijdse beschikbaarheid van de Vélib kun je terecht op de website van
velib2018.com.
Parijs kent inmiddels vele fietspaden maar vaak zijn dat niet meer dan lange stroken op de rijweg
Al jaren, sinds haar
aanstelling in 2014, probeert de huidige burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo,
het fietsgebruik in de stad te stimuleren. Bij haar verkiezing in 2014 beloofde
ze een netwerk aan fietspaden. Maar de krant Le Monde constateerde onlangs dat
van haar plannen slechts 5% is gerealiseerd. Hidalgo, halverwege haar
ambtstermijn, heeft afgelopen zomer de oorlog verklaard aan de auto en haar
‘Plan Vélo’ opgevoerd, volgens de website van de stad Parijs is aan het einde
van 2017 20% gerealiseerd. Zo kwam de gemotoriseerde Parijzenaar na de
zomervakantie voor enkele verrassingen te staan en bleek aan de westkant van de
stad een baan van de snelweg geconfisqueerd te zijn voor een fietspad. Ook de
drukke rue de Rivoli moest een rijbaan inleveren aan de fietser. Verder is de
gemeente Parijs van plan om midden tussen alle rijbanen op de Champs Élysées
een fietsstrook aan te leggen. Maar Hidalgo’s plannen, die overigens gezien
worden als een oorlogs- verklaring aan de automobiel, gaan nog verder. Er komen
minder parkeer- plekken in de stad, de maximum snelheid in Parijs gaat naar 30
kilometer per uur. Nou moet ik zeggen dat het nu al onmogelijk is om die 30
kilometer per uur te realiseren, maar dat terzijde. Autoloze zondagen en er is
een milieuvignet geïntroduceerd. Dieselauto’s mogen per 2024 de stad niet meer
in en per 2030 moeten alle auto’s die de stad willen binnenkomen elektrisch
aangedreven zijn dus geen verbrandings-motor meer.
Dat er iets aan het
autoverkeer in Parijs gedaan moet worden is evident. Maar door alle genomen
maatregelen is de luchtkwaliteit nog niet echt verbeterd. Dankzij de
maatregelen neemt het aantal auto’s in Parijs met 2% af, terwijl het aantal
files is toegenomen met ruim 8% De auto is verantwoordelijk voor 13% van alle
verplaatsingen, maar neemt 50% van alle ruimte in. Hidalgo’s beleid roept bij
de Fransen heftige emoties op wat haar de bijnaam oplevert van de Koningin van
de bobo’s, les ‘bourgeois-bohème’; de yuppen. Het Parijse stadhuis heeft de
stad Amsterdam als voorbeeld, maar vergeet dat de Parijzenaar wat mobiliteit
betreft op het niveau zit waar Nederland veertig jaar geleden was.
Parkeertarieven liggen in Parijs op het niveau van een gemiddelde grote stad in
Nederland. Het varieert per arrondissement van € 2,00 tot € 4,00 per uur. Een
parkeerboete, une prune (een pruim) in populair Frans, kost slechts € 17,
goedkoper dan de prijs van een dag parkeren. Geld vragen voor parkeren vindt de
Parijzenaar oplichterij, bovendien is de kans op een parkeerbon in Parijs 1 op
15. Maar ook hierin komt verandering: Vanaf 1 januari 2018 is die gouden tijd
voorbij, de boete voor onbetaald parkeren gaat naar € 35,00 en in sommige zones
naar € 50,00. Bovendien wordt de controle in Parijs in het vervolg uitbesteedt
aan ambitieuze particuliere bedrijfjes.
Met betrekking tot
betaald parkeren komen er twee systemen: Je betaalt op het moment dat je
parkeert het bedrag dat de parkeermeter aangeeft voor de gewenste parkeerduur
of je betaalt achteraf een FPS ‘Forfait
de Post-Stationnement’, een tevoren door de lagere overheid bepaald vast
bedrag. De wijziging houdt tevens in dat boetes op niet-betalen of te lang
parkeren worden vervangen door een factuur FPS, die je krijgt thuisgestuurd.
Daarmee wordt te lang of onbetaald parkeren uit het strafrecht gehaald. Het is
dus geen overtreding meer. Daarnaast wordt door de gemeente een maximale
parkeertijd vastgesteld. Wanneer je de maximale tijd hebt overschreden en je
hebt direct bij het parkeren van je auto betaald, wordt het forfait verminderd
met het betaalde bedrag. Tarieven en maximale parkeertijden zijn bedoeld om
(te) lang parkeren te ontmoedigen en het gemakkelijker te maken voor
automobilisten om een parkeerplaats te vinden. (bron Th. Besse)
Dat wordt dus fietsen.
Echt gevaarlijk is het niet, spannend is het wel. Parijs kent inmiddels vele
fietspaden maar vaak zijn dat niet meer dan lange stroken op de rijweg. De
gemeentelijke diensten hebben ook weinig ervaring met het aanleggen van
fietspaden. Een fietspad in Parijs wordt vaak aangelegd omdat het nuttig is
voor fietsers en niet omdat er toevallig plaats over is op een weg. Hou er
bovendien rekening mee dat de meeste Fransen hun rijbewijs hebben gehaald in
gebieden waar nauwelijks fietsen rijden. Belangrijk om te weten is dat de
Parijse politie een stuk strenger is dan die in bijvoorbeeld Amsterdam. Je mag
niemand achterop nemen. Niet op het trottoir rijden en niet telefoneren op de
fiets.
De fiets is in Frankrijk
nooit als volwaardig vervoermiddel geaccepteerd. Het is een autoland met een
grote automobielindustrie. Hier is een auto de norm! Anne Hidalgo denkt hier
duidelijk anders over en wil dat Parijs per 2020 de wereldhoofdstad van de
fiets gaat worden. 15% van alle verplaatsingen in de stad moeten per fiets
gebeuren tegen 5% nu. Met de nieuwe elektrische Vélib zet Parijs een
belangrijke stap. De leenfiets telde al 300.000 abonnementen en per dag worden
zo’n 150.000 ritten geregistreerd en dat zal zeker meer worden.
De nieuwe Vélib zal beschikbaar
zijn in twee versies, de appel groene is de mechanische versie en de uitvoering
in turquoise blauw de elektrische.
Er worden twee verschillende
abonnementen aangeboden: Het ‘V-Plus’ - aanbod, voor de mechanische versie kost
€ 37,20 euro per jaar (€ 3,10 euro per maand) tegen € 29,00 euro voor de
huidige versie. De eerste dertig minuten zijn gratis, daarna wordt om de dertig
minuten een euro gefactureerd. Voor elektrische fietsen worden de eerste dertig
minuten een euro in rekening gebracht en voor elk volgend uur twee euro.
Het ‘V-Max’ abonnement voor
de elektrische versie wordt € 99,60 euro per jaar (slechts € 8,30 euro per
maand). Het eerste uur is gratis bij gebruik van de mechanische versie en voor
elk volgend half uur een euro. Voor de elektrische versie is het eerste halfuur
gratis en de volgende dertig minuten één euro.
Het blijft ook mogelijk
om de fietsen te huren zonder abonnement voor één euro elk half uur voor de
klassieke versie en twee euro voor de elektrische versie.
Het eerste nieuwe Vélib station in het Parijse straatbeeld - 1400 stations worden vervangen tussen 1 oktober 2017 en 31 maart 2018
De nieuwe Vélibs zijn ook
iets lichter 20,6 kg en 25 kg voor de elektrische versie. De maximale snelheid
van de elektrische fiets is 25 kilometer per uur. Ze zijn verbonden met je smartphone
en uitgerust met een veel veiliger antidiefstalsysteem dan de huidige. Nieuw
aan de Vélib is het ‘Overflow Management Systeem’. Dankzij de stuurkabel kunnen
twee fietsen kop-aan-staart met elkaar verbonden worden zo kan de fiets aan een
station worden bevestigd, zelfs wanneer deze vol is. Het opladen wordt
automatisch gestart zodra de fiets is aangesloten op zijn terminalette’’ , het
docking station.
Voor de echte fietsers
onder ons, ik moet bekennen meer het type wandelaar te zijn, zijn er een
tweetal leuke Parijse fietsboekjes die ik zeker kan aanbevelen: "Parijs
per fiets"; fietstochten door Parijs voor de echte liefhebber door Joke
Radius. Een handig boekje met fietsroutes voorzien van duidelijke Michelin
routekaartjes en interessante toeristische tips. Een zeer handzaam boekje juist
voor op de fiets. (ISBN 9080440221).
"Fietsen en wandelen
in Parijs" door Hugo Rosseels. 5 originele fietsroutes voorzien van vele
foto's. (ISBN 9789490783150).
Fietskaarten van Parijs
kun je ook gratis downloaden in pdf-format. Zoek even via Google op het
trefwoord ‘Paris Carte Cyclable’.
Paris FvdV adviseert al jarenlang Paris By Bike voor spannende rondleidingen op de fiets door Parijs
Fiets je liever door
Parijs met een Nederlandse gids maak dan gebruik van de fietstours van mijn
Parijse vriendin, de Nederlandse Yvonne America. Zij organiseert fietstochten
door Parijs met Nederlandse gidsen op echte omafietsen. De tours van Paris By
Bike vertrekken 6 dagen per week (dinsdag tot en met zondag) vanaf Rue Greneta
23 tegenover het café ‘La Cordonnerie’ in het 2e arrondissement. Metro Réaumur
Sebastopol. Op maandag zijn zij gesloten. Reserveren kan via de website of mail
of bel direct met Yvonne voor informatie of om je plekje te reserveren: yvonne.parisbybike@gmail.com of 0033-6-52054227.
Note: Paris By Bike heeft
nu een winterstop t/m 9 februari 2018
Niets leuker als op originele Nederlandse omafietsen door Parijs
Ik heb geen auto en verplaats me zowat altijd met de fiets. Maar in parijs durf ik dat toch niet, het verkeer is daar toch wat helser dan wat ik gewoon ben.
BeantwoordenVerwijderen