Ineens
staan ze er. Ze verschijnen uit het niets en vallen op door hun appelgroene
kleur; de Gobee bikes in Parijs. De Smoove, de nieuwe Vélib, krijgt ferme
concurrentie. Heel slim duikt Gobee.bike in het gat dat valt doordat de oude
Vélib wordt vervangen door de nieuwe Vélib van Smoovengo. In mijn vorige blog
vertelde ik al dat in de komende maanden in Parijs 1200 vélibstations in een
strak schema worden vervangen. Zo ook de 20.000 fietsen, die worden vervangen
door zowel mechanische als elektrisch aangedreven fietsen. Deze hele operatie
duurt nog tot en met 31 maart 2018. In de tussentijd is het aanbod van
vélibfietsen belangrijk minder en onzeker voor de ruim 300.000 abonnees.
Gobee.bike
uit Hongkong probeert de Parijzenaren te overtuigen van de praktische kant van
hun systeem. Deze jonge start-up haalde in augustus 2017 ruim 9 miljoen dollar
op om wereldwijd Gobee fietsen te installeren. Na Hong Kong was op 5 oktober
2017 de stad Lille aan de beurt en sinds november jl. duiken ze overal op in
het Parijse stadsbeeld. Heel slim worden ze op punten neergezet waar veel
toeristen komen. Samen met Smoove, oBike uit Singapore en Ofo uit Peking, wil
Gobee.bike, Anne Hidalgo helpen om in een snel tempo de stad te vergroenen en
er voor te zorgen dat Parijs in 2020 dè wereldhoofdstad van de fiets gaat
worden. Dit type fietsverhuursysteem heeft zich in twee jaar in China
ontwikkeld en zou 10% van de luchtvervuiling in grote steden, zoals Shenzhen
hebben verminderd. Gobee.Bike heeft in eerste instantie ruim 500 fietsen over
de stad verdeeld.
Huren is uiterst simpel, het hebben van een smartphone (Android en IOS) is voldoende
Het
systeem om een gobee fiets te huren is uiterst simpel. Het hebben van een
smartphone (Android en IOS) is voldoende. De groene fietsen van Gobee.bike zijn
toegankelijk via een mobiele app die je kunt downloaden vanuit de App Store en
Google Play. Elke fiets beschikt over een gps-chip die het mogelijk maakt om de
beschikbare fietsen in de buurt van de gebruiker te lokaliseren. Eenmaal daar
kan men het slot ontgrendelen met een unieke QR-code zichtbaar op elke fiets en
vervolgens reizen naar de plaats van bestemming. Je moet wel eerst een account
aanmaken. Alleen gebruikers die een account aangemaakt hebben kunnen een fiets
ontgrendelen en gebruiken. De fietsen zijn uitgerust met een geïntegreerd
alarmsysteem en sensoren om onbedoeld gebruik tegen te gaan en te detecteren als
de fiets achterblijft op een onzichtbare plek. Verder zijn de fietsen voorzien
van zogenoemde foam-banden om lekfietsen tegen te gaan. Aan het einde van de
rit zal het handmatig op slot zetten van de fiets de kosten stopzetten. De
verlichting wordt aangedreven door een zonnepaneel en de lichten gaan alleen
branden wanneer het omgevingslicht zwak wordt en de fiets in beweging is.
Het
gebruik van deze fietsen kost slechts € 0,50 per half uur. De teller begint te
lopen een minuut nadat de fiets is ontgrendeld. Net als bij de Vélib zijn de
eerste 30 minuten gratis. Maar dat is alleen als de fiets wordt teruggebracht
naar een stalling die gemarkeerd is op de app. De applicatie geeft een
overzicht van alle standplaatsen die in diverse straten van Parijs zijn geïnstalleerd.
Bij het aanmaken van een account moet eerst een aanbetaling gedaan worden van €
50. Dit bedrag wordt terugbetaald bij beëindiging van het account en betalen
kan door middel van een creditcard, PayPal en Apple Pay. In tegenstelling tot
de Vélib hoef je je niet te abonneren maar je moet wel vooraf een tegoed
alloceren van € 5, € 10 of € 20. Na afloop van de rit wordt de ritprijs met het
tegoed verrekend. Wat er gebeurt als het tegoed is opgebruikt vertelt de
website niet.
Het simpele vierstappenplan
Door
de aanbetaling van € 50 is de kostprijs hoger dan die van de Vélib. “Ja ons
aanbod is duurder, maar de service die wij aanbieden is praktischer. Het aanbod
van onze fietsen in de directe omgeving van de gebruiker is beter zichtbaar. Bovendien
kun je de fiets overal achterlaten waar het jou uitkomt, “rechtvaardigt Raphaël
Cohen, de oprichter en CEO van Gobee.bike. “Met deze manier van werken zijn wij
flexibeler dan de traditionele Vélib.” Voor het gemak vergeet de CEO van Gobee’.bike
te vermelden dat de fietsen single-speed hebben, geen versnellingen dus. In
heuvelachtig Parijs lijkt mij dit verre van ideaal.
Bij
de nieuwe Vélib worden twee verschillende abonnementen aangeboden: Het ‘V-Plus’
- aanbod, voor de mechanische versie kost € 37,20 euro per jaar (€ 3,10 euro
per maand). De eerste dertig minuten zijn gratis, daarna wordt om de dertig
minuten een euro gefactureerd. Het ‘V-Max’ abonnement voor de elektrische
versie (ideaal voor Parijs) wordt € 99,60 euro per jaar (slechts € 8,30 euro
per maand). Voor de elektrische versie is het eerste halfuur gratis en de
volgende dertig minuten één euro. Het blijft ook mogelijk om de Vélib fietsen
te huren zonder abonnement voor één euro elk half uur voor de klassieke versie
en twee euro voor de elektrische versie.
In
de eerste twee maanden waren de Gobee fietsen, net als de Vélib overigens, onderhevig
aan vandalisme. Hier komt nog bij dat de Gobee fietsen minder robuust gebouwd
zijn dan de nieuwe Vélibs. Verschillende fietsen heb ik al langs de kant zien
staan met afgelopen kettingen. De rivierbrigade van de brandweer in Parijs heeft
al diverse fietsen gelicht uit de Parijse waterwegen; het Canal van Ourq, Canal
Saint-Martin en het Basin de la Villette. Vandalisme van de uitleenfietsen is
een groot probleem. De volledige ‘oude’ Vélib-vloot, ruim 20.000 fietsen zijn
in de afgelopen 10 jaar al vernield. Elk jaar vinden ze gemiddeld honderd
Vélibs in de waterwegen van Parijs. Kosten voor de stad Parijs 1 tot 2 miljoen
euro per jaar. Gobee.bike bevestigt dat 50% van alle gevallen van vandalisme
die zij op hun fietsenbestand tegenkomen in feite privatiseringen zijn. Met
andere woorden de gebruiker besluit de tweewieler te behouden in plaats van het
weer beschikbaar te maken. Vandalisme en diefstal zijn alledaags en het is
jammer dat wij een belangrijk deel van ons budget moeten toewijzen aan het lokaliseren,
terughalen en repareren. Gobee.bike beschikt over mobiele reparatie-eenheden
die uitgerust zijn en in staat zijn om fietsen ter plekke te repareren.
De
vraag blijft natuurlijk hoelang de gemeente Parijs deze fietsverhuurbedrijven
blijft tolereren. De gemeente Amsterdam is sinds augustus van dit jaar grote
schoonmaak aan het houden door verhuurfietsen die los in de buitenruimte staan te
verwijderen. De gemeente wil niet meer dat deze bedrijven zomaar parkeerplekken
bezetten die de Amsterdammers zelf hard nodig hebben. De zwervende
verhuurfietsen doorkruisen namelijk de gemeentelijke plannen. De vraag is hoe
tolerant is de stad Parijs. De tijd zal het leren.
Les
Photo’s: Gobee.bike
Geen opmerkingen:
Een reactie posten