Voor mij ligt het boek
‘Parijs hotspots voor Fashion Lovers’ van Megan Hess. Een boek vol met
werkelijk de mooiste illustraties en dat is logisch want Hess is
mode-illustrator die werkt voor de Iconische Franse luxemerken waaronder Dior,
Chanel, Louis Vuitton, Givenchy en Balmain. Voor Cartier illustreerde zij de
Paris nouvelle Vague-collectie, de ramen van Bergdorf Goodmann in New York en
zo kan ik nog een hele tijd doorgaan. Volgens haar en de echte fashionistas
moet je voor mode nog steeds naar Parijs. Dat is vandaag de dag nog net zo als
in de 19e eeuw.
Het boek ‘Parijs hotspots voor Fashion Lovers’ van Megan Hess vormde de inspiratie voor mijn nieuwe blog
De haute couture is
ontstaan in de tweede helft van de 19e eeuw, in 1858, toen de Engelse couturier
Charles Frederick Worth in Parijs op het geniale idee kwam om de kleding die
hij vervaardigde te voorzien van zijn naam. Hij naaide etiketten met het
opschrift ‘C Worth’ in zijn jurken en bevrijdde zichzelf daarmee uit de
anonimiteit van de destijds gebruikelijke maatkledij en verhief die daarmee tot
de adelstand van de Haute Couture. Vanouds komt de haute couture uit Frankrijk
(Parijs), maar tegenwoordig ook steeds meer uit steden als New York, Londen en
Milaan. Toch is couture nog steeds big business in Parijs. Les Créateurs de
Mode, een industrie van miljarden euro's waarvan 67 procent wordt geëxporteerd.
Het is niet verwonderlijk dat de meeste van de slechts 3000 haute couture
klanten buitenlanders zijn. De prijzen zijn zo hoog, dat alleen de vrouwen van
Arabische sjeiks, Amerikaanse-, Russische, Chinese, Indiase multi-miljonairs en
topartiesten zich dit nog kunnen veroorloven.
Dus op naar Parijs! Daar
en alleen daar, weten ze met succes een band te smeden tussen hoogwaardig
handwerk en adembenemende creativiteit. Hoezeer andere steden ook hun best doen,
ze zullen Parijs nooit van haar modetroon kunnen stoten, ook al kwamen
‘swinging London’, het ‘luxueuze Milaan’ en het ‘coole New York’ zo rond de
eeuwwisseling een heel eind. Modehart Parijs klopt, het komt er vandaan en
keert er altijd weer naar terug. Het is natuurlijk niet dat de Fransen betere
modemakers zijn, het zijn immers vaak buitenlanders die de beslissende impulsen
geven. Denk aan de geniale kleine man uit Tunesië Azzedine Alaïa (1935-2017),
John Galliano afkomstig uit Gibraltar, Alexander McQueen uit Engeland, Karl
Lagerfeld (Chanel) uit Duitsland, Anthony Vaccarello (YSL) uit België, Clare
Waight Keller (Givenchy) uit Engeland, en Maria Grazia Chiuri (Dior) uit Italië.
In de Franse hoofdstad bloeit op wat in toenemende mate elders is gezaaid.
Waarom Parijs? Natuurlijk
is er nauwelijks een ander land waar de staat zo zijn best doet voor de mode
als in Frankrijk, waar haute couture wordt beschouwd als een deel van de
cultuur en dienovereenkomstig wordt gesteund, maar ook streng gereglementeerd.
Haute couture is meer dan een vak, het is een 'métier'. Eind negentiende eeuw
werd de 'Chambre Syndicale de la Couture Parisienne' gestart als een soort
vakbond die opkwam voor de rechten van de couturiers. De 'Chambre' beschermde
de originele ontwerpen van de couturiers tegen namaak. Vandaag bestaat deze
Kamer nog altijd maar onder een nieuwe naam; ‘Fédération de la Haute Couture et de la Mode’ (FHCM). Zij
regelt onder meer de twee haute couture weken in Parijs: een in januari (voor
de zomercollecties), een in juli (voor de wintercollecties) en zij houdt
nauwkeurig in het oog of de ontwerpers zich wel degelijk aan de regels houden.
De ‘Fédération de la Haute Couture et de la Mode’ (FHCM). regelt onder meer de twee haute couture weken in Parijs
Slechts vijftien merken
mogen zeggen dat ze haute couture maken. Haute couture is een wettelijk
beschermde benaming in Parijs, onderworpen aan strenge criteria.
Mode-ontwerpers mogen zichzelf pas haute couturiers noemen als ze vijf jaar
gastlid zijn geweest van het FHCM, het instituut dat ontwerpers benoemt tot
haute couturiers en de leden van het instituut daarmee instemmen. Zij kent de
titel haute couturier slechts toe wanneer de ontwerper voldoet aan de volgende
voorwaarden: De kleding moet met de hand op maat worden gemaakt en vervaardigd
worden in eigen ateliers. In de ateliers moeten minimaal twintig personen
werken. Twee keer per jaar moet hun collectie gepresenteerd worden op een
catwalk, met ten minste 50 verschillende, nieuwe ensembles. Er moet een
speciale ruimte zijn waar kleding aan vaste klanten getoond kan worden.
Gemiddeld komt een 'cliënt' zo’n drie keer langs, voor wat heet: een
'essayage’. De meest bekende Haute Couture huizen in Parijs zijn die van
Chanel, Christian Dior, Givenchy, Jean Paul Gaultier en Shiaparelli.
Elk jaar publiceert het
Amerikaanse opinieblad TIME een lijst met de honderd 'all-time fashion icons'
sinds 1923 - toen het blad werd opgericht. In vijf categorieën valt een plek te
veroveren: ontwerpers, muzes, modellen, fotografen en editors & stylisten.
Opvallend is de aanwezigheid van de hoeveelheid namen van reeds overleden
'iconen', zoals Jeanne Lanvin, oprichter van modehuis Lanvin dat sinds 2016 door
Bouchra Jarrar wordt geleid, tot Richard Avedon - de fotograaf die in 2004
overleed. Aan bod komen unieke couturiers die baanbrekend werk hebben verricht.
Het zijn dè namen die ons collectieve idee over mode hebben bepaald. Creatieve
talenten die niet onderdoen voor schilders, beeldhouwers of musici, en daar
soms ook mee samenwerken.
Paul Poiret, de grote
pionier, schafte het corset af. Coco Chanel creëerde na de eerste wereldoorlog
een nieuwe lijn voor de vrouw met soepele, jongensachtige modellen en het
beroemde kleine zwarte jurkje - 'The Little black Dress'. Elsa Schiaparelli,
die de crisis van de jaren dertig bestreed met humor. Zij introduceerde de
schoudervulling. Christian Dior, die de naoorlogse wereld verraste met zijn
'new look' die vrouwen hulde in ruim bemeten stoffen. Yves Saint Laurent; in de
jaren zestig en zeventig zette hij trends zoals het broekpak en de 'beatnik
look' en de puntlaarzen die tot dijhoogte de benen omsloten. Jean Paul
Gaultier, hij staat bekend om de korsetten met puntige beha-cups die hij
ontwierp voor popartieste Madonna tijdens haar 'Blonde Ambition Tour' in de
jaren '90. Maar ook buitenlandse couturiers zoals Viktor & Rolf, Alexander
McQueen, Karl Lagerfeld, Kenzo, Miyake en Yamamoto. Zij zijn allemaal naar
Parijs gekomen en bevestigen de tweeledige rol van de stad als bewaarder van de
traditie en als jeugdige herrieschopper.
Maar op die lijst staan
ook de muzes en de meest invloedrijke personages uit de modewereld. Alles wat
zij droegen in hun glorietijd werd een modehit. Van de smoking van Marlene
Dietrich tot het streepjesshirt van Brigitte Bardot. Top modellen zoals Heidi
Klum, Kate Moss, Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Elle Macpherson, en Gisele
Bündchen, het best verdienende model ter wereld. Muzes zoals Andy Warhol, David
Bowie en Lady Gaga. Ook fotografen Ellen van Unwerth en Helmut Newton, Irving
Penn, Mario Testino en hoofdredactrice Anna Wintour komen voor in de lijst. Het
tijdschrift beschrijft per icoon de hoogtepunten en invloed van diens carrière.
Velen hebben problemen met het gebrek aan etnische diversiteit in de lijst van
Time Magazine. Slechts 8 donkere en 2 Aziatische iconen haalden de top 100.
Opvallend
is het hoe snel de couture huizen wisselen van Creative Directors. Door geduchte concurrentie uit Milaan,
New York, Londen en Tokio maakt de haute
couture moeilijke tijden door. Parfum en prêt-à-porter collecties zijn vaak de
sponsoren van het 'métier'. Een krengerige achterbakse wereld, maar met een
glamoureuze uitstraling. Het houdt al jaren een arrogante greep op de
kledingvoorkeuren van vrouwen over de hele wereld. Opvallend is het ook hoe
snel de couture huizen wisselen van Creative Directors. De verbintenis van Raf
Simons als creatief directeur bij het modehuis Dior was van zeer korte duur. In
een persverklaring zei Simons de beslissing te hebben genomen op basis van zijn
verlangen de focus te verleggen naar andere interesses in zijn leven.
Waarschijnlijker is het dat hij niet meer wilde en kon leven met de enorme druk
die zijn werk met zich meebracht. Een verstandige beslissing.
De werkkamer in het Musée YSL of de meester couturier zo kan terugkeren
De 58-jarige John Galliano
zei eens in een interview dat hij verslaafd was aan drank en drugs en dat hij 'gevangen
zat in een neerwaartse spiraal' door de permanente druk te moeten presteren.
Hetzelfde gebeurde met Marc Jacobs toen hij in 1997 werd gevraagd om het Franse
modehuis Louis Vuitton af te stoffen. Het werd een triomf, maar privé groeide
het succes hem boven het hoofd. Drank, cocaïne en zelfs heroïne hielden hem op
de been, zo dacht hij. In 1999 liet hij zich opnemen in een afkickkliniek en
vervolgens nog eens een keer in 2007. Hetzelfde overkwam Yves Saint Laurent in
2002. Drugsmisbruik, depressie, alcoholisme, kritiek op de YSL-ontwerpen en
problemen met Tom Ford, was voor eigenaar Gucci de reden om het haute
couturehuis van YSL te sluiten. Hierna trok Saint Laurent zich meer en meer
terug in zijn huis in Marrakesh, Marokko, waar hij op 71-jarige leeftijd
overleed. Hij werd begraven in Marrakesh. In oktober 2014 laat ook Jean-Paul
Gaultier weten zijn laatste prêt-à-porter collectie te tonen, hij gaf aan dat
hij genoeg heeft van het hoge tempo en de commerciële druk van de hedendaagse
mode.
Parijs is weer voorlopig
even tot rust gekomen. Vijf dagen lang, tijdens de Paris Haute Couture Fashion
Week, van 1 juli 2018 tot en met 5 juli 2018 presenteerden prestigieuze
modehuizen hun collecties. Denk nu niet dat je bij deze shows zo kunt
binnenlopen. Je ontvangt alleen een uitnodiging als journalist of
fotograaf, als je officieel geaccrediteerd bent door 'Le Fédération Française
de la Couture, du Prêt-à-Porter, des Couturiers et des Créateurs de Mode'. Zij zetelen in een van dè modestraten
van Parijs; de rue du Faubourg Saint-Honoré in het chique 8e arrondissement.
Laat het duidelijk zijn, als je niet wordt uitgenodigd voor de shows van Dior,
Jean Paul Gaultier, Chanel, Viktor & Rolf, dan hoor je zeker niet bij de
echte incrowd. Overigens is dit ooit prachtig verfilmd, in 'the Devil wears
Prada' uit 2006, van regisseur David Frankel.
Dinsdag 3 juli was zoals
altijd het hoogtepunt van de Paris Haute Couture Fashion Week 2016. Want op die
dag presenteerde Karl Lagerfeld zijn Chanel couture. Karls creaties werden
gepresenteerd, zoals altijd in het Grand Palais door zo’n 66 modellen waaronder
meer onze Nederlandse topmodellen Birgit Kos, Jessie Bloemendaal, Lauren de
Graaf, Luna Bijl, Marjan Jonkman, Roos Abels en Vanessa Hartog. De
legendarische ontwerper en bibliofiel maakte dinsdag een pitch voor
onsterfelijkheid door zijn Chanel Paris haute couture show voor de Academie
Francaise te plaatsen. De uitnodiging voor de show bleek al een voorbode te
zijn: Het Grand Palais in Parijs was ditmaal getransformeerd tot een Seinekade
compleet met echte bouquinistes en hun boekenstalletjes vol met vintage Vogue
tijdschriften.
Het pand van Chanel aan de rue Cambon staat op dit moment in de steigers voor een algehele restauratie
Parijs is doordrenkt van
mode. Geen enkele winkelstraat is compleet zonder een chique boetiek en geen
modebewuste vrouw voelt zich zelfverzekerd zonder een accessoire van een bekend
huis. Maar waar moet je zijn? Nou in ieder geval in de Avenue Montaigne, de rue
Faubourg Saint-Honoré, rue Saint Honoré, place Vendôme, rue Cambon, place des
Victoires en natuurlijk in de bekende warenhuizen Le Bon Marché, Galeries
Lafayette en Printemps. Parijs
is en blijft nog altijd synoniem voor mode.
De exclusieve opgang uitsluitend voor haute couture klanten van Chanel
"Haute Couture is
the extreme luxury. It is perfection with a unique personality. It has to
do with patience and with modern and current times. Haute Couture is a maximum
symbol of artisan’s refinement and beauty. This is the beauty and the magic of
it"
Karl Lagerfeld
Parijs hotspots voor fashion
lovers, Megan Hess, Kosmos uitgevers, € 17,95
ISBN 978 90 215 6665 8
een geweldig goede beschrijving, met vele details, die dit artikel zo interessant maken!
BeantwoordenVerwijderenHeel erg bedankt voor deze info en super interessante tekst! Nu hopen dat ik een goed cijfer ga halen voor Frans!!!
BeantwoordenVerwijderen