Parijs was vanaf circa
1860 bijna honderd jaar lang dè kunsthoofdstad van de wereld. Alle grote
stromingen en stijlen in de moderne kunst werden hier ontwikkeld. Maar toen
werd het stiller in de Parijse kunstscene. De hedendaagse kunst vond elders
haar oorsprong.
Gelukkig, kijk er de vele
ranglijstjes maar op na, staat Parijs al weer jaren in de top vijf van s’werelds beste steden voor moderne
kunst, zij aan zij met New York, London, Miami en Venetië. Parijs is al lang de
thuisbasis van cultuur en verwelkomt de kunstwereld elk jaar in oktober de
‘Grande Dame’ van kunstbeurzen, namelijk de FIAC. Met meer dan 1.000 kunstgalerijen verspreid
over de stad is Parijs hèt mekka voor de kunstliefhebber met invloedrijke
galeries als Thaddaeus Ropac, Daniel Templon tot Emmanuel Perrotin en kunstinstellingen
zoals het Centre Pompidou, Palais de Tokyo
en het Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris.
Hans Hartung in het vernieuwde Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris
Op 11 oktober 2019
heropende, na een verbouwing van 14 maanden, het museum voor Moderne Kunst van
de stad Parijs. Krap een week later mag ik op speciale uitnodiging het volledig
gemoderniseerde museum aanschouwen. Gevestigd in de oostvleugel van het Palais
de Tokyo, gelegen in het 16e arrondissement, tussen de
Champs-Élysées, de Eiffeltoren en op steenworp afstand van het Trocadéro. Het
paleis werd gebouwd ter gelegenheid van de ‘Exposition Internationale des Arts
et Techniques’ van 1937 door de architecten Jean-Claude Dondel, André Aubert,
Paul Viard en Marcel Dastugue. Twee imposante boogvormige vleugels die in het
midden worden verbonden door een binnenplaats met colonnades. Deze binnenplaats
opent zich aan de Seinekant in twee getrapte terrassen met in het midden het
bronzen beeld van Emile-Antoine Bourdelle: Le Génie de la France’. In de
westvleugel, het enige gedeelte dat wordt aangeduid als het Palais de Tokyo, bevindt
zich een expositiehal van hedendaagse kunst. In de oostvleugel is sinds 1961
het Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (MAM) ondergebracht. Het bezit, na
het Centre Pompidou, de belangrijkste collectie aan 20e en 21e-eeuwse
kunst van de stad Parijs.
Meer licht en ruimte wordt geboden om de rijke collecties nòg beter tot zijn recht te laten komen
Dat het MAM mooier is
geworden is vooral te danken aan de financiering van 8 miljoen euro door de
stad Parijs en de 2 miljoen persoonlijke giften afkomstig uit jaarlijkse
fondsenwervingen tijdens de FIAC in oktober en de opbrengsten uit de
museumwinkel. Voor elke tentoonstelling worden, met instemming van de
kunstenaars, afgeleide producten gemaakt die dan weer verkocht worden in de
winkel. Net als de Amerikaanse musea krijgen de zalen de naam van een sponsor.
Als mecenas betaal je al snel 1 miljoen euro voor een grote zaal en 500.000
euro voor een kleinere. Je naam is dan voor tien jaar verbonden aan de ruimte
aldus Fabrice Hergott, directeur van het museum. Onze permanente collectie
omvat 15.000 werken. Sinds 2007 hebben we 2.800 werken aan onze collectie
toegevoegd. Regelmatig werken wij mee aan reizende tentoonstellingen. De
opbrengsten hiervan, ruim 1,5 miljoen euro, stellen ons in staat jaarlijks
tussen de vier en zes tijdelijke tentoonstellingen te organiseren.
De omvang van de permanente collectie van het MAM omvat 15.000 werken
Een groot deel van de
collectie is afkomstig uit legaten. De kern is de uitzonderlijke erfenis van
Dr. Maurice Giardin in 1953, ruim 500 werken van onder andere Lhote, Derain,
Matisse, Braque, Dufy, Lipchitz, Vlaminck en een aantal belangrijke kubistische
werken. Verder persoonlijke giften van andere kunstenaars zoals Rouault, 109
werken, Soutine, Modigliani of Buffet, 13 werken.
In 1954 schonk
Électricité de France het kunstwerk ‘La Fée Électricité van Raoul Dufy aan het
museum. Dit monumentale kunstwerk, 10 meter bij 60 meter, hangt op de eerste
verdieping van het museum in de Salle d’Honneur. ‘La Fée Electricité’ was een
opdracht in het kader van de wereldtentoonstelling in 1937 voor het Pavillion
de la Lumière, het tentoonstellingspaviljoen van de nationale elektriciteitsmaatschappij.
Het werk toont de geschiedenis van elektriciteit, technische innovaties en
uitvinders. Het monumentale werk, bestaande uit 250 panelen, ruim 600 vierkante
meter en het grootste en tevens het grootste schilderij ter wereld, werd voor
eerst in het museum getoond in 1964.
De donaties van Mathilde Amos
(1955), erfgename van een bierbrouwer, en Henry-Thomas (1976, 1984, 1986)
hebben vervolgens een beslissende bijdrage geleverd om het museum zijn definitieve
identiteit en status te geven.
De tentoonstelling van
1937 was ook de gelegenheid voor belangrijke aanwinsten waaronder die van Matisse,
Bonnard, Delaunay, Derain, Léger, Lhote en Vuillard en niet te vergeten de
grote decoraties van Robert en Sonia Delaunay, Albert Gleizes en Jacques
Villon, verworven na een schenking van de Salon des Réalities Nouvelles in 1939.
La Fée Electricité: Dit monumentale kunstwerk, 10 meter bij 60 meter, hangt op de eerste verdieping van het museum in de Salle d’Honneur
Het gebouw kent meerdere
renovaties. De eerste verbouwing wordt uitgevoerd in 1972 en zorgt voor een
meer flexibel ruimtegebruik. 20 jaar later vindt er opnieuw een verbouwing
plaats waarbij het luchtverversingssysteem wordt vervangen. Hier krijgt de
onvoltooide Dans van Henri Matisse een permanente plaats in het souterrain; de
Salle Matisse. De Dans, ooit gemaakt in opdracht van Albert C. Barnes voor zijn
museum in Merion - Pennsylvania. De
eerste versie werd nooit voltooid, de tweede kwam nooit aan op de plaats van
bestemming, omdat er bij de berekening van de maten conflicten ontstonden. Dus
bleef het in Frankrijk. Voor het ontwerp van het werk in grote vlakken, maakte
Matisse gebruik van de knipselkunsttechniek, door uit gekleurd papieren vormen
te knippen die hij net zo lang verschoof tot ze beantwoorden aan zijn beeld van
de ideale compositie.
Zelfs de permanente collectie wisselt verschillende malen per jaar.
In 2006 vond er nog eens
een grondige renovatie plaats. De ambitie, na de recente verbouwing, was om
terug te keren naar de architectuur van het gebouw zoals het was ontworpen bij
de oprichting in 1937, waardoor meer licht en ruimte wordt geboden om de rijke
collecties nòg beter tot zijn recht te laten komen. Helderder, functioneler en
beter toegankelijk voor mensen met een beperkte mobiliteit. Vanaf nu worden de
bezoekers weer begroet via de monumentale ingang aan de avenue Président
Wilson. De art deco architectuur van dit monument vertelt over het
avant-gardistische Parijs van het begin van de 20e eeuw. Nergens
anders zie je de enorme kleurrijke Eiffeltoren van Robert Delaunay met de echte
op de achtergrond. De 17 zalen van de permanente collectie zijn door directeur
Fabrice Hergott vol gehangen met schilderijen die sinds de oprichting van het
museum in 1937 bijna nooit zijn tentoongesteld. In totaal zo’n 400
schilderijen, foto’s en sculpturen. Je zult werken van Matisse, Derain,
Vuillard, Dubuffet en Picabia tegenkomen, Bekende schilderijen, andere minder -
zo niet vergeten, evenals buitenlandse kunstenaars voor wie Frankrijk, en
vooral de hoofdstad, een belangrijke rol speelde, zoals de Duitse Otto
Freundlich of Chinese Peng Wan Ts.
Peng Wan Ts, geboren in
Sichuan in 1939 viert zijn 80e verjaardag. Opgeleid in Taiwan, waar
hij als kind arriveerde. Daar observeerde Peng Wan Ts de meest recente vormen
van westerse kunst voordat hij zich in 1965 in Frankrijk vestigde. Vier jaar
eerder presenteerde de ‘Biënnale de Paris’ zijn werk voor het eerst aan het
Parijse publiek. Tot 9 februari 2020 toont het MAM opnieuw zijn werk dat is
ontstaan vanuit een bijna obsessieve interesse in de menselijke figuur altijd
op de rand van sociale en politieke kritiek. Peng Wan Ts koos ervoor om het
Museum voor Moderne Kunst een verjaardagscadeau aan te bieden, een schilderij
dat hij meer dan twintig jaar geleden maakte: The Banquet (1981-2006). Weer een
mooie aanvulling voor de permanente collectie.
Peng Wan Ts: 'Femme au Chien' 1974
Peng Wan Ts: 'The Banquet', cadeau van de kunstenaar aan het museum
Speciaal voor de
heropening laat het museum twee tijdelijke tentoonstellingen zien: Hans
Hartung, ‘La fabrique du geste’ en YOU, werken uit de collectie van Lafayette Anticipations. Lafayette
Anticipations is eigendom van de Fondation Galeries Lafayette en een fonds
te weten, ‘Fonds de Dotation’ van de familie Moulin. Ginette Moulin is een
Franse zakenvrouw en de voorzitter en meerderheidsaandeelhouder van Galeries
Lafayette. Dit nieuwe mekka voor hedendaagse kunst omschrijft zichzelf als een
laboratorium van innovatie en experimenten voor de makers van kunst, mode en
design, of voor iedereen die zijn creativiteit wil uiten en hun werk aan de
wereld willen tonen door middel van tentoonstellingen, workshops of andere
geavanceerde optredens. Een grote gereedschapskist waarmee kunstenaars hun
actievermogen kunnen vergroten om zo nieuwe ideeën naar voren te brengen en te
delen met een groot publiek. Met YOU presenteert het museum 50 werken van
hedendaagse Franse en internationale kunstenaars afkomstig uit de collectie van
Lafayette Anticipations. De werken waar de zintuigen en het intellect worden
gestimuleerd zijn te zien tot en met 16 februari 2020.
YOU, werken uit de collectie van Lafayette Anticipations; een gevierendeelde Porsche Panamera 4S Executive
Hans Hartung: ‘La fabrique du
geste’, de gebarenfabriek. Deze
retrospectieve omvat een beperkte
selectie van ongeveer driehonderd werken uit Franse en internationale openbare
en particuliere collecties en voor het grootste deel uit de Hartung-Bergman
Foundation. Dit eerbetoon volgt op de verwerving in 2017 van een verzameling
van vier werken van de kunstenaar. De tentoonstelling werpt een nieuwe kijk op
het hele werk van deze grote kunstenaar van de twintigste eeuw en zijn
essentiële rol in de kunstgeschiedenis. Hans Heinrich Ernst Hartung (Leipzig,
21 september 1904 – Antibes, 8 december 1989) was een Franse schilder en
graficus van Duitse herkomst en een voorloper van een van de meest opmerkelijke
artistieke uitvindingen van zijn tijd: abstractie.
Hans Hartung was een voorloper van een van de meest opmerkelijke artistieke uitvindingen van zijn tijd: abstractie
De tentoonstelling, die
te zien is tot en met 1 maart 2020, is opgebouwd als een opeenvolging van
chronologische sequenties in de vorm van vier hoofdsecties. Niet alleen
samengesteld uit schilderijen, maar ook foto's, grafische werken,
geïllustreerde gelimiteerde edities, experimenten met keramiek, evenals een
selectie van geschilderde kiezelstenen. Archiefdocumenten, boeken,
correspondentie, notitieboekjes, schetsen, jeugddagboeken, catalogi, kartons
uitnodigingen, posters, foto's, documentaire films maken de presentatie
compleet en volgen het unieke reisplan.
Elke dag open, behalve op
maandag, van 10.00 tot 18.00 uur. Donderdagavond tot 22.00 uur.
Toegang gratis met
uitzondering van de speciale tentoonstellingen.
Metrostation Iéna, lijn 9 en Pont d’Alma, RER-C
TIP : Lunch bij restaurant Les Marches. De trappen die
te zien zijn vanaf de oevers van de Seine aan het einde van de rue de la
Manutention, naast het Palais de Tokyo, geven hun naam aan dit charmante
Parijse restaurant waar alle gerechten traditioneel vers worden bereid (fait
maison) in de puurste traditie van de Parijse gastronomie.
TIP: Meer ongekende
plekken van Parijs? Mijn reisgids ‘Ongewoon Parijs’ heeft inmiddels een
opvolger: ‘Ongekend Parijs’. Voor € 22,50 te koop online en bij iedere goede
boekhandel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten