De afgelopen maanden stonden de media
bol van de opening van een van de mooiste aanwinsten van Parijs; het warenhuis
Samaritaine. Op maandag 21 juni 2021 opende de Franse President Emmanuel Macron
La Samaritaine, in aanwezigheid van Bernard Arnault, CEO van LVMH, eigenaar van
dit luxe warenhuis. Na 16 jaar gesloten te zijn geweest en een verbouwing van
750 miljoen euro is Parijs weer een uniek stukje Frans erfgoed rijker, aldus
Macron.
Je vindt ze over de hele wereld; luxe
warenhuizen. Weinigen weten dat het warenhuis een Franse vinding is. Eigenlijk
moet ik zeggen een Parijse vinding. Het begon allemaal in 1852 toen Aristide
Boucicaut zijn warenhuis Bon Marché opende. Een zogenaamd Grand Magasin. In
1855 volgt le Bazar Napoléon, dat later wordt getransformeerd in le Bazar de
l’Hôtel de Ville, kortweg BHV. Kort daarop in 1865 volgen Jules Laluzot en
Jean-Alfred Duclos met Au Printemps en vier jaar later, in 1869 opende
Samaritaine, het warenhuis van Ernest Cognacq en Marie-Louise Jaÿ. Parijs kreeg
de smaak te pakken. In 1893 openden de Galeries Lafayette hun deuren. Het is la
Belle Époque, wat duidelijk te zien is aan de buitenkant van de 'paleizen van
de handel'. Prachtige gevels die bol staan van beelden, verguld stucwerk en
andere pompeuze decoraties.
Le Bon Marché
Voor het chicste warenhuis van Parijs moet je zijn in het zevende arrondissement, aan de rue de Sèvres op de hoek van de rue du Bac. Daar vind je Le Bon Marché. Dit warenhuis op de Rive Gauche is een echt instituut. Deze winkel vol met nouveautés, het eerste echte warenhuis van Parijs, werd opgericht door het echtpaar Aristide en Marguerite Boucicaut en de gebroeders Videau. Een snelle rekenaar weet dat dit prestigieuze warenhuis dit jaar 169 jaar bestaat.
Aristide verkocht shawls in de winkel van de gebroeders Videau, genaamd Au bon Marché. Zijn vooruitziende blik, handelsgeest en stoute uitbreidingsplannen benauwden de beide broers zo, dat die vervolgens besloten om in 1863 hun aandelen aan Boucicaut te verkopen. Boucicaut leende 2,2 miljoen Franse Francs van Henry-Francois Maillard, die fortuin had gemaakt in New York met onroerend goed, en begon aan de uitbouw van zijn imperium. Als geen ander begreep hij het gedrag van de consument en misschien is hij wel de grondlegger van wat vandaag consumentenmarketing wordt genoemd. Boucicaut introduceerde voorgeprijsde artikelen, in plaats van dat de prijzen alleen bekend waren bij het verkopend personeel. Nam genoegen met lagere winstmarges om zo grotere hoeveelheden te kunnen afzetten. Creëerde op vaste periodes uitverkoop tegen sterk gereduceerde prijzen en een thuisbezorgservice (1860). Speciaal daarvoor liet hij stallen bouwen voor 150 paarden en 100 bezorgkoetsen. In 1867 introduceerde hij de postordercatalogus met een oplage van 500.000 stuks. Bij de postorderdivisie werkte al snel 120 man personeel, goed voor 4000 tot 5000 zendingen per dag. Tevens verzorgde hij kinderopvang voor winkelende moeders.
Zijn ongelofelijke succes was gebaseerd
op een vernieuwende aanpak, die revolutionair was voor die tijd. Voor zijn
personeel initieerde hij als eerste een bonussysteem, gebaseerd op verkopen,
een 12-urige werkdag, betaalde vakantiedagen, gratis maaltijden, opleidingen,
medische verzorging en zelfs een pensioenfonds. Vergis u niet, we spreken van
de negentiende eeuw!
De zaken gingen zo goed dat Aristide
Boucicaut besloot om in 1872 alle naastliggende gebouwen op te kopen. Het
Hospice des Petits Ménages en de Assistance Publique. Dat zelfde jaar bezit hij
het gehele blok tussen de rue du Bac, rue de Sèvres, de boulevard l'Enfer - de
huidige boulevard Raspail - de rue Babylone en de rue Velpeau. De architecten
Boileau en Gustave Eiffel krijgen de opdracht om van de aanpalende gebouwen een
eenheid te maken. Gustave Eiffel was een geniale constructeur die, in zijn
tijd, de vooruitgang in de architectuur flink vooruit heeft geholpen door de
toepassing van staal, in plaats van zware, ouderwetse baksteenconstructies. De
Industriële Revolutie; West Europa industrialiseerde en nieuwe technologieën en
materialen kwamen niet alleen beschikbaar, maar waren ook nodig om de nieuwe
ontwikkelingen te kunnen uitvoeren. Eiffel deed zijn eerste ervaringen op met
metaalconstructies toen hij voor spoorwegmaatschappijen in Frankrijk begon te
werken. Nog voor dat hij aan de bouw begon van zijn bekendste werk, de toren
die naar hem is genoemd, werd in 1876 het warenhuis Le Bon Marché voorzien van
een door hem ontworpen, moderne ijzer-glas-cocon.
Een jaar later overlijdt Boucicaut. Maar zijn geesteskind werd voortgezet door zijn vrouw Marguerite en zijn zakenvrienden van het eerste uur: Narcisse Fillot, Émile Morin en Jules Plassard. De kooptempel inspireerde zelfs schrijver Émile Zola voor zijn werk 'Au Bonheur des Dames' gepubliceerd in 1883. Au Bon Marché is en blijft een van de meest exclusieve plaatsen om te winkelen in Parijs. Op de dames- en herenafdeling vindt u de laatste ontwerpen van alle Franse modehuizen. De parfum- en lingerieafdeling zijn ruim voorzien met juist dat, waar de Fransen al zo lang beroemd om zijn. Zelfs in de paskamers hangt een handige telefoon waarmee u kunt vragen om een andere maat. De delicatessenafdeling in de naastliggende Grande Épicerie is nog steeds een van de mooiste van Parijs. In het park recht tegenover de Bon Marché staat een enorm standbeeld van Marguerite Boucicaut als symbool van goedheid en barmhartigheid, terwijl zij de hongerige spijst. Na haar dood in 1887 laat zij al haar geld na aan diverse goede doelen en ruim 5 miljoen Franse Francs aan het pensioenfonds van haar personeel.
Wat weinigen weten is dat Le Bon Marche’
(sinds 1984) net als Samaritaine (sinds 2001) eigendom is van LVMH (Louis
Vuitton Moët Hennessy). LVMH is het grootste conglomeraat ter wereld van
luxeproducten. Het Franse bedrijf is gevestigd in Parijs en is voor een
overgrote meerderheid in handen van de Groupe Christian Dior. Deze groep heeft
wereldwijd meer dan 77.000 mensen in dienst en 2400 winkels over de hele
wereld.
Printemps
Op 3 november 1865 opende dit warenhuis
zijn deuren als koophuis met vaste prijzen. De winkel, naar een ontwerp van de
bekende architecten Jules en Paul Sedille, opende op de hoek van Le Havre en de
Boulevard Haussmann. De winkel werkte met vooraf vastgestelde prijzen, terwijl
het in die tijd heel gewoon was dat een prijs uitsluitend werd vastgesteld door
loven en bieden. Het gebouw werd sterk uitgebreid in 1874, met liften (toen een
grote nieuwigheid) afkomstig van de Wereldtentoonstelling van 1867. In 1888
installeerde het als eerste warenhuis elektriciteit en het was ook een van de
eerste warenhuizen met een directe verbinding met de metro (1904).
In het begin van de 20e eeuw werd het
gebouw vervolgens uitgebreid langs de Boulevard Haussmann door architect Rene
Binet in een Art Nouveau-stijl en in 1923 werd de 42 meter hoge Art
Nouveau-koepel het middelpunt van het warenhuis, om in 1939 weer te worden
gedemonteerd. Dit om te voorkomen dat hij onherstelbaar zou worden beschadigd
bij eventuele bombardementen. De koepel werd opgeslagen bij Clichy en pas in
1973 weer in ere hersteld en geheel gerestaureerd door de kleinzoon van de
oorspronkelijke ontwerper. Helaas is de prachtige Art Nouveau-trap in 1955
verwijderd. Ondanks twee grote branden bleef het warenhuis zich vernieuwen. In
1975 werd de gehele voorgevel
geclassificeerd als historisch monument.
In 2008 onderging het warenhuis een
totale restyling onder leiding van het architecten duo George Yabu en Glenn
Pushelberg. Yabu en Pushelberg, bekend van de restyling van het New Yorkse
Bergdorf Goodman, gingen voortvarend aan de slag gegaan om het gehele warenhuis
te voorzien van een totaal nieuw interieurontwerp van internationale allure dat
tegelijk onmiskenbaar Frans oogt. Een groot deel van de plafonds tussen het
souterrain, parterre en de eerste etage zijn verdwenen waardoor een geweldig
atrium is ontstaan, geïnspireerd op de magische glazen koepel op de zesde
etage. Een groot kunstwerk van de Japanner Hirotoshi Sawada siert de vide. Grote
zilverkleurige bladen hangen in het luchtledige en reflecteren het licht. De
oorspronkelijke zwart marmeren vloeren zijn vervangen door vloeren van wit
marmer. 18 luxe boetieks, met een totale oppervlakte van 6000 m², hebben één
centrale architectuurstijl met sterke grafische lijnen. Elegante stellages van
glas, zwart hout en roestvrij staal. De Canadese kunstenaar Pascale Girardin
bedacht voor de ingangen twee enorme zwevende clusters van witte handgemaakte
polycarbonaat bloemen. Last but not least zijn alle voorgevels opnieuw
gerestaureerd en alle ornamenten en koepels opnieuw voorzien van bladgoud. De
totale kosten van de vijf jaar durende verbouwing; ruim 70 miljoen euro.
Samaritaine
De geschiedenis van Samaritaine heb ik
uitgebreid beschreven in mijn blog van 7 juli 2021.
Het opende zijn deuren in 1869 als een
klein zaakje. De eigenaars waren Ernest Cognacq en zijn vrouw Marie Louise Jay,
eens verkoopster bij het warenhuis Le Bon Marché. Hun leven lijkt wel de
verwezelijking van de American Dream. Een weeskind dat het brengt van
straatventer tot oprichter van La Samaritaine. De naam, La Samaritaine, is
ontleend aan de waterpomp bij de Pont Neuf in de tijd van Hendrik IV. Het begon
allemaal met het succesvol verkopen van stropdassen in een klein zaakje op de
hoek van de rue Pont Neuf en de rue de la Monnaie. Toen Cognacq in 1883 hoorde
dat de aangrenzende middenstandswoningen te koop kwamen was dit de aanzet tot
de eerste winkel van de ‘Grand Magasins de la Samaritaine’.
Galeries Lafayette
In december 1893 openden de neven Théophile Bader en Alphonse Kahn een winkel met naaigerief, dat 'Aux Galeries Lafayette' werd genoemd. De naam van de winkel verwees naar het oorspronkelijke adres aan de rue La Fayette, op wandelafstand van de Opera Garnier. In 1905 gaf Bader de Franse architect Georges Chedanne de opdracht om nieuw aangekochte gebouwen (rue la Fayette 38, 40 en 42) volledig te herbouwen, wat duurde tot in 1907. Weer een aantal jaren later werd Galeries Lafayette uitgebreid met de aankoop van het pand aan de boulevard Haussmann nummer 15 en groeide uit tot het indrukwekkende warenhuis dat we nu kennen.
Vanaf de derde etage heb je een prachtig overzicht
Wat je zeker moet doen is een bezoek brengen aan de vijfde etage waar je door de binnenramen kunt kijken naar de speciale ijzeren constructie van de achterkant van de koepel. Met de roltrappen ga je naar de zevende etage en vervolgens met trappen naar de achtste etage. Vanaf het terras wordt je gratis getrakteerd op een adembenemend uitzicht over Parijs. Met name het uitzicht op de Opera Garnier is spectaculair. Volgens een gedenksteen is op dit zelfde dak op 19 januari 1919 een vliegtuig geland. Ook kun je de stalen buitenconstructie bekijken die de grote binnenkoepel van daglicht voorziet.
Tenslotte adviseer ik je om zeker in december een kijkje te nemen in Galeries Lafayette. Onder de koepel, op de plek waar Edith Piaf in 1950 haar chansons; ‘la Vie en rose’, ‘l'Hymne à l'amour’ en ‘La plus belle histoire d'amour’ ten gehore bracht, staat dan een immense kerstboom met een hoogte van meer dan 25 meter.
Reacties van Nederlanders werkend en wonend in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Peter Jan
Wat zijn dit toch vervelende artikelen. Je zet de mens aan tot reizen naar Parijs, Ferry. Bah!
Nu serieus: volgens mij kunnen alleen Fransen dit soort gebouwen restaureren en daarmee een nog mooier tevoorschijn laten komen. De eigenaars hebben gelukkig visie en vooral ook veel middelen om deze tempels van luxe steeds weer bijdetijds te krijgen. En het bijzondere is dat je er gewoon kunt binnenlopen en alle details bewonderen.
Ik ben inmiddels lang niet in Parijs geweest en ben te weinig mobiel om er rond te kunnen stappen. Zodra ik weer in de benen ben, weet ik waar ik naartoe wil.
Dank weer voor een mooi verhaal en dito foto's.
Reactie van A.L. Longayroux
Bravo Ferry voor dit leuke artikel met fraaie foto's.
Leerzaam , onderhoudend en bevorderend voor verder initiatief. Een reisje met dit thema waard.
Ja , dan is de Bijenkorf maar een zielig aftrekseltje van de Parijse geweldenaars.
Reactie van Theodora Besse
Wat een prachtig artikel! In één adem uitgelezen, hoewel warenhuizen mij op zich niet veel doen, is het toch een deel van onze geschiedenis.
Het verhaal deed mij ook denken aan Au bonheur des Dames van Emile Zola. En aan de tv-serie Mr. Selfridges, hoewel die Engelstalig is en in Londen speelt.
Mooie foto's ook erbij. Samen met je blog over La Samaritaine een juweeltje! Dankjewel Ferry!
Reactie van Jos van den Hout
@ Ferry weer een pareltje. Bedankt