De collectie omvat een selectie
afkomstig uit alle tijdperken, variërend van de prehistorie tot de 20e eeuw en
diverse beschavingen: Griekse, Etruskische, Egyptische, Romeinse en oosterse
oudheden, Islamitische kunst,
kunstwerken en sculpturen uit de middeleeuwen, de renaissance en de moderne
tijd. Met een rijke geschiedenis van twee eeuwen, is de gieterij van het
‘Rmn-Grand-Palais’ een instelling zonder zijn gelijke in de wereld, unaniem
erkend en wereldvermaard voor zijn knowhow. De werkplaats combineert het
ambachtelijke werk met geavanceerde technieken. Van vervaardiging van een
traditionele mal tot het maken van afdrukken door middel van 3D-scanning en de
knowhow van het aanbrengen van patina, die een op een overeenkomen met de
weergave van het origineel. Deze werkplaats, gelegen in Saint-Denis in de
schaduw van het Stade-de-France, is een conservatorium van uitmuntendheid
geworden.
De collectie van meer dan 6000 mallen
omvat een selectie afkomstig uit alle tijdperken, variërend van de prehistorie
tot de 20e eeuw
Vandaag de dag draaien de werkzaamheden van het Rmn-GP om drie assen. Het behouden en kopiëren van sculpturen die staan in de openbare ruimtes, onderhevig aan de tand des tijds, te denken bijvoorbeeld de tuinen van Versailles. De conservering van oude mallen van inmiddels verdwenen of onherstelbaar verminkte werken. Commer-ciële bestellingen voor galerieën, museum- winkels en particuliere verzamelaars. Maar ook samenwerking met grote internationale hedendaagse kunste- naars waaronder bijvoorbeeld Daniel Arsham. Daniel Arsham is een pionier in zijn multidisciplinaire bena-dering van moderne en klassieke kunst.
Voor zijn tentoonstelling ‘Moonraker’ in het Musée Guimet (Musée national des arts asiatiques Guimet) te Parijs zocht de kunstenaar samenwerking met het Rmn waardoor de kunstenaar kon putten uit de omvangrijke matrijzencollectie, om zo een dialoog tot stand te brengen tussen zijn creaties en museale werken.
Voor zijn nieuwe tentoonstelling ‘Sands
of Time heeft Arsham iconische kunstwerken opnieuw bekeken, waarbij wederom
mallen van originele sculpturen werden gebruikt om nieuwe stukken te maken met
zijn kenmerkende stijl van geërodeerd kristal. Om deze werken te maken, kreeg
Arsham ongekende toegang tot van het Rmn, waar hij gebruik mocht maken van de mallen van sculpturale meesterwerken
die onder meer te vinden zijn in de collecties van het Louvre en de Vaticaanse
Musea. De in Saint-Denis vervaardigde kunstwerken waren in 2021 te zien in het
UCCA Dune Art Museum in Qinhuangdao, China.
Maar niet alleen Arsham zocht
samenwerking met het Rmn-GP, ook de beroemde Amerikaanse kunstenaar Jeff Koons.
Hij maakte in 2013 gebruik van de kennis, de expertise en de mallen van het
Rmn-GP voor onder andere ‘Gazing Ball’, zijn versie van de Hercules Farnese,
waarvan het origineel te vinden is in het Nationaal Archeologisch Museum te
Napels en een kopie bedekt met bladgoud, werd door André Lenôtre geplaatst in
de tuinen van het château Vaux-le Vicomte.
De Hercules Farnese in de tuinen van het château Vaux-le Vicomte
Bij aankomst word ik verwelkomd door
mijn gids Camille die mij vervolgens in een van de enorme ateliers direct
confronteert met een levensechte kopie van De Venus van Milo of De Aphrodite
van Melos, waarvan het origineel, vervaardigd uit Grieks Paros marmer, te
vinden is in het Louvre. Het beeld werd in 1820 door een boer in een veld
gevonden op het Egeïsche eiland Melos (Italiaans: Milo) in de Cycladen en
dateert vermoedelijk van 130 voor Christus. De Venus van Milo wordt beschouwd
als een symbool van eeuwige schoonheid.
De Venus van Milo of De Aphrodite van
Melos
Even verderop zijn medewerkers bezig met
de mallen van nog een enorm beeld namelijk de gevleugelde Nikè van Samothrake.
Het beeld werd in stukken gevonden op 15 april 1863 op het Egeïsche eiland
Samothrake door de Franse viceconsul van het Ottomaanse Rijk en amateur-
archeoloog Charles Champoiseau. Champoiseau identificeerde de buste en het lijf
als een voorstelling van Nikè, die meestal wordt afgebeeld als een gevleugelde
vrouw. De fragmenten werden ter plaatse samengevoegd en in 1863 naar het Louvre
verstuurd. Het beeldhouwwerk staat sinds 1884 tentoongesteld in het Louvre in
Parijs. Het is een van de beroemdste beelden uit de klassieke oudheid en een
van weinige die in oorspronkelijk Griekse vorm, en niet via Romeinse kopieën,
is overgeleverd. Met behulp van de verschillende originele stukken maakte men
in 1884 in de ateliers van het Louvre (voorganger van het huidige Rmn-GP) een
gespiegeld afgietsel van de rechtervleugel van het beeld, en tevens reconstructies
van de linkerborst en de rug van de buste.
Medewerkers bezig met de mallen van de
gevleugelde Nikè van Samothrake
Een getrouwe reproductie van een
gebeeldhouwd werk gieten is het resultaat van een lang en nauwgezet proces, dat
gebaseerd is op het maken van een mal en vervolgens het gebruik ervan om
meerdere afdrukken te verkrijgen. Bij zeer kwetsbare originelen wordt gebruik
gemaakt van 3D-afdrukken door middel van digitale technologie die het dubbele
voordeel hebben dat ze direct contact met het kwetsbare kunstwerk vermijden
maar ook de mogelijkheid bieden on vergrotingen en verkleiningen te maken.
Nadeel is dat het minder precies is dan bij het werken met siliconenelastomeer.
Monnikenwerk het weg retoucheren van de
naden van de verschillende delen van de mallen
In het volgende atelier zijn medewerkers bezig met het wegwerken van de naden die overeenkomen met het verbindingsvlak van de verschillende delen van de mallen. Deze worden geretoucheerd en vervolgens opnieuw bewerkt om elk spoor van het productieproces onzichtbaar te maken. Een waar monnikenwerk. De laatste stap bestaat uit het patineren om het effect te creëren dat zo dicht mogelijk bij het origineel ligt. De patineurs van het Rmn-GP werken samen met museumconservatoren om het referentiemodel te valideren.
De meester patineur aan het werk
De patineurs van het Rmn-GP werken samen
met museumconservatoren om het referentiemodel te valideren
In de ateliers worden ook diverse
Mariannes vervaardigd. Zij is vaak het evenbeeld van één van de mooiste vrouwen
van Frankrijk! Ze symboliseert de ‘triomf
van de Republiek’. Zij is zelfs de personificatie van de Franse Republiek. De
eerste officiële bustes waren afbeeldingen van anonieme vrouwen van het volk.
Het model van Marianne zou een meisje afkomstig uit Sigolsheim, Elzas, zijn
geweest. Daar kwam in 1969 verandering in toen Marianne het uitdagende
evenbeeld kreeg van niemand minder dan de actrice Brigitte Bardot, ten tijde
van de eerste feministische gevechten waar de vrouwen hun beha verbrandden.
De buste van Brigitte Bardot siert menig
Frans stadhuis
Nog een symbool van de vrijheid. In 1972 opgevolgd door de actrice Michèlle Morgan. In 1978 volgde de zangeres Mireille Mathieu (een misser), Catherine Deneuve in 1985 en Inès de la Fressange, model en Chanel muze in 1989. Het was voor de eerste keer dat er voor een model werd gekozen. Deze gebeurtenis zal ertoe leiden dat Inès haar exclusiviteitscontract met Chanel verliest. Karl Lagerfeld wilde geen monument aankleden, “het is te vulgair”, aldus de keizer van de mode. Ze zal elf jaar het officiële model blijven tot de aanstelling in 2000 van weer een Frans topmodel. In 1999 werden voor het eerst 36.000 burgemeesters betrokken bij de keuze van Frankrijks icoon. Geholpen door een kleine groep van lobbyisten; ‘Le comité de la Marianne d'Or’, werd met een score van 36% het Franse topmodel Laetitia Casta, hoe kan het ook anders, gekozen uit een shortlist van vijf kandidaten. De andere kandidaten waren Estelle Hallyday - model, Patricia Kaas - zangeres, Daniela Lumbroso - televisiepresentatrice , Laetitia Milot - actrice en mannequin en Nathalie Simon - sportvrouw en televisiepresentatrice.
Een minischandaal maakte in 2003 een einde aan haar status als Marianne toen Laetitia uit Frankrijk vertrok en haar woonplaats Parijs verruilde voor London, op zoek naar een beter belastingklimaat. De beroemdheid die volgde om model te staan voor de Marianne was de Franse Talkshow host Evelyne Thomas in 2003. Bekend van het televisieprogramma ‘C’est mon choix’. Evelyne Thomas had de voorkeur van de burgemeesters boven de runners-up Laure Manadou, Rama Yade of zelfs Carla Bruni-Sarkosy. De beeldhouwer was Daniel Druet.
Vanaf 2012 was Frankrijk weer toe aan
een nieuwe persoonlijkheid om de nationale Marianne te belichamen. Opiniepeilingen
gaven de voorkeur aan Sophie Marceau (44% van de stemmen). Verder aan
Marion Cotillard (40%), Vanessa Paradis (33%), Florence Foresti (28%) en Anne
Roumanoff (23%). Echter
Sophie Marceau is alleen kandidaat geweest, er is nooit een buste van haar
gemaakt. Het klinkt raar maar in het streng gereguleerde Frankrijk is er geen
officieel Marianne-model. Geen enkele wetgevende of regelgevende tekst legt
burgemeesters een specifiek model op, en verplicht hen zelfs niet om een
Marianne in hun gemeentehuis te plaatsen. Wel kiest de vereniging van
burgemeesters van Frankrijk regelmatig beroemde Franse vrouwen. Gekozen
beeldhouwers hebben vervolgens de vrije hand om het beeld vorm te geven. De
figuren die het populairst zijn bij de huidige gemeentehuizen zijn gemodelleerd
naar de kenmerken van Brigitte Bardot, Catherine Deneuve en Laetitia Casta.
Een wandeling door ellenlange gangen
bevolkt met honderden beelden en bustes
brengt mij naar gigantische stellingen vol met mallen, alles keurig
gecodeerd en voorzien van foto’s van het originele beeld. Camille vertelt mij
dat op nog een andere locatie mallen liggen opgeslagen.
Maar het houdt nog niet op, Camille
leidt mij naar nog een afgeleide van het Musée du Louvre in Saint-Denis. Hier
bewaart en drukt ‘La Chalcographie du Louvre’, gecreëerd in 1797, uit een
collectie van meer dan 13.000 kopergravures prints bestemt voor de verkoop. De
collectie bestond oorspronkelijk uit kopergravures van het ‘Cabinet du Roi’
bestaande uit 900 platen van de beschrijving van Egypte aangekocht in opdracht
van Colbert in 1662. De oudste kopergravures dateren dan ook uit de zeventiende
eeuw. De Chalcographie du Louvre collectie omvat ook ongeveer honderd houten-
(houtsnede) en steen- (lithografie) matrijzen. Om technische redenen worden
deze platen niet meer gebruikt.
Al meer dan twintig jaar werkt het
Chalcographie du Louvre samen met een groot aantal hedendaagse kunstenaars om
zo de collectie uit te breiden met een collectie moderne kunst van onder andere
Raoul Dufy, Léonard Foujita, Jacques Villon tot Chas Laborde, Eugène Véder en
Cecile Reims. Sommigen van hen komen naar de werkplaats om te graveren. Ze
worden hierbij ondersteund door de ambachtslieden van het atelier die experts
zijn in de technieken van etsen en aquatint. De afdrukken die voortvloeien uit
deze samenwerkingen worden zo vaak afgedrukt als de plaat het toestaat, zonder
beperkingen op reproductie of handtekening. Dit principe, dat weliswaar in
strijd is met de praktijken van de hedendaagse kunstmarkt, bestendigt de
traditie van verspreiding die uniek is voor de Chalcographie du Louvre. Het
maakt het mogelijk om prints, gemaakt door internationaal gerenommeerde
kunstenaars, te verkopen tegen betaalbare prijzen.
Op het moment van mijn bezoek was een
van de drukkers bezig met de ‘paumage’ (het met de handpalm verwijderen van de
laatste overtollige inkt) van een kopergravure van Auguste Boucher-Desnoyers
(1779-1857) voorstellend Charles-Maurice de Talleyrand-Périgord. Hertog van
Talleyrand, vorst van Benevento en Frans diplomaat. Hier worden nog slechts 10
afdrukken van gemaakt aangezien het Louvre museum besloten heeft geen prints
meer te maken van platen van voor het jaar 1848.
Een kopergravure van Auguste
Boucher-Desnoyers (1779-1857)
Bij het verlaten van het pand realiseer ik mij dat hier de ‘negatieven’ liggen van het belangrijkste erfgoed van Frankrijk, om stil van te worden.
Ateliers d'art de la Réunion des musées nationaux – Grand Palais is uitsluitend op afspraak te bezoeken. Voor meer informatie verwijs ik naar de website.
Adres: Impasse du Pilier 1, 93217
Saint-Denis. Bereikbaar via de RER-B station La Plaine-Stade de
France.
Hoe boeiend! Dank je wel!
BeantwoordenVerwijderenReacties van Nederlanders wonend en werkend in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Martijn de
Wat een heerlijk verhaal, Ferry. Bedankt hiervoor!
Reactie van Ludique
Schitterend!! Dankjewel Ferry
Reactie van Jos van den Hout
@ Ferry, weer heel veel dank!!
Reactie van Kitty de Bruin
@Ferry, alweer een zeer boeiend verhaal met inzicht in de hsitorie en de franse gebruiken; Dankjewel!
Wederom dank voor jullie spontane positieve reacties
BeantwoordenVerwijderenReactie van Peter Jan
BeantwoordenVerwijderenWat leuk om zoveel jonge mensen aan het werk te zien. Merci Ferry voor het delen van dit erfgoed.