Geen enkele metropool heeft zoveel fotografen het hoofd op hol gebracht en tot sensuele en mysterieuze beelden geïnspireerd als de Franse lichtstad. Even gewillig als een behaagzieke minnares laat Parijs zich telkens weer in al haar hoeken en kieren fotograferen. Gelukkig kent Parijs vele uitstekende fotogaleries, fotomusea en grote foto-evenementen (vrijwel altijd in de maand november) waaronder Paris Photo en Festival Photo Saint Germain. In deze blog neem ik je mee naar het chique 16e arrondissement. Metrolijn 9 brengt mij naar het station rue de la Pompe en dan is het nog een kleine wandeling naar rue de Lota. Op nummer 6 is gevestigd Studio Harcourt en ik kan je zeggen een locatie die, gezien de geschiedenis en reputatie, top chique is.
Roland Barthes, Frans literatuurcriticus, -theoreticus en
filosoof, schreef eens: “En France, on n'est pas acteur si l'on n'a pas été
photographié par le Studio Harcourt".
”In Frankrijk ben je geen acteur als je niet bent gefotografeerd door studio Harcourt”
Sinds
1934 is Studio Harcourt Paris een must voor kunstenaars, acteurs, schrijvers,
zangers en atleten, zowel uit het verleden als het heden, zoals Alain Delon,
Brigitte Bardot, Marlene Dietrich, Salvador Dali, Marion Cotillard, Jean
Dujardin, Zinedine Zidane, John Galliano, Karl Lagerfeld, Catherine Deneuve,
Laetitia Casta, John Malkovich, Jean-Paul Gaultier, Spike Lee, koningin Rania
van Jordanië en vele anderen.
Ook Brigitte Bardot wil in de jaren zestig deel uitmaken van de legende van Harcourt
Foto Studio Harcourt Paris
Al
meer dan 90 jaar worden in de Harcourt studio's in Parijs beroemdheden, maar
ook onbekende mensen en families
gefotografeerd. De geschiedenis van Harcourt begint met een
liefdesverhaal. Jacques Lacroix, in de jaren dertig directeur van een groot
persbureau, valt voor de charmes van Cosette Harcourt, een Française van Duits
Joodse afkomst en een foto-retoucheuse bij een fotostudio van de gebroeders
Manuel. De rijke Lacroix schenkt haar een fotostudio die verantwoordelijk wordt
voor de fotoproducties voor de bladen van de broers Jacques en Jean Lacroix.
Aanvankelijk zijn het vooral foto's van schrijvers die de studio bekendheid
geven. In de jaren dertig begrijpt Cossette Harcourt heel goed dat beroemdheden
beeldbepalend zijn voor haar studio. Het magazine 'Vedettes' van de gebroeders
Lacroix is dan ook onmisbaar voor de
verspreiding van foto's uit de studio. Een slimme combinatie van portretten,
reclamebeelden en fotoreportages over de artiesten.
Een
van de weinige foto's van Cosette Harcourt - Foto Studio Harcourt Paris
'Vedettes'
een van de vele bladen uitgegeven door de broeders Lacroix met fotografie van
Studio Harcourt Paris
In
1938 ontwikkelt Cosette Harcourt een uitgesproken visie op de studio en maakt
gebruik van het licht, zoals die in Amerikaanse filmstudio's van MGM en Twenty
Century Fox, met veel licht en schaduw. Niet alleen de belichting speelt een
cruciale rol, maar ook de grime en visagie. Zij weet ook dat het adres van haar
voorname studio toen nog aan de chique avenue d' Iena 49, een klantenkring kan
aantrekken die op zoek is naar nieuwe ervaringen. Op basis daarvan schiep
Cosette een decor dat bijdroeg aan dat luxe gevoel. De weelde kende hier geen
grenzen. Zij hoefde niets te doen, de beroemdheden kwamen gewoon naar haar toe.
Het was min of meer verplichte kost. Bij Harcourt vond men de luxe sfeer terug
die men herkende uit de Belle Epoque en uit de wereld van grote acteurs en
actrices. Sarah Bernardt liep hier de trappen op.
Studio Harcourt maakt nog steeds gebruik van het licht, zoals die in Amerikaanse filmstudio's van MGM en Twenty Century Fox anno 1938, met veel licht en schaduw - Foto Studio Harcourt Paris
Net
als haar vriendin Coco Chanel is Cosette Harcourt een voorbeeld voor de moderne
vrouw. Ze leidt een grote onderneming en neemt alleen alle beslissingen. Er
werden geen beslissingen genomen door de gebroeders Lacroix zonder dat haar om
advies werd gevraagd. Zij alleen bepaalde de stijl van Studio Harcourt, ook
duidelijk zichtbaar in het altijd aanwezige logo van Harcourt, iets typisch
Frans. In het begin signeert Cosette Harcourt elke foto eigenhandig en door de
tijd verandert het logo wel 10 keer naar de smaak van diegene die de foto's
afdrukte of retoucheerde. De wet van Cosette bepaalde dat de fotograaf die
werkt voor Harcourt moet voldoen aan de karakteristieke kenmerken van Studio
Harcourt. Hij dient zich weg te cijferen en te verschuilen achter het logo. Het
logo van Harcourt is in feite de gestileerde handtekening van Cossette. Om die
reden is de studio niet meer dan een tussenstation voor fotografen die er
werkzaam zijn.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft Studio Harcourt veel werk, mede dankzij de goede samenwerking met de Duitsers, maar ook dankzij de cafe's-chantant en de theaters die ook tijdens de bezetting veel publiek blijven trekken. Talloze filmsterren en acteurs vullen de pagina's van de magazines van de gebroeders Lacroix, natuurlijk allemaal gefotografeerd door Studio Harcourt.
Jacques
Lacroix, die zich zorgen maakt over de Joodse afkomst van Cosette, die
eigenlijk Germaine Hirschfeld heet, besluit om met haar te trouwen. Tijdens de
oorlog publiceert Studio Harcourt in 1943 een van haar mooiste uitgaven: 'Le
Vrai Visage du Temps' Schitterende foto's gedrukt in een rijke vormgeving. In
een tijdperk van rantsoenering een ondenkbare luxe. Achter die inspanning schuilt
de kracht van Cosette Harcourt.
Onmiddelijk bij het binnentreden van het pand aan de rue de Lota wordt je geconfronteerd met een typisch Harcourt portret van de Franse filmster Carole Bouquet
Wat
volgt zijn de jaren zestig met een hang naar nieuwe dansen en nieuwe muziek en
natuurlijk ook nieuwe beelden. Brigitte Bardot belichaamt de jeugd, de nieuwe
generatie en ook zij wil deel uitmaken van de beroemde gerespecteerde legende
van Harcourt. Vele beroemde fotografen leren hier hun vak, waaronder Sam Levin,
Jean-Daniel Lorieux en Pierre-Anthony Allard. Tot aan haar vertrek in 1968
houdt Cosette Harcourt vast aan haar eigen stijl. De stijl die los staat van
elk modebeeld. In de jaren 80 gaat het bergafwaarts met Studio Harcourt. Het
archief wordt bedreigd en in 1989 besluit Jacques Lang, minister van Cultuur,
dat het Harcourt archief deel moet gaan uitmaken van het Frans cultureel
erfgoed, het RMN, Réunion des Musées Nationaux.
Het prachtige pand hangt vol met foto's van beroemdheden, een ontdekkingsreis op zich
In
Fort Saint-Cyr ten zuidoosten van Parijs liggen tussen de 10 à 15 miljoen
beelden opgeslagen. Naast de glasplaten van Nadar en Atget, vormen de duizenden
glasplaten en negatieven van Studio Harcourt inmiddels een belangrijk onderdeel
van het cultureel Franse erfgoed. Meer dan
300.000 mensen zijn gefotografeerd door Studio Harcourt tussen 1934 en
1989 voordat de collectie opging in de mediatheek van het Franse erfgoed.
Catherine Deneuve
Na
diverse overnames komt Studio Harcourt in 2007 in handen van Francis Dagnan.
Vele studio's zijn sinds de opkomst van de portretfotografie ontstaan, allemaal
met hun eigen karakter, ze bestonden naast elkaar maar geen zou overleven. De
enige nu nog bestaande studio uit die tijd is Studio Harcourt in Parijs. Een
erfenis van 100 tot 150 fotografen. De werkwijze van fotograferen is nog steeds
onveranderd. Tijdens de fotosessies moet alles nog steeds voldoen aan de
esthetische eisen van de Cosette Harcourt. "Leg het model vast zoals dat
nog nooit door iemand is gedaan en zoals het nooit meer kan tenzij in deze
studio". Catherine Renard, de huidige directeur van Studio Harcourt noemt
het zelf het schilderen met licht. "Wat zwart is voor ons is het wit voor
de kunstschilder. We gaan uit van het zwart en we schilderen met licht.
Klassieke schilderkunst, sommige zeggen religieuze kunst. Het is vooral de
kunst van het fotograferen en het retoucheren, alles in zwart-wit. Wie hier
komt wordt onderdeel van de legende. De foto's zijn een soort wederopstanding,
het bezielende beeld van iemand. De foto's blijven voor altijd, ook als de
persoon verdwijnt. De geest van Cosette Harcourt is er gelukkig nog steeds.
Het topmodel Leatita Casta (r)
Een
portretsessie dompelt je onder in een tijdloze ervaring en begint met een
gespecialiseerde make-up en haarsessie in de bijou achtige studio Jean Cocteau.
Vervolgens ga je naar de fotostudio waar je kunt kiezen voor een zwart-wit of
kleurenportret, maar weet dat zwart-wit de gebruikelijke keuze is. Daar staat
Studio Harcourt om bekend. Daarna begint de kunst van het uitlichten volgens
het principe van de filmset uit de jaren dertig. Waarbij het licht je omhult en
onthult, zacht licht, geen harde spotlights. Na twee dagen zijn de proeven
klaar ter beoordeling en twee weken later arriveert jouw ‘Prestige’ portret,
prachtig geretoucheerd, afgedrukt op museumpapier met de Harcourt handtekening
in de hoek.
Portretprijzen
beginnen vanaf € 1.995, een duo portret vanaf € 2.480 en een familieportret
vanaf € 2.820 alle prijzen zijn inclusief BTW.
Je kunt gratis de sfeer proeven van Studio Harcourt door een bezoek te brengen aan het chique pand in de rue de Lota. Je kunt er lunchen in het Café Harcourt dat geopend is van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 uur tot 18.00 uur.
In het hart van de studio kun je ook een gloednieuw museum ontdekken dat de geschiedenis van de fotografie laat zien aan de hand van 99 meest iconische camera’s - Foto's Studio Harcourt Paris
Studio
Harcourt onthult zijn verborgen schatten en zijn kostbare erfgoed. Niet voor
niets geclassificeerd als een ‘Entreprise du Patrimoine Vivant’ – a Living
Heritage Company. Het EPV-label werd in 2006 opgericht. Het is het keurmerk van
de staat dat Franse bedrijven met uitstekende ambachtelijke en industriële
knowhow onderscheidt .
Geen opmerkingen:
Een reactie posten