Paris FvdV is een weblog voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

donderdag 18 augustus 2011

DE HEMELS VAN DE BELLE ÉPOQUE

Gustave Eiffel was een geniale constructeur, die in zijn tijd, de vooruitgang in de architectuur flink vooruit heeft geholpen door de toepassing van staal, in plaats van zware, ouderwetse baksteenconstructies. De Industriële Revolutie; west Europa industrialiseerde en nieuwe technologieën en materialen kwamen niet alleen beschikbaar, maar waren ook nodig om de nieuwe ontwikkelingen te kunnen uitvoeren. Eiffel deed zijn eerste ervaringen op met metaalconstructies, toen hij voor spoorwegmaatschappijen in Frankrijk begon te werken. Nog voor dat hij aan de bouw begon van zijn bekendste werk, de toren die naar hem is genoemd, werd in 1876 het warenhuis Le Bon Marché voorzien van een door hem ontworpen "moderne ijzer-glas-cocon".

Warenhuis Le Bon Marché 
 
Al snel volgden andere ondernemers het voorbeeld van Aristide Boucicaut, de eigenaar van Le Bon Marché. Luxe "grands magasins" met indrukwekkende architectuur voorzien van immense glazen koepels, gedecoreerde trappen en omlopende gaanderijen. Het was de tijd van de Belle Époque gekenmerkt door zijn ingewikkelde decoratieve stijl, de Art Nouveau. Zelden is er zoveel vernieuwend talent op het gebied van cultuur in Parijs bij elkaar geweest als tussen 1865 en het begin van de eerste wereldoorlog. La Samaritaine volgde in 1869 maar het zal nog een aantal jaren duren eer dat wij het Art Nouveau interieur weer in al zijn glorie kunnen bewonderen. Zie ook mijn weblog; "een waardig herstel voor La Sameritaine". 

In december 1893 openden de neven Théophile Bader en Alphonse Kahn een winkel met naaigerief, dat 'Aux Galeries Lafayette' werd genoemd. De naam van de winkel verwees naar het oorspronkelijke adres aan de rue La Fayette, op wandelafstand van de Opera Garnier. In 1905 gaf Bader de Franse architect Georges Chedanne de opdracht om nieuw aangekochte gebouwen (rue la Fayette 38, 40 en 42) volledig te herbouwen, wat duurde tot in 1907.  Weer een aantal jaren later werd Galeries Lafayette uitgebreid met de aankoop van het pand aan de boulevard Haussmann nummer 15 en groeide uit tot het indrukwekkende warenhuis dat we nu kennen. Pas in 1912 kreeg Lafayette de monumentale koepel in Byzantijnse stijl van gekleurd glas en smeedijzer, een ontwerp van de Franse architect Ferdinand Chanut. Maar liefst 33 meter hoog. Het metalen frame steunt op 10 punten en is voorzien van  gebrandschilderd glas rijkelijk versierd met bloemmotieven dat weer zorgt voor een prachtig goudkleurig licht.  De rijk geornamenteerde balustrades zijn van de hand van Louis Majorelle. De koepel gaf het gebouw de bijnaam "Magasin Coupole".

Galeries Lafayette

Vanaf de derde etage heeft u een prachtig overzicht. Wat u zeker moet doen is een bezoek brengen aan de vijfde etage waar u door de binnenramen kunt kijken naar de speciale ijzeren constructie van de achterkant van de koepel. Met de roltrappen gaat u naar de zevende etage en vervolgens met trappen naar de achtste etage. Vanaf het terras wordt u  gratis getrakteerd op een adembenemend uitzicht over Parijs. Met name het uitzicht op de Opera Garnier is spectaculair. Volgens een gedenksteen is op dit zelfde dak op 19 januari 1919 een vliegtuig geland. Ook kunt u de stalen buitenconstructie bekijken die de grote binnenkoepel van daglicht voorziet. Als laatste tip geef ik u mee om zeker in december een kijkje te nemen in Galeries Lafayette. Onder de koepel, op de plek waar Edith Piaf in 1950 haar chansons; "la Vie en rose", "l'Hymne à l'amour" en "La plus belle histoire d'amour" ten gehore bracht, staat dan een immense kerstboom met een hoogte van meer dan 25 meter. 

Galeries Lafayette (vijfde etage)

In 1923 was het de beurt aan het naastliggende warenhuis Printemps om haar publiek te ontvangen onder een glazen koepel bestaande uit 3185 glazen panelen in Art Nouveau stijl. In 1939 is deze koepel in zijn geheel ontmanteld uit angst voor beschadiging tijden de tweede wereldoorlog. De onderdelen werden opgeslagen in Clichy en pas in 1975 na de restauratie van de gevel werd de koepel weer in oude luister hersteld. Helaas is deze fraaie koepel niet meer te zien vanaf de begane grond maar daarvoor moet u naar de  de zesde etage voor een lunch onder deze prachtige 16 meter hoge koepel. Hier vindt u een van de prestigieuze brasseries van de Groupe Flo: "Le Café Flo".  Vergeet ook niet de negende etage met een prachtig panoramisch terras met een onbelemmerd uitzicht op de Opéra Garnier, de Madeleine, de Eiffeltoren en Montmartre.

Le Café Flo (6e etage Printemps de la Mode)

Printemps, boulevard Haussmann 64, 9e arrondissement, metro Havre Caumartin.
Le Café Flo (350 plaatsen) 6e etage Printemps de la Mode. Geopend van 11.30 uur tot 15.30 uur voor lunch. Salon de Thé geopend van 15.30 uur tot 19.00 uur.

Galeries Lafayette Haussmann, boulevard Haussmann 40, 9e arrondissement, metro Chaussée-d'Antin, Opéra en RER Auber. Het terras is geopend van maandag tot en met zaterdag van 09.30 uur tot 19.30 uur op donderdag tot 21 uur.

Le Bon Marché, Rue de Sèvres 24, 7e arrondissement, metro Sèvres - Babylone

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen