Bijgeloof en rituelen,
je kunt er in geloven of niet. Het houdt meestal in dat er iets veroorzaakt zou
kunnen worden door bovennatuurlijke krachten of machten. Door bepaalde
handelingen uit te voeren zou men deze krachten kunnen neutraliseren, oproepen
of bijsturen. Meestal heeft het betrekking op het verwerven van geluk en het
afweren van ongeluk. Wie heeft er nooit een muntstuk in een fontein gegooid, gevolgd
door het maken van een wens. Even iets afkloppen, toch maar niet onder die
ladder doorlopen. Hotels die geen kamernummer 13 hebben of een dertiende etage.
Niemand zit graag in het vliegtuig op rij dertien en ook vrijdag de dertiende
zien we niet zitten. We doen er vaak wat lacherig over, maar bijgeloof speelt
in het dagelijks leven een belangrijke rol. De psychologen Frenk van Harreveld,
Bastiaan Rutjens en Joop van der Pligt schreven er een heel boek over: ‘Dat kan
geen toeval zijn’.
Zie ik nou echt spoken? - Cimetière Montmartre - Photo courtesy of Alex Timmermans
Tijdens mijn velen
bezoeken aan Parijs ben ik toch een aantal vreemde rituelen tegengekomen die
aanschuren tegen hysterie, verafgoding, bewondering en voor buitenstaanders
heidense taferelen. Met name begraafplaatsen van beroemde of bijzondere
personen lenen zich voor bijzondere taferelen of zijn het onderwerp van vurige
bedevaarten.
Een
kus voor Oscar
Mythes horen bij de
folklore van de begraafplaats Père Lachaise. Neem nou het graf van de schrijver
Oscar Wilde (ligplaats: 89e
divisie), die in steen is/was weergegeven in de vorm van een 'zwaar geschapen'
gevleugelde sfinx. Wilde was oorspronkelijk begraven op het kerkhof van Bagneux,
een buitenwijk van Parijs, maar zijn stoffelijke resten zijn een paar jaar na
zijn overlijden overgebracht naar Père Lachaise. Het grafmonument, ontworpen
door Jacob Epstein, was een schenking van een anonieme vrouwelijke bewonderaar.
Het gezicht van de sfinx is het gezicht van Wilde en wie weet, ook het
evenbeeld van zijn geslachtsorgaan. Echter het geslachtsorgaan is al sinds
mensenheugenis verdwenen. Twee Engelse dames, die over de begraafplaats
wandelden, konden hun verontwaardiging niet onderdrukken toen ze oog in oog
kwamen te staan met Wilde's mannelijk attribuut. Met twee stenen en twee forse
slagen werd het edele deel verwijderd. De opzichter die het kostbare stuk later
terugvond, nam het mee naar zijn kantoor, waar het twee jaar heeft gediend als
presse-papier. Waar het daarna is gebleven is onbekend (uit 'Au Père Lachaise
van Michel Dansel). Sinds jaar en dag, vooral de laatste tien jaar, drukten
vele vrouwen hun vuurrode lippen op zijn grafsteen en dreigde het graf ten
onder te gaan aan een overdosis rode lippenstift. Op 30 november 2011, ter ere
van de 111-jarige sterfdag van Wilde, is tot grote teleurstelling van alle
fans, het hele graf schoongemaakt en voorzien van een dikke glasplaat, zodat
liefhebsters er geen kussen meer op kunnen geven, maar zoals rituelen moeilijk
zijn uit te bannen, moet nu het glas er aan geloven.
Het bijzondere ritueel bij het graf van Oscar Wilde op de begraafplaats Père Lachaise
Wrijven
helpt wel!
Een ander bijzonder
ritueel vindt plaats bij het graf van de journalist Victor Noir (1848-1870) (ligplaats: 92e divisie) Deze redacteur van
de krant La Marseillaise stond bekend als een berucht vrouwenversierder. Helaas
heeft Noir maar kort kunnen genieten van zijn reputatie als rokkenjager. Op 22
jarige leeftijd wordt hij doodgeschoten door de neef van keizer Napoleon III,
prins Pierre Bonaparte, die genoegdoening eist voor een negatief
krantenartikel, geschreven door collega journalist; Pascal Grousset. Deze wordt
door Bonaparte uitgedaagd voor een duel met Noir als secondant. Als Noir zich
meldt bij het huis van Bonaparte om plaats en tijd af te spreken voor het duel,
wordt hij ter plekke door de prins doodgeschoten. De neef van de Keizer beweert
in het daarop volgende proces, dat Noir hem heeft beledigd en hem een
handschoen in het gezicht heeft geworpen. De rechters spreken Bonaparte vrij. Mede
dankzij zijn reputatie is het graf van Victor Noir een vruchtbaarheidssymbool
geworden. Het bronzen evenbeeld van Noir, met opengeslagen jas, toont onvermijdelijk
de bobbel in zijn broek. Het verhaal wil dat het aanraken van zijn
geslachtsdeel de vruchtbaarheid van de vrouwelijke bezoekster vergroot. De
bobbel in de broek van het beeld is dan ook danig opgepoetst. Om het beeld te
beschermen tegen verdere beschadiging werd er een hek rond geplaatst, dat
echter in 2005 werd gesloopt na fel protest van Parijse vrouwen. Nu staat er
een bord met het opschrift dat elke schade veroorzaakt door graffiti of
onfatsoenlijk wrijven zal worden vervolgd. Het geslachtsdeel blinkt er niet
minder door.
Het graf van Victor Noir een vruchtbaarheidssymbool geworden - Photo courtesy of Dalou, Wikimedia
Jim,
mon amour
De grootste
"attractie" van Père Lachaise is het graf van de man die provoceerde
met extravagant, immoreel en choquerend
gedrag tijdens al zijn optredens.
Zwaar onder invloed van drank en drugs zijn leven invulling gaf en
misschien daardoor een levende legende werd. Nou ja levend? Zijn sober graf,
ontdaan van zijn stenen buste, staat inmiddels geïsoleerd door dranghekken,
maar is altijd voorzien van verse rozen. De stenen afbeelding is in 1987 al
stiekem meegenomen door een wat al te enthousiaste fan. De dranghekken zijn
geplaatst omdat de buurgraven wat al te veel te leiden hadden onder de
belangstelling van alle fans. Grafzerken werden beschadigd of voorzien van
graffiti met teksten zoals "Jim, ti amiamo, ti adoriamo". U zult zich
inmiddels afvragen over wie heeft hij het nou? Jim Morrisson, die zijn debuut maakt met The Doors in 1967. Een
muzikale genius met bijnamen als the Lizard King of mr. Mojo Risin, die
uiteindelijk ten onder ging aan zijn exorbitante levensstijl. Op 3 juli 1971
vindt zijn vrouw Pamela hem dood in bad in zijn huis in Parijs. Overleden aan
een hartaanval op 27 jarige leeftijd. Op een bronzen plaat op zijn graf staat
de bijzondere tekst: "kata ton daimona eaytoy" Een Griekse tekst waarvoor
meerdere vertalingen mogelijk zijn. In het Oudgrieks is de strekking iets in de
trant van trouw aan zijn ziel. In het Nieuwgrieks is de vertaling; hij schiep
zijn eigen demonen. Misschien is het laatste meer op hem van toepassing; James
Douglas Morrisson 1943 - 1971.
De niet te stoppen grafity op de omliggende graven van Jim Morrisson
Je
t'aime, moi non plus
Het graf van Serge Gainsbourg op cimetière
Montparnasse (divisie 1) ademt dezelfde sfeer als dat van Jim Morrison op Père
Lachaise. Vol afdrukken van rode lippen, tekeningen en liefdesverklaringen;
"Je t'aime moi non plus". 140 Gitanes sigaretten per dag en grote
hoeveelheden whisky leiden uiteindelijk tot zijn dood in maart 1991. De arts
constateert een 'natuurlijke' dood. Dit jaar is het drieëntwintig jaar geleden,
en de Fransen hebben nog steeds een permanente haat-liefde-verhouding met deze
man. Zijn graf en zijn woning aan de rue Verneuil 5bis zijn tot de dag van
vandaag bedevaartplaatsen voor zijn vele fans. Het huis kunt u niet missen, het
is bedekt met graffiti als een permanent eerbetoon aan deze veelzijdige man.
De woning van Gainsbourg aan de rue Verneuil 5bis, is tot de dag van vandaag een bedevaartplaats voor zijn vele fans
Tijdens zijn carrière
schreef Serge Gainsbourg soundtracks voor meer dan 40 films en regisseerde er
vier. Zijn grootste hit, Je t'aime moi non plus (1969), was zeer erotisch
getint. Hoewel bedoeld voor zijn muze Brigitte Bardot, werd het niet met haar
stem uitgebracht, maar met die van zijn toekomstige vriendin Jane Birkin. Van
de hitsingel worden meer dan zes miljoen exemplaren verkocht. Gainsbourg hield
er van om te choqueren, zoals met zijn Album Histoire de Melody Nelson,
gebaseerd op de roman Lolita of met een rock album volledig gewijd aan het
Nazisme. In 1978 nam hij in Jamaica een reggaeversie op van het Franse
volkslied, de 'Marseillaise', 'Aux Armes et cetera' , samen met de band van Bob
Marley, the Wailers. Op het einde van zijn leven werd Gainsbourg steeds
controversiëler. Zijn meest bekende provocatie toen hij "I want to fuck
you" zei tegen Whitney Houston tijdens een tv- programma of toen hij live
op TV, een briefje van 500 Franse Francs verbrandde als protest tegen de hoge
belastingen. Zijn liedjes werden steeds excentrieker zoals het
super-dubbelzinnige 'Lemon Incest' opgenomen samen met zijn dochter Charlotte,
toen 12 jaar.
Je t'aime, Serge, moi non plus
Gainsbourg was ook niet
vies van vrouwen. Na zijn scheiding van Françoise Pancrazzi, van wie hij twee
kinderen had, had hij een kortstondige en heftige verhouding met Brigitte
Bardot. Tot 1980 leefde hij samen met de veel jongere Jane Birkin. Van haar
kreeg hij zijn dochter Charlotte. Daarop volgde de 21 jaar jongere mannequin
Bambou bij wie hij een zoon heeft; Lucien. Na zijn dood werd ook bekend dat hij
tegelijk een discrete verhouding onderhield met een zestienjarige fan en een 'vriendschappelijke'
relatie met een twaalfjarige.
Voor
altijd verbonden
Over het ontstaan van
het volgende ritueel bestaan twee versies. Tijdens een rondvaart over de Seine
passeer ik de Pont de l'Archevêché. Als ik naar boven kijk, naar de brug
gebouwd in 1828, lijkt die bijna te bezwijken onder de inmiddels tienduizenden
hangsloten, vastgeketend aan de hekken. Bij elk hangslot hoort een prachtig
liefdesverhaal.
In Frederico Moccia’s
boek 'Ho Voglia De Te' (Ik wil jou), 1,1 miljoen verkochte exemplaren, wordt
beschreven hoe de hoofdpersonages – volgens een oud gebruik – elkaar eeuwige
liefde zweren door aan de Milvio burg in Rome een hangslot vast te maken en de
sleutels in de Tiber te werpen. Zo zouden zij zijn gezegend met de eeuwige
liefde. En dat wilden sindsdien wel meer stellen. Sinds het eerste hangslot in
Rome in 2007 – de desbetreffende brug heeft het inmiddels bijna begeven – is deze
romantische rage over de hele wereld getrokken. Ook in Verona, Budapest,
Keulen, Venetië, en Sevilla hangen bruggen vol met grote en kleine sloten.
De Pont des Arts die dreigt te bezwijken onder het gewicht van de 'Love Locks'
Op loopafstand van de Pont
de l'Archevêché ligt over de Seine de prachtige loopbrug pont des Arts die het
Louvre verbindt met de Bibliothèque Mazarine. Niet alleen heb je hier een
prachtig uitzicht over de Seine, maar ook hier worden vele liefdesrelaties nog
eens symbolisch verzegeld met een hangslot met daarop een liefdesverklaring. Dit
is het andere verhaal: Een traditie uit de jaren zestig in Hongarije. Een
verliefd stel maakte toen een slot aan een hek vast om hun eeuwige liefde te
bezegelen. Hun voorbeeld werd gevolgd door Moskou, Nigata-Japan en
vanzelfsprekend; Parijs. Afgelopen maand (april 2014), na diverse artikelen in
Le Figaro, Le Monde over de ontstane grafity en milieuvervuiling door de
sleuteltjes die na elk ritueel in de Seine werden geworpen, is de gemeente
begonnen met het verwijderen van alle sloten aan de historische pont des Arts,
die letterlijk scheen te bezwijken onder het tonnen gewicht van alle
hangsloten. Vergeefse moeite want, het kan ook niet anders in de stad van de
liefde, de eerste honderden hangsloten zijn al weer bevestigd aan de vernieuwde
hekken.
Het kon natuurlijk niet
uitblijven dat 's werelds grootste koffermaker Louis Vuitton een juwelenlijn
heeft gemaakt geïnspireerd door de duizenden hangsloten aan de pont de
l'Archevêché en de pont des Arts.Deze 15-delige sieradenlijn van Louis Vuitton Joaillerie, heeft de mooie naam
van 'Lock-it' meegekregen. Kettingen, ringen en armbanden, versierd met… een
hangslot. Tja,, dat lijkt op het eerste gezicht wellicht een stuk minder
romantisch dan een mooi hartje, wat verliefde duiven of een kleine cupido
hanger. Maar niets is minder waar. De hangslotjes met Louis Vuitton’s logo er
op zijn al wel langer bekend door de verschillende tassen en koffers waar er
eentje aanhangt. Maar in de 'Lock-it Collection' wordt dit slotje samengevoegd
met wit, rosé of geelgouden kettingen, ringen en armbanden. Sommige zelfs
volledig omhuld met diamanten. De collectie is al vanaf het voorjaar van 2013
te koop in alle Louis Vuitton winkels.
De pont de l'Archevêché
Een
munt voor een wens
Waarom gooien wij
muntjes in de diverse (Parijse) fonteinen?
Het schijnt een ritueel
te zijn dat extra populair werd door de speelfilm 'Three Coins in the Fountain
uit 1954. Sinds die tijd hebben toeristen de gewoonte om, met de rug naar de
fontein gekeerd, munten over de schouder in het water te gooien. Dat zou ervoor
zorgen dat de geldsmijter ooit terug zal keren naar deze eeuwige stad. Sinds
die gewoonte bestaat, hebben er in overal in de wereld altijd mensen
rondgelopen die best een nat pak wilden halen om zich te verrijken. Tien jaar
geleden liet de gemeente Rome uitzoeken hoeveel geld er eigenlijk voor het
grijpen ligt. Uitkomst: zo'n 125.000 euro per jaar.
Overigens; dat gooien
van een muntje mag je niet zomaar doen. Het correcte ritueel is als volgt: Sta
met je rug naar de fontein toe. Neem de munt in je rechter hand. Gooi de munt
over je linker schouder. Één muntje gooien betekent dat je zeker nog een keer
terugkeert in de stad, je mag dan bovendien een wens doen. Twee muntjes gooien
betekent een nieuwe liefde in je leven en drie muntjes gooien betekent dat je
gaat trouwen of als je al getrouwd bent dat je gaat scheiden. 't Is maar een
weet.
De
slof van Montaigne
Michel Eyquem de
Montaigne was een Franse filosoof, schrijver en politicus uit de periode van de
Franse renaissance. In zijn belangrijkste werk, Essais, bestudeert hij de
mensheid en met name zichzelf. Een bronzen beeld voorstellende een zittende
Montaigne is te vinden aan de place Paul-Painlevé, voor de rechtenfaculteit van
de universiteit de Sorbonne, in het 5e arrondissement. Al sinds het begin van
de 20e eeuw hebben de studenten de gewoonte om de rechtervoet aan te raken vóór
het maken van een examen. Zij groeten het beeld dan met steeds dezelfde
woorden; "Salut Montaigne". Dit gebaar zou de kansen op een succesvol
afgelegd examen aanzienlijk verhogen. Het oorspronkelijke beeld, gemaakt door Paul
Landowski, was gemaakt van wit marmer. Aangezien het beeld door het bijzondere
studentenritueel steeds beschadigde besloot de gemeente parijs, vermoeid door
de kosten van de opeenvolgende restauraties in 1989 het marmeren beeld te
vervangen door een sterker bronzen beeld. Het ritueel is gebleven, gezien de
blinkende rechter slof van de Franse filosoof. We zullen maar denken, de
studenten slagen met glans door een hardnekkige traditie die niet snel zijn
glans verliest.
Al sinds het begin van de 20e eeuw hebben de studenten de gewoonte om de rechtervoet aan te raken vóór het maken van een examen
Het
getal 13
Op 1 Januari 1860,
voegde Napoleon III officieel de voorsteden van Parijs toe, aan de ring van
vestingwerken rond de stad. De annexatie omvatte elf dorpen waaronder: Auteuil,
Bagignolles-Monceau, Montmartre, La Chapelle, Passy, La Vilette, Belleville,
Charrone, Bercy, Grenelle en Vaugirard. De
ingezetenen van deze voorsteden waren nou niet bepaald gelukkig met deze
gedwongen samenvoeging, te meer omdat ze nu ineens veel meer belasting moesten
gaan betalen. Door de annexatie verdubbelde het grondgebied van de stad van
3.300 hectaren naar 7.100 hectaren en kreeg Parijs in een keer 20
arrondissementen in plaats van de voorgaande 12. Voor de uitbreiding werden de
arrondissementen in volgorde genummerd van links naar rechts en van boven naar
beneden. Door de groei van 12 naar 20 arrondissementen dreigde Passy en Auteuil
het 13e arrondissement te worden. Onbespreekbaar voor de inwoners van Passy en
Auteuil, want niemand wil trouwen op het stadhuis in het 13e, want dat zou
alleen maar ongeluk betekenen.
Het getal 13 of de zwarte kat; ongeluk of gewoon bijgeloof?
Het was de burgemeester
van Passy, ene Jean-Frédéric Possoz, die met een briljante oplossing Baron
Haussmann wist te overtuigen. Hij stelde voor om de arrondissementen te
nummeren door een spiraal te volgen, vanaf het hart van de stad tot aan de
buitenwijken. Zo werd het centrum van Parijs, daar waar Parijs is ontstaan, het
1e arrondissement en vervolgens vond de opbouw plaats als een spiraal die met
de klok mee van het centrum naar buiten draait. Toen men aan Possoz vroeg hoe
hij op dat idee gekomen was vertelde hij, dat hij de ingeving kreeg bij het
eten van een bord met escargots (slakken). Passy en Auteuil gaan sinds die tijd
door het leven als het 16e arrondissement. Of de inwoners van Gobelins, het
huidige 13e arrondissement ooit hebben geprotesteerd is onbekend. Aan zijn
ingenieuze idee heeft Jean-Frédéric Possoz in het 16e arrondissement zijn eigen
plein te danken; de place Possoz.
De borsten van Dalida
Op 3 mei 1987 stond de volgende merkwaardige advertentie in een Franse
krant: " Dalida laissera le souvenir d'une femme de cœur généreuse et
malheureuse.... Le souvenirs d'une grande artiste qui a marqué la chanson
Française". Vrij
vertaald: "Dalida zal worden herinnerd als een vrouw met een hart van goud
maar diep ongelukkig. Rest ons de herinnering aan een groot artieste die een
belangrijke bijdrage leverde aan het Franse chanson". De
advertentie was ondertekend door François Mitterrand, Président de la
République.
Die avond daarvoor werd
Dalida, een van de grootste Franse
zangeressen, dood gevonden in haar huis aan de Rue d'Orchampt 11bis op
Montmartre. Naast haar een kort afscheidsbriefje met de woorden:
"Pardonnez-moi, la vie m'est insupportable" - Vergeef mij, het leven
is voor mij ondraaglijk. Zij stierf als gevolg van een overdosis
kalmeringsmiddelen. Frankrijk was in shock en in diepe rouw. Op donderdag 7 mei
1987 volgde een groots eerbetoon in de Madeleine kerk te Parijs,tombe victor
noir waarna zij werd begraven, enkele honderden meters van haar woonhuis, op de
Cimetière Montmartre. Tot op de dag van vandaag, is het dè reden, dat vele fans
een bezoek brengen aan een van de mooiste graven op de begraafplaats van
Montmartre (divisie 18). Een prachtig
levensgroot stenen beeld van Dalida, van de Franse beeldhouwer Alain Aslan,
staat voor een zwart marmeren ark voorzien van een stralende gouden zon en haar
naam eveneens in gouden letters.
Het ritueel waar ik nog geen verklaring voor heb kunnen vinden
Maar voor een typisch
ritueel heb ik nog geen verklaring kunnen vinden. bij een wandeling op
Montmartre neem ik pp de hoek bij het restaurant Moulin de la Galette, de rue
Girardon en geniet ik van de gratis muziek op de place Dalida en bekijk vol verbazing naar de toch wat vreemde
aantrekkingskracht die de beide borsten van haar bronzen evenbeeld uitoefenen
op de passanten. mocht iemand hiervoor een verklaring hebben dan hoor ik het
graag.
Beste heer Ferry,
BeantwoordenVerwijderenIk ben geboeid door uw artikelen over Parijs.
Waarschijnlijk delen we de liefde voor deze stad.
Dat begon voor ons al 52 jaar geleden!!
Onze huwelijksreis brachten wij door in de stad der liefde.
Daarna keerden wij er (on)regelmatig terug.
In 2004 besloten we, na de verkoop van mijn reclamebureau een appartementje te kopen in deze stad.
Sindsdien reizen we regelmatig heen en weer Groningen-Parijs vice-verca.
Soms met de auto maar ook vaak met de Thalys.
Verleden jaar verbleven we er maar liefst 8 maanden.
Vrienden, familie die ons bezoeken tracteren we steevast op allerlei bijzondere plekjes.
Zelf wonen we in het 12e en genieten bijvoorbeeld van prachtige wandelingen over de Plantée en schromen niet om door te lopen naar het Bois de Vincennes.
Het bijzondere van het 12e is dat het nog redelijk authentiek is, vele kleine winkeltjes, en een prachtige markt de Marché d'Alligre waar we regelmatig m.u.v. de maandag onze boodschappen doen.
Al met al hopen wij nog lang te genieten van Parijs en blijven uw artikelen met belangstelling volgen.
Wij wensen uw heel veel Sukses.
Met vriendelijke groet,
a Bientôt
Wim en Mildred Pieterman