Place de la République
mag je rustig een historische plaats noemen in Parijs die metname dit jaar, symbool
staat voor de waarden van de Republiek Frankrijk 'liberté, égalité, fraternité'; vrijheid,
gelijkheid en broederschap. Sinds het begin van de 20e eeuw staat het motto
afgebeeld op Franse munten. Ook de Franse versie van de euro draagt deze drie
woorden. In het antroposofisch gedachtegoed wordt elk van deze drie waarden gezien
als het ideale basisprincipe: Vrijheid als culturele vrijheid, gelijkheid als
rechtsgelijkheid en broederschap als economische solidariteit.
Donkere wolken pakken zich samen boven het symbool van de Republiek
De reusachtige place de
la République is een van Hausmanns minder gelukkige vondsten. Het plein maakte
eens deel uit van het plan om Parijs open te gooien en revoluties en complotten
tegen te gaan, maar net als de place de la Bastille en de place de la Nation
wordt het nu vaak gebruik als begin- of eindpunt van demonstraties. Nation,
Bastille, République wordt ook wel de route van de betogingen genoemd, voor
altijd verbonden met de mijlpalen uit de Franse geschiedenis. Hier in de
faubourgs, de arbeiderswijken, de bakermat van revoluties en straatvechters,
werden dan ook de meutes gevormd voor grootse volksopstanden. Het begin van de
revolutie in 1789, de bestorming van de Bastille, de drie revolutionaire dagen
van 1848 en uiteindelijk de staatsgreep van Lodewijk Napoleon in 1851 en het
verzet van de commune. Het is dan ook niet verwonderlijk dat
arbeidersbetogingen in Parijs altijd de route volgen van place de la Nation naar place de la Bastille en eindigen
op de place de la République.
Place de la République anno 1900 met de eerste trams
Op de locatie van de
Place de la République stond vroeger een toegangspoort tot de stad: de Porte du
Temple. Deze was gebouwd in de 14de eeuw onder Karel V. In 1811 kreeg het toen
driehoekige plein een fontein genaamd Château-d'Eau, ontworpen door Girard en
het plein kreeg toen de naam place du Château-d'Eau. Alexandre Dumas had hier in
de buurt zijn eigen theater, het Théatre Historique. Bij de openingsvoorstelling
van Dumas' 'La Reine Margot' stond het publiek twee dagen en nachten in de rij
om kaarten te bemachtigen.
In 1854 werd het plein
op de schop genomen door de ingrijpende stedenbouwkundige plannen van Baron
Haussmann. Naast het plein kwam een kazerne met 3200 soldaten. Zo kon deze
troepenmacht, via de boulevards, snel bij mogelijke haarden van opstand geraken
(zoals in de faubourg Saint-Antoine). Het nieuwe plein kwam in 1862 gereed. In
1866 werd de fontein verplaatst naar de slachterijen van La Villette om te
dienen als drinkbak voor het vee. Gelukkig is de fontein met bronzen leeuwen
bewaard gebleven en nog steeds te bewonderen op de Place de la Fontaine aux
Lions in het 19e arrondissement.
De fontein met bronzen leeuwen verplaatst naar de Place de la Fontaine aux Lions, 19e
In 1879 werd een
wedstrijd voor de installatie van een groot monument, gewijd aan de republiek, uitgeroepen
en gewonnen door de broers Léopold en Charles Morice. Weinigen weten dat er
twee inhuldigingen hebben plaatsgevonden. De eerste op 14 juli 1880 met het
gipsmodel en op 14 juli 1883 de definitieve versie in brons. De gebroeders
Morice streden met de beeldhouwer Aimé-Jules Dalou voor een plaats op de place
de la République. Zijn versie van de Marianne werd niet verkozen maar geplaatst
op de place de la Nation.
Het monument bestaat
uit een kolossaal standbeeld van 9,50 meter, rustend op een stenen sokkel, van 15,5
meter hoog en een diameter van 13 meter. Aan haar voeten, de drie deugden,
motto van de Republiek; vrijheid, gesymboliseerd door een fakkel, gelijkheid,
belichaamd door de vlag en broederschap, verbeeld door een hoorn des
overvloeds. Onder deze standbeelden, rondom het voetstuk, 12 bronzen reliëfs. Dalou
kreeg ter compensatie de opdracht voor deze bronzen bas-reliëfs op de sokkel,
waarin hij de geschiedenis van de Republiek uitbeelde. Op de begane grond een
drie meter hoge bronzen leeuw, zijn poot rustend op een urn, die symbool staat
voor het algemeen kiesrecht.
Place de la République voor 2000 met de twee verdwenen dolfijnfonteinen
Al 132 jaar overziet 'Madame de la République' het plein. Haar ogen gericht op de rue du Temple. Met
haar jakobijnenmuts op het hoofd, de olijftak in de hand en de Verklaring van
de rechten van de mens aan haar zijde, kijkt ze met haar bronzen blik naar de
demonstraties van het volk waarvan ze sinds ruim een eeuw het trotse symbool is
geworden. Dit monument is onontbeerlijk geworden voor het politieke klimaat van
Parijs. Op 4 september 1958 kondigde de Gaulle, juist op deze onwaarschijnlijke
plek aan, dat het ontwerp voor een nieuwe grondwet gereed was gekomen. Daarmee
liep de Vierde Republiek ten einde (de Derde Republiek was in 1940 al ten onder
gegaan). De Vijfde Republiek was een feit en is sindsdien de huidige staatsvorm
van Frankrijk. In deze republikeinse staatsvorm gaat de meeste macht naar de
president.
2013 het plein is weer een eenheid, kosten ruim 17 miljoen euro
In 2008 kondigde de
toenmalige burgemeester van Parijs Bertrand Delanoë zijn plannen aan om het
plein zijn oude grandeur weer terug te geven. Voorheen werd het plein in tweeën
gesplitst door het verkeer. 12 Miljoen euro werd gereserveerd en de verbouwing
begon in 2010. Het complete project, onder leiding van de architecten Trévelo &
Viger-Kohler, werd afgerond in 2013 met een overschrijding van het budget met
maar liefst 5 miljoen euro. Het plein werd geopend door Bertrand Delanoë en
Anne Hidalgo (de huidige burgemeester van Parijs) en de meningen lopen uiteen.
Persoonlijk vind ik het plein foeilelijk en zielloos. Mede dankzij de te kleine
grijze tegels met aan een zijde nevelende fonteinen die de helft van de tijd
buiten werking zijn.
De historische dolfijnfonteinen moesten plaatsmaken voor moderne nevelfonteinen
Het plein ligt te
midden van het 3e, 10e en 11e arrondissement en vormt het kloppend hart, gevoed
door de (verkeers)aders van de avenue de la République, de boulevards Voltaire,
du Temple, Saint-Martin en Magenta en de rue du Temple en Château d'Eau. Het
10e en het 11e arrondissement dit jaar zo zwaar geteisterd door de aanslagen op
Charlie Hebdo. Woensdagmiddag 7 januari maken schoten op de redactie van het
blad Charlie Hebdo een einde aan het leven van twaalf mensen. De wereld stond
even stil.
Twaalf, onder wie negen
redactieleden, vallen er bij de laffe aanslag van de broers Chérif (32 jaar) en
Saïd (34 jaar) Kouachi op de Parijse redactielokalen. Na de beschieting
vluchtten de daders naar buiten en worden onder vuur genomen door de inmiddels
toegesnelde politie. Een agent wordt neergeschoten. Eenmaal gewond op straat
schiet een van de aanvallers hem in het hoofd. Tot op de dag van vandaag worden
er nog bloemen gelegd en kaarsjes gebrand op de hoek van de rue Nicolas Appert
en de passage Sainte-Anne Popincourt, waar de vroegere redactie van Charlie
Hebdo was gevestigd en op de plek waar de politieman Ahmed Merabet het leven
liet; boulevard Richard Lenoir tegenover de rue Moufle. In een reeks van
aanslagen in de dagen die daarop volgen worden in totaal 17 mensen gedood,
onder meer tijdens een gijzeling in een Joodse supermarkt in Parijs. De daders
worden uiteindelijk doodgeschoten bij een vuurgevecht.
Op vrijdag de 13e november
worden de beide arrondissementen wederom geteisterd door terroristische
aanslagen. Vrijwel gelijktijdig beginnen op verschillende plekken in de Franse
hoofdstad schietpartijen en zijn er explosies. De eerste schietpartij wordt
gemeld bij restaurant Le Petit Cambodge aan de Rue Bichat. Ook gaan terroristen
het Theater Bataclan aan de Boulevard Voltaire binnen tijdens een optreden van
de Californische rockband Eagles of Death Metal en gijzelen de aanwezigen.
Hierbij vallen de meeste slachtoffers. Ook op de Avenue de la République, de
Boulevard Beaumarchais, de Rue de Charonne en op de Boulevard Voltaire, niet
ver van theater Bataclan, worden aanslagen gepleegd. Verder zijn er buiten het
stadion Saint-Denis explosies te horen. Daar voetbalt op dat moment Frankrijk
een vriendschappelijke wedstrijd tegen Duitsland. Tijdens de aanslagen zijn er ten
minste 129 doden en 352 gewonden te betreuren.
Na de indrukwekkende
mars van de Republiek op zondag 11 januari waar 1,2 tot 1,6 miljoen mensen in
Parijs aan deelnamen, is de place de la République wederom het centrum van
demonstrerende en rouwende mensen. Bloemen worden gelegd en duizenden kaarsjes
gebrand. 'Je suis Charlie' maakt plaats voor 'Pray for Paris'. Aan de voet van
Marianne wordt gehuild, geapplaudisseerd en geschreeuwd van woede. De imposante
sculptuur die de waarden belichaamt van de vrijheid, gelijkheid en broederschap
staat fier overeind in het midden van het plein wetend dat op 'Quatorze Juillet'
- 14 juli, straks om haar heen, weer zal worden gefeest en gedanst. Of honderden
fietsers die zich onder haar voeten verzamelen voor de jaarlijkse Le Ride Béret
Baguette van de Place de la République naar Bois de Vincennes. Maar ook zij die
gewoon in vrijheid willen protesteren zodat ook hun geluid wordt gehoord.
'Liberté, égalité, fraternité' betekent ook vrijheid van demonstreren voor iedereen.
'Fluctuat nec mergitur'
staat in het wapen van Parijs; dit betekent letterlijk: 'Ze wordt geteisterd
door de golven, maar gaat niet ten onder'.
Reacties van Nederlanders in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van
Ferry weer heel mooi en een heel emotioneel verhaal vooral bij de laatste foto .
Dank je wel .
Reactie van Boudewijn Bolderheij
Dag Ferry,
Fijn dat je zo'n schitterende schrijfstijl hebt, zo'n onuitputtelijke feitenkennis en van die onovertroffen foto's schiet of boven water haalt en plaatst.
DANK !
Reactie van Speetjens, leon
Bravo Ferry, en prima gedocumenteerd ook! Veel info met nuance en geen "pile up" van loshangende opinies!
Dank, positief ook nog.
Ik neem er graag een voorbeeld aan!
leon Speetjens
Reactie van Jos van den Hout
Ferry.
Heel goed omschreven feitenrelaas. Bedankt en ik ga het zeker bewaren.
Jos
Reactie van maria
Dank voor dit indrukwekkend verhaal
Maria
Reactie van Paul Subelack
Prachtig om dit te lezen, mooie foto's ook. Ik heb het gedeeld op Faceboook.
Reactie van Jan Linnemann
Dag Ferry. Wederom weer een fantastisch , goed gedocumenteerd, verslag.
Ik geniet altijd van je verhalen.
Grote dank hiervoor.