Afgelopen donderdag 18
februari werd ik gegrepen door een documentaire over Raf Simons en het modehuis
Dior. Vanaf het begin wordt je meegezogen in de snelkookpan van de Parijse mode
en gunt het ons een blik achter de deuren die normaal voor ons gesloten
blijven. De documentaire 'Dior et Moi' neemt je mee naar juli 2012. Raf Simons
wordt haast op de huid gefilmd vanaf het eerste moment van zijn aanstelling bij
Dior, het beroemde Parijse modehuis, als creatief directeur, tot aan zijn
eerste coutureshow acht weken later. Raf is op een ongewone en intrigerende
manier bij Dior beland. Zijn voorganger de 53 jarige John Galliano was in 2011
op staande voet door Dior ontslagen wegens racistische en antisemitische
uitspraken in een amateurvideo waarin hij duidelijk onder invloed was. Vanaf
het moment dat hij John Galliano in 2012 opvolgde, Dior zat inmiddels al een
jaar zonder creatief directeur, belandde hij in een rollercoaster. Hij had nog
nooit haute couture ontworpen en voelde vanaf dag één de immense druk van de
krappe deadlines.
Het is de verdienste
van de Franse regisseur Frédéric Tcheng dat hij zo dicht op de huid van Simons
heeft weten te komen, want de Belg staat duidelijk niet graag in de
schijnwerpers. Dat heeft hij gemeen met de oprichter van het befaamde Parijse
modehuis Christian Dior. In de documentaire wordt een parallel getrokken tussen
hem en Raf Simons, aan de hand van de memoires en authentieke filmbeelden van
Dior. Hieruit blijkt dat zij beiden onder enorme druk stonden. Raf is in goede
handen bij Frédéric Tcheng, die eerder documentaires maakte over andere iconen
van de mode; Diana Vreeland - 'The Eye Has to Travel' en Valentino - 'The Last
Emperor'.
Een ontroerende scène
is het moment van de presentatie van de nieuwe Haute Couture collectie. Terwijl
beroemde Hollywoodsterren Sharon Stone en Marion Cottilard worden ontvangen en
de gevreesde hoofdredactrice van de Amerikaans Vogue, Anna Wintour haar plaats
inneemt naast Charlene Wittstock, de echtgenote van vorst Albert II van Monaco,
krijgt Raf Simons op het dak van het gebouw waar de show plaatsvindt zowat een
zenuw inzinking. De tranen staan hem in de ogen. De lat ligt hoog, maar hij weet
de verwachtingen meer dan in te lossen, want zijn eerste show wordt zeer positief
ontvangen. Dat wist hij toen nog niet, daar op het dak vlak voor de aanvang.
Sinds de aanstelling
van Raf Simons als creatief directeur bij het modehuis Dior is de omzet met 60%
gestegen. Maar de verbintenis tussen Dior en de Belg is van korte duur. Op
vrijdag 23 oktober 2015 wordt bekendgemaakt dat hij het Franse modehuis zal
verlaten. In een persverklaring zegt Simons de beslissing te hebben genomen op
basis van zijn verlangen de focus te verleggen naar andere interesses in zijn
leven. Waarschijnlijker is het dat hij niet meer wilde en kon leven met de
enorme druk die zijn werk met zich meebracht. Een verstandige beslissing.
De 52-jarige Galliano zei
eens in een interview dat hij verslaafd was aan drank en drugs en dat hij
'gevangen zat in een neerwaartse spiraal' door de permanente druk te moeten
presteren. Hetzelfde gebeurde met Marc Jacobs toen hij in 1997 werd gevraagd om
het Franse modehuis Louis Vuitton af te stoffen. Het werd een triomf, maar
privé groeide het succes hem boven het hoofd. Drank, cocaïne en zelfs heroïne
hielden hem op de been, zo dacht hij. In 1999 liet hij zich opnemen in een
afkickkliniek en vervolgens nog eens een keer in 2007.
Ook overkwam het Yves
Saint Laurent in 2002. Drugsmisbruik, depressie, alcoholisme, kritiek op de
YSL-ontwerpen en problemen met Tom Ford, was voor eigenaar Gucci de reden om
het haute couturehuis van YSL te sluiten. Hierna trok Saint Laurent zich meer
en meer terug in zijn huis in Marrakesh, Marokko, waar hij op 71-jarige
leeftijd overleed. Hij werd begraven in Marrakesh.
In oktober 2014 laat
ook Jean-Paul Gaultier weten zijn laatste prêt-à-porter collectie te tonen, hij
gaf aan dat hij genoeg heeft van het hoge tempo en de commerciële druk van de
hedendaagse mode.
De haute couture is
ontstaan in de tweede helft van de 19e eeuw, doordat de Engelse couturier
Charles Frederick Worth geen kleding maakte op verzoek van klanten, maar eigen
collecties ontwierp. Die werden dan weer gepresenteerd aan rijke vrouwen die
hun eigen stof toevoegden aan zijn ontwerpen. Vanouds komt de haute couture uit
Frankrijk (Parijs), maar tegenwoordig steeds meer uit steden als New York,
Londen en Milaan. Toch is couture nog steeds big business in Parijs. Les
Créateurs de Mode, een industrie van miljarden euro's waarvan 67 procent wordt
geëxporteerd. Het is niet verwonderlijk dat de meeste van de slechts 3000 haute
couture klanten buitenlanders zijn. De prijzen zijn zo hoog, dat alleen de
vrouwen van Arabische sjeiks, Amerikaanse-, Russische, Chinese- en Indiase
multi-miljonairs zich dit nog kunnen veroorloven.
Overigens is haute
couture meer dan een vak, het is een 'métier'. Eind negentiende eeuw werd de 'Chambre
Syndicale de la Couture Parisienne' gestart als een soort vakbond die opkwam
voor de rechten van de couturiers. De 'Chambre' beschermde de originele
ontwerpen van de couturiers tegen namaak. Vandaag bestaat deze Kamer nog
altijd. Zij regelt onder meer de twee haute couture weken in Parijs: een in
januari (voor de zomercollecties), een in juli (voor de wintercollecties) en
zij houdt nauwkeurig in het oog of de ontwerpers zich wel degelijk aan de
regels houden. Want regels zijn er!
Slechts veertien merken
mogen zeggen dat ze haute couture maken. Haute couture is een wettelijk
beschermde benaming in Parijs, onderworpen aan strenge criteria.
Mode-ontwerpers mogen zichzelf pas haute couturiers noemen als ze vijf jaar
gastlid zijn geweest van het 'Chambre Syndicale de La Couture' - het instituut
dat ontwerpers benoemt tot haute couturiers - en de leden van het instituut daarmee
instemmen. Zij kent de titel haute couturier slechts toe wanneer de ontwerper
voldoet aan de volgende voorwaarden: De kleding moet met de hand op maat worden
gemaakt en vervaardigd worden in eigen ateliers. In de ateliers moeten minimaal
twintig personen werken. Twee keer per jaar moet hun collectie gepresenteerd
worden op een catwalk, met ten minste 50 verschillende, nieuwe ensembles. Er
moet een speciale ruimte zijn waar kleding aan vaste klanten getoond kan
worden. Gemiddeld komt een 'cliënt' zo’n drie keer langs, voor wat heet: een 'essayage’.
De meest bekende haute couture huizen in Parijs zijn die van Chanel, Christian
Dior, Jean Paul Gaultier, Shiaparelli en Elie Saab.
Door geduchte
concurrentie uit Milaan, New York, Londen en Tokio maakt de haute couture moeilijke tijden door.
Parfum en prêt-à-porter collecties zijn vaak de sponsoren van het 'métier'. Een
krengerige achterbakse wereld, maar met een glamoureuze uitstraling. Het houdt
al jaren een arrogante greep op de kledingvoorkeuren van vrouwen over de hele
wereld.
Elk jaar publiceert het
Amerikaanse opinieblad TIME een lijst met de honderd 'all-time fashion icons'
sinds 1923 - toen het blad werd opgericht. In vijf categorieën valt een plek te
veroveren: ontwerpers, muzes, modellen, fotografen en editors & stylisten.
Opvallend is de aanwezigheid van de hoeveelheid namen van reeds overleden
'iconen', zoals Jeanne Lanvin, oprichter van modehuis Lanvin dat nu al tien
jaar door Alber Elbaz wordt geleid, tot Richard Avedon - de fotograaf die in
2004 overleed. Aan bod komen unieke couturiers die baanbrekend werk hebben
verricht. Het zijn dè namen die ons collectieve idee over mode hebben bepaald.
Creatieve talenten die niet onderdoen voor schilders, beeldhouwers of musici,
en daar soms ook mee samenwerken.
Paul Poiret, de grote
pionier, schafte het corset af. Coco Chanel creëerde na de eerste wereldoorlog
een nieuwe lijn voor de vrouw met soepele, jongensachtige modellen en het
beroemde kleine zwarte jurkje - 'The Little black Dress'. Elsa Schiaparelli, die
de crisis van de jaren dertig bestreed met humor. Zij introduceerde de
schoudervulling. Christian Dior, die de naoorlogse wereld verraste met zijn
'new look' die vrouwen hulden in ruim bemeten stoffen. Yves Saint Laurent; in
de jaren zestig en zeventig zette hij trends zoals het broekpak en de 'beatnik
look' en de puntlaarzen die tot dijhoogte de benen omsloten. Jean Paul Gaultier,
hij staat bekend om de korsetten met puntige beha-cups die hij ontwierp voor
popartieste Madonna tijdens haar 'Blonde Ambition Tour' in de jaren '90. Maar
ook buitenlandse couturiers zoals Viktor & Rolf, Alexander McQueen, Karl
Lagerfeld, Kenzo, Miyake en Yamamoto. Zij zijn allemaal naar Parijs gekomen en
bevestigen de tweeledige rol van de stad als bewaarder van de traditie en als
jeugdige herrieschopper.
Maar op die lijst staan
ook de muzes en de meest invloedrijke personages uit de modewereld. Alles wat
zij droegen in hun glorietijd werd een modehit. Van de smoking van Marlene
Dietrich tot het streepjesshirt van Brigitte Bardot. Top modellen zoals Heidi
Klum, Kate Moss, Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Elle Macpherson, en Gisele
Bündchen, het best verdienende model ter wereld. Muzes zoals Andy Warhol, David
Bowie en Lady Gaga. Ook fotografen Ellen van Unwerth en Helmut Newton en
hoofdredactrice Anna Wintour komen voor in de lijst. Het tijdschrift beschrijft
per icoon de hoogtepunten en invloed van diens carrière. Velen hebben problemen
met het gebrek aan etnische diversiteit in de lijst van Time Magazine. Slechts
8 donkere en 2 Aziatische iconen haalden de top 100.
Parijs is weer voorlopig
even tot rust gekomen. Vijf dagen lang, tijdens de Paris Haute Couture Fashion
Week, van 24 januari tot 28 januari presenteerden prestigieuze modehuizen hun
collecties. Denk nu niet dat je bij deze shows zo kunt binnenlopen. Je
ontvangt alleen een uitnodiging als journalist of fotograaf, als je officieel
geaccrediteerd bent door 'Le Fédération Française de la Couture, du
Prêt-à-Porter, des Couturiers et des Créateurs de Mode'. Zij zetelen in een van dè modestraten
van Parijs; de rue du Faubourg Saint-Honoré in het chique 8e arrondissement.
Laat het duidelijk zijn, als je niet wordt uitgenodigd voor de shows van Dior,
Jean Paul Gaultier, Chanel, Viktor & Rolf, dan hoor je zeker niet bij de
echte incrowd. Overigens is dit ooit prachtig verfilmd, in 'the Devil wears
Prada' uit 2006, van regisseur David Frankel.
Dinsdag 26 januari was
misschien wel het hoogtepunt van de Paris Haute Couture Fashion Week 2016. Want
op die dag presenteerde Karl Lagerfeld zijn Chanel couture. Karls creaties werden
gepresenteerd, zoals altijd in het Grand Palais. Onder meer onze Nederlandse
topmodellen Maartje Verhoef, Marjan Jonkman en Gigi Hadid (dochter van de
Nederlandse Yolanda Foster) liepen mee in de show. De houten uitnodiging voor
de show bleek al een voorbode te zijn: Het Grand Palais in Parijs was ditmaal
getransformeerd tot Japanse tuin, met een groot Japans poppenhuis als pièce de
résistance. Niet alleen het decor had een rustige Japanse zen-uitstraling.
Kosten nog moeite worden gespaard bij de aankleding van een haute couture show.
Zo liet Raf Simons bij zijn eerste show voor Dior, een leegstaand pand aan de
Avenue d'Iena aankleden met meer dan een miljoen verse bloemen.
'The show must go on';
van 1 tot 9 maart 2016 is het weer tijd voor de prêt-à-porter collectie, 3 juli
tot en met 5 juli 2016, de haute couture, gevolgd wederom door de prêt-à-porter
collectie van 27 september tot en met 5 oktober 2016. Zo wisselen de seizoenen
zich af, alleen lopen ze in Parijs een jaar vooruit.
Parijs is doordrenkt
van mode. Geen enkele winkelstraat is compleet zonder een chique boetiek en
geen modebewuste vrouw voelt zich zelfverzekerd zonder een accessoire van een
bekend huis. Buitenlandse ontwerpers, modellen en fotografen stromen naar
Parijs om zich te laten scholen en, dat vooral, iets op te snuiven van het
Franse modebewustzijn. Parijs is en blijft nog altijd synoniem voor mode.
"Haute Couture is the extreme luxury. It is perfection with a
unique personality. It has to do with patience and with modern and current
times. Haute Couture is a maximum symbol of artisan’s refinement and beauty.
This is the beauty and the magic of it"
Karl Lagerfeld
Genoten
BeantwoordenVerwijderenReacties van Nederlanders in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Anton Noë
Wow! Wat een wereld. Je geeft er een interessant inzicht in Ferry, bedankt.
Reactie van Suzywong
prachtige reportage, merci Ferry
Reactie van Ton Hilderink
Glamour kost een hoop doorzettingsvermogen en opoffering, Ferry. Uit jouw mooie, complete reportage blijkt eens te meer dat het niet allemaal goud is wat blinkt. Ik houd het bij mijn 'confectiepakkie'. Groet.
Reactie van yolanda
Dag Ferry,
Wat een mooi stuk heb je geschreven. Een leuk inkijkje in de toch wel fascinerende wereld van mode en glamour. Ondanks alle drugs en drank maakten (en nog steeds) ze wel hele bijzondere creaties. Het lijkt me heerlijk om iets van Dior of Coco Chanel zo uit mijn kast te halen maar ja dat zit er niet in. Heb wel een simpele (echt mooi maar geen merk) variant op Marlene Dietrichs smoking.
Dank voor het verhaal, Yolanda