Als ik deze blog plaats
bent u nog volop bezig met de Tour de France. Ondergetekende met etappe 21.
Etappe 21 is de laatste etappe en wordt verreden op zondag 24 juli 2016.
De 103e Tour de France zit er bijna op. De laatste
etappe die eindigt in Parijs is traditioneel een prooi voor de sprinters. Met
acht ziedend snelle ronden op de Champs-Élysées neemt het peloton afscheid. De
slotetappe is maar 113 kilometer lang en de ervaring leert dat er tot aan het
oprijden van de Champs-Élysées rustig gefietst en gekeuveld wordt. Dan gaat het
los in acht ronden van een kleine 7 kilometer. Aan de meet zijn er 10, 6 en 4
seconden te verdienen voor de eerste drie renners.
Dit keer vertrekt het
peloton rond 14.35 uur vanuit Chantilly ongeveer
60 kilometer ten noorden van Parijs. Daar ligt ook het Château de Chantilly, Oorspronkelijk een middeleeuws fort. Van de
15e tot de 17e eeuw was het kasteel in het bezit van de puissant rijke en
machtige familie de Montmorency die in die periode ingrijpende moderniseringen
doorvoerden. Het huidige bouwwerk is een 19e-eeuwse reconstructie in opdracht
van Hendrik van Orléans (1822-1897). Daarna wisselde het château enkele malen
van eigenaar en kwam uiteindelijk in handen van de hertog van Aumale, die het
in de huidige renaissancestijl liet verbouwen. Bij zijn dood in 1886 schonk de
hertog zijn kasteel en zijn schitterende kunstcollectie aan het 'Institut de
France'. Zo ontstond het Musée Condé,
een van de rijkste musea van Frankrijk. Het stadje Chantilly is tijdens en na
de Franse Revolutie ontstaan ten westen van het kasteel.
Onderweg, een prachtige
tocht door het departement Val d'Oise, passeren wij nog de Abbaye de Royaumont, gesticht in 1228 door Koning Lodewijk IX. Het
is de mooiste cisterciënzerabdij in Ile de France. Na diverse omwegen steken de
renners de Seine over aan de westkant van Parijs bij Suresnes. Dwars door het Bois
de Boulogne, wat weer fraaie beelden gaat opleveren van het in 2014 geopende Fondation Louis Vuitton, een schepping
van de Amerikaanse architect Frank Gehry. Via de Avenue La Grande Armée met een
grote bocht om de Arc de Triomph, komen de renners aan op de avenue de New
York. Er volgt nog een klein deel langs de Seine, een oversteek bij de Pont
Alexandre, weer langs de Seine via de quai d'Orsy, de quai Anatole France. Hier
volgt de laatste oversteek van de Seine over de Pont Royal. De tunnel onder de
Tuilleries door om vervolgens tegenover het beeld van Jeanne d'Arc te starten
aan de laatste acht rondes.
Het wordt weer genieten van de prachtige helikopterbeelden - foto Fondation Louis Vuitton
Natuurlijk boeien mij de
ongekende prestaties van deze renners, maar ik moet toch eerlijk bekennen dat
ik meer ga genieten van de prachtige helikopterbeelden van deze laatste etappe.
Het leek mij dan ook een leuk idee om de route voor u vast op papier te zetten
met een tweeledig doel: Het Parijse deel nog eens na te lopen of met mijn blog
gaan zitten voor de TV, als extra ondersteuning voor alle plekken die in beeld
verschijnen. Natuurlijk volgt er uitgebreid commentaar over de onderlinge
strijd van de wielrenners, maar het zal u opvallen hoe weinig de commentatoren
weten te vertellen over de stad zelf en over wat u allemaal te zien krijgt
vanuit de helikopter. In de volgende alinea's neem ik u mee langs de ronde van zeven
kilometer die de renners acht keer gaan afleggen. Ik beschrijf het als een
wandeling zodat u in Parijs deze route nog een keer zelf kunt afleggen.
We beginnen onze
wandeling bij de start/finish aan de kant van de Avenue des Champs Élysées met de even nummers. Geniet eerst maar
even van het zicht op de Arc de Triomph.
De bouw begon in 1806, ter ere van een van Napoleons overwinningen bij
Austerlitz. Pas rond 1836, onder koning Lodewijk Filips, werd de bouw voltooid.
De Champs Élysées is een van 's werelds duurste winkelstraten. Op nummer 76 (niet
ver van nummer 100 waar het startpunt is) opende de Amerikaanse cosmeticareus Estée Lauder najaar 2012 een
flagshipstore Dat is op zich geen nieuws, ware het niet dat het huurbedrag
meteen een absoluut wereldrecord blijkt te zijn
in de retailwereld, met 18.000 euro per m² per jaar en dat met 176 m² op de begane grond en 183 m² op de
eerste verdieping. Maar vergis u niet, op deze handelsader worden de hoogste
omzetten per vierkante meter gegenereerd: er is sprake van een rendement van €
10.000 tot € 50.000 per m². per jaar.
Op uw pad naar boven
passeert u een aantal prachtige winkelgaleries: Galerie des Champs Elysées op
26, Galerie du Claridge op 74, de Lido Passage waar eens het oude Lido was
gevestigd op 76 en op 82 tot 88, de tweede Galeries des Champs Elysées.
Op 42 vindt u de
showroom van Citroën (Foto). Dit pand is al
sinds 1927 in het bezit van de automobielfabrikant en in 2006 en 2007 geheel
verbouwd door de architecte Manuelle Gautrand. In het interieur herkent men
Citroën's voorliefde voor design. Mooi is te zien hoe het Citroënlogo in de 30
meter hoge glazen gevel is geïntegreerd. Van buiten is de bijzondere draaiende
kolom van platforms, waar op elk platform een model Citroën tentoongesteld wordt, goed zichtbaar. U gaat
met een lift naar de bovenste etage, waarna je via de trap kunt afdalen naar de
verschillende thematische tentoonstellingen. TIP: Op de bovenste etage kunt u
in de Citroënlounge gratis genieten van een fabuleus uitzicht over de stad.
Op 44 de Disney store waar u alle gadgets van
Disney kunt kopen zonder het Disney Parijs te bezoeken. De Virgin megastore zat
op de nummers 52 tot en met 60. Helaas is deze superstore vanaf 14 juni 2013
gesloten. Hier opent Galeries Lafayette
in 2018 haar tweede winkel. Voor de vrouwen zit de echte MUST SEE een stukje verderop
op de nummers 68, 70 en 72, het super chique Guerlain en Sephora,
meteen de grootste parfumzaak van Parijs. Op 102 de bekende nachtclub Queen voor de nachtelijke
dansuitspattingen en de 'mademoiselles' in overtreffende trap.
In 1946, twee jaar na
het einde van de tweede wereldoorlog, bouwden de gebroeders Clerico een theater
aan de Champs Élysées voor revue en cabaret. In 1977 verhuisde men naar het
Normandy gebouw, aan dezelfde avenue op nummer 116, dat nu plaats biedt aan
1150 gasten. Het Lido de Paris is
het grootste panoramische privétheater van de wereld, waar elke twee minuten
het decor verandert. Een technisch spektakel, gestuurd door 12 computers. Met
meer dan 110 dansers en danseressen in 600 verschillende kostuums. Fonteinen en
watervallen die meer dan 23.000 liter water per minuut wegpompen,
lasereffecten, 700 speakers met surround sound, aangestuurd door 25 versterkers
met een totaal vermogen van 20.000 watt, 600 meter neon en meer dan 100.000
lampen, aangestuurd via 32 kilometer glasvezelkabel. Aan het begin van de show
zakt de voorzijde van de zaal automatisch de grond in. Zo ontstaat het toneel.
De prachtige kristallen kroonluchters verdwijnen in het plafond en alle andere
lampen die het zicht op het toneel wegnemen zakken in de vloer. Een show in het Lido is een absolute must en
moet u minstens een keer in uw leven gezien hebben.
De nieuwe ingang van het Lido de Paris
We vervolgen onze weg
richting de Arc de Triomphe waar de mannen nog een bezoek kunnen brengen aan de
showroom van Mercedes op 118 en die
van Peugeot op 136. Als goedmakertje
neemt u dan uw partner mee naar de etalage van het juweliershuis Cartier op 154.
We zijn nu aangekomen
op het keerpunt, ter hoogte van de place Charles de Gaulle, ook wel de place de
l'Étoile. Oversteken op de place Charles de Gaulle is levensgevaarlijk.
Voetgangers die naar de Arc de Triomphe gaan, moeten door de voetgangerstunnel
van het metrostation onder het plein. De verkeerscirculatie op dit plein, waar
12 avenues op uitkomen is zo druk, dat tussen de verschillende verzekeraars een
knock-for-knock agreement is afgesproken. Dat komt erop neer, dat iedere
verzekeraar alleen de schade van eigen klanten betaalt. Toch kan het verkeer er
goed doorrijden. Fietsers doen er verstandig aan het plein te mijden. Net zoals
veel andere boulevards in Parijs is de Place Charles de Gaulle bestraat met
klinkers, wat het voor de renners extra moeilijk maakt zeker bij nat weer.
We steken de Champs
Élysées over en vervolgen onze wandelroute in tegenovergestelde richting.
Rechts van u, op 133, de bijzondere glazen gevel van de Publicis Drugstore, waarin onder andere een trendy lounge-bar en
een van de restaurants van topkok Joël Robuchon.
Op 119 de grootste bar Nespresso boutique in de wereld
verdeeld in drie zones: Een barista bar, waar u koffie kunt bestellen en kunt
kennismaken met de verschillende smaken. Een lounge waar u kunt genieten van
een heerlijke kop koffie en een design ruimte waar u uw espressomachine Essenza
kunt aanpassen in 16 verschillende kleuren.
In 1854 opende Louis Vuitton zijn eerste, in luxe
koffers gespecialiseerde winkel in Parijs. Pas in 1896 signeerde hij alle
koffers met het inmiddels wereldwijd gepatenteerde monogram in bruin beige met
de letters LV. In 1914 werd de eerste Louis Vuitton winkel geopend op de Champs
Élysées. Toen de grootste winkel ter wereld gespecialiseerd in reisbagage. In
2005 heropende Louis Vuitton op de Champs Élysées 101 een nieuwe flagstore, de
grootste Louis Vuitton winkel van de wereld.
Op 99 het gerenommeerde
restaurant Fouquet's. Fouquet's
bestaat al sinds 1899 en is sinds 1930 dè hot spot voor sterren van de Franse
filmindustrie. Gabin, Michèle Morgan, Truffaut, Godard en Chabrol behoorden tot
de vaste clientèle. In 1990 krijgt het gebouw de status van historisch monument
en tot op de dag van vandaag is het de 'place to be' voor de Parijse society,
de showbusiness en de Franse politiek.
Toyota, het eerste Japanse automerk op de
Champs Élysées, presenteert zijn collectie op nummer 79. In deze showroom heeft
u ook gratis toegang tot het internet.
Na een verbouwing van
zes maanden is in juli 2011, op nummer 53, het nieuwe 'l'Atelier Renault' geopend. Deze nieuwe hotspot in het hart van
Parijs bestaat uit een bar, restaurant en een luxe showroom in de vorm van een
experience center. De trendy bar en restaurant zijn verspreid over een ruim en
licht mezzanine-niveau, compleet met vijf hoge loopbruggen, uitgevoerd in een
super modern jasje van hout, glas en aluminium. De cocktails zijn overheerlijk,
het voedsel vers en smakelijk en het entertainment; alles wat op de
Champs-Élysées aan de andere kant van de glazen muur gebeurt, eindigt nooit.
L'Atelier Renault is dagelijks geopend tot 23.30 uur en op vrijdag en zaterdag
zelfs tot 01.30 uur.
In de brasserie l'Alsace op nummer 39 kunt u
24 uur per dag, zeven dagen in de week terecht voor de onvermijdelijke zuurkool
uit de Elzasser keuken, maar ook voor een voortreffelijk zeebanket. De diverse
bioscopen van Gaumont en UGC, die u onderweg bent tegengekomen, vertonen bijna
altijd de films in originele versie (VO version originale) dus zonder de vaak
onvermijdelijke Franse nasynchronisatie.
We laten de winkels
achter ons en steken de Rond-Point des Champs Elysées - Marcel Dassault over,
richting de Place de la Concorde. We krijgen nu het groene gedeelte van de Avenue
des Champs Élysées. U passeert zo dadelijk het Grand Palais met zijn prachtige art-nouveau constructie uit staal
en glas. Het gebouw heeft zelfs de grootste dakconstructie in smeedijzer, staal
en glas ter wereld. Er kwam maar liefst 9.400 ton staal, 15.000 m² glas en zo’n
5.000 m² zink aan te pas. Nadat in 1993 een van de glazen platen naar beneden
viel werd het gebouw meer dan een decennium gesloten in verband met renovatie.
Het eerste deel van het Grand Palais heropende in 2004 en in 2007 was de renovatie
compleet. Tijdens de renovatie werd de metalen structuur van de 240 meter lange
hal hersteld, het glas vervangen en het dak volledig gerepareerd. Sinds de
heropening doet het gebouw dienst als tentoonstellingsruimte, waar allerlei
evenementen plaatsvinden. Een deel is in gebruik als museum.
Het standbeeld van Charles de Gaulle met op de achtergrond het Grand Palais
Direct tegenover het
Grand Palais staat het kleinere broertje; PetitPalais. Gebouwd door Charles Girault, die overigens tekende voor het
ontwerp van beide paleizen. Geheel gerenoveerd in 2005. Een groot bordes leidt
naar een indrukwekkend portaal met glazen koepels, erkers een immense
zuilengang en een café-restaurant. Deze grenst weer aan een halfronde
weelderige binnentuin met een prachtige collonade met rondlopende fresco's en
een grote vijver. TIP: U kunt hier terecht voor koffie of een lunch, ook zonder
museumbezoek. Lunchen midden in de stad maar toch in een oase van rust, ver weg
van de Parijse kabaal! Een absolute aanrader.
Even verderop in de
Jardins des Champs-Élysées, het 3-Michelin-sterren-restaurant Ledoyen. Het gebouw met de elegante
neo-klassieke gevel is een ontwerp uit 1842 van de Keulse architect Jacques
Ignace Hittorff, die ook voor het ontwerp tekende van de Place de la Concorde.
Dit uiterst chique en prijzige restaurant heeft een prachtige binnentuin.
Prijzen voor eten à la carte liggen tussen de 160€ en 280€.
Place de la Concorde met op de achtergrond de Madeleine kerk
U bent nog enkele
stappen verwijderd van het grootste koningsplein van Parijs (84.000 m²); de Place de la Concorde, daar waar de
renners naar rechts afbuigen om vervolgens parallel aan de Seine te koersen. In
1748 besloot de stad Parijs om dit plein aan te leggen ter ere van Koning
Lodewijk XV. Pas in 1830 kreeg het plein zijn huidige gestalte. Geniet van het
prachtige lijnenspel, het snijpunt van de twee stadsassen. In de noord-
zuidrichting, het Palais de Bourbon en de Madeleinekerk en in de oost-
westrichting de twee triomfbogen; de Arc de Triomphe du Carousel en de Arc de
Triomphe op Place Charles de Gaulle. In het midden de 23 meter hoge en 220 ton
wegende obelisk van Luxor, een geschenk van de sultan van Egypte, geflankeerd
door de prachtige fonteinen van Hittorf. De ene fontein symboliseert de
binnenvaart, de andere de zeevaart.
Arc de Triomphe du Carousel opgericht in 1806 - 1808
We volgen de koers
richting de Seine en vervolgen onze route parallel aan de tuinen van de
Tuilerieën via de Quai des Tuileries. Aan de straatkant passeert u het Musée de l'Orangerie waar u de
waterlelies kunt bewonderen van Claude Monet op acht monumentale doeken. De
kunstenaar heeft tot aan zijn dood in 1926 aan deze doeken gewerkt. Ter hoogte
van de Pont Royal nemen we de trappen naar boven naar de tuinen van de
Tuilerieën in plaats van de tunnel die door de renners negen keer is
doorkruist. U passeert de voorzijde van de Flore vleugel, ook wel Porte de
Lions genoemd. Hier zit de restauratieafdeling van het Louvre en de kunst uit
Afrika, Azië, Oceanië en Amerika. Bij het doorlopen van de Jardins du Carrousel
komt u oog in oog te staan met de Arc de
Triomphe du Carrousel, opgericht in 1806 -1808 in opdracht van Napoleon.
Vervolgens passeert u de voorzijde van het Musée des Arts Décoratifs. Tot 1883
waren beiden vleugels nog met elkaar verbonden door het Tuilerieënkasteel dat
in het zelfde jaar is gesloopt. We nemen de trappen naar beneden.
Het beeld van Jeanne d'Arc is het eerste wat de renners zien bij het uitkomen van de tunnel
Voor u, naast het Hotel
Regina, staat het indrukwekkende 'gouden' beeld van Jeanne d'Arc, de Maagd van Orleans, in 1431 als heks verbrand. Het
beeld is gemaakt door de Franse beeldhouwer Emmanuel Frémiet in 1874. Wij
houden links aan en volgen de prachtige zuilengalerijen van de rue Rivoli tot aan de Place de la
Concorde. Een wereld van vijf sterren luxe gaat voorbij; Hotel Brighton, Hotel
le Meurice en The Westin Hotel. TIP: Sta even stil, of nog beter ga naar binnen
op nummer 226, bij Angélina. Het interieur is onveranderd sinds 1903, toen haar
voorvader Antoine Rumpelmeyer hier zijn eerste banketbakkerij annex theesalon
opende. Zien en gezien worden, want hier kun je de verleiding niet weerstaan
voor wat heet, de beste warme chocola ter wereld.
De rue Rivoli
We zijn nu bijna bij de
finish en naderen weer de Place de la Concorde. De prachtige gevels aan dit
plein sluiten qua architectuur aan op het Louvre. Rechts het Hôtel de la Marine, de zetel van de admiraliteit. Na de rue Royale,
met op het einde de Madeleinekerk,
volgt het nouveau riche Hôtel de Crillon.
Op dit moment gesloten vanwege een broodnodige renovatie. In 2012 raakte het
hotel zijn 'paleisstatus' kwijt. Het zwaar bewaakte gebouw ernaast is de
Amerikaanse Ambassade. We zijn toe aan de laatste meters, die we volgen langs
de groene zijde van de Champs Élysées.
Nog even flaneren over
de allée Marcel Proust langs het café
Lenôtre en het Théâtre Marigny,
in 1883 gebouwd door Charles Garnier, die ook tekende voor de Opera Garnier aan
de place de l'Opera. Nog een laatste demarage en uw Tour de France eindigt hier
en de tourwinnaar........die krijgt € 500.000 op zijn rekening bijgeschreven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten