Parijs is een romantische stad. Je kunt geen boek over
Parijs openslaan of in de inleiding wordt verwezen naar diverse Franse chansons
d'amour, romantische plekjes en de vele films gemaakt over en in Parijs, waar
de liefde en de romantiek centraal staan. Bruggen, in de hoofdstad van de
liefde, waren bijna bezweken onder het tonnengewicht van de duizenden
liefdesslotjes, als de gemeente niet had inbegrepen. Parijs is ook een stad vol
verfijnde erotiek. In Parijs bevinden zich al jaren dè 'cabarets' die
wereldrecords op hun naam hebben staan. De Moulin Rouge en Paradis Latin werden
geopend op hetzelfde moment dat de Eiffeltoren werd gebouwd. Zij bestaan dit
jaar 128 jaar. Het Lido, waarvan de neonlichten 's nachts de avenue des Champs
Elysées verlichten, en de Crazy Horse zijn namen die de moderne mythen van het
nachtleven zijn geworden.
Parijs is een stad vol verfijnde erotiek - Photo courtesy of J. Konrad Schmidt
Le Crazy Horse de Paris vernoemd naar de Sioux hoofdman.
Crazy Horse is dè tempel van sublieme, 'womenhood' - vrouwelijkheid, die bekend
staat om zijn optredens van fraaie oogverblindende, bijna ongeklede dames in
stijlvolle dansnummers. Dat dit amusement al jaren op zo'n hoog peil staat is
uitsluitend te danken aan Alain Bernardin, een avant-gardekunstenaar en hartstochtelijke
bewonderaar van vrouwen. L’Art NU, dit is bijna kunst en terecht ! Sinds 1951
behoort dit theater aan de chique avenue Georges V tot een van de beroemdste
ter wereld en haar shows worden over de gehele wereld gekopieerd. 'Paris pour
les amoureux' - Parijs voor hen die (smoor)verliefd zijn. Sinds de 19e eeuw
staat Parijs al bekend als een bruisende kosmopolitische stad
Het idee om deze blog te schrijven kwam bij mij op tijdens
de fotosessie van de Duitse topfotograaf J. Konrad Schmidt, waarover ik schreef
in mijn vorige blog. De vraag die ik
mij zelf toen stelde; hoe ziet het Parijs er uit van Anastasia en Christian Grey?
U weet wel de hoofdpersonen uit de vijftig tinten trilogie. In twee blogs neem
ik u mee langs het Parijs in vijftig tinten donkerder.
Crazy Horse is dè tempel van sublieme, 'womenhood' - vrouwelijkheid, die bekend staat om zijn optredens van fraaie oogverblindende, bijna ongeklede dames
Désirs
Het begint natuurlijk allemaal met verlangen, daarom neemt
Christian Grey Anastasia eerst mee naar de 90 minuten durende show 'Désirs' in de Crazy Horse. Nog altijd
weet 'Le Crazy' het onuitputtelijke onderwerp, vrouwen, opnieuw uit te vinden.
Met nieuwe ritmen, dynamische tempo's, geraffineerde en zeer gecompliceerde
verlichting, uitbundige zang en dansroutines, weet men het publiek, twee keer
en op zaterdag drie per avond, 365 dagen lang, te verbazen en in verrukking te
brengen. Met nummers zoals 'Lecon d'Erotisme', Vestal's desire', 'Teasing' en
You turn me on'. Uitgevoerd door een zeer select gezelschap van slechts 18
klassiek geschoolde danseressen. Geselecteerd op hun lengte, figuur en omvang
van borstgrootte. Sinds 1951 hebben ruim 6 miljoen toeschouwers genoten van
45.000 optredens. In de afgelopen jaren hebben meer dan 650 verschillende
danseressen hier opgetreden en per jaar solliciteren 500 danseressen ongevraagd
om in de Crazy Horse te mogen dansen. Slechts 20 per jaar worden geselecteerd,
geheel volgens de strenge criteria opgelegd door Alain Bernardin.
De nacht is nog jong en voert Christian en Anastasia naar
een van de allernieuwste hotspots. Het scheen al jaren een van de iconen van
Parijs te zijn maar is onlangs herrezen. 'Les Bains Douches' of kortweg 'Les Bains Paris' genoemd. Het
prachtige pand in Haussmann-stijl is te vinden in het 3e arrondissement aan de
rue du Bourg-l'Abbé 6. Geen straat met bijzondere bezienswaardigheden, maar dit
is er een! Tussen 1980 en 2010 een plek
waar je gezien werd en gezien moest worden. Dé ontmoetingsplaats van de high
society, show business en internationale kunst. Andy Warhol, Yves
Saint-Laurent, Karl Lagerfeld, Naomi Cambell, Kate Moss, Claudia Schiffer,
Bono, Prince, David Bowie, Mick Jagger, (en zo kan ik nog een hele tijd
doorgaan, de lijst is eindeloos) waren hier kind aan huis. Van een plek waar
beroemdheden zich graag vertonen, tot creatieve broedplaats; 'Les Bains' heeft
het allemaal. Elke beroemdheid, op bezoek in Parijs, wordt hier gespot. Dé
'Place to Be' fungeert als decor in vele films; 'Les Nuits de la Pleine Lune'
en Frantic van Roman Polanski. Na 1990 begint jammer genoeg het verval en
verandert de club vele malen van eigenaar. In het begin van 2010 werd het pand
met onmiddellijke ingang gesloten omdat de huurder, onder invloed van cocaïne,
er een draagmuur en enkele pijlers uit had gesloopt. Een langdurige renovatie
volgt.
Les Bains herrijst in 2015 door de vakkundige ingrepen van
architecten en designers zoals Vincent Bastie, Tristan Auer en Dennis Montel.
Met de renovatie van Les Bains is geluisterd naar de stemmen uit het verleden
die nog in het gebouw ronddolen. Het pand is een levendige combinatie van de
huidige Parijse tijdgeest en de geschiedenis van het badhuis 'Les Bains
Guerbois', getransformeerd tot een luxehotel en een internationale hotspot. Een
plek waar elke creatieveling zijn ideeën kan uitvinden en ontwikkelen. De bar
van Les Bains is natuurlijk nog steeds het hart van het hotel. Een
ontmoetingsplek voor talenten in de muziekindustrie, gast -dj's maar ook dè
scene voor concerten, modeshows, vernissages en andere evenementen.
Rêve
En waar anders moet een passievolle nacht in Parijs
eindigen dan in Hôtel Amour? Vanwege
de naam, die in rode neonletters op de gevel staat, maar ook vanwege het zwoele
interieur van sommige kamers, in zwart en zilver. En ja, ook omdat je hier
officieel een kamer kunt huren voor drie uur, voor een korte nacht, of gewoon tijdens
de middag. Rue de Navarin nummer 8.
Of bent u meer van de romantiek? Dan raad ik u Villa Clara aan. De unieke sfeer van
deze plek is te wijten aan de ligging en architectuur. Genesteld in een klein
privé-straatje aan de voet van Montmartre in het 9e arrondissement. Villa Clara
is een monumentaal herenhuis uit 1850. Een juweeltje van romantisch Parijs
vlakbij rue des Martyrs in de cité Malesherbes 17, verborgen achter hoge hekken
van smeedijzer. Men komt binnen via een charmante geplaveide groene
binnenplaats. Geen hotel maar een Bed & Breakfast met slechts één boudoir
achtige suite van 100 m². Bij goed weer wordt het ontbijt geserveerd op de
veranda, een terras vol met rozen en lavendel.
MaÎtresse(s)
Parijs heeft tot op heden altijd de faam gehad van een
flexibele, open stad, waar vrijwel alles mogelijk is op het gebied van de
liefde en de erotica. Zo smullen de inwoners van de lichtstad van de affaires
van de presidenten. Als we alleen de laatste drie presidenten onder de loep
nemen zien we dat Jacques Chirac bekend stond om zijn buitenechtelijke
relaties, die zijn positie echter nooit in gevaar hebben gebracht. Zijn bijnaam
was “5 minutes, douche comprise' (5 minuten, inclusief douche). Daarna was het
Nikolas Sarkozy, die een relatie begon met Carla Bruni, een topmodel waarvan er
in de Franse media naaktfoto’s zijn gepubliceerd zonder toestemming van de
fotografen. Later trouwde Sarkozy met haar en werd ze 'first lady' van
Frankrijk. Daarna was de huidige president François Hollande aan de beurt met
zijn affaire met actrice Julie Gayet. De foto’s van de tortelduifjes zorgden
voor tienvoudige oplagen van de meeste bladen. Parijs houdt van schandalen en
als ze een erotisch tintje hebben, des te beter.
Parijs houdt van schandalen en als ze een erotisch tintje hebben, des te beter
Photo courtesy of J. Konrad Scmidt
Érotique
De mooiste erotische kunst is te vinden in vele musea in
Parijs. In het Hôtel Biron staan de sleutelwerken van Auguste Rodin. De
beeldhouwer Auguste Rodin beleefde eind 19de eeuw een tumultueuze
liefdesrelatie met Camille Claudel, zijn muze en zelf ook kunstenares. In de
Goddelijke komedie van Dante speelt de verboden liefde tussen Francesca da
Rimini en Paolo Malatesta een belangrijke rol. Wie zich even wil verliezen in
deze vier personages en hun gevoelens, brengt een bezoek aan het Musée Rodin, rue de Varenne 79. De
beeldhouwer trok er in 1908 in, vestigde er zijn atelier en gebruikte het
bijbehorende park om zijn beelden neer te zetten. Ze illustreren Rodins
ontwikkeling van een realistische naar een vrije opvatting over de
beeldhouwkunst. Wereldberoemd is 'De kus' (1881/1882-1889), een symbool van
echte liefde. Het marmeren werk uit 1888 verbeeldt de liefde en sensualiteit
van Francesca en Paolo die elkaar in tedere overgave omarmen. Omdat de vrouw
haar linkerarm om de nek van haar geliefde heeft geslagen, blijft de aanraking
van hun lippen bijna verborgen. Het grof uitgehouwen blok waaruit de twee
tevoorschijn komen vormt een prachtig contrast met de erotische scène; ze zijn
verstrengeld, hun lippen lijken versmolten.
'De kus', Auguste Rodin - ze zijn verstrengeld, hun lippen lijken versmolten
Gedurende zijn leven maakte Rodin ook duizenden tekeningen
van deels of geheel naakte vrouwen, dansend, springend, hurkend of liggend. En
naarmate hij ouder werd, raakte hij steeds onverbloemder in de vrouwelijk
erotiek geïnteresseerd. Het begon met modelschetsen, maar gaandeweg begon hij
vanaf 1890, na zijn vijftigste, steeds verfijndere tekeningen te maken van
steeds vrijmoediger hun geslacht tonende vrouwen: hij ontwikkelde een soort
erotisch steno, al tekenend. Het zijn kleine tekeningen die hij maakte, vaak
kleiner dan een half A4, maar soms iets groter dan een A4, met rake
potloodlijnen en ijle waterverf kleuren.
In het Louvre kun je een rondleiding
krijgen die nogal afwijkt van de gangbare: Een tocht langs de mooiste billen
van het museum – op doeken en van marmer: 'Les plus belles fesses du Louvre'. In
anderhalf uur word je meegenomen langs de grootste, kleinste en fraaiste
achterwerken (m/v) uit de kunstgeschiedenis – inclusief een bezoek aan één van
de meest verhitte zalen van het museum.
Of maak een wandeling door het Musée
d'Orsay onder het mom van een cultureel alibi, op zoek naar de meest
sensuele werken waaronder het werk van Gustave Courbet. 'De oorsprong van de
wereld' door hem geschilderd in 1866 (BG, zaal 7) Vermoedelijk geschilderd in
opdracht van een Turkse diplomaat, Halil Serif, die toen in Parijs woonde. Sinds
1955 hangt dit schilderij in het museum, dat ondanks zijn geringe afmeting (46
x 55 cm.) de blikken prikkelt, naar zich toe haalt en vast weet te houden. Het
is een verrassing, misschien een schok, deze combinatie van uiterste onthulling
van het intieme, en de volstrekte anonimiteit van een lichaam zonder gezicht.
Als 'Olympia' van Eduard Manet in 1865 voor het eerst te zien is op de
Salon, verwekt het doek een schandaal in de Parijse kunstwereld, zoals dat twee
jaar daarvoor gebeurde met Manets 'Le déjeuner sur l'herbe'. In die tijd
gebruikte men als motief de rustende Venus. Maar bij Manet is de jonge blote
vrouw, die de toeschouwer zelfbewust aankijkt, niet meer een klassieke godin
van de liefde maar een eigentijdse courtisane. Ze heeft nog niet besloten of ze
de klant die zijn bezoek aankondigt met een prachtig boeket bloemen dat haar
zwarte dienares juist aandraagt, wel of niet wil ontvangen. Met zijn 'Olympia'
provoceert Manet de schijnheilige Parijse burgelijke elite, die de uitbeelding
van vrouwelijk naakt de hemel in prijst, zolang het maar in de waas van de mythologie
gehuld blijft. Het doek, een olieverf op linnen is te bewonderen op de begane
grond, zaal 14.
'Femme piquée par un serpent' - Auguste Clésinger
Op de Salon van 1847 had de beeldhouwer Auguste Clésinger een marmeren
beeld tentoongesteld, dat een jonge, kronkelende, naakte vrouw in extase voorstelde,
die ten prooi was gevallen aan een zichtbaar aangename bezwijming en een titel
droeg die de oorzaak van deze wellustige kronkeling moest verhullen: 'Femme
piquée par un serpent' - Vrouw, gebeten
door een slang. Het beeld was het resultaat van de wens van de weinig jaloerse
bankier Alfred Mosselman om een afbeelding van zijn maîtresse Apollonie
Sabatier te bezitten, om zo het nageslacht deze volmaakte schoonheid te tonen.
Vlak voor de opening van de tentoonstelling werd een bronzen slangetje
toegevoegd om de seksuele implicaties te verhullen, maar iedereen die de
sculptuur aanzag, voelde hoe zij nagenoot van seksuele opwinding. In 1986 werd
het beeld toegewezen aan het Musée d'Orsay
Gustave Courbet. 'De oorsprong van de wereld' geschilderd in 1866
Tot december 2016 herbergde de stad ook een privé Erotisch
Museum (Musée de l’Erotisme). Niet
ver van Montmartre, vlakbij de rosse buurt, kon men het museum vinden tussen de
vele stripteasetenten, seksshops en cabarets. Op zeven verschillende
verdiepingen was alles wat met erotiek, naaktheid en voortplanting te maken
had, te bewonderen. Het Parijse bordeelleven, dat in 1946 verboden werd, kwam
hier helemaal tot leven. Joseph
Khalifa, die het instituut oprichte met Alain Plumey, een voormalige pornoster,
werden gedwongen door een te hoge huur en teruglopende bezoekersaantallen de
bijzondere collectie bestaande uit meer dan 2000 objecten te verkopen. Alles is
uiteindelijk geveild voor prijzen tussen de dertig euro tot enkele duizenden
euro's.
Woensdag
9 maart 2017 deel 2
Wat een geweldige reis door deze geschiedenis en het heden, leuk om te lezen!
BeantwoordenVerwijderen