Als ik deze blog plaats
ben jij nog volop bezig met de Tour de France en ik met de laatste etappe die aanstaande
zondag 23 juli 2017 wordt verreden. De 104e Tour de France zit er dan bijna op.
Nog 103 kilometer in de 21e en laatste etappe, die traditioneel een prooi voor
de sprinters is. Met acht ziedend snelle ronden op de Champs-Élysées neemt het
peloton afscheid van het Tour de France-publiek. De grote sprintkanonnen behoren
eigenlijk een zege op de Champs-Élysées op hun palmares te hebben staan. Mark
Cavendish heeft er vier, maar het is ook alweer vier jaar geleden dat hij de
snelste was in Parijs. In 2013 en 2014 ging de zege naar Marcel Kittel en 2015
en 2016 won André Greipel. Zoals gebruikelijk mag de ploeg van de gele trui als
eerste het circuit opdraaien en daarna gaat het los in acht ronden van een
kleine 7 kilometer. Dappere renners schrapen de laatste beetjes energie in hun
vermoeide lichaam bij elkaar om weg te komen. Maar een massasprint is bijna
onvermijdelijk.
De 104e Tour de France zit er bijna op, nog 103 kilometer in de 21e en laatste etappe
Het is niet de eerste
keer dat het stadje Montgeron fungeert als startplaats, sterker nog, de eerste
etappe van de allereerste Tour de France (1903) ging ook hier van start. De laatste
etappe van de Tour de France van 2017 begint om 16:50 en de finish wordt rond
19:20 verwacht (doorkomsttijden). Natuurlijk ga ik net als jij genieten van de
prachtige helikopter beelden vooral als de renners Parijs binnenkomen bij Porte
d'Orleans in het 15e arrondissement. Via de boulevard Lefebvre, boulevard
Victor en de boulevard du Général Martial Valin naar de Seine, die helemaal
noordwaarts wordt gevolgd tot aan de Pont Alexandre III. De brug werd gebouwd
tussen 1896 en 1900, en was net op tijd klaar voor de wereldtentoonstelling. En dan gebeurt
er iets unieks. Voor ons zien we het Grand Palais en voor het eerst gaat de tour
dwars door het Grand Palais, met de grootste dakconstructie ter wereld, gemaakt
van smeedijzer, staal en glas, naar de Champs Élysées.
Voor het eerst gaat de tour dwars door het Grand Palais, met de grootste dakconstructie ter wereld
Dat wordt spectaculair
camerawerk, en daarom leek het mij een leuk idee om de route vast op papier te
zetten met een tweeledig doel: Het Parijse deel nog eens na te lopen of met
mijn blog gaan zitten voor de TV, als extra ondersteuning voor alle plekken die
in beeld verschijnen. Natuurlijk volgt er uitgebreid commentaar over de
onderlinge strijd van de wielrenners, maar het zal je opvallen hoe weinig de
commentatoren weten te vertellen over de stad zelf en over wat je allemaal te
zien krijgt vanuit de helikopter. In de volgende alinea's neem ik je mee langs
de ronde van zeven kilometer die de renners acht keer gaan afleggen. Ik
beschrijf het als een wandeling zodat je, eenmaal in Parijs zelf deze route nog
een keer kunt afleggen.
We beginnen onze
wandeling bij de start/finish aan de kant van de Avenue des Champs Élysées met de
even nummers. Geniet eerst maar even van het zicht op de Arc de Triomph. De
bouw begon in 1806, ter ere van een van Napoleons overwinningen bij Austerlitz.
Pas rond 1836, onder koning Lodewijk Filips, werd de bouw voltooid. De Champs
Élysées is een van 's werelds duurste winkelstraten. Op nummer 68 (niet ver van
nummer 100 waar het startpunt is) opende de Amerikaanse cosmetica-reus Estée
Lauder najaar 2012 een flagshipstore Dat is op zich geen nieuws, ware het niet
dat het huurbedrag meteen een absoluut wereldrecord blijkt te zijn in de retailwereld, met 18.000 euro per m²
per jaar en dat met 176 m² op de begane
grond en 183 m² op de eerste verdieping. Maar vergis je niet, op deze
handelsader worden de hoogste omzetten per vierkante meter gegenereerd: er is
sprake van een rendement van € 10.000 tot € 50.000 per m². per jaar.
Op weg naar boven
passeer je een aantal prachtige winkelgaleries: Galerie des Champs Élysées op
26, Galerie du Claridge op 74, de Lido Passage, op 76, waar eens het oude Lido
was gevestigd en op 82 tot 88, de tweede Galerie des Champs Élysées.
Op nummer 42 de
showroom van Citroën. Dit pand is al sinds 1927 in het bezit van de
automobielfabrikant en in 2006 en 2007 geheel verbouwd door de architecte
Manuelle Gautrand. In het interieur herkent men Citroën's voorliefde voor
design. Mooi is te zien hoe het Citroënlogo in de 30 meter hoge glazen gevel is
geïntegreerd. Van buiten is de bijzondere draaiende kolom van platforms, waar
op elk platform een model Citroën
tentoongesteld wordt, goed zichtbaar. TIP: Ga met de lift naar de bovenste etage, waarna je via de trap
kunt afdalen naar de verschillende thematische tentoonstellingen. Op de
bovenste etage, in de Citroënlounge, geniet
je ook nog eens gratis van een fabuleus uitzicht over de stad.
De spectaculaire showroom van Citroën
Op 44 de Disney store
waar je alle gadgets van Disney kunt kopen zonder het Disney Parijs te
bezoeken. De Virgin megastore zat op de nummers 52 tot en met 60. Helaas is
deze superstore sinds 14 juni 2013 gesloten. Hier opent Galeries Lafayette in oktober
2018 haar tweede winkel in Parijs. Voor de vrouwen zit de echte MUST SEE een
stukje verderop op de nummers 68, 70 en 72, het super chique Guerlain en
Sephora, meteen de grootste parfumzaak van Parijs. Op 102 de bekende nachtclub
Queen voor de nachtelijke dansuitspattingen en de 'mademoiselles' in
overtreffende trap.
Het Lido de Paris op
116 is inmiddels het grootste panoramische theater ter wereld, waar elke twee minuten het decor
verandert. Op 3 april 2015 was het eindelijk zover, Twee jaar lang was er
gewerkt aan weer een meesterwerk van Franco Dragone; de nieuwe Lidoshow 'Paris
Merveilles'. Dragone, die wij kennen van Cirque du Soleil, en zijn team van 11
mensen, hebben de wereld afgereisd op zoek naar de meest prestigieuze acts en
talenten. Totale investering 25 miljoen euro. Voor het eerst sinds jaren sloot
het Lido in januari 2015 de deuren voor een vier maanden durende transformatie
als voorbereiding op de show, De ingang, de lobby en de theaterzaal hebben een
totale metamorfose ondergaan. De nieuwe show is een technisch spektakel geheel
in de zo herkenbare stijl van Dragone (Cirque du Soleil), aangestuurd door 24
computers. Met meer dan 110 dansers en danseressen (waaronder de wereld
beroemde Bluebell Girls) in 600 verschillende kostuums voorzien van 2 miljoen
kristallen en 200 kilo veren. Verder 1 ijsbaan, fonteinen en watervallen die
meer dan 23.000 liter water per minuut wegpompen, lasereffecten, 700 speakers
met surround sound, aangestuurd door 25 versterkers met een totaal vermogen van
20.000 watt, 600 meter neon en meer dan 100.000 lampen aangestuurd via 32
kilometer glasvezelkabel. 100 m² aan LED schermen, 300 lichtprojectoren en een
magisch orkest bestaande uit 45 instrumenten. Aan het begin van de show zakt de
voorzijde van de zaal automatisch de grond in. Zo ontstaat het toneel. De
prachtige kristallen kroonluchters verdwijnen in het plafond en alle andere
lampen die het zicht op het toneel wegnemen zakken in de vloer. 35 koks en
patissiers onder leiding van Philippe Lacroix zorgen voor een diner op
sterrenniveau. Jaarlijks bezoeken 500.000 bezoekers dit cabaret en consumeren
300.000 flessen champagne. Na shows als Allez Lido (1977), Cocorico (1981),
Panache (1985) Bravissimo (1990), c'Est Magique (1994), Bonheur (2003) is het
nu tijd voor Paris Merveille, inmiddels alweer de 27e show in bijna 70 jaar.
Het gordijn gaat omhoog; it's showtime !
Lido de Paris - 'Paris Merveilles' - alweer de 27e show in 70 jaar
We vervolgen onze weg
richting de Arc de Triomphe waar de mannen nog een bezoek kunnen brengen aan de
showroom van Mercedes op 118 en die van Peugeot op 136. Als goedmakertje neem
jij dan je partner mee naar de etalage van het juweliershuis Cartier op 154.
We zijn nu aangekomen
op het keerpunt, ter hoogte van de place Charles de Gaulle, ook wel de place de
l'Étoile. Oversteken op de place Charles de Gaulle is levensgevaarlijk.
Voetgangers die naar de Arc de Triomphe gaan, moeten door de voetgangerstunnel
van het metrostation onder het plein. De verkeerscirculatie op dit plein, waar
12 avenues op uitkomen is zo druk, dat tussen de verschillende verzekeraars een
knock-for-knock agreement is afgesproken. Dat komt erop neer, dat iedere
verzekeraar alleen de schade van eigen klanten betaalt. Toch kan het verkeer er
goed doorrijden.
We steken de Champs
Élysées over en vervolgen onze wandelroute in tegenovergestelde richting.
Rechts, op 133, de bijzondere glazen gevel van de Publicis Drugstore, waarin
onder andere een trendy lounge-bar en een van de restaurants van topkok Joël
Robuchon.
Op 119 de grootste bar
Nespresso boutique in de wereld verdeeld in drie zones: Een barista bar, waar je
koffie kunt bestellen en kunt kennismaken met de verschillende smaken. Een
lounge waar je kunt genieten van een heerlijke kop koffie en een design ruimte
waar je de espressomachine Essenza kunt aanpassen in 16 verschillende kleuren.
In 1854 opende Louis
Vuitton zijn eerste, in luxe koffers gespecialiseerde winkel in Parijs. Pas in
1896 signeerde hij alle koffers met het inmiddels wereldwijd gepatenteerde
monogram in bruin beige met de letters LV. In 1914 werd de eerste Louis Vuitton
winkel geopend op de Champs Élysées. Toen de grootste winkel ter wereld
gespecialiseerd in reisbagage. In 2005 heropende Louis Vuitton op de Champs
Élysées 101 een nieuwe flagstore, de grootste Louis Vuitton winkel ter wereld.
Op 99 het gerenommeerde
restaurant Fouquet's. Fouquet's bestaat al sinds 1899 en is sinds 1930 dè hot
spot voor sterren van de Franse filmindustrie. Gabin, Michèle Morgan, Truffaut,
Godard en Chabrol behoorden tot de vaste clientèle. In 1990 krijgt het gebouw
de status van historisch monument en tot op de dag van vandaag is het de 'place
to be' voor de Parijse society, de showbusiness en de Franse politiek.
Toyota, het eerste
Japanse automerk op de Champs Élysées, presenteert zijn collectie op nummer 79.
In deze showroom; gratis toegang tot het internet!
Na een verbouwing van
zes maanden is in juli 2011, op nummer 53, het nieuwe 'l'Atelier Renault'
geopend. Deze nieuwe hotspot in het hart van Parijs bestaat uit een bar,
restaurant en een luxe showroom in de vorm van een experience center. De trendy
bar en restaurant zijn verspreid over een ruim en licht mezzanine-niveau, compleet
met vijf hoge loopbruggen, uitgevoerd in een super modern jasje van hout, glas
en aluminium. De cocktails zijn overheerlijk, het voedsel vers en smakelijk en
het entertainment; alles wat op de Champs-Élysées aan de andere kant van de
glazen muur gebeurt, eindigt nooit. L'Atelier Renault is dagelijks geopend tot
23.30 uur en op vrijdag en zaterdag zelfs tot 01.30 uur.
In de brasserie
l'Alsace op nummer 39 kunt je 24 uur per dag, zeven dagen in de week terecht
voor de onvermijdelijke zuurkool uit de Elzasser keuken, maar ook voor een
voortreffelijk zeebanket. De diverse bioscopen van Gaumont en UGC, die je
onderweg bent tegengekomen, vertonen bijna altijd de films in originele versie
(VO version originale) dus zonder de vaak onvermijdelijke Franse
nasynchronisatie.
We laten de winkels
achter ons en steken de Rond-Point des Champs Elysées - Marcel Dassault over,
richting de Place de la Concorde. We krijgen nu het groene gedeelte van de
Avenue des Champs Élysées. Je passeert zo dadelijk het Grand Palais met zijn
prachtige art-nouveau constructie uit staal en glas. Er kwam maar liefst 9.400
ton staal, 15.000 m² glas en zo’n 5.000 m² zink aan te pas. Nadat in 1993 een
van de glazen platen naar beneden viel werd het gebouw meer dan een decennium
gesloten in verband met renovatie. Het eerste deel van het Grand Palais
heropende in 2004 en in 2007 was de renovatie compleet. Tijdens de renovatie
werd de metalen structuur van de 240 meter lange hal hersteld, het glas
vervangen en het dak volledig gerepareerd. Sinds de heropening doet het gebouw
dienst als tentoonstellingsruimte, waar allerlei evenementen plaatsvinden. Een
deel is in gebruik als museum.
Sprookjesachtig de binnentuin van het Petit Palais
Direct tegenover het
Grand Palais staat zijn kleinere broertje; Petit Palais. Gebouwd door Charles
Girault, die overigens tekende voor het ontwerp van beide paleizen. Geheel
gerenoveerd in 2005. Een groot bordes leidt naar een indrukwekkend portaal met
glazen koepels, erkers en een immense zuilengang en een café-restaurant. Deze
grenst weer aan een halfronde weelderige binnentuin met een prachtige collonade
met rondlopende fresco's en een grote vijver. TIP: je kunt hier terecht voor koffie of een lunch, ook zonder
museumbezoek. Lunchen midden in de stad maar toch in een oase van rust, ver weg
van het Parijse kabaal! Een absolute aanrader.
Even verderop in de
Jardins des Champs-Élysées, het 3-Michelin-sterren-restaurant Ledoyen. Het
gebouw met de elegante neo-klassieke gevel is een ontwerp uit 1842 van de
Keulse architect Jacques Ignace Hittorff, die ook voor het ontwerp tekende van
de Place de la Concorde. Dit uiterst chique en prijzige restaurant heeft een
prachtige binnentuin. Prijzen voor eten à la carte liggen tussen de € 160 en € 280.
Het standbeeld van Charles de Gaulle met op de achtergrond het Grand Palais
Je bent nog enkele
stappen verwijderd van het grootste koningsplein van Parijs (84.000 m²); de
Place de la Concorde, daar waar de renners naar rechts afbuigen om vervolgens
parallel aan de Seine te koersen. In 1748 besloot de stad Parijs om dit plein
aan te leggen ter ere van Koning Lodewijk XV. Pas in 1830 kreeg het plein zijn
huidige gestalte. Geniet van het prachtige lijnenspel, het snijpunt van de twee
stadsassen. In de noord- zuidrichting, het Palais de Bourbon en de
Madeleinekerk en in de oost- westrichting de twee triomfbogen; de Arc de
Triomphe du Carousel en de Arc de Triomphe op Place Charles de Gaulle. In het
midden de 23 meter hoge en 220 ton wegende obelisk van Luxor, een geschenk van
de sultan van Egypte, geflankeerd door de prachtige fonteinen van Hittorf. De
ene fontein symboliseert de binnenvaart, de andere de zeevaart.
Place de la Concorde met op de achtergrond de Madeleine kerk
We volgen de koers
richting de Seine en vervolgen onze route parallel aan de tuinen van de
Tuilerieën via de Quai des Tuileries. Aan de straatkant passeer je het Musée de
l'Orangerie waar je de waterlelies kunt bewonderen van Claude Monet op acht
monumentale doeken. De kunstenaar heeft tot aan zijn dood in 1926 aan deze
doeken gewerkt. Ter hoogte van de Pont Royal nemen we de trappen naar boven
naar de tuinen van de Tuilerieën in plaats van de tunnel die door de renners negen
keer wordt doorkruist. Je passeert de voorzijde van de Flore vleugel, ook wel 'Porte
de Lions' genoemd. Hier zit de restauratieafdeling van het Louvre en de kunst
uit Afrika, Azië, Oceanië en Amerika. Bij het doorlopen van de Jardins du
Carrousel kom je oog in oog te staan met de Arc de Triomphe du Carrousel,
opgericht in 1806 -1808 in opdracht van Napoleon. Vervolgens passeer je de
voorzijde van het Musée des Arts Décoratifs. Tot 1883 waren beiden vleugels nog
met elkaar verbonden door het Tuilerieën kasteel dat in het zelfde jaar is
gesloopt. We nemen de trappen naar beneden.
De Arc de Triomphe du Carrousel, opgericht in 1806 -1808 in opdracht van Napoleon
Naast het Hotel Regina,
staat het indrukwekkende gouden beeld van Jeanne d'Arc, de Maagd van Orleans,
in 1431 als heks verbrand. Het beeld is gemaakt door de Franse beeldhouwer
Emmanuel Frémiet in 1874. Wij houden links aan en volgen de prachtige
zuilengalerijen van de rue Rivoli tot aan de Place de la Concorde. Een wereld
van vijf sterren luxe gaat voorbij; Hotel Brighton, Hotel le Meurice en The
Westin Hotel. TIP: Sta even stil, of
nog beter, ga naar binnen op nummer 226, bij Angélina. Het interieur is
onveranderd sinds 1903, toen haar voorvader, Antoine Rumpelmeyer, hier zijn
eerste banketbakkerij annex theesalon opende. Zien en gezien worden, want hier
kun je de verleiding niet weerstaan voor wat heet, de beste warme chocola ter
wereld.
Naast het Hotel Regina, staat het indrukwekkende gouden beeld van Jeanne d'Arc
We zijn nu bijna bij de
finish en naderen weer de Place de la Concorde. De prachtige gevels aan dit
plein sluiten qua architectuur aan op het Louvre. Rechts het Hôtel de la Marine, de zetel van
de admiraliteit. Na de rue Royale, met op het einde de Madeleinekerk, volgt het,
vijf-sterren, nouveau riche Hôtel de Crillon. Op 5 juli 2017, na vier jaar
verbouwen, opende dit hotel weer haar deuren. In 2012 raakte het hotel zijn
'paleisstatus' kwijt. Het hotel beschikte toen zelfs niet eens over een zwembad!
Le Crillon, eigendom van een Saoedische prins is dankzij de investering van 200
miljoen weer in oude luister hersteld. Kamers vanaf € 1170. Het zwaar bewaakte
gebouw ernaast is de Amerikaanse Ambassade.
We zijn toe aan de
laatste meters, die we volgen langs de groene zijde van de Champs Élysées. Nog
even flaneren over de allée Marcel Proust langs het café Lenôtre en het Théâtre
Marigny, in 1883 gebouwd door Charles Garnier, die ook tekende voor de Opera
Garnier aan de place de l'Opera. Nog een laatste demarage en uw Tour de France
eindigt hier en de tourwinnaar........die krijgt € 500.000 op zijn rekening
bijgeschreven.
Reacties van Nederlanders wonend in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Monte Carlo
Mijn waardering voor deze regelmatige bijdragen is groot. Ik ben vaak in Parijs en inmiddels heb ik me er meerdere malen op betrapt dat ik een détour maakte naar een van de prachtige locaties door de heer van der Vliet zo pakkend en beeldend beschreven. Uw weblog deel ik altijd graag met vrienden en kennissen!
Reactie van Ton Hilderink
Wat een knap en doortimmerd stuk werk heb je er weer van gemaakt Ferry. Een ware Tour de Force. Chapeau.
Reactie van Boudewijn Bolderheij
Weer bedankt !
Boudewijn
Reactie van Jos van den Hout
Ferry
Ik sluit me bij alle vorige reacties aan. Hulde voor dit stukje gedegen onderzoek.
Groetjes
Jos
Reactie van Theodora Besse
BeantwoordenVerwijderenIk heb niets met de Tour de France, maar wél met jouw wekelijkse artikelen! Ook het bovenstaande is weer een staaltje van liefde en vakmanschap. Niet verbazingwekkend dat je bent benoemd tot ambassadeur van Parijs en dat je nu bent gevraagd voor een gids over Parijs. Van harte!
En sterkte met de werkzaamheden, maar je liefde en je enthousiasme zullen het werk zeker verlichten! Ik kijk uit naar het resultaat.