Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

donderdag 31 augustus 2017

PARIJSE ROMANTIEK: MUSÉE DE LA VIE ROMANTIQUE

Ten noorden van de grote boulevards liggen de kalme straten van 'la Nouvelle Athènes, het dorp van muzen en acteurs en daarna de courtisanes. In de rue Chaptal staat op nummer 16, aan het einde van een beukenlaantje met kasseien, een oud, okerkleurig herenhuis met vaal groene houten luiken: het idyllische Hôtel Scheffer-Renan nu het Musée de la Vie Romantique. Het werd gebouwd in 1830 voor schilder Ary Scheffer en zijn broer Henri. Zoals iedere wereldstad, heeft Parijs ook altijd kunstenaars, artiesten en gelukzoekers uit alle uithoeken van de wereld aangetrokken. Zo ook de Nederlandse kunstschilder Ary Scheffer (1795-1858).  Scheffer stond volop in de romantiek, een stroming die zich aan het einde van de 18e en 19e eeuw volop liet gelden in de kunst en het intellectuele leven.

Aan het einde van een beukenlaantje met kasseien, staat een oud, okerkleurig herenhuis met vaal groene houten luiken

Scheffer was één van de bekendste schilders van zijn tijd. Hij vertrok al op jonge leeftijd naar Parijs en werd daar een belangrijke societyschilder. Maar hoe bekend en geliefd hij ook was in Frankrijk, in Nederland is hij relatief onbekend gebleven. Geboren in Dordrecht, waar hij opgroeit in een ware kunstenaarsfamilie, waar zowel vader als moeder kunstschilder is.

In 1808 verhuist de familie naar Frankrijk, waar zijn vader wordt aangesteld als hofschilder van Koning Lodewijk Napoleon. Helaas komt zijn vader een jaar later te overlijden. In 1811 vertrekt Ary met zijn broer Henri naar Parijs, alwaar hij zich ontwikkelt tot kunstschilder in republikeinse kringen. Hij wordt onder andere gevraagd een portret te maken van generaal La Fayette. Later wordt hij tekenleraar van de kinderen van Louis Phillippe, de hertog van Orléans. In 1830 brengt hij het tot hofschilder. Er bestaan ruim 500 portretten van zijn hand. Hij schildert ook vele beroemdheden van zijn tijd, zoals de componisten Chopin, Rossini, Liszt en de schrijver Charles Dickens.

Het woonhuis en atelier van de Nederlander Ary Scheffer nu het Musée de la Vie Romantique

Ary en zijn broer geven samen les aan jonge kunstenaars, waaronder Eugène Delacroix, Théodore Rousseau en Auguste Bartholdi, die later het vrijheidsbeeld van New York zou ontwerpen. Scheffer zorgt voor onderdak in zijn atelier en prijst de kunstenaars aan bij kennissen en vrienden. Als vrijgezel verwekt hij ook nog een dochter, ‘not done’ in die tijd, die bij de burgerlijke stand wordt ingeschreven als Cornelia Scheffer, dochter van Ary Scheffer en een onbekende moeder genaamd ‘Maria Johanna de Nes. Ook zij ontwikkelt zich tot kunstschilder en beeldhouwster. In 1858 overlijdt Scheffer aan de gevolgen van een langdurig hartfalen. Na de dood van haar vader erft Cornelia het huis, dat zij in 1899 schenkt aan het Dordrechts Museum.

De wat stoffige kamers, volop opgeluisterd met schilderijen, kandelaars, spiegels en meubels, ademen de sfeer van de 19e eeuw

Het museum is in 1987 grondig gerenoveerd. Het interieur werd gereconstrueerd op basis van een schilderij van de Dordtenaar A.J. Lamme, een neef van Scheffer, geschilderd in 1851. Samen met het Maison de Balzac, het Maison de Victor Hugo vormt het Musée de la Vie Romantique een trio van literaire musea in Parijs. Sober en met een tikje nostalgie is hier de wereld gecreëerd van George Sand, Liszt en Chopin. De wat stoffige kamers, volop opgeluisterd met schilderijen, kandelaars, spiegels en meubels, ademen de sfeer van de 19e eeuw. Het is niet moeilijk om u voor te stellen hoe de schilder hier woonde, werkte en genoot van het Parijse leven. Daar had hij dan ook alle reden toe, want hij was bekend en geliefd in de stad. Samen met zijn dochter Cornelia organiseerde de kunstschilder 'salons' op de vrijdagavond, waar tal van vrienden uit de kunst- en literaire wereld aanschoven.

Op de bovenverdieping maak je kennis met de portretkunst van Ary Scheffer zelf

Zo ook buurvrouw George Sand. George Sand, pseudoniem van Amandine Lucile Aurore Dudevant, geboren Dupin, was een Frans schrijfster. Ze schreef romans, novelles, sprookjes, toneelstukken en politieke teksten. Een deel van het museum is dan ook gewijd aan haar opmerkelijke leven en carrière. In drie kamers worden voorwerpen en schilderijen bewaard die iets van doen hebben met het leven van de schrijfster én feministe avant la lettré. Familieportretten, juwelen en unieke voorwerpen, die ze tijdens haar leven verzamelde, worden tentoongesteld op de begane grond van het museum. Een van deze objecten is een gipsafgietsel van de linkerhand van Chopin, goede vriend en minnaar van de schrijfster. Op de bovenverdieping maak je kennis met de portretkunst van de kunstschilder zelf.

Een gipsafgietsel van de linkerhand van Chopin

In de aangrenzende gebouwen worden tijdelijke tentoonstellingen georganiseerd, alsmede concerten, lezingen en activiteiten voor kinderen. In de museumtuin, op zich al een oase van rust, een seizoensgebonden tearoom die geopend is van maart tot en met oktober.
Tot en met 29 oktober is, voor het eerst in Frankrijk, een tentoonstelling te zien van de Botanist en schilder Pierre-Joseph Redouté (1759-1840), ook wel de Raphael van de bloemen genoemd.  Redouté werd het meest bekend door zijn schilderijen van bloemen in de tuin van Malmaison. 

Tot en met 29 oktober is, voor het eerst in Frankrijk, een tentoonstelling te zien van de Botanist en schilder Pierre-Joseph Redouté

In dienst van Keizerin Joséphine de Beauharnais kon hij zijn talenten uitleven in boeken met tekeningen van bloemen van over de hele wereld en tekeningen van de rozen in de tuin van Malmaison.  Hij was de officiële hofartiest van Marie Antoinette, voor wie hij planten uit de tuin van het Petit Trianon schilderde. Zijn opdracht was om alle tuinen die nationaal eigendom waren geworden te documenteren. Redouté was voor de wetenschap van immens belang. Hij maakte meer dan 2.100 uiterst gedetailleerde tekeningen, van 1.800 zeldzame soorten, waarvan een groot aantal tot op dat moment onbekend was. De focus van deze tentoonstelling ligt niet alleen op de werken van Pierre-Joseph Redouté maar ook op die van zijn tijdgenoten waaronder de in Tilburg geboren gebroeders Gerard en Cornelis van Spandonck. Zo heeft deze tentoonstelling ook nog een Nederlands tintje. Zondermeer een bijzondere tentoonstelling met meer dan 250 objecten beschilderd met bloemen, waaronder het mooiste Sèvres porselein. Een absolute must voor liefhebbers van bloemen.

Redouté werd het meest bekend door zijn schilderijen van bloemen

Het atelier van Scheffer laat zien hoe zinvol het is om schildershuizen uit de vorige eeuw, en niet alleen de kunst maar ook de wonderbaarlijke inboedels, te koesteren. Want er komt een tijd dat zoiets nergens meer te vinden is. Kortom: La Musée de la Vie Romantique is een hommage aan de romantiek als stroming. Een leuk museum voor kunstliefhebbers, maar ook voor mensen die houden van de rommelige sfeer van licht vergane glorie.

La Musée de la Vie Romantique is een hommage aan de romantiek als stroming

De tentoonstelling ‘Le Pouvoir des Fleurs de Pierre-joseph Redouté’ is verlengd tot en met 29 oktober 2017.

Musée de la Vie Romantique, rue Chaptal 16, 9e arrondissement, Metro station Pigalle.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten