Urban Art vraag om kleur.
Het 13e
arrondissement is niet echt in trek bij de toeristen en dat is een vergissing.
Het 13e kent veel verrassingen waar ik al in diverse blogs aandacht
aan heb besteed. Het zwaartepunt van dit arrondissement ligt rond de place
d’Italie, toegegeven, niet het mooiste plein. Maar het is een goed beginpunt
voor diverse wandelingen. Zoals de Butte-aux-Cailles – de kwarteltjesheuvel (klik hier voor de blog). Deze heuvel op
63 meter hoogte, is alleen voor insiders. Er heerst een plattelandssfeertje en
de scheef geplaveide steegjes en lage huisjes voeren een verbitterde strijd
tegen de lelijke betonnen torenflats van de sector Italie en La Glacière. Een
wijk waar Haussmann (gelukkig) zijn stempel niet op heeft gedrukt.
Of de Aziatische wijk ten
zuiden van de place d’Italie. De alhier gevestigde grootste en oudste Chinese
gemeenschap van Europa zorgt voor een intense handelsactiviteit die vooral
voelbaar is rond het foeilelijke winkelcentrum van de woonwijk 'Les
Olympiades', een labyrint van galerijen, boetieks en restaurants met alle
kleuren en geuren uit Azië. Toegang via de trappen aan de avenue d'Ivry. Maar
de wijk is niet uitsluitend Chinees; mensen uit heel Oost-Azië en hun keuken
zijn hier te vinden. zoals de zeer lichte, zeer frisse keuken van Vietnam. Maar
ook Cambodjaans, Thais of Birmees eten wordt hier volop aangeboden.
En dan ten oosten van het
plein, het stadsvernieuwingsgebied Rive Gauche. Zo'n twintig jaar geleden begon
men hier met de herinrichting van deze zone Tolbiac genaamd. En deze
werkzaamheden gaan nog door tot 2025. De opening van de Bibliothèque National
de France in 1995 en de aanleg van
metrolijn 14 was het startsein voor het grootste project op het gebied van
stadsvernieuwing in Parijs sinds baron Haussmann. Klik hier voor mijn eerder geschreven blogs over dit gebied.
Het foeilelijke winkelcentrum van de woonwijk 'Les Olympiades', een labyrint van galerijen
Nu neem ik jullie mee
naar wat ook wel de slaapzaal van het 13e wordt genoemd, de omgeving
van de boulevard Vincent Auriol, omgeven door hoge torenflats. Toch kan ik je vertellen;
“het wordt geen saaie wandeling”!
Jérôme Coumet, de 52-jarige
burgemeester van het 13e arrondissement kwam een aantal jaren geleden met een
bijzonder initiatief. Hoewel dit arrondissement tal van historische gebouwen
bezit, zoals de 17e-eeuwse Manufacture des Gobelins, wordt de omgeving
gedomineerd door saaie en vaak lelijke jaren 1960 en 1970 woonprojecten voor
kansarmen, inclusief immigranten uit Afrika, Azië en het Midden-Oosten. Om
kunst buiten musea te stimuleren en te zorgen voor een verbetering van de
levenskwaliteit voor de bewoners, is Coumet een samenwerking aangegaan Galerie
Itinerrance en een aantal Franse- en internationale street art kunstenaars, om
reusachtige muurschilderingen uit te laten voeren op meerdere muren en gebouwen
in zijn arrondissement. Het idee leunt op verhuurders en scholen die vrijwillig
hun buitenmuren ter beschikking stellen voor straatkunst. De deelnemende
kunstenaars worden door het stadhuis gratis voorzien van steigers en materiaal,
tevens worden ook hun reiskosten vergoed. Bewoners krijgen drie ontwerpen in
hun brievenbus en mogen gezamenlijk een keuze maken welk design het beste bij
hun gebouw past.
‘Les Trois Ages’ van de kunstenaar Borondo
Zo krijgen omwonenden, voetgangers, schoolkinderen ook de kans
om kennis te maken met de diverse kunstenaars. In plaats van de
politiedagvaardingen en hoge boetes ontvangen de kunstenaars nu spontane giften
en worden regelmatig getrakteerd op cake en sinaasappelsap. Inmiddels telt het
13e arrondissement vele muur- schilderingen en is zo een van de grootste
openluchtmusea van Urban Art in Parijs. Urban
Art kreeg zo rond mei 1968 bekendheid in Frankrijk. De periode bekend van de
studentenopstand, de Parijse studentenrevolte genaamd. Maar de beweging is
'officieel' in de vroege jaren 1980, onder invloed van onder meer de
modeontwerpster Agnès B tot volle bloei gekomen.
Ik neem je mee voor een
wandeling langs de mooiste muurschilderingen van het project ‘Street Art 13’.
Op het metrostation place d’Italie, lijn 5, 6 en 7 stappen we over op lijn 6
richting Nation. Hier gaat de metro bovengronds boven de boulevard Vincent
Auriol. Links en rechts zie je al diverse muurschilderingen die we tijdens onze
wandeling van dichtbij gaan bekijken. We stappen uit bij de tweede halte,
metrostation Chevaleret tevens het begin van onze wandeling, de kruising van de
boulevard Vincent Auriol en de rue Chevalaret. In deze straat bevindt zich een
van de oudste muurtekeningen; ‘Les Trois Ages’ van de kunstenaar Borondo. Te
vinden op nummer 93. (ik heb deze mural niet in de wandeling opgenomen
aangezien deze te ver ligt van ons startpunt)
De viaducten van lijn 6, een ontwerp van de Franse architect Jean Camilla Formigé
Voor ons de viaducten van
lijn 6. Wat meteen opvalt is het werkelijk prachtige ontwerp van deze
bovengrondse stations, allemaal 75 meter lang en gebouwd hoog boven de grond,
op grote neoklassieke ijzeren pilaren. Dit alles naar een ontwerp van de Franse
architect Jean Camilla Formigé en verwezenlijkt door de werkplaatsen van J.
Leclaire in Montreuil. Lijn 6, mijn favoriete metrolijn, loopt van Charles de
Gaulle - Etoile naar Nation. Geopend op 2 oktober 1900 volgt deze metrolijn
voor een groot deel de oudste boulevards van Parijs bovengronds.
Inti Castro, ‘La Madre Secular 2’ en Conor Harrington, ‘Etreinte et Lutte’
De eerste muurschildering
die we tegenkomen is die van Inti, ‘La Madre Secular 2’, op nummer 81 van de
boulevard Vincent Auriol looprichting place d’Italie. Inti Castro is een
graffitikunstenaar en muralist geboren in de havenstad Valparaíso, Chili. Zijn
naam, vertaald in Incan betekent 'Zon'. Tegenwoordig is hij wereldwijd een van
de meest erkende straatartiesten.
Op nummer 85 een
muurschildering van de Conor Harrington uit 2017: ‘Etreinte et Lutte’. Deze
Ierse kunstenaar, sinds enkele jaren in Londen gevestigd, staat bekend om zijn
werken die klassieke schilderkunst combineren met stedelijke en hedendaagse technieken.
Zijn onderwerpen, vaak mannen, doen denken aan de barokschilderkunst door hun
kostuums en hun zeer expressieve houdingen. “Als iemand het mij vraagt dan zie
ik deze beelden als politieke uitwisselingen / discussies / debatten /
gevechten. Ik denk dat deze muurschildering heel toepasselijk is - ik schilder
de figuren (druipend, instortend, wegstervend), indicatief voor de verandering
in de Franse (en Europese) samenleving”, aldus de kunstenaar.
Pantónio: ‘Fragile Agile’
Op nummer 89 een van de
twee werken van de Portugees Pantónio: ‘Fragile Agile’. Een ander werk van hem
is te zien op de place Venétie (niet in de looproute) en is het hoogste
kuntwerk van Europa, 66 meter hoog getiteld, ‘North’.
Vijf dagen lang werkte
David de la Mano aan zijn muurschildering ‘Untitled’ in de rue Jenner (de
zijstraat van de boulevard Vincent Auriol aan de rechterzijde)
David de la Mano, ‘Untitled’ en Shepard Fairey, ‘Rise Above Rebel’
We vervolgen onze route
over de boulevard tot aan de kruising met de rue Jeanne d’Arc (links en
rechts). Op nummer 93 van de rue Jeanne d’Arc een muurschildering uit 2012 van
de Amerikaan Shepard Fairey, ‘Rise Above Rebel’.
Deze kunstenaar is ook de ontwerper van de bekende ‘Hope-poster’ tijdens de
verkiezingscampagne (2007-2008) van Barack Obama. Aan het einde van de straat,
richting de kerk, zien we een in blauw uitgevoerde mandala eveneens van Shepard
Fairey getiteld ‘Delicate Balance’.
Shepard Fairey, ‘Delicate Balance’
We steken de rue Jeanne
d’Arc over en nemen de eerste zijstraat aan de rechterzijde, de rue Clisson. Op
de muur van nummer 53 een kunstwerk uit 1980 voorstellende Johan Sebastiaan Bach
van de hand van Fabio Rieti en in 2016 gerestaureerd door zijn zoon dochter Leonoor
en kleindochter Louyz Rieti . Op nummer 66, op de hoek van de rue Jean-Sébastien
Bach een groot blauw tegeltableau. Naam van de kunstenaar, onbekend.
Fabio Rieti, 'Johan Sebastiaan Bach' en een blauw tegeltableau, kunstenaar onbekend
We keren terug via
dezelfde weg naar de kruising met de boulevard Vincent Auriol voor het tweede
gedeelte van de rue Jeanne d’Arc. Meteen op de hoek een creatie van FAILE uit
2016 getiteld ‘Et j’ai retenu mon souffle’ of ik hield mijn adem in. FAILE is
een duo van Amerikaanse artiesten, samengesteld uit Patrick McNeil (geboren in
1975) en Patrick Miller (geboren in 1976). Ze wonen en werken al sinds 1999 in
Brooklyn, New York. Dit is hun eerste muurschildering in Frankrijk op een
gebouw van 12 verdiepingen.
Faile, ‘Et j’ai retenu mon souffle’ en Seth, 'untiteld'
De meeste kunstwerken
dateren uit 2016. Zo ook het veelkleurige kunstwerk wat een stukje verder te
zien is van een jongen die op zijn tenen staat, gezien op de rug en waar je je
afvraagt waar hij naar toe kijkt. Seth is de kunstenaar en het werk heeft geen
titel. Halverwege de straat ter hoogte van nummer 110 twee fresco’s uit 2011,
op twee tegenover elkaar liggende gebouwen, van twee fotografen die elkaar
fotograferen. Het werk staat op naam van Jana en Js. Jana en Js zijn twee
Oostenrijks-Franse kunstenaars wier werk door de hele stad te vinden is. Na een
aantal jaren in Madrid en Parijs te hebben gewoond, wonen ze nu in Oostenrijk,
Salzburg. We keren terug naar de boulevard en vervolgen daar onze route.
Jana en Js
Ter hoogte van nummer
131, even omdraaien, een werk uit 2017: ‘Etang de Thau, een fresco met een hoog
Dali gehalte maar is van de Franse kunstenaar Maye. De werken van deze
kunstenaar zijn altijd geïnspireerd door zijn herinneringen. Zoals gebruikelijk
wordt geen enkel element aan het toeval overgelaten en elk detail van het werk
staat ten dienste van het verhaal dat hij wil vertellen. We ontdekken een
slanke en sierlijke figuur die op een roze flamingo rijdt. Hij is een cavalerist
uit zijn geboortestreek de Camargue. Gekleed in de traditionele kleding en blauw
gestreepte espadrilles. In zijn rechterhand een drietand, waarmee de ruiter
meestal de stieren in bedwang kan houden. Maye vervangt op humoristische wijze
het paard van de Cavalerist door een flamingo.
Maye, ‘Etang de Thau en D*face, 'Turncoat'
Een stukje verder komen
we op de kruising van de rue Nationale en de place Pinel. Hier komen we ogen te
kort. Het eerste kunstwerk wat direct opvalt is ‘Turncoat’ van D*face. Op de
muur van nummer 155, de tweede fresco van deze kunstenaar in het 13e.
25 meter hoog en 15 meter breed en zoals de 40 jarige kunstenaar zelf zegt; “op
dit moment ga ik door mijn blauwe periode. De felrode lippen van de rebelse
vrouw markeren haar vitaliteit en staan voor de kracht van verleiding. Haar
mond contrasterend met de rest van het beeld als een echo van erotiek en geweld
binnen menselijke relaties”, aldus de kunstenaar.
C215, 'Le Chat en Shephard Fairey, ‘Liberté, Egalité, Fraternité
Als we ons omdraaien
kijken we op nummer 141, naar een muurschildering, die sinds jaren al veel
harten doet smelten. Een metershoge afbeelding van een kat geschilderd door
C215 met als titel, hoe kan het ook anders: ‘Le Chat’.
Op
de muur daarboven onderdeel van nummer 186, rue Nationale, een hommage van de
kunstenaar Shepard Fairey aan de slachtoffers van de terroristische aanslagen
van 13 november 2015. Gerealiseerd in juni 2016 onder het motto van de
kunstenaar “Make Art Not War’. De titel van het kunstwerk: ‘Liberté, Egalité,
Fraternité. “De Franse vlag kan hier worden gezien als een symbool van
nationalisme, maar vooral als een symbool van internationale steun en eenheid.
Ik wilde dat delen met Frankrijk, aldus Fairey”.
Bom.K., 'Strange Dreams' en D*face ‘Love won’t tear us appart’
We steken nu de boulevard
over en meteen op de hoek van de boulevard en de place Pinel het kunstwerk ‘Strange
Dreams’ van de artiest Bom.K. Gerealiseerd in 2017 en was meteen het vijftigste
kunstwerk in het 13e arrondissement als onderdeel van Street Art 13.
We lopen nu de place
Pinel op. Aan de rechterzijde het eerste kunstwerk van D*face in Parijs op de
muur van nummer 10. Parijs als stad van de liefde inspireerde hem tot het maken
van dit kleurrijke kunstwerk, ‘Love won’t tear us appart’. De verminkte man
vertegenwoordigt de mensen die we hebben liefgehad en die niet langer in ons
leven zijn, maar die blijven doorleven in ons geheugen.
Het andere kunstwerk wat
direct opvalt is de wandtekening van Philippe Pinel. Pinel (20 april 1745 – 25
oktober 1826) naar wie het plein is vernoemd wordt door velen beschouwd als de
vader van de moderne psychiatrie. Jorge Rodriguez- Gerada is een
Cubaanse-Amerikaanse kunstenaar en het werk is van zijn hand.
Enkele meters verder op
de hoek van place Pinel en de rue Esquirol 3 (let op bij het eerste gebouw
direct omhoog kijken) een muurtekening gerealiseerd in 2014 door BTOY
voorstellend Evelyn Nesbit, een
Amerikaans model en actrice, die vooral ook de geschiedenis in ging door haar
betrokkenheid bij de moord in 1906, op haar ex-minnaar, de architect Stanford
White, door haar echtgenoot Harry Kendall Thaw, ten tijde van het gebeuren
betiteld als ‘the crime of the century’. BTOY is de tagnaam voor Andrea
Michaelsson, een Spaanse kunstenaar geboren in 1977. Zij schildert bevroren
personages wiens ogen en uitdrukkingen ons uitdagen en ons de tijd gunt om na
te denken over vervlogen tijden, het Hollywood van de eerste helft van de
twintigste eeuw. Meestal zijn het portretten geïnspireerd op oude zwart-witfoto’s
die worden gekenmerkt door een helder kleurenpalet en een energieke
penseelstreek.
George Rodriguez - Gerada, Philippe Pinel, BTOY, 'Evelyn Nesbit'
Aan de overzijde van het
plein op de zijmuur van de patisserie nog een klein kunstwerk van C215, de
bijnaam van Christian Guémy, een Franse straatartiest afkomstig uit Parijs, die
wordt omschreven als "het antwoord van Frankrijk op Banksy". Voor wat
het waard is, want zijn werken hebben nog nooit de prijzen gehaald van de
Britse kunstenaar Banksy.
We naderen het einde van
deze kunstroute met wel een heel bijzonder kunstwerk ter hoogte van nummer 177
van de rue du Château des Rentiers, de eerst volgende straat links van de
boulevard Vincent Auriol. In 2012 ging de kunstenaar Vhils een muur te lijf met
hamer en beitel wat resulteerde in een portret van een man. Een wel heel
bijzonder kunstwerk dat je zeker van dichtbij en veraf moet bekijken, Vhils is
de tagnaam voor de Portugese graffiti- en straatartiest Alexandre Manuel Dias
Farto.
Alexandre Manuel Dias Farto, 'untiteld'
Afhankelijk van het
tijdstip dat je deze route volgt adviseer ik je voor lunch en of diner;
Crêperie Paris Breizh, Boulevard Vincent Auriol 166, of, waar mijn voorkeur
naar uit gaat, restaurant Le Berty, waar de twee chefs Charlotte et Valentine
een menu serveren met uitstekende prijs- productverhouding. Boulevard Vincent
Auriol 124. Het restaurant heeft maar 38 plaatsen.
Hou er verder rekening
mee dat in de zomer bomen vol met bladeren soms het zicht wegnemen op deze
fantastische muurschilderingen.
Een van de
initiatiefnemers van dit unieke project dat zich nog steeds verder uitbreidt is
Galerie Itinerrance, rue René Goscinny 7, eveneens in het 13e
arrondissement. Metrostation Bibliothèque François Mitterand, lijn 14 en
RER-C
Fantastisch verhaal, zoals altijd. In een toekomstige trip naar Parijs staat het 13e bij mij op de planning!
BeantwoordenVerwijderen