2013 het in warenhuis La Samaritaine in deplorabele staat
Voorjaar 2013 vroeg de
hoofdredacteur van En Route, Andy Arnts, mij om een fotoserie te maken van het
in 2005 gesloten warenhuis La Samaritaine. Eens het grootste warenhuis van
Parijs. Dit voor een uitgebreid artikel in de voorjaarseditie 2013 over plannen
van het luxewarenconcern Louis Vuitton Moët Hennessy (LVHM) met betrekking tot
een nieuwe bestemming van dit icoon aan de Seine. Een ambitieus restauratieplan van de vier panden van La
Samaritaine, gelegen in het kwadrant quaie du Louvre (Seinezijde), rue de la
Monnaie, rue de Rivoli en de rue de l'Arbre Sec. De voorzichtige aanvang van de renovatie en restauratie werd gemaakt medio 2012 en het geheel moest klaar zijn in
2016 / 2017. De totale kosten werden geschat op 450 miljoen euro.
Detail in 3D van het Samaritaine project - Photo © Cyrille Thomas
Het gepresenteerde en door
de gemeente Parijs goedgekeurde ontwerp is van het Japanse architectenbureau
SANAA. Dit bureau van de architecten Kazuyo Sejima and Ryue Nishizawa won in
2010 de prestigieuze Pritzkerprijs, zeg maar de nobelprijs voor architectuur.
Zij waren ook verantwoordelijk voor de verbouwing van het New Museum of
Contemporary Art in New York.
Zijaanzicht in 3D van derue de la Monnaie - Photo - © Sanaa
Zijaanzicht in 3D van de rue de l'Arbre-Sec - Photo © Sanaa
Inmiddels is het 2019 en
bovengenoemde panden staan nog steeds in de steigers en bouwomheiningen. De
planning voor opening van dit grootste particulier gefinancierde project ooit
ondernomen is nu gepland in de tweede helft van 2020. En dat heeft zo zijn
redenen. Uiteindelijk startte de echte bouw pas in september 2015. Het bouwplan werd
daarna diverse malen aangepast wat weer voor extra vertraging zorgde. Tel daar
nog het juridisch getouwtrek met de bouwvergunning bij op en je bent zo weer
een paar jaar verder. Tussentijds werd de bouwvergunning opnieuw ingetrokken terwijl
die al was afgegeven door het stadsbestuur van Parijs. Dit keer vanwege
klachten van de ‘Société pour la Protection des Paysages et de l'Esthétique de
la France’, een organisatie die let op de esthetiek van de Franse steden en het
Franse landschap. Het nieuwe uiterlijk van het pand zou niet passen in het
straatbeeld van de Franse hoofdstad. Een deel van het werk, aan de kant van de
Rue de Rivoli, moest worden stilgelegd en dit had alles te maken met wat in de
volksmond al snel het douchegordijn werd genoemd.
Aanzicht in 3D van de rue de Rivoli - Photo - © Rémy Kerbiquet
Het 'douchegordijn' staat
voor een sierlijk golvende, transparante façade die een architectonische
aanwinst voor Parijs moet vormen Het complex heeft zijn faam vooral te danken
aan het imposante front aan de Seine bij de Pont Neuf en de zijkant van de rue
de la Monnaie. De Rivoli-gevel aan de andere kant van het rechthoekige bouwblok
is de minst aanzienlijke van het geheel. Het 'douchegordijn' van het beroemde
Japanse architectenbureau Sanaa moest de tweede iconische façade worden. De
kwestie paste geheel in de permanente controverse over moderne architectuur in
de Franse hoofdstad. Tegenstanders vechten bouwplannen aan omdat zij vinden dat
de klassieke harmonie van Parijs wordt verpest door lelijke nieuwe gebouwen.
Voorstanders vrezen dat de metropool een openluchtmuseum zal worden als zij
niet regelmatig wordt opgefrist met spraakmakende architectuur.
Inmiddels is het 'douchegordijn' zichtbaar - Photo © Ferry van der Vliet
De Parijse
burgemeester, Anne Hidalgo, staat bekend als fervent aanhanger van hoogbouw en
moderne architectuur. Parijs mag niet de gevangene zijn van de 19de-eeuwse
ordening van baron Haussmann. Als het wil concurreren met Londen, waar de ene
wolkenkrabber na de andere verrijst, moet het ruimte bieden aan nieuwe
gebouwen, vindt ook zij. In ieder geval zorgde het juridische gesteggel weer voor
aardig wat vertraging. Inmiddels kunnen we stellen dat Hidalgo heeft gewonnen
en is Parijs weer een iconische gevel rijker, die dankzij de reflectie zorgt
voor een ongekende dialoog tussen binnen en buiten.
Parijs weer een iconische gevel rijker, die dankzij de reflectie zorgt voor een ongekende dialoog tussen binnen en buiten - Photo © Ferry van der Vliet
Inmiddels zijn de kosten
opgelopen naar zo’n slordige 500 miljoen euro. Tijdens de pieken van de
renovatie zijn er 1800 bouwvakkers werkzaam op de plek. Na oplevering zal het
project 4400 nieuwe banen scheppen in het centrum van Parijs. Maar wat was ook
weer het oorspronkelijke plan?
70.000 m² gaat op de schop, 75% van de historische
gevels blijft behouden. 10.729 m² wordt geconserveerd en gerestaureerd, wat
alleen al vier jaar in beslag neemt.
Tijdens de pieken van de renovatie zijn er 1800 bouwvakkers werkzaam op de plek
Photo © Ferry van der Vliet
Aan de Seine-zijde komt
op de bovenste etages een nieuw super-de-luxe vijf sterren boetiekhotel genaamd
‘Cheval Blanc Samaritaine met slechts 72 kamers en suites in een residentiële stijl. Het
hotel is vernoemd naar het beroemde wijnhuis uit de Saint-Emillion in de
Bordeaux: Château Cheval Blanc, dat bekend staat om zijn uitstekende Grand
Cru's. Het interieur is van de hand van architect en ontwerper Peter Marino die
ook verschillende Louis Vuitton-winkels heeft ontworpen in SoHo, Parijs, New
York. Het krijgt de beschikking over een gastronomisch restaurant en een panoramisch dakterras met uitzicht op de
Seine en het Ile de la Cité. Overigens is dit het eerste vijf-sterren hotel in
Parijs met uitzicht op de Seine.
Verder voorziet het plan
in 24.000 m² voor luxe winkels, geheel gesitueerd onder de glazen koepel met de
prachtige art deco trappen, 15.000 m² voor kantoren en, heel uniek op deze
plaats in het 1e arrondissement, 7.000 m² (96 appartementen) bestemd voor
sociale woningbouw. Last but not least; er is voorzien in een kinderopvang voor
80 kinderen.
Het boetiekhotel Cheval Blanc Samaritaine in 3D - Photo © Julien Alma, Sté Doug & Wolf
Sinds het voorjaar van
2013 bezoek ik jaarlijks de bouwplaats en zie met hoeveel liefde en zorg dit
gebouw wordt omringd. De erfenis van de architecten Henri Sauvage en Frantz Jourdain.
Alhoewel de architect Frantz Jourdain in 1891 de basis legde voor het ontwerp
van het warenhuis La Samaritaine, werd Henri Sauvage (1873-1932) er vanaf 1926 bijgehaald voor de uitbreidingen van het hoofdgebouw aan rue de la Monnaie. Het
interieur met de grote glazen koepel, hangende galerijen en de immense art
deco-trap zijn van Henri Sauvage. Wie de emaillen decoraties aan de buitenzijde van
het gebouw heeft ontworpen is onbekend. De enorme stalen structuur
met goudkleurige ramen aan de voorzijde tegenover de Pont Neuf is van Frantz Jourdain.
Het is dan ook geen wonder dat de gebouwen van La Samaritaine in 1990 werden
geclassificeerd als cultureel erfgoed.
De erfenis van Henri Sauvage en Frantz Jourdain wordt met zorg gerestaureerd. Projectie in 3D van de binnenzijde onder de glazen koepel - Photo © Arforia
De afgelopen jaren is het
gehele pand zorgvuldig gestript. Alle in en op het gebouw aanwezige fresco’s,
friezen, ornamenten en geëmailleerde lava panelen, alle metalen structuren
waaronder dakkapellen, luifels, kozijnen en deuren zijn uiterst zorgvuldig
verwijderd. De verwijdering van alle dakkapellen duurde alleen al meer dan 10
maanden. Na demontage werden alle onderdelen overgebracht naar de ateliers van
Socra in Marsac-sur-l'Isle (Dordogne) en Atelier Bouvier in Les Angles (Occitanie
– Zuid Frankrijk) voor een grondige restauratie. Beide bedrijven hebben een
grote reputatie op het gebied van erfgoedbehoud en worden vrijwel altijd
ingeschakeld door de Franse overheid voor het onderhoud en restauratie van
historische gebouwen en erfgoed in Frankrijk.
Een deel van de gerestaureerde gevel aan de rue de la Monnaie is al zichtbaar voor het publiek - Photo: © Ferry van der Vliet
Langs het gebouw lopend
zie je inmiddels al de vruchten van deze grondige restauratie van wat eens de
erfenis was van Ernest Cognacq en zijn vrouw Marie Louise Jay, verkoopster bij
het warenhuis Le Bon Marché. Hun leven lijkt wel de verwezenlijking van de
American Dream. Een weeskind dat het brengt van straatventer tot oprichter van
La Samaritaine. De naam, la Samaritaine, is ontleend aan de waterpomp bij de
Pont Neuf in de tijd van Hendrik IV. Het begon allemaal met het succesvol
verkopen van stropdassen in een klein zaakje op de hoek van de rue Pont Neuf en
de rue de la Monnaie in 1870. Toen Cognacq in 1883 hoorde dat de aangrenzende
middenstandswoningen te koop kwamen was dit de aanzet tot de eerste winkel van
het ‘Grand Magasins de la Samaritaine’.
3D projectie van het interieur van het nieuwe warenhuis La Samaritaine - Photo © Arforia
Gedurende de renovatie
kun je terecht in het ‘Maison du Projet’ aan de rue du Pont-Neuf 1, de entree
is gratis. Door middel van een virtual reality headset kun je virtueel een
wandeling maken door het toekomstige warenhuis. Tevens krijg je informatie over de
restauratie van de historische (art deco) elementen en is er een maquette aanwezig.
Geopend op woensdag en zaterdag van 13.00 uur tot 20.00 uur. Sinds de
opening van het voorlichtingscentrum hebben al 70.000 bezoekers zich laten
informeren. Een rondleiding, alleen op aanvraag, is ook mogelijk in het ‘Maison du Projet’.
Elke woensdag en vrijdag om 15.00 uur. De tour duurt ongeveer 1 ¼ uur.
Reserveren kun je per mail samaritaine@samaritaine.fr
Parijs is midden 2020 weer een icoon rijker - Photo © Arforia
wederom ben ik zeer onder de indruk van je artikel, ditmaal over de samaritaine; ik hoop er nog te zijn bij de opening in 2020 (?). intussen zal ik mijn laatste fles Cheval Blanc ( 1988)dit voorjaar in Nice nuttigen.wederom dank voor deze bijdrage over het prachtige Parijs; j'ai deux amours, c'est ........
BeantwoordenVerwijderenReacties van Nederlanders wonend in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Theodora Besse
Weer prachtig fotowerk! En zovéél foto's! Ik bekijk altijd eerst alle foto's, genieten! En dan pas lees ik het verhaal. Het "douchegordijn" lijkt me een aanwinst voor Parijs. Dankjewel Ferry, voor dit zoveelste interessante en rijk geïllustreerde verhaal.
Nog een vraag: Waarom (of waardoor) zijn de bomen op de laatste foto zo wit? Het lijken wel kunstbomen.
Reactie van Ben Baudoin
Wat een goed informatief stuk, en wat een prachtige mix van hedendaagse- en monumentale architectuur van een enorm waardevol iconisch en enorm ruimtelijk gebouw!
Leve Anne Hidalgo de burgemeester.
Juist de vermenging van oud en nieuw houdt de metropool levend, fris en bij de tijd!
Bloesem Theodora?
Reactie van Theodora
Dankjewel Ben, inderdaad bloesem! Zonder een sprankje groen. Plotseling kijk ik er met heel andere ogen naar. Gek hè?
Reactie van Zowhie
Geweldig , wat een werk bedankt voor de info Ferry
Reactie van Jos Hagens
Beste heer Ferry; dank voor uw fantastisch verhaal en we gaan er zeker een kijkje nemen (Samaritaine). Gaan we in november combineren; wij doen 2-jaarlijks mee aan de scratch-messiah. Repetities in la Madeleine en uitvoering: Opéra Comique.
Reactie van Jaap
prachtig weer !!!
Dank je wel Eduard, krijg veel positieve reacties op dit artikel. Zie ook onderstaande reacties op de website Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenInteressant blog weer Ferry en mooie weerspiegeling in het douchegordijn. Blij dat deze façade mocht komen! Heel bijzonder.
BeantwoordenVerwijderenWe houden van bedrijfsfinanciering en geven financiering aan particulieren, bedrijven en bedrijven tegen een lage rente. Mocht u interesse hebben, neem dan zo vriendelijk contact met mij op voor meer informatie e-mail: loanfunderse@gmail.com
BeantwoordenVerwijderenWhatsApp: +380636115863