Wereldhoofdstad van de straatkunst
Het klinkt raar maar Parijs is de
wereldhoofdstad van de straatkunst. Nergens ter wereld is het aantal
kunstenaars hoger. Geschat wordt dat urban art of street art alleen al goed is
in Frankrijk voor een omzet van zo’n slordige 150 miljoen euro per jaar. Urban
Art kreeg zo rond mei 1968 bekendheid in Frankrijk. De periode bekend van de
studentenopstand, de Parijse studentenrevolte genaamd. Maar de beweging is
'officieel' in de vroege jaren 1980, onder invloed van onder meer de
modeontwerpster Agnès B tot volle bloei gekomen.
Street art 13 - Alexandre Manuel Dias Farto, 'untiteld'
In Parijs vindt je op onverwachte
plaatsen vaak prachtige 'graffity pieces' die zonder dat wij het weten zijn
aangebracht door wereldberoemde graffitikunstenaars waaronder Cope 2 (zijn
echte naam is Fernando Carlo) Banksey, Fairey, Jef Aerosol, Speedy Graphito en
Rero. Vandaag de dag wordt street art gezien als kunst, gevoed door grote
retrospectieven in het Londense Tate Modern, het Los Angeles Museum of
Contempory Art, het Palais de Tokyo en zelfs in het Grand Palais, waar in 2009
de befaamde tentoonstelling T.A.G. (Tag and Graff) werd georganiseerd door de
Franse collectioneur van street art, Alain Dominique Gallizia. Gallizia is een
gevierd Frans architect, woont en werkt in boulogne Billancourt, en een gepassioneerd
verzamelaar van graffiti-kunst. TAG toonde 300 werken van meer dan 150
graffitikunstenaars uit de gehele wereld. De tentoonstelling werd georganiseerd
onder het beschermheerschap van Christine Albanel, de toenmalige minister van
Cultuur en Communicatie. Het is dan ook geen wonder dat de grootste en beste
galeries gespecialiseerd in street-art te vinden zijn in Parijs, waaronder
Galerie Perrotin (3e), Galerie Jerôme de Noirmont (8e), Galerie Itinerrance
(13e) en Galerie du Jour (4e en eigendom van Agnès B.)
Het Parijse veilinghuis Artcurial was de eerste in de wereld om een veiling te houden uitsluitend gewijd aan street art. Niet zo gek, aangezien een werk van de Britse graffity kunstenaar 'Banksy,' gemaakt samen met Damien Hirst, de lieve som van $ 1,9 miljoen op bracht. Een ander werk van Banksy werd legaal uitgesneden uit een muur door de eigenaren van een Londens pand en geveild in London voor de som van $ 1,1 miljoen. En op 24 juni 2018 werd de nooddeur van het Bataclan theater in de nacht compleet uit zijn hengsels getild. Oorzaak. de nooddeur was voorzien van een gestencilde muurschildering van Banksy, een beeld van een in rouw gesluierde vrouw als ode aan de slachtoffers van de november 2015 aanslagen in Parijs. Gelukkig werd het kunstwerk afgelopen zomer teruggevonden in een boerderij in Italië. En dan het verhaal dat nog steeds vers in ons geheugen staat gegrift: Je koopt een beroemd kunstwerk op de vermaarde Sotheby's Contemporary Art Evening Sale, en nog geen seconde later verdwijnt je net aangekochte schilderij voor de ogen van alle aanwezigen in snippers door een shredder. Dag kunst, dag schilderij. Het schilderij, een portret van een meisje dat reikt naar een felrode hartvormige ballon, gemaakt door de wereldberoemde en nog steeds mysterieuze Banksy (het pseudoniem van de Britse kunstenaar Robin Gunningham – let wel dit is nooit officieel nooit bevestigd). Tijdens de veiling werd een winnend bod van ruim 1 miljoen Engelse ponden telefonisch doorgegeven ver boven de geschatte pre-veiling van 300.000 pond. Maar net nadat de hamer was gevallen, werd het schilderij gedeeltelijk versnipperd, vermoedelijk door een op afstand geactiveerd mechanisme binnen het frame. Het beroemde werk verscheen hierdoor in reepjes uit de bodem van het schilderij.
Street art; kunst of vervuiling
De tijd dat graffiti met vandalisme werd
geassocieerd is allang verstreken. Toch zijn de meningen daarover verdeeld. Het
onderscheid tussen graffiti (niet toegestaan) en kunst die de stad kan
verfraaien is moeilijk te maken wanneer er jaarlijks miljoenen worden
uitgegeven om de muren schoon te houden. Zie hier het dilemma van een stad als
Parijs. Ondanks de hoge boetes, die op kunnen lopen tot € 30.000, of een gevangenisstraf die kan
oplopen tot 2 jaar, (volgens een wet uit 1994) voor het schenden van officiële
monumenten, worden per jaar in Parijs zo'n 200.000 vierkante meter door straat
kunstenaars in het geheim beschilderd. De stad Parijs telt drie particuliere
ondernemingen die dag in dag uit bezig zijn met het verwijderen van illegale
graffiti in de stad. Het ongevraagd beplakken van muren met ‘stencils’ kost de
kunstenaar, indien betrapt, een boete van € 3.750
Het woord "graffiti" betekent "ingekraste tekeningen" en is de meervoudsvorm van het Italiaanse woord graffito, verwant aan graffio (schram) en het werkwoord graffiare (schrammen). Graffiare staat via het Latijn in verband met het Griekse werkwoord γράφειν (graphein, inkrassen, schrijven, graveren) (bron: wikipedia).
EK Sreet Art
Graffiti werd zo'n veertig jaar geleden geboren in de donkere straten van vervallen steden in Noord-Amerika en met name New York. Voor jongeren, die rondhingen in deze doolhoven, was het schilderen van hun naam op een muur de bevestiging van een nieuwe symbolische identiteit. Die handtekening werd een tag genoemd, vaak groots uitgewerkt in twee kleuren. In New York werd de viltstift al snel vervangen door de spuitbus en de metrotreinen van de Subway werden gezien als de ideale drager om een miljoenen-publiek te bereiken. Begin jaren 80 waaide graffiti over van New York naar verschillende Europese steden. Mede door toedoen van de Frans-Amerikaanse straatartiest genaamd Philippe Léhman, ook wel bekend als Bando die in 1980 de New York graffiti stijl introduceerde in Frankrijk.
Graffiti op straat wordt meestal aangebracht met behulp van spuitbussen met verschillende kleuren verf. Het zijn vaak korte teksten en afbeeldingen, variërend van tags (korte parafen waaraan de maker door zijn collega's wordt herkend) tot pieces (grotere, met kunstzinnig gevoel uitgevoerde afbeeldingen). Vaak ziet men tientallen tags die dicht bij elkaar zijn neergezet. Er zijn duidelijke stijlen te herkennen in een ondergrondse graffiti-subcultuur. Vrijwel overal tref je graffiti aan. Graffiteurs zoeken soms moeilijk bereikbare plaatsen op en lopen daarbij het risico van bijvoorbeeld valpartijen, aanrijding of elektrocutie. De pakkans is op veel locaties niet groot, maar als er langdurig geverfd wordt, is het gebruikelijk dat er wachtposten staan. Het spuiten verloopt doorgaans zeer georganiseerd, waarbij een persoon de contouren spuit, en anderen de invulling met verschillende kleuren voor hun rekening nemen, terwijl er ook wacht wordt gehouden. Buitenstaanders ervaren graffiti vaak als losbandig, ongebonden, straatbeeld vervuilend, of zelfs als vandalisme. Anderen zien graffiti als een tactiek van identiteitslozen om een eigen identiteit te krijgen. Door de illegaliteit en losbandigheid wordt graffiti ook ervaren als een spelletje met de autoriteiten.
Street art guide to Paris
Parijs kent vele plaatsen met straatkunst
in een veelheid aan technieken; tags, blaze letters, stencils, collages,
mozaïeken, fresco’s en sculpturen. Mijn collega Stéphanie Lombard schrijft in
haar gids, uitgegeven door uitgeverij Lannoo, onder de titel, ‘Street art
guide to Paris’ (ISBN 978 94 014 698 21) over de cultuur en de technieken
en laat Parijse straatkunstenaars aan het woord. Ook geeft ze tips over
exposities, festivals, boekwinkels en restaurants die op de route liggen. Het
boekje voert je langs verschillende straatkunstroutes door verschillende
arrondissementen en buitenwijken van de stad Parijs. € 18,99
Cover street art guide to Paris - C+S en Missgreen_grenouille
Miss Tic
Zelf ben ik een groot liefhebber van de
stencilkunst. Stencil-graffitti is een vorm van graffitti die gebruik maakt van
collages gemaakt van papier, karton of andere media maar ook het aanbrengen van
verf over een sjabloon. Onder graffitikunstenaars zeer populair omdat ze zeer
snel aangebracht kunnen worden en vele malen kunnen worden gereproduceerd. Een
geliefkoosde manier om (onder andere) propagandistische boodschappen over te
brengen. Bijvoorbeeld de stencilkunst van Miss Tic die ik voor het eerst
ontdekte in het 13e arrondissement op de Butte-aux-Cailles. Miss Tic is een
Franse kunstenares geboren in 1956 in Montmartre. Ze is vooral bekend om haar
stencils van donkerharige vrouwen in combinatie met poëzie. Haar eerste
tentoonstelling was in de Librairie Épigramme in 1986. Inmiddels is zij een
Urban Art Icon en voor de oplettende kunstliefhebber is haar werk inmiddels overal
in Parijs te ontdekken. In Ménilmontand, Montmartre, Le Marais, Montorgueil en
la Butte-aux-Cailles waar ze ook haar atelier heeft. Maar niet alleen daar;
haar werk is opgenomen in de collectie van ‘le Fonds municipal d'art
contemporain de la Ville de Paris’ en het Albert museum in London. Tevens zijn
haar afbeeldingen gebruikt door modehuizen waaronder Kenzo, Comme des Garcons,
Ucar en Louis Vuitton. Terwijl haar stencils nauwgezet worden voorbereid, zijn
haar eigenzinnige teksten vaak impulsief geschreven, voorzien van
woordspelingen met een feministische connotatie.
Kamlaurene
Of de stencils van Kamlaurene, Het
is nog niet zolang geleden dat ze overal opdoken, deze kleine intrigerende
personages. In Berlijn, in Lissabon en in Parijs. Vaak op de straathoeken naast
het straatnaambord in een frontale positie met een intense en doordringende
blik. Ze onderzoeken, observeren. Attent, welwillend, maar wie zijn zij? Wat
willen ze? Wat verwachten ze van ons? De keuze, waar geplaatst, is altijd erg harmonisch,
stijlvolle figuurtjes poëtisch geïntegreerd in de stedelijke scenery. Kamlaurene
staat voor een fusie van twee geliefden in Parijs; Kam en Laurene. Sinds 2014
observeren zij al uw bewegingen in Parijs. Het idee hierachter is ook weer
ontsprongen aan het brein van een eigenzinnig kunstenaarscollectief.
Banksy
In 2004 vermomde stencil kunstenaar bij
uitstek, Banksy, zich en bezocht het Louvre, waar hij op een van de
muren zijn subversieve kunst, een eigen versie van de Mona Lisa, ophing.
Vergelijkbaar met het origineel behalve het gezicht, dat hij door een gele
smiley had vervangen. Dit kunstwerk is nog steeds in het bezit van het Louvre. Straatkunst,
street art van Banksy is te vinden in de rue Victor Cousin (5e), bij nr. 41
avenue de Flandre (19e), rue Maitre Albert (5e), rue Rambuteau (3e), rue du
Mont Cenis (18e), 2 Rue des Hospitalières Saint-Gervais (4e), Pont Rouelle -
RER viaduct (16e) en bij Porte de la Chapelle (18e): Een jong zwart meisje
spuit een roze behangpatroon over een hakenkruis op een muur. Naast haar een
slaapzak en een teddybeer, in een poging haar pleisterplaatsje gezelliger te
maken. Dit wordt gezien als een van zijn meest politieke muurschilderingen. Restanten
van dit zwaar beschadigde kunstwerk zijn te vinden op een muur in het noorden
van Parijs naast een officieel vluchtelingenverblijf dat in maart 2019 werd
gesloten, ondanks protesten van de socialistische burgemeester van de stad,
Anne Hidalgo.
John Hamon
Niemand
kent John Hamon. Toch
kent elke Parijzenaar zijn gezicht. Simpel door zijn gezicht al 20 jaar lang te
exposeren op vele muren en op de raarste plekken in Parijs. Tot op heden zijn
posters van hem verschenen in 33 landen en 77 steden. John Hamon is een
mysterie, en ja het is zijn echte naam. John Hamon is een van de meest
herkenbare gezichten in de stad geworden met één enkel portret. Een man met een
draad omrande bril, een warrig hoofd met een goofy grijns op zijn gezicht. Het
is een foto van zijn paspoort toen hij 19 jaar was, en ja dat is zijn echte
gezicht. Inmiddels is John Hamon de beroemdste man van de hoofdstad geworden.
Op Instagram heeft hij duizenden volgers en heeft slechts een zin achter zijn
profiel staan: “C'est la promotion qui fait l'artiste ou le degré zéro de
l'art“ – Het is de promotie die de artiest maakt of de nulgraad van de
kunst. John Hamon is kunstenaar en woont in Parijs, maar niemand kent John
Hamon.
Gregos
De in 1972 geboren Gregos,
opgegroeid in de noordelijke voorsteden van Parijs. Begonnen met
graffiti in de late jaren '80, heeft hij
nu een bijzondere kunstvorm ontdekt om zijn tag in Parijs achter te laten. Met
behulp van een zelf verzonnen 3D-concept creëerde hij een kopie van zijn
gezicht, met verschillende humeuren, die hij vervolgens lijmt op de muren van
Parijs. Elk gezicht is een afdruk van hoe hij zich voelt die dag. Inmiddels
zijn meer dan 800 van zijn gezichten geïnstalleerd, in Parijs, maar ook in
andere steden van Frankrijk en de wereld.
Invader
Invader is het pseudoniem van een
bekende Franse stedelijke kunstenaar, geboren in 1969, wiens werk is gebaseerd
op de ruwe pixels van een uit 1970 stammend 8-bit video game van Taito genaamd
Space Invaders. Zijn werk bestaat uit een mozaïek van vierkante keramische
tegels. De eerste mozaïek van Invader dook op in het midden van de jaren '90 en
werd geïnstalleerd in zijn thuisstad en vervolgens volgden andere
steden in Frankrijk. Inmiddels zijn zijn tags gezien in 60 steden, verdeeld over
30 landen. Hij documenteert elke interventie in een stad als een ‘Invasion’, en
heeft boeken en kaarten van de locatie van elk van zijn straat-mozaïeken
gepubliceerd. Hij is ook bekend om zijn QR code mozaïeken die hij omschrijft
als ‘Rubikcubism’. Gemaakt met behulp van gewone zwart-witte tegels, kunnen de
patronen worden gedecodeerd met behulp van speciale apps die op smartphones
worden geïnstalleerd. Een gedecodeerd bericht leest "Dit is een
invasie". In juni 2011 markeerde Invader de installatie van zijn 1000e
werk in Parijs met een tentoonstelling in La Generale getiteld ‘1000’. 2692
Space Invaders zijn inmiddels wereldwijd geplaatst, die bestaan uit circa 1,5
miljoen keramische tegels. Invader werkt incognito, vaak gemaskerd en
grotendeels 's nachts. Om zijn anonimiteit te bewaken, draagt hij een masker
bij interviews. Hij beweert dat slechts een paar mensen zijn echte naam en zijn
gezicht kennen. Zijn ouders denken nog steeds dat hij werkt als tegelzetter in
de bouw.
Monsieur BMX
In 2011 ontdekte monsieur BMX straatkunst door middel van graffiti. Al snel besluit kunstenaar Krevit uit Montpellier om muren te decoreren anders dan met tags door terug te keren naar zijn eerste liefde de BMX. Een kinderdroom die hem altijd heeft bezig gehouden. Sindsdien verzamelt de kunstenaar oude BMX fietsjes om zijn artistieke voetafdruk te maken. Aangepast aan zijn behoeften, worden zijn installaties voornamelijk op de muren van zijn geboorteplaats geïnstalleerd, maar ook in Parijs, New York of Brussel.
Waarom zie je vaak graffitti hoog
geplaatst op de muren? Simpel; alles onder de vier meter is de verantwoording
van de gemeente Parijs, alle straatkunst daarboven is de verantwoording van de
eigenaren van het pand. Deze hooggeplaatste kunstwerken zijn ook minder
onderhevig aan vandalisme.
Belleville; Ben 'se méfier des mots' - Jean le Gac (l)
Op ontdekkingstocht
Plaatsen die je zeker niet mag missen,
als je inmiddels net zo gek bent op Urban Art bent als ik, zijn te vinden in
Belleville. Aan de noordkant van het 20e arrondissement bij het metrostation
Belleville, gaan we rechts de rue de Belleville in. Een oplopende straat vol
met Chinese uithangborden. Een stukje verder, ter hoogte van nummer acht, twee
oude kroegen. Het honderd jaar oude Au vieux Saumur en La Folie Dénoyez, een
plaats waar in 1830 al werd gedanst (bal public). Hier ligt de meest kleurrijke
straat van Parijs; de rue Dénoyez. Het gebied, 156 meter lang fungeert als een
'openluchtmuseum', omdat graffiti-kunstenaars hier permanent vrij hun gang
mogen gaan. De politie treedt hier niet op tegen de graffitispuiters en vrijwel
dagelijks worden hier nieuwe grote werken aangebracht. Links ligt de rue
Ramponeau, een straat die nog staat voor het oude Belleville. Hier vind je tal
van Joodse restaurantjes, kroegen en kruidenierszaken. Even verderop, op nummer
23, la Forge, een oude fabriek, gered van de sloop, die nu dienst doet als
kunstenaarscollectief. Een stukje verder de Place Fréhel met twee gigantische
muurschilderingen; een van Jean le Gac en de ander een kunstwerk van de
kunstenaar luisterend naar de naam Ben. Neem eens even plaats op de bankjes om
dit bijzondere kunstwerk ‘se méfier des mots’ (wees op uw hoede met
woorden) te bekijken. Vervolgens de derde zijstraat rechts, de rue Piat met een
prachtig uitzicht over de stad en fraaie kunstwerken dankzij twee belangrijke
spelers in de scéne van de Parijse straatkunst; de l’Association Art Azoï (zie website) en het gemeentehuis van het 20e arrondissement.
Het 13e arrondissement is niet echt in
trek bij de toeristen en dat is een vergissing. Het 13e kent veel verrassingen
waar ik al in diverse blogs aandacht aan heb besteed. Het zwaartepunt van dit
arrondissement ligt rond de place d’Italie, toegegeven, niet het mooiste plein.
Maar het is een goed beginpunt voor diverse wandelingen. Zoals de
Butte-aux-Cailles – de kwarteltjesheuvel (klik hier voor de wandeling).
Deze heuvel op 63 meter hoogte, is alleen voor insiders en liefhebbers van
street art. Er heerst een plattelandssfeertje en de scheef geplaveide steegjes
en lage huisjes voeren een verbitterde strijd tegen de lelijke betonnen
torenflats van de sector Italie en La Glacière. Een wijk waar Haussmann
(gelukkig) zijn stempel niet op heeft gedrukt.
Een compleet andere wandeling, langs de mooiste muurschilderingen van het project ‘Street Art 13’, vind je een blog die ik schreef op 3 februari 2019 (klik hier voor de wandeling). Op het metrostation place d’Italie, lijn 5, 6 en 7 stappen we over op lijn 6 richting Nation. Hier gaat de metro bovengronds boven de boulevard Vincent Auriol. Links en rechts zie je al diverse muurschilderingen die we tijdens onze wandeling van dichtbij gaan bekijken. We stappen uit bij de tweede halte, metrostation Chevaleret tevens het begin van onze wandeling. Een wandeling die voert langs meer dan 25 kunstwerken met uitleg over de kunstenaars.
In het 11e arrondissement, op de zijwand
van het café Charbon aan de rue Oberkampf 107, een bijzonder initiatief van Le
M.U.R. Een Franse vereniging; ‘Association
LE M.U.R Modulable Urbain Reactif’, opgericht in 2003 met als doel de
hedendaagse straatkunst te bevorderen. Elke twee weken verschijnt hier een
nieuw kunstwerk op een muur van 3 x 8 meter. Het eerste kunstwerk in 2003 was
van de Franse kunstenaar Gerard Zlotykamien, geboren in 1940 en samen met
Daniel Buren en Ernest Pignon-Ernest, een van de initiatiefnemers van Urban Art
in Frankrijk. Inmiddels zijn er al honderden (legale) muurschilderingen annex
kunstwerken verschenen.
Een gelijkwaardig initiatief is ontstaan
in 2010, ‘3 Murs’, gerund door het Hôpital-Saint-Louis, Faubourg-du-Temple en
het stadhuis van het 10e arrondissement.
Door het stadhuis zijn zeven muren
gereserveerd voor kunstenaars die op kosten van de gemeente en uitsluitend op
uitnodiging, de volgende muren mogen voorzien van kunst:
24 rue Alibert
10 rue
Jacques-Louvel-Tessier (i.s.m. ARERAM)
Rue d’Aix
40 rue
Sambre-et-Meuse
99 rue
Faubourg-du-Temple
38 rue Saint-Marthe
24 rue des Récollets
Het woonhuis van Serge Gainsbourg, rue de Verneuil 5bis in het 7e arrondissement - Jo Di Bona
Natuurlijk mag je het voormalige
woonhuis van Serge Gainsbourg niet overslaan. Een bedevaartsoord en een legaal
geliefd object voor graffitikunstenaars en aanbidders van deze zeer
controversiële Franse chansonnier. Je vindt zijn huis in het 5e arrondissement
aan de rue de Verneuil 5bis in het 7e arrondissement.
Een
van mijn favoriete wandschilderingen is 'Shuuuttt!!!' van Jef Aerosol op de
wand van het IRCAM (het 'Institut de Recherche et Coordination Acoustique
Musique'). Inderdaad, de cover van mijn boek ‘Ongewoon Parijs’. Met op de
voorgrond de Stravinsky fontein gemaakt door Nikki de Saint Phalle en Jean
Tinguely op de place Igor Stravinsky. Dit 's zomers zonovergoten plein wordt
omgeven door gezellige terrassen, zitbanken rondom de fontein (let wel goed op
de windrichting), de laat middeleeuwse Église Saint Merri en het Centre George
Pompidou. Prachtig is het contrast tussen de middeleeuwse gargouilles (waterspuwers) van de Saint Merri, met de in
2011 vervaardigde wandschildering.
In
juni 2019 creëerde Shepard Fairey (OBEY) op de muur naast het kunstwerk van Jef
Aerosol hier zijn honderdste fresco met de titel Knowlege + Action. De
kunstenaar laat zich inspireren door de art nouveau en een zeer actuele
boodschap. Apathie, onwetendheid, respectloosheid en het ontbreken van maatschappelijk
engagement doen krachten ontstaan die angst, verdeeldheid en nationalisme in
de hand werken. Hij onderschrijft het belang van het onderwijzen van onszelf om
ons in staat te stellen actie te ondernemen en de toekomst opnieuw vorm te
geven. Het fresco, gedomineerd door de kleur blauw, past prachtig bij de
Parijse stedelijke ruimte die gedomineerd wordt door de kleur van de
architecturale pijpen van het Centre Georges Pompidou.
Vlakbij
het Centre George Pompidou een ‘mural’ op de hoek van rue Aubry le Boucher en
de rue Quincampoix die wordt toegeschreven aan het kunstenaarscollectief VLP –
‘Vive la Peinture’, ontstaan in 1980 en een van de oudste groepen actief in
stedelijke kunst. Het kunstwerk, 15 meter hoog en 8 meter breed, draagt de
titel “Dit is geen graffiti” – ‘Ceci n'est pas un graffiti’.
Fluctuart
Sinds juni 2019 beschikt Parijs over het
eerste museum voor urban art. Het schijnt zelfs het eerste drijvende museum ter
wereld te zijn! Fluctuart heet dit nieuwe ‘Centre d’Art Urbain en drijft ter
hoogte van de Pont des Invalides schuin tegenover de achterzijde van het Grand
Palais. Dit drijvende museum is de winnaar van een initiatief van de Parijse
burgemeester, Anne Hidalgo’, op zoek naar projecten die de iconische rivier
zouden kunnen vernieuwen. ‘Réinventer la Seine’ lanceert maar liefst 40
projecten langs haar oevers. De boot, 43 meter lang en 11,40 meter breed is
gebouwd in Dieppe en afgebouwd in Rouen. Het concept van dit drijvende gebouw
is bedacht door de architect Gérard Ronzatti van Seine Design in samenwerking
met Artistik Rezo. Met een oppervlakte van 850 m² verdeeld over drie niveaus en
volledig modulair. Het hoofdniveau bevat de permanente collectie, een
boekwinkel, een bibliotheek met gespecialiseerde boeken en een bar. Drie keer
per jaar wisselen de tentoonstellingen die het gehele jaar gratis, zeven dagen
per week, te bezichtigen zijn. Sommige solo anderen weer collectief. Het
publiek zal worden uitgenodigd om kunstenaars met verschillende achtergronden
te ontdekken. Historische pioniers zoals Futura 2000 Jr, Keith Haring, of
wereld beroemde kunstenaars zoals Shephard Fairy, Invader en Banksy.
Urban Art Fair
Urban Art Fair is de eerste
internationale beurs gewijd aan stedelijke kunst , opgericht in 2016 door
Yannick Boesso. Jaarlijks en al vijf jaar op een rij Le Carreau du Temple , in
het hart van de Marais. Voor elke editie brengt Urban Art Fair ongeveer 35
Franse en internationale galeries te samen om het werk van bijna 200
kunstenaars te ontdekken . Verzamelaars, professionals en amateurs komen elk
jaar samen om zowel opkomende als gevestigde kunstenaars te ontdekken. Le
Carreau du Temple, 4 rue Eugène-Spuller, 3e arrondissement. De 2021
editie vindt plaats van 21 tot en met 24 mei 2021. (afhankelijk van corona)
Festiwall
Met de steun van het stadhuis van het
19e arrondissement organiseren The Wall Art Gallery en de vereniging DAM (De
l'Amour et des Murs) dit jaar FestiWall. Eveneens een jaarlijks terugkerend
festival gewijd aan straatkunst en stedelijke culturen dat een vijftigtal
kunstenaars samenbrengt. Aan de oevers het Basin de la Villette en de kanalen
van Ourcq en Saint-Denis kun je straatartiesten aan het werk zien. Nieuwe stedelijke
muurschilderingen , interactieve ateliers, shows en concerten en de creatie van
een monumentaal kunstwerk op de pijlers van de périphérique (ringweg).
Vooralsnog gepland in de maand mei 2021
Festiwall - Basin de la Villette 2019
Reacties van Nederlanders wonend en werkend in Frankrijk op Nederlanders.Fr
BeantwoordenVerwijderenReactie van Anton Noë, beheerder en gastheer
Heerlijke bijdrage weer Ferry, grand merci. I love Street Art!
Reactie van Susan
Prachtig de een nog mooier dan de ander , even tikken op de foto en hij vergroot. Genieten weer Ferry!
Reactie van Danielle
Magnifique. On dit que le Parisien pur sang n’existe pas. Mais si, il existe : c’est un Hollandais, il s’appelle Ferry van der Vliet. Bravo.
Reactie van Els Siderius-van Donselaar
Dank je wel Ferry, het was weer smullen! Ik heb genoten van je bijdrage. Lieve groet, Elselina
Reactie van Jeannette
Heel mooi weer Ferry, dank je wel!
Reactie van Rene Eikelenboom
Dank je wel Ferry , weer een stapje verder om graffiti niet als vandalisme te zien (behalve een echte Banksy dan) Een geweldige en uitvoerige bijdrage . Pluim Reinier .
Reactie van Brittany
Dank je wel Ferry . Wat een talent .... van de kunstenaars maar ook van jou