Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

dinsdag 5 oktober 2021

PALAIS GALLIERA; VOGUE PARIS 1920-2020

Van 2 oktober 2021 tot en met 30 januari 2022 viert hèt modemuseum van de stad Parijs, het Palais Galliera, de 100e verjaardag van Vogue Paris. Vormgegeven door Adrien Rovero, artistiek directeur van de scenografie, brengt de tentoonstelling verslag uit van de verschillende belangrijke periodes die hebben bijgedragen aan de evolutie van de Franse versie van dit beroemde modetijdschrift. Sinds de oprichting in 1920 kende het tijdschrift 1007 covers, getekend of gefotografeerd. In de hoofdruimte op de begane grond worden bezoekers uitgenodigd om de tentoonstelling te betreden door een poort bekleed met 1007 covers die gezamenlijk een kleurrijk mozaïek vormen. Deze bij de opening indrukwekkende visuele installatie, in ieder geval meeslepend, getuigt van de lange levensduur van Vogue Paris, een prachtig cultobject dat het beeld vormt van de Franse vrouw als mode-icoon met een onnavolgbaar ‘je ne sais quoi’.


Sinds de oprichting in 1920 kende het tijdschrift 1007 covers, getekend of gefotografeerd


Vogue Paris schildert Parijs af als het epicentrum van het culturele en creatieve leven, en de Parisienne als de personificatie van de Vogue-vrouw. Sinds het begin in 1920 is Vogue Paris een belangrijke speler in de mode geweest, die idealen van smaak, schoonheid en elegantie weerspiegelt of in twijfel trekt. Het modeblad staat bekend als een spiegel van zijn tijd en een voorvechter van originaliteit. In de afgelopen 100 jaar heeft het tijdschrift laten zien dat het kan innoveren, aanpassen en voorspellen. 


Een van de eerste covers van Vogue Paris



Van Michel de Brunhoff tot Edmonde Charles-Roux, Francine Crescent en Carine Roitfeld, tot Emmanuelle Alt, Vogue Paris 1920-2020 beschrijft de geschiedenis van het tijdschrift via de hoofdredacteuren wiens redactionele en esthetische beslissingen het tijdschrift hebben gemaakt tot wat het is. Opgericht door Condé Nast, heeft de Parijse versie van het modeblad een nieuwe wind geblazen dankzij bovengenoemde hoofdredacteuren. Mede dankzij hen en hun gedurfde keuzes als dekmantel van vele gevechten voor empowerment van vrouwen. De jongensachtige look van modellen in de jaren ‘20, de overdreven sensualiteit van actrices, transgenders en andere trendy beroemdheden zijn altijd door de grootste fotografen gefotografeerd. Het is duidelijk, het tijdschrift dat zich altijd heeft kunnen vernieuwen houdt niet van tradities en wil de modewereld blijvend opschudden. Van modellen die supermodellen werden, tot fotografen die zijn geëvolueerd tot legendes en opkomende ontwerpers voor wie Vogue Paris een trouwe verdediger zou worden.



Kate Moss had samen met Catherine Deneuve de meeste covers voor Vogue


De tentoonstelling werpt een chronologische blik op de geschiedenis van dit iconische modeblad en volgt de grote redactionele veranderingen van het tijdschrift in overeenstemming met hun tijd en hun hoofdredacteur, en het bijzondere belang van de grote mode-illustratoren en fotografen die hebben bijgedragen aan de faam van de Parijse Vogue en aan de creatie van de verbeelding van ‘La femme Vogue’.

Hoofdredacteur Edmonde Charles-Roux (1954-1966) vertrouwde op de foto's van William Klein en de gedurfde voorstellen van Guy Bourdin, maar ook de kracht van Helmut Newton komt tot uitdrukking in de pagina's van het beroemde maandblad.

Later was het hoofdredacteur Colombe Pringle (1987-1994) die Peter Lindbergh eind jaren tachtig carte blanche gaf. Of Carine Roitfeld (2001-2011) die nauw samenwerkte met Mario Testino.



De beroemdste foto’s van sterren, als identiteit van het tijdschrift, die de pagina’s hebben bevolkt hangen als kunstwerken aan de muur

 


De muren van de begane grond van het Palais Galliera beschrijven de visuele evolutie van Vogue Paris, met een identiteit die specifiek is voor elke periode, belichaamd door de keuzes van de hoofdredacteur. Rasterpapier dat de druktechnieken reproduceert uit de eerste periode gevolgd door monochrome muren, geel, zwart, magenta, cyaan…..herinnerend aan de primaire kleuren van de printercartridges. De tentoonstelling is vooral visueel en brengt bijna 400 werken samen. Een combinatie van mode illustraties, foto’s, films, tijdschriften, evenals 15 prêt-à-porter en haute-couture objecten. De beroemdste foto’s van sterren, als identiteit van het tijdschrift, die de pagina’s hebben bevolkt hangen als kunstwerken aan de muur: Brigitte Bardot, Catherine Deneuve, Kate Moss, Jane Birkin, Laetitia Casta, Naomi Campbell, iconen onder de iconen van een tijdloze allure. Om nog maar te zwijgen van de jongere generatie die op weg is om haar voorgangers te overtreffen zoals Kaia Gerber, de Hadid-zussen, Jill Kortleve, Valentina Sampaio of Malika Louback. Overigens hadden Catherine Deneuve en Kate Moss de meeste covers voor Vogue. De tentoonstelling focust verder op de bijzondere relatie van Vogue Paris met Yves Saint Laurent en Karl Lagerfeld, twee gerenommeerde couturiers die gedurende hun hele loopbaan door het tijdschrift werden ondersteund.



In de afgelopen 100 jaar heeft het tijdschrift laten zien dat het kan innoveren, aanpassen en voorspellen
 

De Paris Fashion Week 2021 duurt nog tot woensdag 6 oktober maar gelukkig is deze tentoonstelling nog te zien tot en met eind januari 2022. Vooraf reserveren met time slots is een must.

 


Voor mode- en fotografieliefhebbers is deze tentoonstelling een must-see


Palais Galliera, het modemuseum van de stad Parijs, 10, Avenue Pierre 1er de Servie, 16e arrondissement, metrostation Iéna of Alma-Marceau

Sinds 1977 is in het Palais Galliera het Musée de la Mode de la Ville de Paris gevestigd. Een paleisje met een elegante zuilengalerij, grote hoge zalen met plafonds versierd met fresco's. De mozaïekvloeren en koepels zijn het werk van Giandomenico Facchina (1826-1904). In 1916 werd een fontein aan de voorkant van het museum gesitueerd in een weelderige tuin. Het museum diende ook als decor in de film The Devil Wears Prada. 

Openingstijden  Dinsdag – zondag, 10.00 uur – 18.00 uur Donderdag tot 21.00 uur

Maandag gesloten en op 25 december & 1 januari.

Toegang 14€ (volledige prijs) tot 12€ (gereduceerd), gratis onder de 18 jaar 



2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties van Nederlanders wonend en werkend in Frankrijk op Frankrijk.Fr
    Reactie van Ludique
    Voortreffelijk Ferry wat een fantastisch onderwerp, alle waardering en complimenten. Chapeau!

    Reactie van Ludique
    Ferry, ga door met deze unieke en internationale positie, rol, betekenis en geschiedenis van o.a. Frankrijk én met name ook en als eerste zeker Italie ten tijde van de renaissance. Het gaat hier om unieke bijdragen aan de mondiale kunst en cultuur. Ik volg dit alles al een leven lang en vind het fantastisch, super!

    BeantwoordenVerwijderen