Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

maandag 3 januari 2022

‘FRONT ROW’ BIJ THIERRY MUGLER

Mijn eerste blog in 2022, en natuurlijk wens ik jullie allemaal een gezond en gelukkig nieuw jaar toe. Zelf net weer terug uit Parijs, waar ik gelukkig kon bijtanken toen in Nederland alles op slot ging. Parijs bezoeken tijdens de feestdagen is sowieso altijd een feest en dat ga ik in komende blogs met jullie delen.

Op mijn to-do lijstje stond een bezoek aan het ‘Musée des Arts Décoratifs’ en de tentoonstelling Thierry Mugler: Couturissime. De tentoonstelling die voor het eerst opende in 2019 in Montreal en vervolgens stops had in Rotterdam en München voordat ze in Parijs landde. Parijs is dan ook de laatste halte van deze tentoonstelling met meer dan 150 oogverblindende creaties van deze ontwerper. 

Jarenlang weigerde Mugler toestemming voor een overzichtstentoonstelling van zijn werk omdat hij gewoon niet dol was op een typische chronologische benadering. De ontwerper wilde gewoon geen ‘begrafenis tentoonstelling’, tot hij in 2016 Nathalie Bondil algemeen directeur van het ‘Montreal Museum of Fine Arts’ tegenkwam. Terwijl hij eerder aanbiedingen van het Metropolitain Museum of Art, het MOMA in New York, het Victoria & Albert Museum in London en het Palais Galiera in Parijs afsloeg was Bondil de enige die voorstelde om zijn werk te ensceneren, meer als een promenade of een klassieke opera bestaande uit zes verschillende ‘aktes’. ‘Macbeth & the Scottish Lady’, ‘Stars & Sparkles’, ‘Belle de Jour & Belle de Nuit’, ‘The Photographers Eye’, ‘Metamorphosis’ en ‘Futuristic & Fembot Couture’, nemen de bezoekers mee in de wereld van Mugler; “Where the world is a stage”. Elk van deze zalen, oftewel aktes, zoomt in op een ander aspect van Muglers werk. Hoe dan ook, de tentoonstelling is een deep dive in de wereld van de couturier, waarin je even ondergedompeld wordt in zijn ideeën en van de ene verwondering in de andere valt.


Métamorphoses; ‘la séduction humaine’

 

De eerste tentoonstelling in 2019 in Montréal trok maar liefst 290.000 bezoekers. De tentoonstelling is samengesteld door curator Thierry-Maxime Loriot, onder leiding van Nathalie Bondil. Het originele tentoonstellingsontwerp is van Sandra Gagné. Veel van de interactieve opstellingen in de zalen zijn vormgegeven door decorontwerpers als Michel Lemieux en Philipp Fürhofer en door special-effects van studio Rodeo FX. Ook heeft de in Londen gevestigde Nederlandse ontwerper Tord Boontje voor een van de zalen kroonluchters met Swarovski-kristallen ontworpen. De mannequins zijn speciaal voor de tentoonstelling gemaakt door Hans Boodt Mannequins uit Rotterdam. Dus al met al toch een Nederlands tintje.




De openingszalen van de tentoonstelling zijn gewijd aan de collecties ‘Les Insectes’ en ‘Chimère’ van Thierry Mugler uit de late jaren ‘90, video-achtergronden van Sylvan- en oceanische scènes, met geluiden van tjilpende vogels, krekels en kabbelend water, allemaal gemaakt door  het met een Emmy genomineerde visuele effectenbedrijf Rodeo FX. Zo is er een zaal die inzoomt op de relatie van de ontwerper met sterren, een andere zaal is gewijd aan zijn werk uit 1985 voor het theaterstuk Lady Macbeth, de derde aan de Glamazons van Mugler, de vijfde aan de futuristische ontwerpen met robotelementen en de laatste aan de dierlijke metamorfoses. De vierde zaal verdient een bijzondere vermelding aangezien deze zaal tot stand is gekomen met de Helmut Newton Foundation in Berlijn. De stichting, opgezet door de wereldberoemde modefotograaf, werkte nog nooit op deze manier samen met een museum. Mugler huurde Helmut Newton in om zijn eerste advertentiecampagne te fotograferen in 1976. “Helmuts werk is precies conform mijn visie, hij voelt als mijn tweelingbroer”, aldus Thierry Mugler. Newton en Mugler werkten twintig jaar samen en Newton inspireerde de ontwerper ook om zelf fotografie op te pakken. Naar verluidt bemoeide Mugler zich namelijk zoveel met de foto shoot dat Newton hem toebeet om het dan zelf maar te doen.



De tentoonstelling zelf is letterlijk een aanslag op al je zintuigen en dat bedoel ik positief.

Thierry Mugler: Couturissime volgt de carrière van deze uitzonderlijke creatieve geest en laat de vele facetten van deze unieke en multi-getalenteerde meester van de couture zien, die als motto had: “Mijn limiet is geen limiet”. Te zien zijn zo’n 150 outfits, de meesten voor het eerst gerestaureerd en tentoongesteld, geproduceerd tussen 1977 en 2014, in combinatie met accessoires, theaterkostuums, video’s, filmclips, video’s, archieven en nooit eerder gepubliceerde schetsen. Er worden ook honderd zeldzame afdrukken gepresenteerd van de grootste modefotografen en kunstenaars, zoals Lillian Bassman, Guy Bourdin, Jean-Paul Goude, Karl Lagerfeld, Paolo Roversi, Dominique Issermann, David LaChapelle, Luigi & Iango, Alix Malka, Max Abadian, Steven Meisel, Mert & Marcus, Sarah Moon, Pierre et Gilles, Paolo Roversi, Herb Ritts, Ellen von Unwerth en zoals eerder vernoemd; Helmut Newton.



Er worden ook honderd zeldzame afdrukken gepresenteerd van de grootste modefotografen waaronder David LaChapelle

De tentoonstelling zelf is letterlijk een aanslag op al je zintuigen en dat bedoel ik positief. Wat een spektakel, wat een verscheidenheid aan werk maar vooral wat een vakmanschap. Het onthult hoe deze creatieve duizendpoot de modegeschiedenis veranderde en vele generaties ontwerpers heeft beïnvloedt met een unieke visie en tomeloze creativiteit. Oogverblindende mode, op maat gemaakt voor het ‘instagram-tijdperk’ en / of de rode loper.  Ik noem David Bowie, Liza Minelli, Diana Ross, Lady Gaga, Céline Dion, Beyoncé en zo kan ik nog een hele tijd doorgaan. Allemaal gekleed, dan wel 'onder handen genomen'; gestyled door de van oorsprong Franse couturier. Zalen bomvol met luxueus en vaak sprookjesachtig aangeklede paspoppen. Statische modellen die getooid zijn in japonnen en pakken bedolven onder de veren, pailletten, kralen, studs en spikes. Mannequins waar je met je neus bovenop mag staan en dus prachtig zicht hebt op alle ingenieuze details van Muglers creaties. Eigenlijk de overtreffende term van extravagant. In deze spectaculaire tentoonstelling zijn de verschillende werelden van deze markante kunstenaar, visionair, couturier, regisseur, fotograaf en parfumeur voor het eerst in Parijs te bewonderen.

 


Oogverblindende mode, op maat gemaakt voor het ‘instagram-tijdperk’ en / of de rode loper

Nu weet ik eerlijk gezegd niet zo heel veel van deze Franse modemaker. Behalve dan dat zijn werk te herkennen is aan de strakke lijnen, brede schouders en ingesnoerde tailles. 90-60-90 de gulden snede van het zogenaamde ideale vrouwenlichaam; borsten, taille, heupen. Omdat ik er graag meer over wil weten is het fijn dat Google er is.



De tentoonstelling is samengesteld door curator Thierry-Maxime Loriot, onder leiding van Nathalie Bondil


Futuristic & Fembot Couture

 

Biografie

Geboren in 1948 als Manfred Thierry Mugler in Straatsburg Frankrijk. Van 1962 tot 1967 volgt hij een dansopleiding waar hij op veertienjarige leeftijd al danste op het hoogste niveau bij het ballet van de Opéra National du Rhin. In de tussentijd realiseert hij zich dat dat hij meer kan verdienen als freelance modeontwerper. Hij volgt een studie aan de Kunstacademie van Straatsburg, de ‘École des Arts Decoratifs de Strasbourg’,  en verhuist als 20-jarige designer naar Parijs om er zijn schetsen te verkopen aan onder andere Dorothée Bis en Cacharel. Vijf jaar later, in 1973, presenteerde hij zijn eerste collectie onder de naam, ‘Café de Paris’. Azzedine Alaia  sluit zich aan bij Mugler en begint te helpen bij het ontwerpen van zijn creaties. Hij werkt voor hem tot eind jaren zeventig. In 1974 volgt het modehuis onder eigen naam: Thierry Mugler, met ready-to-wear collecties voor zowel mannen (eenmalig)  als vrouwen. In 1978 opent hij zijn eerste boetiek op de Place des Victoires.

 

'Le Lab Mugler' gewijd aan Muglers parfumcollectie


In 1983 koopt hij zijn eerste fabriek in Angers. De drie jaar daaropvolgend openen er verschillende winkels in onder andere Brussel en Genève. In 1986 gaat de tweede Mugler winkel open in Parijs. Voor het tienjarige bestaan van het modehuis organiseert de succesvolle designer voor meer dan 6000 genodigden de eerste modeshow ooit in de Franse buitenlucht, waar 800 projectoren, 350 ontwerpen, 60 modellen en 40 kappers en visagisten worden ingezet. 4.000 Mensen betaalden voor een kaartje 200 Franse francs.

 

'La Mode mise en scène'


In 1988 produceert hij zijn eerste boek 'Thierry Mugler, ‘Photographer’. Met steeds verder groeiend succes bouwt Mugler een naam op voor zijn catwalk shows en tegen 1992, hij had zijn eerste haute couture-collectie ontworpen, brengt hij zijn eerste parfum uit; 'Angel'. Het stervormige flesje staat symbool voor het tijdloze en universele bestaan.

In de daaropvolgende twee jaar worden er meer boetieks geopend en in 1997 introduceert Mugler zijn eerste mannelijke geur; 'A*MEN'.

In 1998 is Mugler de eerste ontwerper die een virtuele modeshow op de computer maakt en het jaar daarop brengt Mugler zijn tweede boek 'Fashion Fetish Fantasy' uit. Een andere geur volgt in 2005; 'Alien' en in hetzelfde jaar opent Mugler de 'Thierry Mugler Perfume Workshops', met als doel het vakmanschap en de kennis te verbreiden om geuren te creëren.

Mugler lanceert in 2007 nog eens een collectie van vijf geuren. Het jaar daarop wordt een schoonheidslijn gelanceerd en in 2010 een website Womanity.com, een plek waar vrouwen hun vrouwelijkheid en visies kunnen uiten.

In 2009 wordt Mugler benoemd tot artistiek directeur van Beyonce's 'I Am? World Tour' waarvoor hij alle kostuums ontwerpt.



Mugler huurde Helmut Newton in om zijn eerste advertentiecampagne te fotograferen in 1976, een samenwerking die 20 jaar zal duren

 

Eerder, in 1997, verkoopt hij zijn bedrijf aan Clarins cosmetica waar hij tot 2002 werkzaam blijft. Vorig jaar kocht l’Oréal het hele merk.

Sinds 2002 is hij niet meer actief in de modewereld maar nog wel als regisseur en kostuumontwerper voor onder andere Cirque du Soleil. Voor hen ontwerpt hij de kostuums voor de ‘Zumanity show van Cirque du Soleil in Las Vegas. Hij schrijft, regisseert "The Wyld", een toneelspektakel dat in 2014 in première ging in het Friedrichstadt-Palast in Berlijn. "Gebaseerd op Nefertiti, het meest verbazingwekkende supermodel ooit", aldus de inmiddels 73-jarige duizendpoot vanuit zijn huis in Berlijn.



Thierry Mugler: Couturissime, een initiatief van en geproduceerd door het Montreal Museum of Fine Arts (MMFA), in samenwerking met het modehuis Mugler en de Clarins / l’Oréal Group, biedt een kijkje in de unieke gedachtegang van de Franse designer die een revolutie teweegbracht in de mode en haute couture. De tentoonstelling biedt bezoekers de mogelijkheid om een duik te nemen in Muglers unieke verbeeldingskracht waarin perfectionisme, Hollywoodachtige prestige, dromen, exotische wezens, erotiek en sciencefiction elkaar afwisselen. De tentoonstelling is nog te zien in het ‘Musée des Arts Décoratifs’ tot en met 24 april 2022. Vooraf reserveren is aangeraden.



1 opmerking: