Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

donderdag 28 juni 2012

PARIS VIVRE

"Parijs roept al heimwee op vóór je het verlaten hebt." Het zijn de woorden van Henry Miller en het geeft haarfijn mijn gevoelens weer, steeds als ik de boulevard peripherique achter mij laat. Parijs; getuige de tentoonstelling 'Paris en chansons' de meest bezongen stad. Van Aristide Bruant tot Yves Montand. Gezien de vele boeken, de meest beschreven stad en ik denk ook de meest gefotografeerde. En met de heimwee gevoelens in het achterhoofd denk ik terug aan de groep van 14 cursisten, van de Veldhovense fotoschool; Advance Centrum voor Fotografie, die ik op 21 en 22 april mocht rondleiden in Parijs. Een van de docenten heeft twee dagen en een nacht fotografie samengevat in een kort filmpje met daaronder de prachtige chanson 'Vivre', de Franse vertaling van Ramses Shaffy's  'Laat Me.'

"Ik ben misschien te laat geboren,
of in een land met ander licht.
Ik voel me altijd wat verloren,
al toont de spiegel mijn gezicht.
Ik ken de kroegen en kathedralen,
van Amsterdam tot aan Maastricht (in mijn geval tot aan Parijs).
Toch zal ik elke dag verdwalen, dat houdt de zaak in evenwicht."

"Vivre, vivre.
Même sans soleil, même sans été.
Vivre, vivre.
C'est ma dernière volonté".  

Verdwalen in Parijs dat is wat wij hebben gedaan, fraai weergegeven in bijgaand filmpje met fotografie van Ron Leezer. Tip; zet vooral het geluid aan.

De volgende module fotografie voor gevorderden met als onderwerp Parijs; City Scape en Streetlife, inclusief evaluatie, is alweer gepland voor 27 en 28 april 2013. Wilt u zich inschrijven voor deze cursus of meer weten over de vele verschillende fotografiecursussen van het Advance Centrum voor Fotografie, klik hier voor de website.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten